{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.328 visninger | Oprettet:

Avl på aggressiv hund {{forumTopicSubject}}

God aften HG : )

Hurtigt spørgsmål fra en der intet aner om avl...

Hvis man har en tæve som er egetkøns-aggressiv pga. af et overfald fra anden tæve, kan hun så videregive det til hendes hvalpe? Hvis hun skal have det på et tidspunkt..

Vidste ikke hvordan jeg skulle formulere det, men håber at det kan forstås ; )


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Avl på aggressiv hund
  • #1   21. nov 2010 Nu er det jo ikke til at vide om det er overfaldet alene der er skyld i hendes egetkønsagression -den slags er jo ikke helt usædvanligt, og næsten almindeligt for nogen racer.

    Så nej, jeg ville ikke avle på hunden, hvis ikke den har et godt og racetypisk temperament.


  • #2   21. nov 2010 Michelle: Nej du har ret, det kan man ikke vide. Men det skulle eftersigende være derfor at tæven ikke kan med andre tæver.
    Kan man sige at egetkøns-agressivitet er racetypisk temperament? Hvis det nu ligger til nogle racer at være sådan? Er næsten 100% sikker på at det ligger til denne race.



  • #3   21. nov 2010 Hold da op, det sidste var da et dumt spørgsmål : ) Undskyld, men jeg er simpelthen helt blank mht. aggressivitet hos hunde. Håber dog stadig du vil svare mig på det..

  • #4   21. nov 2010 Jeg tror man skal se lidt på om det ligger til racen/typen.

    2 af mine er blevet overfaldet ret voldsomt - og de var ikke kønsaggressive - men derimod på vagt overfor ALLE hunde.
    Det kan trænes væk - så ja - for min del er det en "dårlig" undskyldning hvis det fortsætter - og nej - sådan en ville jeg ikke bruge i avl.


  • #5   21. nov 2010 Fætter Karin: Er næsten 100% sikker på at det ligger til denne race at være køns aggressiv. Ikke for at være ond(for det er jeg bestemt ikke) men håber da godt nok at hvalpene bliver aflivet efter fødslen. Og det er af mange grunde.
    Dvs. hun kan godt give det videre til hvalpene?? Eller hvordan?


  • #6   21. nov 2010 Marianne -medmindre det er ønskeligt i racen, ville jeg ikke umiddelbart avle på sådan en hund.
    Selvom det måske er hyppigt forekommende i racen, er det i LANGT de fleste (hvis ikke alle?) racer uønsket...

    Så det er i hvert fald noget man bør overveje ret grundigt, for temperament er jo som bekendt osse arveligt


  • #7   21. nov 2010 Michelle: Nej det er vidst ikke specielt ønskeligt i nogen racer. Sorry, men nogle gange skal man have tingene at vide på en anden måde for at forstå det.
    Men det her er bestemt ikke overvejet avl, på ingen måde.


  • #8   21. nov 2010 Ja - agressivitet kanvære/er arveligt - desværre

  • #9   21. nov 2010 Præcist

  • #12   21. nov 2010 hos mennesker går nogle af disse slags gener jo også igen så hvorfor skulle det ikk være sådan hs hunde??

  • #13   21. nov 2010 jeg fæster mig ved udtrykket *efter sigende*... dvs. at det er andenhåndsviden eller længere ude at det er derfor tæven ikke tåler andre tæver?
    Det får mine alarmklokker til at ringe - for det kan jo sagtens 'bare' være en påstand.

    Men nej, jeg ville heller ikke løbe risikoen.


  • #14   21. nov 2010 Krumme: Det synes jeg ikke vi skal ind på, af hensyn til folks blodtryk ; )

    Tak for svar alle sammen. Er glad for at jeg aldrig skal ind i avl på hunde eller andre dyr, for den sags skyld.

    Det er en annonce jeg har læst. Ejeren til tæven skriver at hunden ikke er glad for andre tæver(tolker jeg som aggressiv, ved ikke lige hvorfor?!) pga. et overfald. Og netop pga. det er et overfald mener hun ikke det har betydning for hvalpene.
    Synes det lyder ret utroligt at en hund pga. et overfald ser sig sur på alle tæver og ikke alle hunde. Det har jeg bare aldrig hørt om før.

    Anne - Okay, dvs. hvis hun virkelig er aggressiv overfor tæverne pga. overfaldet, kan hun præge hvalpene til det også?


  • #15   22. nov 2010 Bodil -vi er meget enige, i forhold til at der er stor forskel på hvad folk opfatter son agression.

    Men der er jo osse forskel på racer -hvis en labbe ikke tåler fremmede hunde af eget køn (self under ordnede forhold, jeg snakker ikke om at smide den ind i en flok med 20 hunde og så bare lade dem passe sig selv), og viser det ved voldsom adfærd og/eller måske endda bruger tænderne, så opfatter jeg det som at den har et dårligt temperament (for racen).

    Samme adfærd hos visse andre racer, ville jeg anse for værende normalt.



  • #16   22. nov 2010 Et lille sidespring i debatten.
    En hun kan sagtens være aggressiv pga et overfald.
    Kender et ægtepar, der har en gårdhund. Den kan IKKE TÅLE synet af sorte hunde, den går helt amok. Andre hunde er den ligeglad med, men sorte hunde, den tænder af. Og det er fordi den blev overfaldet af en sort hund som hvalp. Har ligeledes hørt andre lign historier.
    Sorry for det lille sidespring.


Kommentér på:
Avl på aggressiv hund

Annonce