{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.261 visninger | Oprettet:

Blandinger af 2 stamtavle hunde {{forumTopicSubject}}

jeg tænker i forhold til den nye lov med at man skal kunne bevise hva hunden er "lavet af"

bør man så kun mixe fx min Golden Retriever One'aby med stamtavle(DKK) med eksempelvis en Labrador med DKK stamtavle?

og så tænker mange nok hvad sker der for at lave blandinger på en dkk hund med så fin tavle,hvis man nu vil have hvalpe hvorfor så ikke gøre det "ordentligt".Sådan en som One'aby er tjekket og avlsgodkendt og det er ikke fordi jeg tænker på at lave hvalpe næ bar mere for at spørge om det er den bedste løsning med 2 dkk hunde hvis man skal lave blandingshvalpe som man kan garantere hvad der er blandet i?


på den måde kan de nye ejer som ønsker sig en blanding jo stadig bevise hvad der er i?

eller er det bar mig der tænker den tanke?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Blandinger af 2 stamtavle hunde
  • #1   26. aug 2010 self tænker jeg det samme med andre stamtavler det var bare et eksempel?

  • #2   26. aug 2010 det er bare dig som tænker den tanke..... smiley
    Jeg ville personligt synes at det var hul i hovedet at bruge til tavle hunde til at lave en blanding ud af. Denne får desuden ingen tavle, så den kan realt set ikke bevise noget... andet end ved blodprøver og sådan som alle andre..


  • #3   26. aug 2010 hvis nu man sender en kopi af stamrtavlen med?

  • #4   26. aug 2010 og ups kan lige se der var blevet oprettet 2 så har lige slettet det ene emne smiley

  • #5   26. aug 2010 hvis du gik tur med din hund som var en blanding af to tavle hunde.. så skulle du have kopier af forældres stamtavler med... Men... hvad beviser det? ikke andet end at du render rundt med to stamtavler på hunde, du ikke har med dig.....
    De beviser jo ikke at disse to hunde har fået en kuld sammen, og du går med en af deres hvalpe.....
    Desuden ville det derefter udelukke de to forældre hunde fra DKK, og det vil da være synd


  • #6   26. aug 2010 når du skriver udelukke betyder det så man ikke må avle på hunden eller hva betyder det

    det er fordi der var en af mine veninder som sagde hun vill gøre det fordi så ku man bevise at det var en blanding af de 2 hunde?

    det er så hende der har en hanhund og en hun kkender der har en dkk tæve


  • #8   26. aug 2010 Ja det betyder at hun vil blive smidt ud af DKK, og ikke må udstille eller lave hvalpe med tavle mere.... Hunden kan så at sige ikke bruges til noget med sin tavle, efter den har lavet et blandings kuld.....

    Og nej det beviser som sagt ikke mere fra politiet synspunkt.. De skal stadig have beviser, og det kommer der ikke, når ikke der er en stamtavle


  • #10   26. aug 2010 Krumme det passer da ikke. Hvis man med vilje planlægger at lave blandings kuld, eller bare parre sin DKK tæve med en uden tavle bevidst.. Så bliver man da udelukket fra DKK... Og det er jo det veninde planlægger...

  • #11   26. aug 2010 Hvad skulle ideen være ved at blande? Det forstår jeg ikke?

  • #12   26. aug 2010 Mette - TS mener at hvis man blander to tavle hunde og får blandinger ud af det, så er disse hvalpe sikre, mod at blive beskyldt for at være blandinger af de 13 forbudte hunde...

  • #15   26. aug 2010 *Hvis vi snakker Labrador og Golden retriever vil de da ALDRIG kunne anses som værende listehunde..*

    Nej, det er også derfor jeg undrer mig?


  • #17   26. aug 2010 altså det jeg tænker lidt er os hvis nu man blander en race som fx boxer og noget i den dur der godt kan minde om de forbudte racer når de blir blandet med andet hvis nu man gjorde det med 2 stamtavle hunde at der så kunne være et bevis

    men som ejg forstår det skal der stadig være dna test eller?

    med hensyn til at lave blandinger- desværre så længe der er købere er der også avlere. jeg er ikke selv typen der går efter en blanding


  • #18   26. aug 2010 Nu ved jeg ikke lige om lab og golden kunne gå for at være liste hunde... nok ikke...
    Men min svigermor har en blanding mellem en lab og en dalmatiner, den er helt sort og kæmpe stor.. Og har et kæmpe stort og bredt hoved.. SUPER flot hund.. men jeg kan godt være nervøs for om nogen vil tro der er noget andet i.. pga det store brede hovedet.... Så de går da og er lidt nervøse for det..


  • #19   26. aug 2010 det var bar et eksempel med golden og laben det var ikke lige den blanding hun overvejer

  • #21   26. aug 2010 Line - det er helt lige meget hvad du blander med stamtavler.. .det vil ikke være en større sikkerhed i forhold til loven.. Hvis politiet fatter mistanke skal der tages DNA prøver for ejeres egen regning!

  • #23   26. aug 2010 det er fordi jeg ikke lige kan huske om det var en boxer eller hva dælen det var den anden hund var men det er også sagen uvedkomende det var mere fordi jeg tænkte om det var bevis nok med en kopi af begge tavler men det lyder det til det ikke´er og det var egentlig det jeg søgte svar på da hun mener det

  • #25   26. aug 2010 Line N
    Jeg kunne forstille mig at folk som f.eks har græske gadehunde evt. ville kunne få et problem.Da de jo skal kunne modbevise at deres blandingshund ikke er en af de 13 racer.
    Det bliver svært.


  • #26   26. aug 2010 jeg er meget i tvivl om hvad det lige var den modsatte part var...

    men det der er min holdning er jo os at så længe der er købere til blandinger er der også avlere til dem

    jeg er bestemt ikke selv til blandinger da jeg gerne vil være sikker som køber på hvad der ligger bagved

    det vil jeg som køber også kunne være med en hund med stamtavle forældre som ikke selv har tavle


  • #27   26. aug 2010 det er generelt blandinger som jeg er nervøs for blir ramt af den nye lov og deriblandt mener jeg også en lab schæfer blanding fx

    min veninde har en sådan blanding som har ansigtsudtryk ligende amstaffs og den dur det for den især fordi ørerne har en anden placering tror jeg


  • #28   26. aug 2010 Hvis man absolut skal lave blandinger, så synes jeg egentlig at det er den bedste måde at gøre det på - netop fordi hundene er avlsgodkendte og derved lever op til de sundhedsmæssige krav. Hvis man vil være stensikker med beviserne kan man også vedlægge både kopier af tavler og DNA dokumentation på at det er de påståede hunde der er forældredyrene.

    Hvorfor man dog skulle vælge at gøre det forstår jeg til gengæld ikke, da det virker som meget energi (og penge) på at lave blandinger. Når først man deltager i DKK regi er det vel at foretrække at man sørger for at give ens hvalpe de samme fordele som man selv fik da man købte forældredyrene.


  • #29   30. aug 2010 Tine

    Man kan dog miste sit kennelmærke og/eller få avlsforbud på sin(e) hund(e) og/eller få karantæne i et-to år.


  • #30   30. aug 2010 Tine

    "Alle hvalpe i kuldet skal registreres. En DKK opdrætter skal stambogsføre alle sine kuld. Det gælder også opdrættere, der kun er medlem af specialklubben."

    ....

    "Hvis dine hvalpe ikke kan stambogsføres, f.eks. fordi man ikke kender faderen til kuldet, skal hvalpene sælges til kostpris, ca. 1.200 – 1.500 kr. svarende til prisen på en hund fra et internat."

    http://www.dansk-kennel-klub.dk/907

    Der findes jo ingen specialklubber der tillader at man parrer sine hunde udenfor klubben da det strider imod DKK's regler, og der hører de under.

    Reglerne er bl.a:

    DKK's Avlsbestemmelser:
    "Pkt. 1
    Forældredyr skal inden parringen være optaget i Dansk Hundestambog eller anden anerkendt FCI
    stambog. Danskejede hunde skal være stambogsført i DKK."

    "Pkt. 3
    Alle hvalpe i et kuld skal anmeldes til stambogsføring samtidigt. Kuldets størrelse skal angives i
    registreringsanmeldelsen.<b> Alle kuld skal stambogsføres.</b>"

    "Pkt. 8
    Opdræt, køb og salg af hunde til forhandler eller til forsøg, formidling ved køb og salg af hunde i strid med DKK’s formål og interesser, såvel som <b>opdræt, køb og salg af hunde, der ikke er stambogsført i DKK, er ikke tilladt, jf. DKK’s love § 11.</b>"

    "Pkt. 11
    DKK kan - eventuelt efter indstilling fra pågældende specialklub - <b>fratage en stambogsført hund avlsretten</b> eller opstille betingelser for hundens avlsret.[...] DKK’s bestyrelse kan <b>annullere en hunds stambog</b>, hvis det viser sig, at betingelserne for stambogsregistreringen ikke var opfyldt på registreringstidspunktet."

    DKK's Kennelmærkebestemmelser, Pkt. 12
    "DKK kan fratage indehaveren af kennelmærket retten til at benytte dette, hvis vedkommende ikke overholder DKK’s love, DKK’s regler for stambogsføring og kennelmærke samt bestemmelserne om
    kennelbesøg og kennelinspektion."
    http://www.dansk-kennel-klub.dk/files/pdf/LOVE-2005-aendret2007.pdf


Kommentér på:
Blandinger af 2 stamtavle hunde

Annonce