1.072 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 22 Svar

Dårlig avl:.( Dårlig avl:.(

Har de ingen samvittigheds kvaler. De "opdrætter" der gang på gang laver hunde med f.eks dårlige hofter og tandproblemer. Jeg kan simpelthen blive så sur over at de mennesker bare tænker på penge og ikke på det både de hunde de avler og deres nye ejere skal igennem.......FNYS
Bare lige et surt opstød

Politi stopper motorcyklist med hund spændt fast på brystet
00:00
/
00:33
LIVE

NOW PLAYING

Belugahval forskrækker lille dreng

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Vandhane der drypper AKUT 1.000 kr.
  • Hjælp til at sætte Gardinskinner og væg ramme op 800 kr.
  • Vinduespudsning 1.000 kr.
  • Ophængning af udendørs lampe 595 kr.
  • Rengør altan for alger 500 kr.
  • Hækklipning 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Dårlig avl:.(
  • #1   7. nov 2010 ja fy føj da for idotiske opdrættere - det er simpelthen noget af det værste!!! er det en dkk'er du kender eller???

• #2   7. nov 2010 Den ene her, der virkelig har fået min mave til at vende. Er vist en DRU, men hvorfor er det lovligt at lave sådan noget bras. Jeg forstår det bare ikke.....

• #3   7. nov 2010 Hvad pokker .... er det ikke hende hundetossen ude fra søndersø smiley

hej Gitte

• #4   7. nov 2010 Halløj Amalie
    Ja, havde lige noget jeg skulle af med:.)

• #5   7. nov 2010 Nu kan selv den bedste opdrætter jo være uheldig og få mere end et kuld med hunde der ikke faldt ud som håbet og forventet, så det at en opdrætter har lavet flere hunde med dårlige hofter, er jo ikke ensbetydende med at vedkommende er samvittighedsløs eller en dårlig opdrætter.
    Selv med alle forholdsregler på plads, kan man altså være uheldig. Osse med mere end et kuld.

Med det sagt, så bør opdrætter self reagere på det. Undersøge hvad/hvor det gik galt (selvom årsagen jo ikke nødvendigvis kan findes) og self stå ved sit ansvar overfor hvalpekøberne. Hvis ikke opdrætter gør det, eller hvis han/hun endda er ligeglad ja så er der absolut noget galt.

• #6   7. nov 2010 ja jeg kender desværre også til et par dru opdrættere som virkelig laver noget bras af nogle hunde og hvor hundene går under meget kritisable forhold og ja kender desværre også en dkk opdrætter som dette er tilfældes ved

• #7   7. nov 2010 Jeg kan ikke se problemet i at man som opdrætter engang imellem laver dårlig avl...f.eks HD, det kan man ikke undgå, det er jo naturen vi har mellem hænderne, så uanset hvor umage man gør sig, kan man ikke undgå fejl. det jeg kan se problemet i, er hvis man ikke står ved sine fejl....og påtager sig ansvar.

• #8   7. nov 2010 Lykke J

ja alle kan komme til at avle dårlige hunde - det er levende væsner man har med at gøre og man kan ikke forudse alt . men ja som bare nogelunde seriøsopdrætter må man lærer af dette, påtage sig ansvaret og tage sine forholdsregeler for at undgå der i fremtiden. desværre er der jo nogle som er komplet ligeglade med de ringe hunde de laver og gentager dette gang op gang :o(

• #9   7. nov 2010 Jeg vil sige at det kommer lidt an på situationen, hvis f.eks man har lavet en kombination hvor en stor del er skod, så prøver man jo noget andet. Men hvis det er en enkelt hvalp det drejer sig om i de forskellige kuld, sådan er det. Men ja, man bør da tage sin avl op til revision, hvis der hele tiden dukker fejl hunde op...

• #10   7. nov 2010 Der er bare det ved det - at en god opdrætter så ikke gentager "succesen" so to speak smiley

• #11   7. nov 2010 Fætter Karin: der vil jeg sige, at det kommer an på hvilke fejl vi snakker om...men selvklart hvis man f.eks har en tæve, der i stor stil giver fejl, så tager man den ud af avlen...

• #12   7. nov 2010 Lykke

Med fejl - der mener jeg fejl som tandmangler, HD, epilepsi osv
    Ikke at der er et ører der sidder og stritter den forkerte vej smiley

• #13   7. nov 2010 Tandmangel kan jeg til nøds gå med til, dog ikke hvis hundene mangeler det halve af tænderne, og det er det halve af kuldet der mangler tænder, men det kan de jo sagtens leve med. Det er straks værre hvis vi snakker sundhedsproblemer, hvor det er livskvaliteten det går ud over, som du nævner f.eks HD, epilepsi osv

• #14   7. nov 2010 Tja - nu er det jo almindelig kendt at tandmangler i reglen starter med 1.
    Og så kører det derudaf gennem generationer.
    Det er bestemt ikke hensigtsmæssigt for en hunds velbefindende.
    Så nej - heller ikke tandmangler i avlen er okay.

• #15   7. nov 2010 En tæve eller han, der mangler tænder vil selvsagt ikke komme i avlen, da det jo ved f.eks rottweileren er en disk fejl, men jeg kan altså godt leve med en enkelt tandmangel i et kuld i ny og næ, det tager jeg altså ikke en tæve ud af avlen for. Noget andet er, hvis f.eks en han er kendt for at give tandmangel eller fejl, så bruger man da ikke ham

• #16   7. nov 2010 Ja de kan leve med det - klart.
    Men man bør bestemt da ikke avle med dem erfter min mening.
    Vi har lige oplevet en hund der "kun" manglede en tand der gik i avl- halvdelen af kuldet mangler tænder nu - så.....
    Enig i at man trækker sin han ud - men da på lige fod med tæven ikke?

• #17   7. nov 2010 Jeg snakker om en hund der giver det, ikke en der selv mangler, for de skal selvklart ikke i avlen eftersom det er en disk fejl for mange racer. Folk trækker som regel ikke sin han ud pga det, men man kan som tæveejer vælge at lade være med at bruge den, det står jo ikke registeret nogen steder, så den kan jo fortsætte så længe ejeren synes at det er etisk forsvarligt, og det er der jo stor forskel på. Jo selvklart trækker man sin tæve ud af avlen, hvis man finder ud af at hun i stor stil giver tandmangel, men det jeg mener er at hvis der dukker en enkelt op i ny og næ, det anser jeg ikke som grundlag for at trække en tæve ud af avlen.

• #18   8. nov 2010 Det giver jeg dig ret i.
    I ny og næ er jo også mere hanhundens afdeling smiley

• #19   8. nov 2010 smiley

• #20   8. nov 2010 Jeg kan så ikke forstå at dommere gang på gang avlsgodkender hunde med bla tandfejl. Men nok bare mig eller????

• #21   8. nov 2010 Anja - enig!

• #22   8. nov 2010 He.... Hundetossen fra Søndersø... Meget godt beskrevet *GG*

Jeg synes det er svært....

Jeg vidste jo blandt andet, at Cassius havde tandfejl og var også bekendt med at der var flere i de linjer, hvor det var forekommende. Ydermere var han kryptorchid og også dette er gået igen i linjerne.
    Alligevel vælger jeg at købe hvalp efter samme linjer - og det fordi fordelene overstiger ulemperne.

Det er klart, at er det HD vi taler om, så kan jeg ikke gå på kompromis, men fejl, som har med eksteriørkrav at gøre, det tager jeg ikke så højtideligt.

Det, jeg ville ønske var, at opdrætterne i højere grad ville overveje hvad det er, de gør ved deres hvalpe og også hvad de gør ved deres hvalpekøbere, når de avler på linjer, der gentagende gange har vist at de giver sundhedsmæssige problemer der går ud over hundens livskvalitet - og måske ovenikøbet fører til smerter, operationer, aflivning.
    Det er mig en gåde.

Men det er i endnu højere grad mig en gåde, at folk ikke gør ALT de kan for at finde ud af, hvad deres hvalp indeholder før de køber den.

Kommentér på:
Dårlig avl:.(

Annonce