886 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 18 Svar

Parring - hvad ville I gøre? Parring - hvad ville I gøre?

Jeg ved godt at det kan være svært for andre at sætte sig ind i, men jeg har alligevel tiltro til at få nogle brugbare input, så jeg kan træffe den rigtige beslutning.

Bianca, min tæve på 3½ år, mistede i juni 2008 sit første kuld 7 uger henne.

I marts 2009 fødte hun så reelt sit første kuld på 6 sunde og raske hunde. Hun havde yverbetændelse lige efter fødslen, men ellers forløb det helt normalt.

Hun er efter kuldet blevet checket og dyrlægen sig god for at hun kan parres igen i næste løbetid.

Denne løbetid er nu indtruffet 11 måneder fra den løbetid hvor hun blev parret i januar 2009.

Mit dilemma er:
Skal jeg parre hende nu, så hun får sit næste kuld i slut januar 2010, eller skal jeg vente til løbetiden efter, som så vil være i december 2010, hvis ellers jeg kan regne med et interval på 11 mdr.

Bagdelen er at hun så først får det 2. kuld på vej til de 5 år, da hun bliver 4 i marts 2010.

Kan jeg regne med at hvis hun springer over nu, så vil der gå 11 mdr. eller skifter det fra gang til gang, alt afhængig af om de får et kuld hvalpe eller ej.

Hvad er jeres erfaring, og hvad ville I synes være bedst at gøre?

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Smid et ikea skab ud som er fuldt afmonteret og står på gadeplan 400 kr.
  • Herregårdssten 45 m2 2.700 kr.
  • Samle ikea pax 2.500 kr.
  • Hjælp til at flytte jord 2.000 kr.
  • Skifte batteri på citroen c4 grand picasso 1.650 kr.
  • Møbelsamling 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Parring - hvad ville I gøre?
  • #1   11. nov 2009 når der er så lang tid mellem løbetiderne, så ville jeg parre nu.

sæt nu du venter en løbetid over og hun så går tom i næste, så betyder det ikke 11 måneder mere, men pludselig 22 måneder

• #2   11. nov 2009 Der sker intet ved at hun bliver 5 til hendes andet kuld. Men på den anden side er der gået 11 mdr siden sidste løb/fødsel så et eller andet sted ville jeg ikke sige der skete noget ved at parre hende nu.

Jeg ville så undersøge mulighederne for at komme af med hvalpene da der er uhyggellig mange hvalpe/hunde til salg lige nu.

Ingen løftet pegefinger fra mig, jeg planlægger selv et kuld til næste år.

• #3   11. nov 2009 Jeg synes også at 11 mdr lyder ok, men det kommer an på hvor meget det sidste kuld tærede på hende. Yverbetændelse kan vel ske for enhver, men hvordan havde hun det ellers?

Hvis man må spørge - hvordan mistede hun det første? Blev de absorberet eller var det mere alvorligt? Ikke at det har den store betydning for hvad du gør nu, jeg er bare nysgerrig.

• #4   11. nov 2009 Hvis hun er frisk og helt kommet sig så ville jeg parre hende nu..

Jeg ved det lyder kynisk og nu må i ikke misforstå, men tænk hvis du venter og det uheldige sker at hun er tom. Så er det altså sidste udkald for at forsøge igen hvis der er 11 måneder mellem løbetiderne...

• #5   11. nov 2009 Er enig med de andre. Ville parre hende nu

• #6   11. nov 2009 Jeg ville også vælge at parre nu....

• #7   11. nov 2009 Men 11 måneder - det er også lang tid imellem løbetider - vores er kommet med 6-7 måneders interval - også efter en fødsel.

• #9   11. nov 2009 Det undrer mig også at der er 11 mdr. for før hun blev parret var der 6 mdr. imellem.

Hun absorberede hvalpene, men gentog parringen med samme han 2. gang, og det gav som sagt 6 hvalpe. Mit gæt er at jeg havde dengang en anden tæve 5 mdr. yngre hvor kemien ikke passede. Det tog nogle gevaldige kampe, og derfor valgte Bianca selv fra fordi hun ikke synes der var ro i flokken. Hun blev straks omplaceret, og siden har der været ro.

• #10   11. nov 2009 Gitte M

Jeg ville parre nu hvis jeg var dig.
    Der er langt tid imellem hendes løbetider - ganske som hun kunne være i nummer 2 nu....

Du skal være forberedt på hun kan få yverbetændelse igen - så vær` obs på mælkebaren og kom det i forkøbet hvis det begynder at trække til.
    Du kan selv "reparere" med varme omslag og massage/udpumpning

• #11   11. nov 2009 Tak til alle for jeres input. Det var også selv hvad jeg er fundet frem til. Dog havde jeg håbet hun bare havde skubbet det 14 dage mere, for det betyder at hun har termin midt i vores skiferie, så jeg må blive hjemme.

• #12   11. nov 2009 Næh næh - sådan er hunde altså bare ikke ;o)
    De går i reglen i løbetid når huset bliver fyldt med gæster og deres HANHUNDE
    Når man skal ud og rejse (passemuligheden har kun hanhunde)
    Eller den hanhund man har udset sig har damebesøg i forvejen :o(

• #13   11. nov 2009 :0) - men pøj pøj med parringen - håber det ender med nogle dejlige hvalpe....

• #14   11. nov 2009 Anja, jeg har allerede flere der nu henvender sig for at høre hvornår Bianca skal have hvalpe igen. Så jeg tror ikke det bliver et problem.

Jeg skal selv beholde en tæve fra kuldet, og Bianca fik kun 1 tæve i første kuld. Jeg håber der er lidt flere at vælge imellem næste gang.

• #15   11. nov 2009 Gitte, nej det var heller ikke for at løfte finger eller noget, og synes det er kanon at du har styr på det. Sådan som dig kunne vi godt bruge nogle flere af ;o)

• #16   11. nov 2009 Hvis der ikke altid har været 11 mdr mellem hendes løbetider kan du ikke regne med at det fortsætter... min Bianca kom i løbetid to mdr før end jeg havde regnet med da hun skulle parres og der havde ellers været 6 mdr mellem hver. Det kan nemt svinge..

Men hvis jeg var dig ville jeg også parre hende nu. Hellere hvalpe i januar-marts end decemer-februar smiley Jeg nåede at have mine hvalpe ude en forårsdag i marts, da de blev født i januar. De har så godt af at prøve at komme ud inden de skal sælges og det er der ikke mange små hvalpe der kommer når det er vinter.

• #17   11. nov 2009 Jamen, jeg tænker også om der går 11 mdr. hvis jeg ikke parrer hende nu, men venter. Har jo også et ønske om at hun kommer med til Verdensudstillingen til juni næste år. Det ved jeg med sikkerhed nu at hun kan om alt går vel.

• #18   11. nov 2009 nej det er jo så det med den verdensudstilling....min Bianca kommer heller ikke med, for hun gik tom denne gang og så skal hun helst parres næste gang

• #19   11. nov 2009 Jeg ville også parre hende nu.....held og lykke med det hele:-)

Kommentér på:
Parring - hvad ville I gøre?

Annonce