Alaskan Malamute i fremtiden? Alaskan Malamute i fremtiden?
Hej alle.
Jeg fylder 18 år i slutningen af oktober. Af forskellige grunde vil jeg gerne flytte hjemmefra til en lejlighed.
Jeg har altid elsket dyr, og har altid ville have en Alaskan Malamute.
Jeg har læst om hvordan racen er, og bliver selvfølgelig ved med at sætte mig ind i racen!
Jeg er vokset op med en hund, (blanding mellem en Golden Retriever og en Border Collie). Og min far har en Border Collie i hans lejlighed, og den er 6 år.
Men har aldrig haft en hund, helt selv og alene om det. Jeg flytter nemlig alene i lejlighed. Og har altid ville have en hund når jeg flyttede hjemmefra.
Tingene er indviklet så vil gøre det så kort som muligt.
Min lejlighed SKAL være i "stue etagen", så der ingen trapper er for min kommende hund, og jeg vil rigtig gerne have en okay stor have, i forhold til at det selvfølgelig er en lejlighed.
Og går derhjemme, og jeg har "ikke noget at lave" i den næste kommende år. Og måske heller ikke det efterfølgende år.
Og jeg har altid elsket at være udenfor, i naturen og generelt bare nyde vinden i håret, og få røde kinder. Men vil gerne være meget mere udenfor, hvilket jeg ved, at jeg vil blive når jeg får en hund.
Og jeg kan rigtig godt lidt Alaskan Malamute da det ikke er en hund, som bare går i røven på en i hele tiden, men som er mere selvstændig. Jeg ved det bliver en hård træning! Og at den skal aktiveres og stimuleres meget, for at føle sig godt tilpas.
Men jeg går meget op i dyrevelfærd m.m.
Og jeg ved, at når min hund er glad, er jeg også glad!
Så efter den lange stil, er spørgsmålet egentlig:
Kan jeg alene, som 18 årig, klare denne race, med mit mod og vilje?
Og kan en Alaskan Malamute godt klare det miljø, som jeg kan tilbyde den?
Tak på forhånd!
Venlig hilsen Vibe.
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1318 Hunde: 1 Emner: 203 Svar: 13.554
Selve købet af hunden er det billigste, dyrlæge, foder, ansvarsforsikring osv. er langt dyrer i længden..
Hvis du vælger hvalp/unghund kan du forvente at den ødelægger en del også.
Plus det er svært at finde et sted med en rimelig husleje hvor man må have en så stor hund
jul 2008
Følger: 27 Følgere: 39 Hunde: 1 Emner: 3 Svar: 1.104
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.950
Man kan godt have hund i lejlighed -det har jeg haft siden jeg fik hund for ca 8 år siden, og det er såmænd osse aktive hunderacer jeg har.
Men jeg har samtidig rigtig god adgang til områder hvor de kan løbe frit (de er med i stalden hos hestene, hvor de kan være løse uden risiko for at de stikker af på egen pote), og jeg har været ret heldig med udlejere der har sagt god for at have hund, selvom det som udgangspunkt ikke var tilladt i ejendommene.
Dernæst skal du overveje hvad du skal lave når det år eller to er gået hvor du ikke forventer at lave ret meget.
Igen: man kan godt både arbejde/studere og have hund -men man skal altså vide at det kræver nogen kompromisser hvis man vælger at gøre det. Hunden kræver jo ikke kun noget af dig det næste års tid, den kræver noget resten af dens liv... og en mutte kræver lidt mere end gennemsnittet.
Der er absolut masser af gode eksempler på unge hundeejere. Men det er altså vigtigt man gør sig nogen tanker om hvordan det at have hund, kan hænge sammen med at studie, studiejob, at være på SU/elevløn, at have begrænsede midler både til bolig og til "luksus" (som det jo er at have hund) osv.
Og uanset hvor velovervejet beslutningen er, vil jeg til hver en tid anbefale at vente lidt med at få hund, til man lige har fundet sig til rette efter at være flyttet hjemmefra.
Typisk kommer der lidt overraskelser på den økonomiske front -ting man ikke lige havde budgeteret med da man flyttede.
Så vent lige nogen mdr efter flytningen før du køber hund, uanset race, vil være mit råd.
sep 2015
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 18
Og jeg har nærmest et "sabbatår". Det er lidt personligt men, har haft en depression for halvandet år siden, og nu sker der noget igen, som vi skal have... undersøgt. Så jeg vil nok heller ikke få en hund bare lige sådan, lige når jeg træder ind i den nye lejlighed.
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 134 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 158 Svar: 12.768
En malamute koster min. 10.000 kr. Dertil kommer ca 1000 kr pr måned til foder, forsikring, træning mv. Racen er dyr i udstyr oveni. Så alt i alt fr man let brugt 30.000 kr i hundens to første år.
Du siger at "du laver ingenting". "ingenting" giver ikke nogen indtægt så vidt jeg ved. Og det harmonerer overhovedet ikke med dit raceønske. Racen er dyr at købe og holde. Det er en livsstil at holde slædehund.
Så spar op, drøm, besøg opdrættere og forelsk dig mere i racen. Få en uddannelse, et job, en fast base - og SÅ kan du købe en slædehund
Start her: www.polarhund.dk, så du får et ordentligt eksemplar af racen.
http://www.polarhund.dk/images/am/koberguide.pdf
okt 2010
Og kontanthjælp er ikke særlig høj når man er under 25 år, hvis det er det som du vil på..
Jeg vil foreslå dig at du bliver hundelufter først, eller som min. går 2 ture hver dag (altså uden hund, men for at få en rytme i det at være hunde ejer, der skal tit mere end 2 ture til), og se om du kan overskue det i forbindelse med depression.. En malamut er ikke en hund der kan tage flere fridage i træk uden at lave det store, især ikke når det er en hvalp..
jul 2008
Og hvad med din fremtid - hvad vil du efter dit sabbatår? Kan de kombineres med det, at have hund?
Der er så mange overvejelser, der skal laves. Jeg kan godt forstå, du gerne vil have hund. Men måske du burde "holde" dig til, at finde et par gode opdrættere nu, som du kan følge - og så se tiden an, indtil du ved, hvordan din situation nogenlunde ser ud.
maj 2004
Følger: 13 Følgere: 28 Hunde: 6 Emner: 126 Svar: 5.042
De bør have en have.
jan 2007
En hund + depression kan være både en god og en skidt kombi. Rigtigt mange oplever at hunden er med til at få dem ud af døren, er en ven på de dårlige dage og i det hele taget løfter humøret lidt.
Men samtidig er depression altså osse af og til (i perioder om ikke andet) = at det bliver skide svært hvis ikke helt umuligt at få gjort alt det man burde... og her er en hund der kan håndtere en uge på sofaen altså en rar ting (ja ikke bare håndtere, men faktisk være ok med det).
Så igen er det noget man skal overveje. Herfra kommer ikke et "lad nu være at få hund", blot en opfordring til at se lidt længere frem end bare det næste år eller to. Ingen kan spå om fremtiden, men de ting man KAN forudsige, skal altså med i overvejelserne.
En mutte er ikke en nemt hund at lægge ud med, og en del ender med at skifte hjem eller blive en plage i det hjem de er i, fordi folk ikke helt gjorde sig bevidst hvad de gik ind til.¨
Så prøv at undersøge prisen på den slags bolig du ønsker og i det område du vil bo. Læg dertil de faste månedlige udgifter og se så hvor meget der er tilovers. Hvis der stadig er råd til en mutte, så skal du altså til at kigge virkeligt seriøst på hvad du kan og ikke kan tilbyde sådan en hund.
En god tommelfingerregel er at skrive ned hvad man mener at kunne tilbyde den og så trække 10-15% fra... så når man nok et mere realistisk niveau der er knapt så "pyntet" af alle ens gode intentioner
nov 2012
Følger: 11 Følgere: 15 Hunde: 2 Emner: 26 Svar: 768
De kan sagtens bo i lejlighed, det gjorde vi med Maliq, men vi kan også se at han trives meget bedre med en have han kan drøne i, og ligge ude og nyde kulden. En god opdrætter er vigtigt, og vi har nogle rigtige dygtige af slagsen i dk som glædeligt svare på ALLE de spørgsmål du har og meget gerne hører fra eventuelt fremtidige mutteejere! Du kan tage til udstillinger og løb nu her i oktober hvor sæsonen starter op, der er altid folk der gerne vil snakke og så er det et godt sted at se racen virkeligt og hører en masse fra folk få del i deres erfaringer
jun 2012
Følger: 39 Følgere: 87 Hunde: 6 Emner: 265 Svar: 5.420
Der er godt nok mange racer som ikke bare går en i røven hele tiden, så hvis det er dét eneste du er faldet for så vil jeg fraråde dig at få en mutte.
Som Malene så fint beskriver er det at have slædehund en livsstil og ikke bare et kæledyr som så mange andre hunderacer. Især mutter og huskys som er de mest udprægede slædehunde som der er.
Derudover vil jeg vove den påstand at man som ejer af husky eller mutte skal være mere glad for efterår og vinter end forår og sommer, da det er de 2 årstider i DK hvor de hunde er i deres ES specielt
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 94 Hunde: 4 Emner: 956 Svar: 17.902
Ingen kan se mange år frem i krystalkuglen, ingen tvivl om det, men en hund lever normalt 8-12 år¨, så at kunne se et forløb 1-2 år frem er måske ikke det mest optimale ...
Tænker så også på at hvis systemet er i gang med sammen med dig at få hold på netop dig med henblik på din fremtid, så er det måske ikke det tidspunkt hvor du skal have fokus på en hvalp ... men kan sagtens forstå at en hund også kan have en positiv effekt på ens helbred ... så synes ikke der er et entydigt svar .... dog synes jeg af og til at man netop hører om unge der får hund før de kender fremtiden, og så skal de pludselig til at flytte efter uddannelse og kan ikke få bolig til dyr, og så kommer der job, nye venner, kæreste og måske rejser ...og så står de og skal af med en hund der ikke er så gammel endda ...
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.116
okt 2010
Da jeg fik ham var han allerede vaccineret, jeg fik ham gratis og han havde det mest basale udstyr med.
Så har jeg købt den lovpligte ansvarsforsikring (Og jeg giver lidt under 400 kr for i året, det er UDEN sygeforsikring) og det lovpligtige hundetegn
Jeg har gået til træning med ham, priserne har svinget mellet 600 og 250 kr for 6 omgange alt efter om han havde tilbud eller ej, i alt 2.250 kr, ud over det kommer så diverse godbider, godbidstake bus osv.
Foder har jeg brugt ca. 1.400 på.
Har ud over det også købt børster..
Han skal vaccineres igen i oktober.
Dette er kun på 7 måneder og hvor jeg har fået meget af basis udstyret med helt gratis..
Han er voksen og går derfor ikke og bider i alt ting som halpe/teenagere kan finde på..
Ud over det kommer der så udgifter til mig, og hvad jeg ellers skal betale til..
jul 2006
Følger: 34 Følgere: 963 Hunde: 8 Emner: 240 Svar: 9.473
sep 2015
Jeg har tænkt meget over alle de ting I siger! Tro mig!
"De ældre" er forbavset over hvor meget jeg kan tænke fremad.
Og har folk der støtter mig, og som altid vil være der! Også folk fra kommunen endda. Men som en sagde, så kan jeg ikke vide hvad der sker i fremtiden. Men jeg tænker MEGET over det! Ikke kun de næste to år, men også meget længere! Og jeg vil jo tage meget hensyn til min kommende hund! Og ved det, med økonomien! Jeg har alle disse ting med i mine overvejelser og spekulationer! Og får hjælp til dem, meget snart! Så forstår godt hvorfor I spørger!
Men jeg tænker meget over de ting jeg gør, og ved de har konsekvenser. Så jeg springer ikke ud i dem, før jeg ved at det kan lade sig gøre og at jeg vil få et godt resultat.
apr 2008
Følger: 28 Følgere: 265 Hunde: 2 Emner: 262 Svar: 7.518
Har du stadig en ordentlig indkomst, så du kan få det til at køre rundt med lejlighed og udgifter til hunden selvom du "laver intet" ? Og råd nok til at spare op til uforudsete udgifter? Det ville jeg lige tænke over. For uanset hvad skal pengene jo betales hvis hunden bliver syg
apr 2008
okt 2010
Når man har depreesion skal man have en hund der ikke SKAL trænes på den måde som en mutte skal hver dag.. Den vil ikke kunne klare de dage du er længst nede..
At være "syg i sindet" er bestemt ikke noget jeg vil anbefalde at blande en hvalp eller teenage hund ind i
Det har jeg selv måtte sande
jan 2007
Derudover har du jo slet ikke taget højde for forsikringen som jo afhænger af om man vil have sygeforsikring med eller ej (vil jeg absolut anbefale hvis ens økonomi er usikker).
Hanne -absolut en god pointe. Tvivler på en depression medfører at man bare får lov at gå i fred. Typisk er udgangspunktet jo at det netop er gavnligt at man "tvinges" ud af sengen om morgenen og i en eller anden form for beskæftigelse/behandling eller andet i den dur.
Jeg kender i hvert fald ikke til mange nu om stunder, der får lov at gå hjemme og trille tommelfingre i et helt år eller mere på baggrund af en depression.
okt 2010
Ud over den alm. træning er der også 2 timers teori med, plus man kan kontakte ham stortset 24/7 hvis man har brug for det (altså i forbindelse med hunden selvfølgelig :p) Han har flere forskellige uddannelser så der er en del viden og uddannelse bag hans ord
Jo det har jeg, jeg skriver jo netop det er UDEN sygeforsikring
sep 2013
Følger: 1 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 56 Svar: 530
jan 2007
Og sorry -det har mine trætte øjne overset
okt 2010
Tror bus og godbider løber op i ca. det samme som hvad selve træningen koster i længden
nov 2012
sep 2015
Jeg ved alle de ting I siger faktisk, og har tage højde for dem.
Men tak!
Men der var nærmest ingen der svarede på det med lejligheden...
okt 2010
jan 2007
Der er self ingen der kan give en 100% garanti for hvordan deres liv ser ud i fremtiden men man kan have en realistisk forventing/formodning, baseret på hvordan det ser ud nu...
Tidsmæssigt er det i høj grad noget man kan TAGE sig tiden til, hvis man virkelig vil, og er villig til at indgå kompromisser. Økonomisk kan det være sværere hvis man ikke aner om man vil være i vellønnet job eller på SU (og dermed om man har råd til en 1vær. på 3. sal eller et rækkehus med egen have osv).
Så kig nu REALISTISK på din fremtid -jeg forventer ikke at du kan hive en krystalkugle frem og sige hvordan du lever til den tid.
Men hvis du slet ikke har nogen formodning om hvordan dit liv ser ud om bare et års tid, så skal du nok vente lidt med at få hund.
Det er jo ikke nok du tænker over det -du skal osse gerne have en realistisk idé om det inden hunde anskaffes.
Og hvordan regner du med at finansiere hunden mens du går og "laver ingenting" og samtidig skal betale bolig, mad, tøj osv?
nov 2012
feb 2006
Følger: 4 Følgere: 33 Hunde: 1 Emner: 562 Svar: 13.185
Er du mentalt rustet til at klare en hund, som pisser på gulvet, stikker af for et godt ord, flyver rundt som en skoldet skid og ikke fatter et ord af, hvad du siger eller faktisk er helt ligeglad?
jan 2007
lejlighed + have, siger jo ikke ret meget om andet end boligsituationen (som jeg stadig tillader mig at stille spørgsmål ved).
Men mit bedste bud er:
Skal en mutte bo i lejlighed (selvom der er en lille have til) så skal du være villig til at tilbringe temmeligt meget tid udenfor -ikke kun med gåturen, men osse bare med at "være der" udenfor... de fleste spidshunde (og sikkert særligt polarhundene) nyder nemlig at opholde sig ude... osse når det sner, regner og stormer.
Derudover skal du gerne økonomisk have mulighed for at give den fornuftig træning (særligt fordi det er første hund vil jeg anbefale træning i en god klub e.l.) og at lave en god opsparing til alle de uforudsete udgifter (og/eller kombinere dette med en sygeforsikring) + self alt det en stor hund nu kræver af faste udgifter.
Og så skal du gerne kunne give sådan en fætter sikkerhed for at godt, aktivt og trygt hjem de næste ca 10-12 år -osse selvom du evt går igang med uddannelse, flytter osv... så regn lige på om du kan have den selvom du evt kommer på SU e.l.
Som nævnt: lav ety budget over "bo-alene-udgifterne" og se hvad der bliver tilovers (husk forsikringer og licens)
Er der stadig råd til hunden, så prøv at beskrive hvad det er du kan tilbyde sådan en hund
nov 2012
apr 2008
jun 2015
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 7 Svar: 451
Tal med din egen læge om prognosen for depression... Den prognose er ikke så slem, en depressiv enkelt episode varer kun et par måneder, især med korrekt behandling.
Hvis du og dine pårørende spekulerer på, om det er andet end depression du har haft, så tal igen med fagpersoner.
Hvis jeg må tale frit, lad være med at planlægge 1-10 år frem efter en diagnose du ikke har!
Jeg kan ikke se dig, tale med dig, se dit kropssprog og kender heller ikke din forhistorie - men de glimt du viser her, er normalt sprog, faktisk velformuleret uden at du digter nye ordstillinger som psykotiske mennesker ofte gør, uden din tekst har depressivt eller manisk præg...
Lad nu være med at idømme dig selv en diagnose!
Så, forvent at du er som andre, og læg et budget efter SU og studiejob, og planlæg efter at du har en arbejdsuge på studier, læsemøder og og job på ca 60 timer pr uge, for det har mange studerende.
Og måske også en roommate eller kæreste på et tidspunkt.
Kig på hvor du kan bo under studiet og /eller ufaglært job.
Okay, du ved mere om dig selv end vi gør, så vi har svært ved at råde dig.
I modsætning til andre mener jeg faktisk at en hund er god for folk. Også dem med psykiatrisk sygdom. Den stiller krav, du ikke kan pjække fra, dvs kan være med til at du, hvis du bliver syg, kan fastholde struktur i hverdagen, fastholde netværk, og at du får rørt dig, motion er meget stabiliserende på sindet. Og almindelige dødelige har også stor glæde af velvalgte kæledyr.
Jeg har aldrig haft venner med slædehunde. Men jeg havde i dit tilfælde holdt øjnene åbne efter nogle der søgte en plejefamilie til deres hund.
Du ved så meget mere om 1/2-1 år. Som jeg læser det forventer du jo ændringer.
Alt godt fremover!
okt 2010
jan 2007
Jeg har øjet med den slags det meste af mit liv (og i alle afskygninger, lige fra "bare lidt nede" til svær depression) og det er der faktisk ikke rigtigt nogen der har gættet sig til, hverken via skriblerier online, ved face to face samtaler eller ved lægebesøg i den virkelige verden... ikke før jeg rent faktisk selv sagde noget om netop dette til nogen.
Jeg kan absolut istemme at en hund kan være gavnlig for nogen med depression eller andre psykiske problemer -og det er jo heller ike en sjældenhed at høre folk sige noget i retning af at det var hunden(e) der gjorde at de kunne klare det...
Men det kræver altså stadig særlige overvejelser når man anskaffer sig hund og har den slags problemer -det afhænger selvsagt af hvordan ens depression kommer til udtryk, i hvilken grad man har det osv... Og det kræver at man vælger en race der passer til det man har overskud til (helt som for alle andre mennesker).
Det dur jo ikke at man i gode perioder har overskud til en mallinois, hvis man i dårlige perioder kun kan klare en engelsk bulldog og man så gå ud og køber en mallinois.
HVIS man hører til dem der i dårlige perioder har minimalt overskud til en masse aktivering og gåture, så skal man altså købe en race der passer til DE perioder -de fleste hunde klarer fint at få MERE aktivitet når man har overskuddet. Men ikke alle kan klare at få MINDRE når man ikke har...
feb 2009
Følger: 21 Følgere: 30 Hunde: 5 Emner: 174 Svar: 7.686
apr 2008
jun 2015
Trådstarter får det næsten til at lyde somom hun er ved at lave en plan B, for hvis hun kommer på kontanthjælp og førtidspension, pga tab af arbejdsevne pga psykiatrisk sygdom.
Kun få sygdomme har så dårlig en prognose at man skal tage år ud af kalenderen!
Hm.. Behandlingsrefraktær skizofreni kunne være en, men deres sprog plejer at være påvirket af privat logik - og det ser jeg intet af. Jeg har set nogle med svær alkoholisme, som i en ung alder kom ud på et sidespor. Men mange misbrugere mangler struktur til modent at argumentere for og imod deres drømme. Det er simpelthen en del af misbrug problemet, kunne man styre og skabe struktur havde man ikke et misbrug.
Hm. Ja, jeg ved intet om Trådstarter. Inklusiv at jeg ikke har set nogle tegn på at hun er andet end en ung kvinde, med gode muligheder for at være et godt sted om et par år. (Med eller uden diagnoser)
jan 2007
De fleste af os forholder os til det TS skriver og går udfra det er sandt, så længe andet ikke er bevist.
Vi kender jo netop ikke TS som du selv skriver -men vi kan da læse hvad hun selv skriver...
okt 2010
Men jeg har ikke skrevet noget som hun ikke selv har nævnt..
Hun nævner selv depression.. Så det er ikke noget der er grebet i den blå luft..
okt 2010
apr 2008
jun 2015
Jeg skriver gerne igen.
Vi på hundenettet ved næsten intet om Trådstarter, udover hun fortæller hun har haft en depression og man nu skal i gang med noget, for at finde ud af om der er andet.
Min pointe er netop, at vi intet har at gå efter. Vi aner intet.
Og jo, ligesom jeg ser efter hævede led, hvis jeg ser på folk med ledsmerter, så ser jeg efter kropssprog, lytter efter formuleringer osv, når folk taler med mig om sindet.
Endnu har jeg til gode at se de store advarselstegn hos Trådstarter?
Vi ved Trådstarter skriver godt, fortæller hun har haft depression og måske er der noget andet.
Og?
Hun er stadig et ungt menneske, og med/uden diagnose skal det nok gå hende godt på sigt.
Hun skal også være forberedt på at det går godt!
jul 2008
okt 2010
Hun skriver selv hun har depression.. Det er ikke noget vi bare fisker frem..
jan 2007
Det er da dig der gætter ting ind i teksten der ikke står der -ikke os andre der blot forholder os til det skrevne.
Dertil kommer at vi da ikke er nogen der skriver at det ikke kan komme til at gå hende godt.
Men at ville have en super krævende hund når man har/har haft en depression (og måske noget andet) og på den baggrund forventer at gå hjemme måske et år måske mere, ikke har nogen som helst anelse om hvad der skal ske derefter, ikke har nogen som helst anelse om økonomien i det osv. er da bare ikke realistisk.
-dels fordi "ingen anelse om nærmeste fremtid" og det at købe hunde ikke rigtigt hænger godt sammen, og dels fordi en depression (såfremt hun stadig har sådan en) ikke nu om stunder giver adgang til bare at gå og trille tommelfingre derhjemme.
Så forventningerne om det næste års tid eller to, holder jo sandsynligvis heller ikke stik.
Samtidig må hun så overveje hvorvidt hendes depression har betydning for overskuddet til en hund, og i så fald, vælge en hund der matcher hvad hun kan tilbyde når hun har det værst -det synes jeg egentligt er et ganske godt råd hvis jeg selv skal sige det.
Hvis hun om f.eks. 1 år, ikke længere har en depression, jamen så kan en mindre krævende hund jo med garanti sagtens tåle at være mere aktiv og dermed stadig opfylde hendes ønsker om en aktiv hund.
Omvendt kan den osse bedre tåle hvis hun nu IKKE er helt ovre det om 1 år.
Det er stadig skrevet udfra at TS taler sandt når hun siger hun har eller har haft en depression og måske noget andet.
-jeg har altså ikke skrevet "nå, men så har du det bare dårligt for evigt og bør ikke have hund" men blot at hvis hun har nogen psykiske problemer (om det så er nu eller for evigt) skal det da osse med i overvejelserne omkring det at få hund
sep 2015
Easy folkens!
Siden I pludselig kører i det, som kommer her lige en forklaring.
Jeg fik en moderat depression for halvandet år siden. Det var mit første efterskole år. Jeg var ikke i stand til at være deroppe efter jul.
Så da det næste skoleår begyndte, valgte jeg at tage den samme efterskole, og samle mig op, der hvor jeg faldt. Og jeg lavede ENORME fremskridt, og fik ad vide af fagfolkene, at jeg var rask i april i år.
Så begyndte ting at blive mærkelige i sommerferien. Med familien og også med mig selv.
Og startede på gym her efter sommerferien, men det gik ikke.
Så nu er jeg herhjemme, problemer med min familie. Ikke for detaljeret...
Snakker med en psykolog. Snakker med min socialrådgiver og har fået en kontaktperson fra kommunen. Snakker også med min gamle efterskole kontaktlærer. Og selvfølgelig har jeg venner!
Så mennesker er der nok at tage af. Og er også tilknyttet en psykiatri... kan bare ikke så godt lide den, men det er jo en anden sag.
Vi går alle sammen meget i blinde og ved ikke pt hvad der skal ske. Jeg bad så om idag, at hurtigst muligt at komme ned på psykiatrien og se om der måske er noget. En diagnose måske.
Vil gerne flytte hjemmefra fra, for at få noget ro og komme væk fra familien på en anden plan. Og en hund, kan hjælpe mig, som nogle af Jer selv skriver. Og jeg tager ikke sådan nogle beslutninger alene! Jeg spørger de overstående folk til råds og beder om hjælp!
Længere er den vidst ikke...
jun 2015
Der har været et problem. Er måske et andet på vej.
Ingen ved hvor Trådstarter er om et par år.
Jeg mener nu, at der er et par personer som læser mere end jeg skriver.
Mit råd til Trådstarter er, at depressioner og så videre har en god prognose. Så planlæg efter at du skal kunne leve et studieliv. Det andet problem, der hentydes til at Trådstarter skal udredes for, må man løse når man ved hvad det er
Hvis din nuværende situation er midlertidig, så prøv med en plejehund.
jan 2007
hvis det er på baggrund af en evt diagnose, er jeg ked af at sige det, men den slags giver altså ikke længere en enkeltbillet til fred og ro derhjemme.
Er du heldig får du fred en kort periode, men så vil der jo komme krav om et eller andet lige fra at du skal gå igang med en uddannelse til at du skal i ressourceforløb (sidstnævnte er usandsynligt i din alder og taget i betragtning at det jo er forventeligt at du kommer ovenpå igen og dermed bliver klar til at have et almindeligt arbejde).
Formentligt vil du skulle aktiveres indtil du starter på en uddannelse.
Dette antaget at du regner med at komme på kontanthjælp -hvis du påtænker at leve af en opsparing, få betalt af de gamle e.l. er situationen jo self en anden.
Men det korte af det lange er: er det overhovedet realistisk med stuelejlighed med egen have, når du flytter hjemmefra?
sep 2015
Men som sagt... ingen kan spå om fremtiden.
Min største ønske er en mutte, men tager Jeres feedback med i mine overvejelser, ellers ville jeg jo ikke have spurgt!
Men skal jo bo i lejlighed.
Jeg kunne godt tænke mig en stor hund.
Gerne noget som en mutte.
Altså ikke for langhåret fx.
Ikke ekstrem savlende
Sådan noget
okt 2010
Kontanthjælp får du ikke lov til at gå hjemme på ved at have depression, der vil du blive sendt i aktivering..
jan 2007
Hvor meget vil du aktivere? Og er det mest fysisk motion eller mest mentalt (altså træning, problemløsning og andet hvor den skal bruge hovedet).
Har du råd til en stor hund?
SKal den være venligt stemt overfor fremmede eller foretrækker du en der jager tyven på porten så at sige? (eller et hvilket som helst sted derimellem)
Er det vigtigt den kan med andre hunde? Osse andre af samme køn?
Er det vigtigt den kan lære at gå uden snor "over alt" eller er det helt ok at den kun kan få snoren af på indhegnede arealer?
osv...
Hvis du skrev noget om den slags ting, var det altså væsentligt nemmere at sige om en mutte passer til dig eller hvilken anden race der passer bedre.
nov 2012
okt 2006
Følger: 59 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.904
Den kommer til at sno dig om dens bagpote, og i teenage årene vil helt alm. Teenage nøkker fra sådan en lømmel være at gabe over rigeligt for de fleste - hvis man så oven i er nede psykisk osv. Det er selvmål.
Flyt hjemmefra. Find en lejlighed du kan lide og lev der mindst et halvt år. Og kig så igen på alt det praktiske med økonomi tid osv.
Og hvad så med at finde en sød måske lidt ældre hund fra et internat, som har brug for nogen de sidste år. Men som er lidt opdragen osv. Eller en mindre mere blød race fra hvalp, som vil stortrives i lejlighed. En mutte i lejlighed som en 18 årig på offentlig forsørgelse har råd til lever ja. Men man har det så meget bedre når man ved ens levevilkår passer Godt til hunden! Og det gør lille lejlighed ikke til en mutte..
sep 2008
Følger: 19 Følgere: 32 Hunde: 4 Annoncer: 5 Emner: 73 Svar: 4.135
Så mit råd til dig, VENT med at anskaffe dig en hund indtil du er afklaret med din egen situation. Jeg har også altid villet have hund som barn og teenager, og ville også helst købe en i samme sekund jeg flyttede hjemmefra. Jeg var trods alt så fornuftig, at vente med at anskaffe en til jeg var færdig uddannet, det er jeg rigtig glad for at jeg gjorde, af samme årsag som flere også skriver i din tråd.
I stedet blev jeg hundelufter og passer for en, som var selv med sin hund og derfor havde brug for en til at passe hunden og gå ture med den hvis hun havde aftaler efter hendes arbejdesdag eller skulle noget i en weekend, det var en rigtig fin løsning, jeg fik "hund" uden at være bundet af den og hun fik aflastning/frihed til at gøre almindelig sociale ting.
Da jeg endelig anskaffede min en hund, var det en som var ca. halvandet år og mellem størrelse (15 kg) fordi en stor hund er bare meget dyrer at have særligt i foder og fordi at jeg vidste at fordi jeg var selv med hunden, så ville jeg have brug for at den kom med mange steder (venner/familie mv.) og det er altså noget nemmere at få tilladelse til med en lidt mindre velopdragen hund, end en kæmpe hund.
sep 2015
Ikke alt for langt håret.
Skal ikke fælde alt for meget.
Venlig overfor fremmed, andre dyr, børnevenlig.
1-2 timers motion om dagen så...
Pelspleje har jeg ikke noget imod.
Nem at træne.
Uden sno overalt?
Hengiven, social og loyal.
Meget andet end en mutte men sådan noget så..
apr 2008
Nem at træne. - mutten kræver en god portion energi at opdrage, træne og socialisere. Jeg ville ikke sætte den i den nemme ende men det er måske bare mit eget indtryk. Men uanset hvad kan du komme på en prøve mht. motivation i træningen. Den er bestemt ikke lige så nem at motivere som så mange andre hunde.
Uden snor overalt? - DET skal du ikke regne med
Så nej, hvis det er dine ønsker så ville en mutte slet, slet ikke passe ind
sep 2008
Følger: 19 Følgere: 32 Hunde: 4 Annoncer: 5 Emner: 73 Svar: 4.135
Mellem stor, til stor hund. tjek, den er endog meget stor
Ikke alt for langt håret. har meget pels
Skal ikke fælde alt for meget. den fælder ekstrem ca. to gange om året
Venlig overfor fremmed, andre dyr, børnevenlig. kan være egetkønsaggrasiv, er ofte ligeglad med andre
1-2 timers motion om dagen så... det kan en mutte ikke nøjes med, særligt ikke hvis du ikke har en have/mark den kan ende rundt på
Pelspleje har jeg ikke noget imod. den skal børstes
Nem at træne. det er mutten bestemt ikke
Uden sno overalt? det kan du ikke lærer mutten
Hengiven, social og loyal. det er mutten slet ikke, dermed ikke sagt at det ikke er en dejlig hund
maj 2012
Følger: 9 Følgere: 13 Hunde: 1 Emner: 86 Svar: 1.006
Så alt det der med at være ung med hund, det er jeg egentlig ikke så bekymret for. Hvis man tager ansvar - og det gør man, når man anskaffer sig en hvalp, for det er fandeme en alvorlig beslutning, ligesom at få et barn - så bliver man simpelthen nødt til at vokse med opgaven, nødt til at have pengene, nødt til at give hunden det den skal have. Også når hunden fylder 2-3 år og pludselig ikke er en sød lille vaps der kan lege med alle længere! Så indretter man sit liv efter hundens behov - naturligvis.
Jeg ved ikke super meget om slædehunde, men ved at de kræver en fandens masse mental træning og motion - meget mere end andre hunde, og det er hver dag. Men det handler jo om livsstil - hvis du er typen der vågner frisk og frejdig hver dag og har som højeste ønske at aktivere din hund dagen lang (foruden arbejde/uddannelse/hvad-man-nu-laver), så er det sikkert fantastisk med en slædehund, og sikkert også rigtig sjovt at træne slædesport (eller hvad det nu hedder...). Det var bare ikke noget jeg ville gide - jeg er al for doven til den slags, og sætter pris på at have en hund der ikke "kravler på væggene" en dag hvor man ikke har lyst til at gå en tur på 15 km.
Jeg synes dog at du virkelig skal tage ud og møde en masse med mutter, både opdrættere og "almindelige" mennesker, og prøve at få en fornemmelse af hvor meget en anderledes livsstil det kræver at have sådan en hund - og endda i lejlighed. Gør dig selv den tjeneste, for tror ikke der er noget værre end at måtte indse at man har dummet sig og valgt en hund, man ikke kan formå. Tag ud og vær med til polarhundesport og mød folk og se hvad det går ud på. Og hvis du når så langt, så sørg for at finde en syyyyygt god opdrætter og få et rigtig godt forhold til vedkommende - det er simpelthen guld værd.
Held og lykke...
maj 2012
venlig over for andre hunde, uden snor overalt, hengiven, social og loyal hund? så tror jeg du skal ud i noget pleasende i stedet for selvstændig, og et normalt til lavt aktivitetsniveau i stedet for højt. Måske noget retriever eller selskabshund alt efter hvor meget du vil træne. Malamute er rimelig, ok helt ved siden af med de kriterier...
Troede det var lidt mere seriøst at du ville slædehunde og polarsport xD
sep 2015
Jeg skrev de ting, som værne en anderledes ting, hvis jeg ikke skal have en mutte på dette tidspunkt i mit liv.
Så derfor skrev jeg den liste.
Skrev også, at jeg godt vidste, at sådan er en mutte ikke
maj 2012
sep 2015
Bare et eksempel.
maj 2004
Følger: 13 Følgere: 28 Hunde: 6 Emner: 126 Svar: 5.042
Jeg havde en lækker fed ok stor 2værelses, 10 minutter fra mit studie. Med altan, hunden kunne lægge sig ud på. Park på den anden side af vejen. Jeg var ude med hunden minimums 5-6 timer om dagen.. Gåture, løbeture, cykelture og træning. Samt jeg sad og læste udendørs (også i vinterhalvåret), så hun kunne sove i sneen.
Jeg måtte opgive lejligheden og flytte i hus, for min mutte ville IKKE trives i en lejlighed. Javist hun overlevede det og hun accepterede det, men hun var slet ikke så veltilpas i livet, som hun burde være det. Det blev ekstra tydeligt at se, da vi flyttede i huset. Hun hvilede pludselig i sig selv på en helt anden måde
Nu har jeg ikke mutten mere, men en husky. Og jeg er bosat 1½ time fra mit studie. Den var lidt bitter at sluge. Men det var det bedste for vuffen
Så selvom nogle hunde ganske vist acceptere det og nogle mutter endda trives fint med det, så er det ikke en garanti.
Og med alle de andre usikkerhedsfaktore i dit liv, er det virkelig et sats at tage. Der findes rigtig mange søde racer, der er både nemmere og billigere.
Og hvis du virkelig brænder for mutten, skal du nok få en en dag
Derudover er der mange mutteavlere der slet ikke sælger til folk i lejlighed.
apr 2008
Men er du klar over, hvad du selv helst foretrækker? For der er jo altså ret stor forskel på at gå fra en mutte og så til de ønsker, du nævner. Hvis du er vild med muttens sind og væsen, så er det da ret træls at hænge på en race i 15 år, som kan være det komplet modsatte. Med mindre at du kan lide "begge dele", altså der er jo mange, der har været igennem racer som er ret forskellige. Men ellers er det ret forskellige sind at skulle leve med
jan 2007
Det kan jo sagtens være en af de andre spidshunderacer, som er lidt mindre krævende, kunne passe til dig.
En islænder kan f.eks. sagtens leve rigtig godt med væsentligt mindre aktivitet end en mutte, den er en helt del nemmere at opdrage/træne (de er selvstændige men SLET ikke i samme grad som mutten) og noget billigere i drift -den er så ikke oplagt til lejlighed da den kan være noget gøende. Blot nævnt som eksempel på at man altså godt kan have en spidshund, uden at det behøver være de allermest krævende af dem
Så hvis du godt kan lide spidshundene, så er der måske andre spidser du skal have kigget på.
Hvis det blot er det selvstændige du er faldet for, er der en lang række andre racer der måske osse kan være interessante at kigge på.
Så prøv at skrive hvad du virkeligt ønsker og kan tilbyde, fremfor hvad du tror sådan en flok hundetosser som os vil høre
Men uanset hvad du vælger mht race, så synes jeg du skal vente lidt og lige se hvad fremtiden bringer, inden du kaster dig ud i livet som hundeejer -pt står du noget usikkert, så vent til du har fundet ud af hvad der skal ske og til du har fundet dig godt til rette det nye sted osv
jan 2007
Resten af året fælder de kun lidt (som de fleste andre hunde vil jeg tro), men et par gange om året, smider de mere eller mindre hele underulden og sætter en ny. Og det betyder altså hår overalt og/eller meget børstning for en tid. Det er klart at jo mere man får børstet af, jo mindre kommer til at ligge rundt omkring, men man skal altså være ok med hundehår, for at have sådan en.
sep 2015
Nej nej, sådan er det slet ikke!
Og andre spidshunde kan jeg også godt lide.
Men har heller intet imod at få en hund, som opfylder den liste jeg skrev
Men personligt bryder jeg mig mest om de lidt store eller i hvert fald mellem store racer
sep 2015
Men det andet du skriver, synes jeg måske ikke rigtig du kan tillade dig, da du ikke kender mig, og har mødt mig.
jul 2006
Følger: 34 Følgere: 963 Hunde: 8 Emner: 240 Svar: 9.473
Og desværre er det meget sjældent de bliver gamle da racen er slemt disponeret for cancer.
apr 2008
mar 2013
Følger: 2 Følgere: 5 Hunde: 2 Emner: 2 Svar: 1.411
Jeg kan sige, at jeg kommer til at have 1500 til husholdning, når jeg flytter hjemmefra. Heraf skal jeg købe mad til både mig selv og hunden samt diverse (rengøringsartikler, tøj, bøger etc.).
Forsikringer er dog betalt.
sep 2015
Jeg håber det inderligt!
Jeg kan sagtens skrive det herinde når jeg finder ud af det?
mar 2013
Jeg så en opsparing til alt uforudset (fx dyrlæge), men den kan skrumpe gevaldigt meget hurtigt
nov 2012
sep 2015
Men som sagt, elsker jeg alle dyr. Men... Foretrækker de lidt større. Og jeg kan godt vente til jeg bliver klar, på at få en mutte!
Og bor i Jylland, i en by der hedder Varde.
okt 2010
okt 2008
Følger: 1 Hunde: 2 Svar: 6
sep 2015
Og ja, tænkte det nok Line N... Men jeg må bare prøve!
jan 2007
-så om stor/lille gør en forskel, afhænger nok af hvor i landet man bor.
Det sagt: det er en hel del nemmere at overtale en udlejer der ikke ønsker hund i lejligheden, til at sige ja, hvis man kan sige at man har en mindre, ikke larmende, ikke generende hund, end hvis man siger man har et kæmpe monster af en hund -så det er da noget man skal overveje.
Samtlige steder jeg har boet med hund, har hunde som udgangspunkt været forbudt, men har fået lov efter at have fortalt hvilke hunde jeg har (det kan kun være fordi de ikke kender islænderen og dermed ikke på forhånd regner med den gør hele tiden
mar 2013
okt 2010
Man skal dog huske at få det på skrift..
Jeg må fx have hund her, fordi jeg bærer skrald ud til vejen hver 2. uge
jan 2007
Men ja, det er self noget nemmere at rokke lidt ved en privat lejekontrakt, end det er at overtale en forening med helt klare regler på området -udlejeren ejer jo selv boligen og kan gøre de undtagelser han vil.
apr 2009
Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 53
Jeg kommer lige med en hel anden vinkel på det her..
Du holder meget af en race som egentligt stammer fra en helt anden kultur end vores. En Livsstil hvor man lever mere i naturen, og følger naturens cyklus.
Hvorfor ikke rejse ud og bo sammen med de naturfolk som lever i naturen og har hunde på den her frie måde.
Der er jo slet ikke den stress hos naturfolkene, som i vores samfund, så din depression kan meget vel forsvinde, bare af det anderledes miljø.
Jeg har selv en meget stor, pelset, primitiv hunderace...som også stammer fra naturen.
Har selv på et tidspunkt forladt Danmark af de ovennævnte årsager.
Jeg boede i Russland i 3 år.
Måske rejser jeg væk igen.
Er ikke videre imponeret af den Danske kultur og livsstil.
Danmark er et meget kontrolleret samfund...du finder ikke den frihed og ro, som naturfolkene har, her i landet.
I danmark er livsstilen og folks syn på livet ret smalt...det kører efter et ret stramt sæt "regler".
Det stresser en del personer, og er efter min mening meget afskåret fra naturen, og ikke synderligt frit.
Jeg tror sgu du ville få det bedre ved at forlade landet her...
jan 2007
Følger: 8 Følgere: 10 Hunde: 4 Emner: 31 Svar: 199
Inden jeg købte min hvalp, havde jeg altså været "hundeejer" i min lejlighed i 45 dage. Stået op og gået morgentur 45 gange. Jeg blev endnu mere forelsket i "min" race, især da jeg passede blandingshunden som var alt det jeg ikke ønsker i en hund - og desuden meget uopdragen. Jeg prøvede at have en hund med et ekstremt alene hjemme problem og en der trak ekstremt i snoren, og blev meget hurtigt klog på hvad der var vigtigst for mig at min kommende hund skulle lære - og har nu en hvalp der overhovedet ikke har alene hjemme problemer
Så udover at læse om racen, tage til udstillinger og arrangementer, kan jeg kun anbefale dig at se om du kan få lov til at passe nogle hunde når du er flyttet
Vi har en gruppe på facebook for whippet ejere og interesserede, måske der er noget lignende for mutter?
sep 2015
Den havde jeg ikke lige set komme
Det lyder egentlig meget spændende!
Og har altid haft lyst til at komme ud og opleve verdenen!
Men... jeg er jo ung, så måske er det for meget? Også med min baggrund så at sige.
Og skide god idé Tanja!
Helt vildt fedt, at det hjalp!
Vil tage tingene til efterretning! Helt klart.
sep 2015
Det har altid været på nogle slags "studieture" osv...
Så er egentlig ikke så vant til at rejse.
nov 2012
nov 2012
jun 2012
Følger: 39 Følgere: 87 Hunde: 6 Emner: 265 Svar: 5.420
jul 2011
Følger: 15 Følgere: 19 Hunde: 2 Emner: 12 Svar: 72
Jeg fik min chi som 19 årig, med opsparing og eget lille sted. Opsparing og det hele var der, men den forsvandt hurtigt, for desværre var jeg faldet for en skøn hund med mange skavanker!
Det er du altså også nød til at have i tankerne. Hvad nu hvis den hund du har, har skavanker eller andet? Har du råd til behandlinger og jævnlige dyrlæge besøg?
Hvis du intet har at lave kan jeg slet ikke se hvordan du kan have råd til lejlighed og stor hund?
Godt nok har jeg en lille hund, men det er da stadig en sæk af det dyre foder som er det eneste han kan lide, hvert fald én gang om måneden, så er der kiropraktor, hundesvømning osv for at hjælpe ham med skavankerne + dyrlæge check..
Bare du har det i baghovedet, at selvom hvalpen virker sund og rask, så kan det hele pludselig vende sig om.
En stor hund kræver super meget opmærksomhed og motion, tid og penge.
Selv foretrækker jeg dyr frem for mennesker, så for mig var det ikke noget problem at droppe weekendture eller andet. Hvis min hund ikke kan komme med, så vil jeg hellere være sammen med den. Er du klar til at adoptere et firbenet væsen og give den al den opmærksomhed det kræver, selv når du er helt nede i bunden? En hund kan ikke bare skubbes væk eller sættes på pause som et videospil.
jun 2013
Følger: 9 Følgere: 13 Hunde: 1 Emner: 98 Svar: 602
"Psykiatrisk sygdom" omg. Lad dog vær' med at udtale dig om ting du ikke ved noget om.
Det er tydeligt at høre at du meget gerne vil have at folk skal tænke at du ved noget om PSYKISKE sygdomme og 'behandling' generelt. Men Honestly så lyder du bare som det største tool.
Jeg ved ikke om du sidder og 'Behandler' folk med mani, skizofreni, depressioner og hævede led (:D) men i så fald tænker jeg at du må være praktiserende læge. Men de skal fanme også passe på med at udtale sig for meget om psyken hos mennesker,- især når de kalder det ' psykiatriske sygdomme'..
At du sidder og piller dig selv i navlen og føler dig klog ved at smide om dig med 'skriftlige indikatorer' for 'psykiatriske sygdomme' er simpelthen det sjoveste jeg længe har læst.
Bøvs (!) fra en sleepdeprived nybagt mor som har en kæreste der er psykolog i PSYKIATRIEN (som det jo faktisk hedder sig)..
Ps. Jeg kunne i mit nuværende State ikke være mere ligeglad med om denne post koster mig en tur i fryseren.- Lad den gå over i den episke fryserhistorie!
apr 2009
Der findes tusinder af communities rundt om i verden, som er på nettet, som man kunne kontakte....ja utallige muligheder for at få kontakt i dag.
Der findes altså milioner af mennesker i verden, som stadigt lever deres liv i en tipi lignende bolig, eller yurte for den sags skyld.
Det ved man bare ikke hvis man kun har siddet hele sit liv i Danmark..ha!
Så Vibe, begynd at spar op, søg på nettet...og go for it!
Michael.
okt 2010
Men det er ikke noget hvor jeg tænker "hvor er det dejligt jeg gjorde det, tænk hvis jeg ikke havde"
For hvis jeg ikke havde ville det ikke gøre mig noget.
Jeg er en af dem der hader at rejse udenlands, elsker at være i Danmark og campere i haven kan sagtens være "rejse" nok for mig
maj 2012
apr 2009
http://3tags.org/article/a-photographer-visited-this-lost-mongolian-tribe
Jeg tror ikke de tænker så meget over huslejen, eller om de lige kan få lov til at få en Malamute..
Måske er de et besøg værd..??
8)
apr 2009
http://imgur.com/gallery/0X1Zz
Og til dit spørgsmål om hvor "oprindeligt" det er...gætter jeg på at det er Lysår væk fra vores, "jeg smutter lige ned i Netto"..kultur.
Men der kun en måde rigtigt at finde ud af det på...tag derud, og se selv..!
apr 2009
Inuitterne i Grønland og Canada er da helt tæt på naturen også..
https://www.blendspace.com/lessons/_FGn-TLmps5RuQ/the-inuit
8)
Alaskan Malamute i fremtiden?