{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.130 visninger | Oprettet:

Dogue de Bordeaux {{forumTopicSubject}}

Gruppe 2 - Pinschere, schnauzere, molossere og sennenhunde
FCI Standard nr. 116

Følgende om racen har jeg stående på min egen hjemmeside:

<i>Er en Dogue de Bordeaux noget for dig ???</i>

Tja - det er jo svært for mig at sige, men jeg vil ikke forsøge at nedtone det. Man må jo sige det på den måde, at det afhænger nok af hvor sart du, eller navnlig dit hjem er. Et af de spørgsmål man får oftest om Bordeauxen er: "Savler den ikke meget "??? Folk har jo det forfærdelige billede i hovedet fra filmen "Turner & Hund" hvor det er EKSTREMT overdrevet. ALLE bordeauxer savler - nogle rigtig meget, de ser nærmest altid ud som om de har slugt en gummisko og der hænger en snører ud af hver mundvig, andre savler ikke ret meget, men selvfølgelig altid når de har spist, drukket eller har brugt deres næse meget - det går lige i "savle-posen".

Uanset om du får en der savler meget eller lidt, skal du gøre dig klart man ALTID vil kunne se der bor en Bordeaux i hjemmet - men mindre du altså render lige efter den med en klud KONSTANT. Ofte vil man opleve at komme hjemmefra og have lidt savl siddende på sit rene tøj - men det er altså nemt at fjernet med en fugtig klud, og det kan ikke ses bagefter. Især på deres yndlingspladser kan man se de er der. I mit hjem kan det tydeligt ses, især om sommeren hvor døren står åben det meste af døgnet, så de kan trisse ind og ud som de har lyst. Og jeg har den holdning, at der er 2 ting mit liv er for kort til, det er fodbold og rengøring - jeg tørrer af flere gange om ugen - hundenes yndlingsplads, stolen ved vinduet i køkkenet, ser sådan ud, når den er VÆRST: (billede)

Har du meget lyse eller råhvide møbler, tæpper og vægge, så VIL man kunne se på hjemmet at der lever en bordeaux - og det er altså uanset om man lader den komme i møblerne. En bordeaux er sådan indrettet i sit hoved, at den bare SÅ gerne vil sidde og hænge op ad sin ejer/familie og allerhelst på skødet. Det er store hunde, og med mindre man står klar med svamp og spand, HVER gang den har været en smut ude i haven, så kan det bare ikke undgås at det sætter sit præg på hjemmet.

Jeg gør IKKE noget ekstra ud af rengøringen, når folk skal komme i mit hjem for at se på hvalpene og møde mine hunde. Jeg forsøger ikke at skjule at her i mange menneskers øjne måske er lige lovligt beskidt - men hellere de syntes det, end de afhænder en hvalp de har købt hos mig, fordi jeg ikke har været god nok til at fortælle dem hvad det indebærer at vælge en bordeaux som livsledsager. Det ville knuse mit hjerte, hvis en hvalp blev afleveret på internat eller blev aflivet på så tyndt et grundlag.
Jeg forsøger at gøre eventuelle hvalpekøbere klart, at vi alle kan komme i den situation at skulle være nød til at finde et nyt hjem til sin kammerat - og de ALTID vil kunne komme tilbage hertil, så vil jeg forsøge at være behjælpelig med en omplacering eller tage hvalpen/hunden selv. Men den situation skulle nødigt opstå, fordi folk syntes de har købt en gris og ikke en dejlig og hengiven hund.


Kommentarer på:  Dogue de Bordeaux
  • #1   29. nov 2010 <b>Racerelaterede sygdomme:</b>

    HD/AA - som de fleste store hunderacer har, fordi de vokser hurtigt. Der er delte meninger om man på nogen måde kan forebygge - jeg er af den hokldning at forkert fodring(hyppige mærkeskift og billigt foder) samt motion, har stor indflydelse.

    SAS - Sub Aortic Stenosis. Hjertelidelse som hos DdBen optræder, fordi den har, for hunde en unic, kobling af Aorta til hjertet. Lige der hvor Aorta går på hjertet, har den et knæk, som giver turbolens i blodet inde i hjertet, der forårsager at Aorta danner en "krave". Jo skarpere knæk, jo kraftigere krave, som giver samme effekt, som hvis man klemmer en haveslange. Derved opstår der højere tryk på blodets udløb der måles i m/s (meter i sekundet). Jo højre m/s jo værre er sygdommen.

    OCD: (Osteochondritis dissecans). OCD er en forstyrrelse i den vækstproces, hvorved brusk omdannes til knoglevæv. Når denne omdannelse forstyrres i et led, bliver brusken først fortykket, hvorefter den løsner sig fra det underliggende knoglevæv. Der dannes en bruskflig, som senere kan blive til en fritflydende "ledmus". Både "ledmusen" og bruskfligen vil irritere og give smerter i leddet, og hunden vil halte. I nogle tilfælde udvikles slidgigt som følge af irritationen i leddet. Osteochondritis kan ramme alle kroppens led og vækstzoner men ses oftest i skulder- og albueled. I albueleddet er det indersiden af overarmknoglens ledflade, som rammes af OCD.

    Derud over, kan de lide af svært vokseværk (Panostitis). Som er en betændelsestilstand i de store rørknogler, som opstår pga. for hurtig vækst. Eneste kur for det er FULDSTÆNDIG ro. Det kan vare alt fra få dage til flere måneder. I ekstreme tilfælde giver man "papkasse-terapi" - hvilket betyder at hunden ikke må have mere plads, end hvis den boede i en papkasse.
    For at forebygge det, er det vigtigt at DdBen ikke bliver motioneret for meget. Jeg anbefaler max. 3-4 gåture dagligt af max. 15 min. indtil hunden er 1-1½ år gammel. Symptomerne for Panostitis forveksles ofte med symptomerne på OCD.


  • #2   29. nov 2010 Jeg garanterer - at de ikke er klamme - på nogen måde. Dem jeg har haft, har ikke været storsavlende.... De fleste mennesker tro det er som i filmen - det er det IKKE.....

Kommentér på:
Dogue de Bordeaux

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce