{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.275 visninger | Oprettet:

Fremtiden for ikke dkk registrerede racer? {{forumTopicSubject}}

Hvad skal der til, for at en "ny" race kan dkk registreres?
For nogle år siden blev broholmeren jo godkendt og avles nu under dkk, hvad med racer som amerikansk bulldog? Jeg ved godt den er forbudt nu, men hvorfor var det ikke muligt at den blev dkk godkendt mens den var lovlig?

Var det fordi der var to "grene" af racen?

Hvad med en race som old english buldogge, hvad er fremtids aspektet for denne race indenfor dkk registreret avl? Kræver det at fci godkender den?
Oplys mig smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Vi mangler og sætte lys i huset 700 kr.
  • Hjælp til ophængning af 5-7 billeder 500 kr.
  • Opvaskemaskine fejl 900 kr.
  • Boret huller i køkkenlåge og isat hængsler 1.250 kr.
  • Dissemble and assemble cage 525 kr.
  • problem med vandtilførsel til opvaskemaskine 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Fremtiden for ikke dkk registrerede racer?
  • #1   31. jul 2011 Det er ikke DKK der godkender racer, det er det internationale forbund FCI.

• #2   31. jul 2011 Som Laila siger, er det FCI der godkender de "nye" racer, og det er en lang proces. Er selv meget forelsket i Chinook'en, som har en lang historie, men endnu ikke er FCI godkendt, og derfor er det en race vi har fravalgt. På FCI's hjemmeside, står der hvilke racer der for nylig er optaget.

• #3   31. jul 2011 Citat fra broholmerselskabets hjemmeside:
    Broholmeren er én af i alt 4 gamle danske hunderacer. Siden 1974 har racen været under rekonstruktion. Fra en bestand på et par enkelte renracede og nogle broholmerblandinger i 1974 er det lykkedes ihærdige mennesker at få racen avlet frem igen. Ved indgangen til 2011 er ca. 850 levende broholmere.

• #4   31. jul 2011 Nu er broholmeren jo ikke en ny race.. Den har "bare" været ved at uddø og er blevet kæmpet tilbage..

• #5   31. jul 2011 Hvid Schweizisk Hyrdehund er også først lige blevet fuldt godkendt/anerkendt som selvstændig race ved FCI, og det har da taget en hel del år for det.. smiley Så tror såmen bare det er at klø på med avlsarbejdet af racen.. (såfremt den er lovlig selvf.)

• #7   31. jul 2011 Det er vist længe siden man aflivede langhårede schæfere. Der er et stort marked for dem, og det har der været i mange år...
    Også selvom de ikke har kunnet avlsgodkendes før nu.

Langt de fleste racer er lavet ud fra blandinger. Det, der definerer en race er dens standard, ikke hvad den er kommet af.

• #8   31. jul 2011 Bedste & Mother Theresa .
    Men er alle hunde så ikke bladinger??
    Man har vel i alle hunderacer krydset racer for at få det man skulle bruge hunden til eller hvad?
    Eller er alle hunde med stamtavle fra før tiderens morgen?? smiley

• #9   31. jul 2011 *CH* -
    Tak du havde jo allerede besvaret mit spørgsmål smiley

• #10   31. jul 2011 Hvis jeg i morgen blander min schæfer med en labrador og kalder den en schlabfer, beskriver den nøje og går til FCI, der synes den er fantastisk og godkender den på stedet, så har jeg ikke længere en blanding mellem en lab og schæfer, men en raceren hund, der hedder en Schlabfer....

• #11   31. jul 2011 CH - er det ikke også noget med, at der skal være et vidst antal individer af pågældende "race" inden den kan godkendes?

• #12   31. jul 2011 Bedste og mother: det er da sådanne med flere racer... der er også dansk spids, der er ind til fornylig æblet frem af hunde der lignede og hunde med tavle, og som med Dansk svensk gårdhund var det muligt at få tavle på individer der lå inden for standarten... og med fx. Min race skal vi ikke langer tilbage ind til 60'erne for at finde krydsning godkendt af FCI med Engelsk setter for at rede Gordonen, idag er det så avlet mere eller mindre ud igen men der findes stadig hunde med X blandinger i som de blev kaldt...

• #13   31. jul 2011 Jannie, det skal der givetvis... Mit eksempel er da også dybt fortegnet og blot en illustration af, at i det øjeblik, der ligger en standard og at hunden er avlet efter denne standard, så kan den ikke længere defineres som en blanding - så er det en raceren hund.

• #14   31. jul 2011 FCI eller andre lignende organisationer.

Den omtalte Chi er naturligvis raceren, men den kan ikke betragtes som sådan i avlshenseende, da det ikke er dokumenterbart.

• #15   31. jul 2011 Jeg ved jack russel også først for nyligt er blevet godkendt af FCI. Af hvad jeg ved så er det fordi der er manglende "typebestemmelser". Selv dommerne på et AB show kan jo være i tvivl om hunden høre til i en bully eller standart klasse...

• #17   31. jul 2011 Er ikke helt klar over hvordan man gør i hundeverdenen.
    Hos kattene er der en regel, at i en "ny" race skal afkom ligne forældrene i 7 generationer, før den kan godkendes som en race.
    Noget tilsvarende findes givetvis for hundene.
    Alle racer er jo selvfølgelig oprindeliigt blandinger. Det racerene kommer så fra at man har avlet så afkom ligner den standard, man har valgt.

• #20   31. jul 2011 Jo man kan godt få godkendt nye racer, fremavlet ved krydsning af allerede registrerede racer.

Cesky terrier er for eks opstået ved krydsning af skotsk og sealyham terrier. I øvrigt en super skøn race.
    Den er fremavlet med det formål at skabe en letførelig terrier med tilstrækkelig selvstændighed til at gå i grav, men uden stædighed.
    Da der var nok hunde og standarden lå tilstrækkeligt fast blev der søgt godkendelse og den kom så, jeg mener i 1956.

• #21   31. jul 2011 Fra DKK's side

Racer
    Den internationale sammenslutning af nationale kennelklubber, FCI, anerkender ca. 400 forskellige hunderacer. På verdensplan findes der endnu flere – mere eller mindre typefaste – racer. For hvornår kan man egentlig sige, at man har en race? Er det, når en smart ”designer” har ”opfundet” en ny ”race” ved at blande hunde af to eksisterende racer? Eller er det, når hundene i en afsides beliggende, thailandsk landsby alle sammen ligner hinanden?

I FCIs regi findes der principper for godkendelse af nye racer. Det kræver, at populationen er af en betragtelig størrelse og indeholder tilstrækkelig mange individer, som ikke er beslægtet med hinanden. Godkendelse af en ny race er en proces, som varer mange år.

Kommentér på:
Fremtiden for ikke dkk registrerede racer?

Annonce