{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.619 visninger | Oprettet:

Dogue de bordeaux {{forumTopicSubject}}

Nogen der kende til DdB hvalpe på vej, eller som er planlagt?
Det skal være hvor sundhed er i højsæde, hvor forældrene er tjekket for HD, AD og hjerte med gode resultater - og gerne er ud af gode liner på området.
Ved det er rigtig svært med racen, så håber nogen kender nogen og kan give et prej.
Sundhed er vigtigere end udstillingsresulater.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dogue de bordeaux
  • #2   19. maj 2014 Camilla: ja dem har jeg set - de har desværre ikke den sundhed jeg kigger efter. Men tak for hjælpen.

  • #4   19. maj 2014 ja..og kigget i Tyskland .... det er jo en svær race når det kommer til sundhed smiley

  • #5   19. maj 2014 prøv at kontakte denne kennel jeg kender dem og de går meget op i sundheden Kennel Shadow of Oak ved de lige har parret en tæve.


  • #6   19. maj 2014 Det er virkelig svært at finde hvalpe, for BEGGE forældre er tjekket i hoved og rumpe og så med gode resultater smiley er vild med racen, men det er sgu synd at div. Opdrættere ikke går højere op i at avle hvalpe efter sunde hunde. Jeg har overvejet, når vi engang skal have en, at det i stedet for den franske bliver en bull mastiff. Har ladet mig fortælle at sundheden er bedre i den race. Skal bare lige have min kæreste med på den idé smiley han har aldrig haft hund, så det eneste han kigger på er udseendet, så det kommer nok til at tage lidt tid om at overbevise ham at det nok er bedre at,lede efter en anden race, end at forsøge at finde en hvalp efter sunde forældre.
    Sgu sørgeligt at det er sådan smiley


  • #7   19. maj 2014 Boulevard: jeg kigger efter en hvalp, hvor opdrætteren går op i både HD, AD og hjerte.

  • #8   19. maj 2014 og det gør de smiley tjek deres hjemmeside smiley


  • #9   19. maj 2014 Det har jeg gjort. Han og tæve er ikke hjertetjekket. De har valgt en han med HD C til en tæve med HD B, som er efter en C og som har en søster med HD C. Det er ikke det jeg kigger efter.

  • #10   19. maj 2014 jeg troede faktisk at de hjertescannet alle deres avlsdyr, men det er en meget svær opgave du har sat dig på men held og lykke med din søgen smiley


  • #11   19. maj 2014 Tak....
    ja det er ikke let.... men håber det lykkes.


  • #12   19. maj 2014 Du må meget gerne komme en update hvis det lykkedes for dig smiley

  • #13   19. maj 2014 Det gør jeg.
    Havde fundet en spændende parring i Tyskland, hvor der også var god levealder i familien, men tæven sprang korsbåndet dagen inden parringen smiley


  • #14   19. maj 2014 Ej, det er fandeme godt nok uheldigt. Hvordan finder du dem fra Tyskland og tjekker op på sundheden osv.? Er der noget lignende Hundeweb? Synes det er så trist, at det er SÅ svært at finde sunde individer inden for den race smiley

  • #15   19. maj 2014 Jeg kigger på deres parringsliste og så er det ellers igang med at tjekke op på opdrætters hjemmeside og ejerens, for at se om jeg kan finde noget omkring sundheden. Og ellers er det bare at spørge.... men der har jeg tideliger oplevet at man ikke altid får de pæne svar for opdrætter og ejere, hvis man sprøger ind til sundhed, så pt holder jeg lidt igen med det.

  • #16   19. maj 2014 Hvordan kan folk blive sure over at man spørger ind til sundheden? Synes da det er ret væsentligt, specielt med en race som ddb'en der døjer med så mange ting smiley

  • #17   19. maj 2014 Det bliver som at lede efter en nål i en høstak... Skøn race, men godt nok ikke sund.

    Fatter ikke man avler uden hjertescanning!


  • #18   19. maj 2014 Da jeg for år tilbage ledte europe tynd efter en egnet han til min tæve, fik jeg rigtig mange kedelige svar retur. Håber da der er sket en ændring i holdning omkring hvad man avler på i denne race, men indtil videre så ser det ikke ud til det. Der er parringer med HD D i Danmark pt - om jeg fatter det, med så tung en race smiley

    Louise: nej vel - jeg har selv stået og nusset en hvalp på 9 uger hvor jeg måtte beslutte den skulle aflives pga massiv hjerteproblem og det på trods af at begge forældre havde Hjerte 0.... så jeg ved godt at det ikke er en sikkerhed, men det vil dog altid være et bedre udgangspunkt og det vil jeg altid gå efter.


  • #19   19. maj 2014 DDB er jo ødelagt ligesom FB.. fatter ikke avlere.

    Generelt er sundhed i mange racer ikke prioriteret nok i min verden. Hvis man ikke tester, så får man heller ikke dårlig status smiley


  • #20   19. maj 2014 Korrekt Louise, og når der ingen beviser er for at den fejler en masse, så bliver den simpelthen nødt til at indgå i avl. Det er jo logik for enhver....

  • #21   19. maj 2014 Netop... Og det gælder mange racer... nogle er bare mere ødelagt end andre.. Sørgeligt!!

  • #22   19. maj 2014 Louise: enig ... jeg har fuld forståelse for at med en race som DdB, så kan man ikke udelukke alt. men som første skridt, så er det jo at teste, så man ved hvad man har og dernæst, så at vælge en avlspartner, som kan rette op på det fejl man har hos sin egen ... hvorfor vælge en han der har dårliger resultater eller endda inden, bare fordi han er smuk.

  • #23   19. maj 2014 Ja jeg forstår det ikke... men jeg er kommet frem til, at der skal tjenes penge... Hvad skulle der ellers være af grund til at avle på de hunde?

  • #24   19. maj 2014 Tror også for nogle opdrætter er det svært at give slip på drømmen, hvis hundens sundhed ikke er hvad man havde håbet på og så er det svært at vælge hunden fra i avl.
    når man så vælger at bruge en han med knap så god sundhed, så må det enten være fordi man ikke vægter sundhed højt, eller man vægter udstilling højere.
    Bare mit gæt


  • #25   19. maj 2014 Det er bare ikke i orden smiley

  • #27   19. maj 2014 Camilla H... Det er jeg godt klar over, men hvis man ikke tester hunde inden avl, bruger en hanhund man selv har/ eller er tæt på, hunden får 6-8 hvalpe... hvad koster de pr. stk??? Så må det give lidt overskud??

    Hvorfor bliver der avlet på DDB uden hjertescanning, hvorfor avler man på D hofter??? Det kan da ikke være fordi man elsker racen?


  • #28   19. maj 2014 Camilla: enig man bliver ikke rig af at opdrætte - men at opgive sin tæve i avl pga sundhed, er jo at træde et skridt tilbage og det er ikke let for opdrættere. Mange har svært ved at være objektive.

  • #29   19. maj 2014 8x13000 kr kan ikke gå til foder og dyrlæge smiley

  • #30   19. maj 2014 Efter at have været inde og kigge på snart samtlige danske opdrætteres sider hvor at blive klogere på sundheden bag, så giver jeg altså intet for hvad de evt. har fået af placeringer på udstillinger. For mig betyder sundheden væsentligt mere end at den har fået nogle gode udtalelser på udstilling.

    I starter var jeg ellers hup på at forældrene både skulle være sunde OG have været på udstilling, gerne flere med gode resultater med hjem. Tror endnu jeg har tilgode at opleve et kuld fra to SUNDE individer. Forstår virkelig ikke at man ikke går langt mere op i sundheden inden for den race, den lider jo virkelig under det smiley


  • #31   19. maj 2014 I min søgen efter en ddb er det virkelig gået op for mig, hvor slemt det rent faktisk står til. Og det skræmmer mig at der ikke er nogen der forsøger at ændre på det, at det er SÅ svært at finde nogen sunde avlshunde. Synes det er så skøn en hund, samtlige af dem jeg har fået fornøjelsen af at møde på udstilling har været fantastisk hunde, men ikke på vilkår om jeg vil støtte avl hvor man skider højt og flot på sundheden.

  • #32   19. maj 2014 Mit problem er at folk ikke er ærlige OG de benægter racens skavanker... igen ligesom FB.... Når man møder nogle, som pruster og stønner og ikke kan trække vejret, og så siger ejeren "sådan skal den lyde"... Gu skal den da ej!!

    Camilla hvad var status på dit sidste kulds forældre... AD, HD og hjertescanning??


  • #33   19. maj 2014 Jeg tror desværre du får svært ved at finde en parring i DK, der lever op til dine ellers fornuftige krav.

    DdB står for mig som skrækscenariet på hvor galt det kan gå en race, hvis sundheden ikke overvåges og arbejdes med. Jeg husker ikke lige den nøjagtige udløbshastighed specialklubben acceptere i henhold til klubbens etiske anbefaling, men hæftede mig ved, at den er en del over gråzone, og på den måde løser man ingen problemer i en race i mine øjne.

    At man som opdrætter her overhovedet overvejer at avle på ikke scannede hunde er noget svineri, og ikke god avl.

    Jeg har broholmer og vi er netop igang med at udrede SAS i racen sammen med KU. Jeg er rystet over at høre, at DdB avlere bruger ikke scannede hunde. Jeg troede man var nået længere.

    Jeg har en ung broholmer på knapt 3 år med svær SAS, og det er modbydeligt. Han er indtil videre symptomfri, men har mislyd grad 5 og flow på 5,1 m/s, forandringer på hjerteklappen og turbulent blodgennemstrømning. Men han er flot, dansk og svensk champion - men hvad kan jeg bruge det til?? Jeg ville bytte alt for et sundt hjerte!

    Min tæve er scannet fri, den hanhund jeg har valgt til hende er scannet fri. De har begge HD A.

    Det er ingen skam at have avlet syge hunde, det kan ske for alle, selv om alle forholdsregler er taget. Men det er en skam ikke at forholde sig til det, at feje det under gulvtæppet og undlade at teste sine avlsdyr.


  • #34   20. maj 2014 Trine, jeg kunne ikke være mere enig.

  • #35   20. maj 2014 Er der ikke avlsforbud på en D-hofte?

    platugler: skal du ik ha og avle boxer længere?


  • #36   20. maj 2014 Jackie: det må man desværre godt smiley tideliger måtte man også, så kom der forbud på D og E, men det har DKK jo fjernet igen ... Så trist.

    Jo jeg holder mig til boxer. Hvalpen jeg leder efter er til en tideliger hvalpekøber, der har kontaktet mig for at få hjælp med at finde en sund kombi.


  • #37   20. maj 2014 Er dårlig avl ikke ofte et problem med udstillingshunde? Boxere har vist også haft sin part. Jeg ved ikke, om det stadig er tilfældet. Skal du ha' en sund DDB eller bullmastiff, hedder den vel boerboel smiley

  • #38   20. maj 2014 Søren: du kan slet ikke sammenligne sundheden hos boxer med sundheden hos DdB. Over 70% af boxer er fri i HD, hjerte er heller ikke af samme karakter som hos DdB og AD eksistere slet ikke som et problem hos boxer.

    Nu er Boerboel jo ikke en DdB, så det hjælper mig ikke smiley


  • #39   20. maj 2014 Nej, jeg ved det godt (joke). Dog mener jeg ikke, at boerboel'en har samme helbredsmæssige udfordringer, som de andre nævnte har. I min optik er boerboel'en en af de sundeste hunde over 50kg. Men den er jo desværre ulovlig her i landet.

  • #40   20. maj 2014 Skønt at boerboelen er så sund ... Håber den forbliver det.

  • #41   20. maj 2014 Broholmeren er nu også sund. Racen har gode HD og AD resultater på grund af den styrede avl. Som nævnt er vi ved at udrede om vi har hjerteproblemer i racen, og viser det sig, at KU mener, der er et problem, vil der blive handlet på det. Flere og flere af vores opdrættere får deres hunde hjertescannet selv om det hverken er et krav eller en anbefaling.

    Havde vi tæve bare tilnærmelsesvist været gråzone SAS, kom hun ikke i avl, og sådan tænke de fleste broholmerejere heldigvis også. Der er stor opbakning til det igangværende projekt, og som nævnt er skrækscenariet desværre DdB.


Kommentér på:
Dogue de bordeaux

Annonce