1.754 visninger
|
Oprettet:
"Jamen den er jo bare familiehund og.. {{forumTopicSubject}}
..... så er der jo ingen grund til at tjekket for arvelige sygdomme inden avl."
Altså nøj hvor bliver jeg træt i mit ansigt hver gang jeg høre den sætning! Sidste gang jeg hørte (læste) den var i en annonce for brune labradore hvalpe.
Jeg kan jo kun konkludere at hunde der kun skal være familiehunde gerne må bive møjsyge af arvelige sygdomme.
Og med den i mente kan jeg slet ikke forstå at folk tør købe f.eks labber unden tavle. Der kan ringe helbred jo ret nemt opdages....
Bøvs, herfra.
jan 2010
Følger: 42 Følgere: 40 Hunde: 5 Emner: 403 Svar: 3.000
Hvor kan jeg kun give dig ret ....... Simmer var en ren lab, uden tavle
aug 2007
Følger: 15 Følgere: 14 Hunde: 2 Emner: 257 Svar: 1.311
Har et vennepar der lige har købt en EB, inden skrev vi frem og tilbage om stamtavle.. Hun (min veninde) kunne ikke forstå hva det skulle til for, jeg forsøgte at forklare og forklare.. Hun spøger om min er med tavle, må så svare nej, men skulle jeg købe hund i dag ville jeg klart vælge tavle.. Dengang var jeg desværre ikke klogere.. De køber så EB uden tavle og så lige den race :o( Skrev også til hende jeg som minimum ville sørge for der var tjekket for div arvelige sygdomme, men det tror jeg desværre ikke der er.. Jamen den har sundhedspapirer og vacc...
Nogen mennesker vil bare ikke forstå det, tror jeg...
maj 2007
Følger: 42 Følgere: 145 Hunde: 5 Emner: 1.145 Svar: 38.395
maj 2007
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.111
Iøvrigt ville min verden ikke være et tristere sted hvis det marked blev lukket ned.Så slap jeg da for at få smækket folks uansvarlighed lige i masken hele tiden.
okt 2009
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 1 Svar: 256
Jeg finder det gang på gang morsomt at folk mener avl med tavle er så meget bedre, sjovt nok så har jeg flere gange oplevet det stik modsatte med dyre hunde med fine tavler der fejlede det ene og det andet.
Her snakker vi ikke stueavl, men hunde fra anerkendte kenneler inden for den race, jeg siger ikke alle er sådan slet ikke, men det er alligevel lidt pudsigt.
maj 2007
maj 2007
Kender du avlskriterierne for labradoren?? For jeg lover dig at DE er ikke slappe. Retrieverklubben har været/er på duppene!!!
maj 2007
Jeg har haft både syge og raske hunde. Både med og uden tavler. Men fanden ta`mig om jeg vil gamble med min hunds liv, når jeg har mulighed for at få en hvalp efter gennemtestede forældre/bagland!
okt 2009
Men det er altså fis i en hornlygte og sige Race hunde er så meget bedre, jeg giver jer helt ret i der er mere kontrol med det, men det virker alligevel ikke helt efter planen.
Anne Julie F
Det kan jeg så sige og så alligevel ikke.
maj 2007
maj 2007
HD-krav: Afkom kan kun stambogsføres, såfremt begge forældre før parring har en officiel HD-status registreret i DKK.
Hunde med status D eller E må ikke anvendes i avl.
BEMÆRK, denne restriktion omfatter hele racen.
AD-krav: Afkom kan kun stambogsføres, hvis begge forældre før parring er AD-fotograferede og har en officiel status registreret.
BEMÆRK, denne restriktion er indført den 1. januar 2009 og omfatter hele racen.
Øjen-krav: Hvalpe kan ikke registreres i DKK, medmindre begge forældre er DNA-testede for prcd/PRA, samt er undersøgt for arvelige øjensygdomme af et medlem af Den Danske Dyrlægeforenings øjenpanel eller anden af DKK godkendt øjendyrlæge. Dog tidligst når hunden er 12 mdr. gammel.
Påvises prcd/PRA hos en Labrador Retriever, udelukkes denne fra videre avl.
Anlægsbærere for prcd/PRA må udelukkende parres med en hund, der er fri for prcd/PRA ved en DNA-test.
Forældre til og afkom efter en prcd/PRA-påvist hund registreres automatisk som bærere af PRA.
Hvis begge forældredyr er kendt prcd/PRA-fri ved en DNA-test, bortfalder testkravet for prcd/PRA på afkommet, som herefter registreres "Fri grundet forældrenes DNA-test".
DNA-test for prcd/PRA gælder for livstid.
Hunde, der er over 5 år på parringstidspunktet, skal have et undersøgelsesresultat for arvelige øjensygdomme, der er foretaget efter hunden er fyldt 5 år.
Gælder for alle hunde i racen efter den 1.1.2011
DKK's hvalpeliste
Udover de gældende regler for optagelse, er en bestået kvalifikationsprøve (avlsgodkendelse) i Dansk Retriever Klub, berettiget til optagelse på DKK’s hvalpeliste.
Kryptorchid-attest:
Faderen til hvalpene skal have en dyrlægeattest, der beviser, at han har normale testikler på normal plads
eller en FCI-anerkendt præmiering
eller Dansk Retriever Klubs frivillige avlsgodkendelse (kvalifikationsprøve) for racen.
Der henvises herudover til DKKs stambogsføringsregler.*
Det er jo ikke for sjov skyld at der er alle de restriktioner!
maj 2007
okt 2009
Jeg kan så fortælle dig jeg kender en der har avlet schæfere igennem mange år, og kun med de bedste hunde fra tyskland, samt der er fuld kontrol på alle de hvalpe han sælger, men alligevel er det gået galt flere gange med hunde der ikke var helt så heldige, og blev syge, havde hjertefejl osv.
Papir og et godt bagland er ikke 100% ensbetydende med at hunden er sund og rask, det vil altid gå galt, ligemeget hvor meget kontrol der er.
okt 2009
Det er hun ja, ellers ville jeg heller ikke skrive det.
maj 2007
Hvem siger det?? Er det ikke nærmere et angreb på avl uden test af arvelige sygdomme vi er ude i i denne tråd, tror du??
okt 2009
maj 2007
Catrine: Bulldogklubben er iøvrigt ved at tage stilling til det med avlsrestriktioner, så det er da bare med at melde sig ind og deltage i afstemningen (eller hvordan det nu foregår)
maj 2007
DET er vi 100% enige i............. DOG er man væsentligt bedre stillet både sundhedsmæssigt OG økonomisk hvis man køber fra en anerkendt kennel. Og mener man, som jeg, at schæferen er blevet helt galt proportioneret, så må man undlade at købe den race.
okt 2009
Det siger jeg, og nej det skal ikke ses som et angreb, det er bare kendsgerninger, og personlig erfaring.
Ligemeget hvor meget man tester, udfører prøver osv osv osv så vil der altid være knap så heldige hunde imellem, jeg har haft med hunde at gøre i mange år, både med tavle og uden, der har absolut ingen forskel været på dem.
maj 2007
maj 2007
Det har jeg så også.......... Og her HAR der været forskel.
dec 2007
Følger: 25 Følgere: 22 Hunde: 4 Emner: 44 Svar: 541
maj 2007
okt 2009
Selvfølgelig kan man være uheldig med tavleløse hunde, men jeg synes det er forkert at sige hunden er dårlig bare fordi der ikke er papir på den.
Det er ligesom at skære det hele over en kam.
okt 2009
Jeg siger bare gode papir, og et godt bagland er ikke 100% ensbetydende med at man ender med en hund der ikke fejler noget.
feb 2005
Følger: 80 Følgere: 75 Hunde: 4 Emner: 366 Svar: 11.299
maj 2007
Jamen hvem siger det??
okt 2009
Det var måske lidt forkert formuleret, det beklager jeg, men det er altså lidt det indtryk man for herinde når der diskuteres.
maj 2007
maj 2007
Trist nok, men jeg tror ikke at du finder EN eneste tråd hvor der står at tavleløse hunde/bllandinger er dårlige hunde.
Det JEG bliver vred over er al den avl på utestede dyr. Det gør at bl.a. labradoren får ry for at være en "syg" hund.
Seriøse opdrættere KÆMPER for at lave gode, sunde og racetypiske hvalpe og teter i hovede og r**, men det skider folk på, fordi Brutus SÅÅÅÅÅÅÅ gerne vil være far og Molly SÅÅÅÅÅÅÅ gerne vil være mor. Og "dyrlægen har sag god for dem, da de sidst blev vaccineret".
Bullshit!!!
okt 2009
Som skrevet, forkert formuleret, det skulle ikke forståes på den måde, men derimod at mange herinde direkte er imod tavleløse hunde.
I min personlige mening og erfaring både med hunde uden og med tavle, så har der været flere problemer med dem med tavle, end dem uden.
Om jeg samt min familie og folk jeg kender bare har været bund uheldige er svært at sige.
okt 2009
Jeg er helt enig, det er altså tilladt og bruge hovedet når der skal avles, og ikke bare tage 2 hunde der virker sunde og friske, og så sige de laver sikkert gode hvalpe.
Men jeg mener så også at tavleløst avl kan være mindst ligeså godt som hunde med tavle sålænge der er ordenlig kontrol over det, og det ikke bare gøres hovedløst.
maj 2007
maj 2007
Men denne tråd handler om at avle på "ikke-testede" hunde.
Kig dig omkring og se hvor mange "formel1" hvalpe uden tavle der er til salg alle steder. WRONG!! Man køber ikke en tavlehund af irske/engelske linier i dyre dommer for at bruge dem i tavleløs avl.
Det er hunde der måske LIGNER noget fra en lab, men som er mindre end udstillingsmodellen (og det er F1`eren ikke engang altid) og så kalde man det en F1`er......... Og eftersom en del dyrlæger åbenbart har røntgenblik, så behøver man ikke at få sin hund undersøgt. For den kan både løbe og ligge i frøstilling, så den er sund og rask.
okt 2009
Indrømmet, mine indlæg er ret offtopic lige i denne tråd, og jeg giver dig ret, der er mange, nu skal jeg slet ikke gøre mig klog på den race da jeg intet kender til dem, aldrig har haft en.
Bottomline må stadigt være man skal ikke bare avle på 2 hunde selvom de virker til at være sunde og raske, få dem i det mindste tjekket ordenligt, og efter bogen.
maj 2007
HELT enig:-))
Jeg har den mest pragtfulde DKK tæve (Kaido). Ja, de er begge pragtfulde DKK tæver, men nu tager vi lige Kaido. Hun er efter en multichamp tæve og en amerikansk hanhund. God, robust og udseendemæssigt racetypisk. Hun er HD- og AD fotograferet. A og 0. Hun er øjenlyst uden anmærkninger og PRA fri via forældrenes DNA. HUN burde da, om nogen, være et oplagt eksemplar at trække hvalpe på??
MEN jeg har steriliseret hende, så hun får aldrig hvalpe. Hvorfor? Jeg har kigget MEGET kritisk på hende og fundet ud af at jeg ikke synes at hun kan tilføre racen noget som ikke findes der i forvejen. Og der er MASSER af knalddygtige opdrættere som har MEGET mere styr på den slags end jeg har,. så lad dem om at opdrætte flere sunde, racetypiske hunde.
maj 2007
sep 2007
Følger: 30 Følgere: 29 Hunde: 1 Emner: 78 Svar: 1.242
Fesværre er det sådan at folk sagtens kan og må avle uden bog og derfor vil der altid være sådanne annoncer som får vores røvhul til at forkynde, efter at luften har slået en saltomotale i vore indre med en ordtenlig bøvs at lort på skrift ikke lugter
okt 2009
Man kan nok godt kalde mig lidt perfektionisk på nogen punkter, og jeg ville være sikker på hunden var sund og rask.
Hun er nok ikke helt 100% gennemtestet, men alligevel tjekket for HD, AA, samt diverse øjensygdomme ved racen.
Hun har dog pigment fejl på næsen, men det er også det.
okt 2009
maj 2007
Shæferen er jo ikke en antalsmæssig lille race, såe jeg ville bare nyde min hund og lade andre om at avle.
"Jamen den er jo bare familiehund og..