1.473 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 36 Svar

Parring - Hvad gør vi forkert? Parring - Hvad gør vi forkert?

Jeg har en dejlig tæve som begyndte at bløde den 24/6.

Hun har idag og igår set hannen som kun skal parres med.. De leger og pjatter meget, og han er ret ivrig og får lov til at snuse vaske osv..
Men så snart han skal "hoppe" op vender hun sig?

De virker ret interesseret.. Men min "dame" er meget bestemt og vender sig når det er..

Hvad jeg jeg gøre? Er der noget gslt med hende?

Gode råd søges:)

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Inspicering af opgave 205 kr.
  • Udskiftning af stik til “grisetryne” 230V ifm fjernvarmeinstallation. Haster! Vi skal have etableret et 230V el-udtag med jord inden fjernvarme installationen indendørs kan etableres på mandag. Skal udføres autoriseret. Vi har ikke selv materialerne. 1.500 kr.
  • Afmontering af defekt opvaskemaskine og montering af ny brugt 1.000 kr.
  • Lapning af dæk 500 kr.
  • Fugening af bordplade 1.100 kr.
  • Besværlig lås 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Parring - Hvad gør vi forkert?
  • #1   5. jul 2009 Hun er vel ikke klar endnu? Eller også er det for sent?

• #2   5. jul 2009 Smækker hun halen til side, når han snuser hende bagi?

• #3   5. jul 2009 Øøøhhhh, hvor gammel er hun???

• #4   5. jul 2009 Ja hun slår halen til siden når han snuser.. og "smiler" samtidig..
    og de laver "parringsdans"

Kenneth.. Min hund har ikek stambog, den er i sin 3. løbetid. jeg har talt med dyrlæger mm..
    Jeg parrer ikke 1 hund på 1 år. eller i første løbetid..
    jeg har en lille hund.. som er ret voksen og moden af alder..

• #6   5. jul 2009 Stakkels hund!

• #7   5. jul 2009 Kan godt se det er meget synd at lade en hun på 2 blive parret!
    Sikke en velkomst at få. Har først for nyligt oprettet mi hund herunde.

Stakkels alle de børn som bliver glemt, ladet alene eller får børn i en aller af 14-16 år.

Lad være at slå alle over en kam. Her er man for at give råd og hjælp.. I stedet for at lyve og sejle i sin egen sø.

• #8   5. jul 2009 Hvorfor står der at hunden er fra 2007, når i andre skriver 2008 ... er det blevet retter, eller ?

og selvfølgelig er den ret moden og voksen af sin alder.

og tror du der er forskel på hvornår man parrer en hund, hvis den har stambog eller ikke har ?

• #9   5. jul 2009 Hunden er da fra 2007 ifølge dens profil?

• #10   5. jul 2009 Der er ingen grund til at give råd til noget der er forkert og man ikke støtter op om

Og ja, stakkels alle de ting du nævner, men du kan vælge for din hund ... og du vælger det forkerte, enten for at tjene penge eller fordi "din hund gerne vil være mor"

• #11   5. jul 2009 hvornår i 2008 er hun fra??

De små hunderacer er det altså ikke ualmindeligt at parre i 3/4 løbetid. hvis tæven her er fra først i 2008, så er det altså ikke HELT kriminelt, omend jeg selv ville vente en løbetid, for at få tæven lidt mere voksen

Hvis du siger hun er startet med at bløde d. 26 så er det... bum bum, 9 dag i dag, det er sikkert for tidligt...

Normalen er 11-13 dagen men tæver kan variere med det...
    har en tæve der er parret på 7 dagen med 5 hvalpe til følge og en der er parret på 19 dagen med 8 hvalpe til følge, såå bare bliv ved at forsøge så sker der nok noget..

Du kan evt hjælpe med lidt støtte hvis det er..

• #12   5. jul 2009 For kort tid siden stod der 2008....//o:

• #13   5. jul 2009 hmm nåååååhh alderen steg så lige et år... Jep, den stod til 2008 lige før, men anyways, samme råd gælder

• #15   5. jul 2009 Altså hvis det er 3. løbetid - så er det vel OK? det er det i min verden.....- skal vi lige slappe af - i varmen :0)

• #16   5. jul 2009 Det virker ikke til at hun er parat....måske skulle hun vente til om et par løbetider ; o)

• #17   5. jul 2009 Fra kort tid siden stod der altså 2008 - og nu 10 min efter står der 2007 ??

Parrer man man ikke først en hund når den er omkring 4 - 5 års alderen?

• #18   5. jul 2009 Mia A - Nej da... man parrer første gang når vapsen er 2 år .... hvis man er opdrætter.

• #19   5. jul 2009 Mia> Nej, normalt for man tæven parret første gang mellem 2 og 3½ års alderen (hvis man altså ønsker at avle). Venter man meget længere kan man faktisk opnå at der er yderligere komplikationer ved drægtigheden.

Jeg vil dog også slå et slag for man venter til hunden er fyldt 2 år, alle hunde følger ca. de samme udviklingsperioder uanset størrelse - og den sidste psysiske kønsmodning ligger altså først fra 17-22 måneder. Først der efter ved man reelt hvad ens hund indeholder...

• #20   5. jul 2009 Nåårh okay, der blev jeg lige lidt klogere smiley Heldige mig . . .
    Så 3 år er `Perfekt´ ?

• #21   5. jul 2009 Dkk anbefæler at tæven mindst er 2 år gammel.

Min tæve er højløbsk først på den 17 dagen. Nu har jeg ikke orket at tygge mig gennem hele tråden da jeg syntes at folk glemmer at spørge om man tastet forkert fødselsår på hunden og får et svar inden spekulationerne begynder.

Når din tæve er højløbsk er hendes blod mere tyndfarvet, lidt gennemsigtigt, for at når hun er over at være højløbsk så kommer det mere farve i det igen.

Hvis du ikke vil tage en blodprøve ved dyrlægen så måske du kender nogen med en hanhund som tidligere prøvet...fordi er han interesseret så er hun klar.

Med Border Collies (min egen race) så plejer det være en grund til at tæven væljer væk lige den hanhund.

• #22   5. jul 2009 Den alder den alder........ Man ældes sq så hurtigt i denne tidsalder. Et helt år på 1 time?

• #23   5. jul 2009 Lad os nu for pokker være lidt søde ;0) - fanden på væggen behøver altså ikke at male hele tiden....eller er jeg for blød?

• #24   5. jul 2009 SKAL vi svare på det eller bare tie?.........*GG*

• #25   5. jul 2009 Christina:

Det er måske fordi vi er mange der synes at der bliver avlet ALT for mange hvalpe på ALT for unge tæver.

• #26   5. jul 2009 Jeg vil nu gå til kødgryderen - jeg har både børn og børnebørn på besøg - så jeg vil kreere lidt lækker aftensmad - god aften til jer alle - og jeg parrer mine vapser når tæverne er lige omkring 2 år - vores nye han-vaps fra USA - ham vil jeg måske allerede bruge når han er 1,5 år - måske nogen vil skælde mig ud.... men jeg overlever nok ;0)

• #28   5. jul 2009 Enig Mette, bare det at hunden pludseligt skifter fødselsår fra 2008 til 2007, er i mine øjne bevis nok for at der er noget galt med ejeren der står bag ønsket om parringen.

Men uanset hvad vi skriver, så tør jeg æde min gamle hat på, at tæven har et kuld hvalpe om under 3 mdr..

• #29   5. jul 2009 Hvis trådstarter har købt hunden på det tidspunkt hvor hun har oprettet profilen herinde er den fra 2007 og så er det da ikke nogen katastrofe at få et kuld hvalpe. Synes måske der er nogle af jer der er lige lovlig hurtig på tasterne.
    Stephanie - jeg tror ikke din tæve er klar endnu, så tag det helt roligt, det skal nok lykkes.

• #31   5. jul 2009 MMJ - det kunne jo tænkes at det var en tastefejl, da profilen er fra 2007 og hunden først er oprettet herinde i 2009, men der er ganske enkelt ikke plads til at lave fejl herinde uden at det er hårdt angreb fra starten.

• #32   5. jul 2009 Nu er der en masse der skriver om forkert alder.. Så vil jeg slet ikke gentage.. Også fordi det jo KAN være en tastefejl der først stod 2008.. Men udover det, så undrer jeg mig gang på gang, at folk vælger at avle bare for at avle..

Når jeg skriver sådan, så mener jeg at markedet er PROPPET med hunde konstant.. Jeg tror at selv seriøse avlere ind imellem har svært ved at komme af med hvalpe..
    Så mit råd må være.. Tænk dig godt om.. Er du klar på at brænde inde med hvalpene evt ?
    Og udover det.. Hvad er det så der gør at din hund er SUPER for avlen.. Kan se hun er uden tavle, men lever hun op til standarden af racen, er hun specielt dygtig til noget? Det helt perfekte sind uden lige eller?

Håber ikke du lader dig skræmme væk af at folk skriver som de gør, der iblandt jeg selv.. Folk skriver blot deres mening og råd, tit for både dit eget bedste, men bestemt for din hunds bedste smiley

• #33   5. jul 2009 <b>Stephanie J</b>
    Det er rigtig mange siger at en lille hund faktisk er klar når den rammer sin 3 løbetid, men der er nu kraftig diskussion om hvorvidt det er rigtigt. Jeg foretrækker selv at parre hunde når de først er rundet de 2 år, og da det lyder til din tæve ikke er helt klar, syntes jeg du skal vente. Medmindre man virkelig har stor trang til at få hvalpe, er det heller intet galt i at vente. Din tæve vil sikkert være mere moden til den tid, og meget mere udviklet.
    Jeg vælger at overse det med at du enten har ændret alderen, eller hvad ellers, da du sikkert har gjort det for at undgå flere dumme kommentare omkring alderen på din tæve. Hvis du tænker at vi er en flok hellige snobber, så skal du bare huske at tænke på, at alle herinde (næsten) kun mener det bedste for dig og din hund. Vi kan nemt sidde og spille bagkloge bag skærmen, men vi mener det alle som i god mening. Grunden til at vi alle siger at alderen er gal, er jo pga. de tusindvis af erfaringer vi alle har haft med hunde. Vi er også udemærket godt klar over at du ikke vil din hund noget ondt, men her på HG siger vi alle vores mening ;o)
    At din tæve virker moden, er langt fra nok. Min 9 mdr gamle tæve virker da igså utrolig moden af sig, men af den grund kunne jeg aldrig drømme om at trække hvalpe på hende.

Husk nu at tænk før du avler, det kan gå så gruelig galt.

• #35   5. jul 2009 hej Charlotte

Du skriver at Twikkie er næsten 16 mdr... oops det er ikke godt

• #36   5. jul 2009 16 måneder??????

• #37   5. jul 2009 Hunden behøver ikke at være modtagelig før efter 12 dagen måske senere det er forskelligt fra tæve til tæve nogle er det måske ikke før sidste uge af løbetiden, men det kan hanhunden lugte sig frem til når hun har ægløsning, der er mange meninger om hvornår man skal lade en tæve parre vores corgier skal være mindst 21 mdr. 1. gang, men i DRU. står der vist således at hunde under 35 cm må parres når de er 15 mdr og over 35 cm. 18 mdr. dette syns jeg lyder forrykt.at det skulle have noget med størrelsen at gøre.

• #38   6. jul 2009 Nej nej - ryster på hovedet smiley

• #39   6. jul 2009 Evi. Du har vist læst forkert, for der står i DRU`s regler at hunde under 45cm. tidligst må parres når de er 15mdr og dem over når de er mindst 18mdr.
    Det er da ikke forrykt, da de mindre hunde udvikles hurtigere end de større, men at der står Tidligst 15mdr, betyder jo ikke at man SKAL parre i den alder, det er KUN vejledende, det er langt fra alle små tæver der er klar i den alder, hvor imod hannerne er klar meget tidligt, min forrige var allerede "vild i varmen" da han var omk.4mdr.men derfor fik han da ikke lov til at "hoppe" på nogen.

Men alt dette betyder som sagt ikke at jeg syntes at det er OK at avle på SÅ unge hunde, jeg syntes at de skal ha lov at modnes inden i "ikke personligheden" men deres organer skal være færdigt udvoksede, og der er forskel på selv hunde fra samme kuld, bare på mine 2 tæver var den ene "klar" meget hurtigt, hvor imod hendes søster var ½ år længere om at færdigudvikle sig.
    Så at Tæven virker "moden" har intet at sige, og nu lever den jo ikke som vildhund hvor der ville ha været et Alfa par som havde stoppet forsøget på at få hvalpe allerede, så ejeren MÅ passe på istedet for..

• #42   9. jul 2009 Jeg er godt nok harm over at folk vil begynde og alve på en hund på blot 16 måneder. Jeg mener det er alt for tidligt uanset race.

• #43   10. jul 2009 * *Charlotte F og medlem af tavlemafian * *

Uanset om hunden er fra 1/1-08 eller (gud forbyde det) fra 31/12-08, så er det, efter MIN mening, stadig alt for tidligt at parre!!

Kommentér på:
Parring - Hvad gør vi forkert?

Annonce