2.213 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 23 Svar

Alaskan Malamute Alaskan Malamute

Jeg har lige et par spørgsmål (:

Jeg har fået en Alaskan Malamute blanding i fødselsdags gave af min mor (:
- Han er blandet med Breton..

Mit første spørgsmål lyder på: er det helt normalt at en hund af denne blanding gerne vil sidde og hyle som en ulv når den er alene hjemme ??
(han har alle former for aktivitets ting) Eller er det bare fordi han kun er 13 uger, har haft ham i 3 uger (:

Mit andet spørgsmål er: hvornår må man begynde at løbe med sin hund? Da jeg er en person der gerne løber hver eller hver anden dag, ville det jo være perfekt jeg kunne tage min hund med (: Men hvor gammel skal han være før jeg tager ham med ud at løbe.. (jeg løber ca. 3-4 km hver gang)

Mit tredje spørgsmål er: kan en hund af denne blanding trække kælke om vinteren ? (: i så fald hvor meget må den trække ?? Jeg selv vejer kun 49 kg (:

På forhånd tak for jeres svar (:

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte ballofix 1.500 kr.
  • Hjælp til at hænge to plakater op 300 kr.
  • Montering af vaskemaskine og tørretumbler 500 kr.
  • 3 sal, stort bord til kældren 1.150 kr.
  • Montering 2 IKEA møbler 500 kr.
  • Punkteret cykel dæk 300 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Alaskan Malamute
  • #1   25. sep 2011 1. Alene-hjemme træningen er nok ikke helt fuldført. Men bliv ved med at træne det.

2. Den skal være 1 år, eller deromkring før den kan klare fast løbetræning. Og du skal starte langsomt ud, ligesom hvis du selv startede forfra.

• #2   25. sep 2011 Okay (;
    - mange tak ..

• #3   25. sep 2011 1) - ja det er normalt, og hvis du vil stoppe det er du nødt til at go back to basics omkring alenehjemme træning, starte med at forlade få minutter, og så forlænge den når den er tryk.. ellers får du et stort problem i længden (hvis ikke du har læst om Alaskan Malamute bør du begynde at læse på det med det samme, for hvis sådan en ikke tages på den rigtige måde kan den ende med at blive et rigtigt stort problem)

2) - min hund bliver 11 måneder i næste uge, og jeg har fået at vide den musher (en der går træk løb med sine hunde) som jeg har søgt råd hos at jeg kan begynde at cykle korte ture med hende nu og starte op på trækningen.. hun må dog ikke starte med mere end 1 km og så langsomt forstørre afstanden, og hun må ikke løbe/trække på astfalt da det vil ødelægge hendes fødder og belaste hendes led for meget..
    Han er ALT for ung endnu..

3) - ja han kan godt trække, det kan alle hunde der har drivet til at trække alt efter hvor meget Malamute han har fået sig så vil han også være en rigtig stærk hund, og 50 kg (inkl hvad du nu vil trækkes på - evt kan du jogge/trække med ham) så burde der ingen problemer være der..

• #4   25. sep 2011 Jeg ved godt han er alt for ung nu , til at løbe (; ville bare være sikker på hvor gammel han skal være før jeg begynder og løbe med ham.. Nu er det jo kun i leg vi løber (; men onkring et år? Så kan jeg begynde så småt .. Han er en kæmpe hvalp lige nu, så tror han har mest malamute i sig (;

Jeg har læst side op og side ned óm begge racer han er blandet med (; og har hele mit liv haft rottweiler(; som er en hund man skal opdrage godt fra helt lille af, så den ikke vinder magtkampen (; men mange tak for svar ..

• #5   25. sep 2011 *og har hele mit liv haft rottweiler(; som er en hund man skal opdrage godt fra helt lille af, så den ikke vinder magtkampen*

Alle hunde skal da opdrages godt? Hvad er det for en "magtkamp"?

• #6   25. sep 2011 Kan godt være jeg formulere det forkert (; det må du undskylde .. En rottweiler kræver lidt "hårde" stemme og opdragelse end en labrador f.eks. Det jeg mente med den kommentar var bare at jeg godt kan opdrage en hund (;
    Magtkamp .. Du kan også kalde det overgang fra hvalp til teenager (; hvor den skal se hvem der bestemmer (; hvis den er opdraget ordenligt så får man ikke de der magtkampe ..

- men på den anden side! Så er der urelavant i dette forum.. Da det ikke er det eg søger svar på (;

• #7   25. sep 2011 En Malamutte skal finde dig som en god leder, ellers så ignorerer den dig bare...

Så det er vigtigt i opdragelsen af den at man viser sig som en god leder med de gode valg og de fornuftige løsninger - det er ikke en "magtkamp" som det er med nogle andre racer, men noget helt basalt der ligger i Malamuttens ophav at hvis dens musher ikke kunne tage det bedste valg så ville den ikke overleve, og derfor har den udviklet et selvstændigt sind der har sikret dens overlevelse..
    Og så skal du i øvrigt passe på med at du ikke fodrer med alt for meget mad (og det forkerte), da de skulle optage føden rigtigt godt (normalt) og hvis de får for meget mad (eller det forkerte) så kan de ende med at blive rigtigt fede..

• #8   25. sep 2011 Jeg har fået anbefalet foder fra dyrlægen (; og han får foder efter dyrlægens foderplan .. Nej ved godt det ikke er som med andre hunde, i opdragelsen .. Smiler
    Bare glem mit misbrugte ors magtkamp .. For det ord bliver da helt misforstået /:

• #9   25. sep 2011 hehe jeg skrev mit indlæg før du havde postet dit, så da jeg postede mit så jeg først dit smiley

- har du evt. fundet nogle gode forums med Malamutes på? ellers er spidshundegruppen herinde måske et valg

(jeg tør ikke stole på dyrlægers "anbefalinger" af mad da mange af dem får penge af firmaerne hvis de sælger en bestemt vare)

• #10   25. sep 2011 1: Som de andre skriver skal du træne alene hjemme træning.

2: Hunden skal være midste et år før du begynder at løbe med den, specielt når det er en så stor en race.

3: Hunden kan godt trække dig, men det er vigtig at den har en ordenlig sele på(helst en rigtig træksele), så den ikke trækker i halsen/nakken. Før den begynder at trække flere kilo skal den trænes op til det stille og rolig. Og jeg ville ikke anbefale at den trækker dig før den er 1½ år.

• #11   25. sep 2011 Wolfcub: Hvad har du at have dit udsag i at "mange af dem får penge af firmaerne hvis de sælger en bestemt vare"....?

• #12   25. sep 2011 AboutMyDogs - vil du omformulere hvad du skriver, jeg forstår ikke lige hvad du vil have mig til at svare på?

• #13   25. sep 2011 Okay (; mange tak for svar (;

• #14   25. sep 2011 Hvordan kan du sige at "mange af dem får penge af firmaerne hvis de sælger en bestemt vare" hvorfor mener du at de gør det?

• #15   25. sep 2011 AboutMyDogs - jeg har bl.a. arbejdet for en Dyrlæge, desuden kender jeg en anden dyrlæge og har fået det at vide af et par andre dyrlæger også..

plus jeg gennem bekendte også har fået det bekræftet..

Så det er rimeligt nemt for mig at sige - hvis de får ekstra penge for at sælge et bestemt produkt frem for et andet (og det er der mange af dem der gør)...

Det var så lidt Heidi smiley

• #16   26. sep 2011 Wolfcub: Okay spændende så er det nok bare oppe i nordjylland det foregår for jeg arbejder på en dyreklinik og kender nogle som arbejder på andre klinikker og der får klinikkerne ikke en potion penge når det sælger deres foder, faktisk så er indtjeningen på foder minimal. Det du hentyder til kunne være nogle interne konkurrencer som af og til finder sted, men de findes alle steder i alle brancher.

• #17   26. sep 2011 About my dogs.. Kun en af dyrlægerne jeg kender arbejder i nordjylland og han sælger slet ikke foder og andet stuff smiley

• #18   26. sep 2011 Jeg tror bare jeg dropper dette forum .. Da alt jeg skriver bliver misforstået .. Jeg siger ikke man skal være fysisk hård ved en rottweiler ! Jeg ar aldrig så meget som lagt en hÅnd over mine hunde ! Så undskyld min misforståelse måde at skrive tingene på !!
    - men som jeg skrev tidligere .. Så er det urelavant i dette forum!! Da jeg skulle have svar på nogen andre ting, og ikke have at vide det jeg skriver er forkert ..

• #19   26. sep 2011 Heidi - jamen du har da fået de svar du skulle bruge ikke?
    Så kan du jo bare ignorere resten - at man fortsætter en debat i andre retninger er jo netop en del af at debattere i et åbent forum smiley

Det er heldigvis tilladt at ignorere indlæg man ikke kan bruge eller bryder sig om - og er man træt af at få notifikationer kan man "slette" sit abonnoment til tråden smiley

• #20   26. sep 2011 Wolfcub: Kan stadig ikke forholde mig at du beskylder foderfirmaerne og dyrlægerne "snyde". Mener ikke at du har belæg for din udtagelse og er sikker på at du har fået forkert fat på det da det du beskriver er ulovligt.

• #21   26. sep 2011 AboutMyDogs - jeg beskylder ingen for at snyde, jeg forholder mig til fakta jeg kender og hvad jeg finder (reelt set) en hel fair salgsstrategi

Jeg siger på ingen måde at de produkter dyrlægerne sælger er dårlige - så tvivler jeg stærkt på at langt de fleste dyrlæger ville sætte deres gode navn bag produktet.
    Til gengæld tør jeg godt sige at de produkter de anbefaler langt fra altid er det optimale produkt til den enkelte hund, ydermere er det ofte noget billigere end andre produkter der er lige så gode eller måske bedre (hvilket måske i høj grad også ligger til grund i at hunde/kattefoder i Danmark er langt dyrere end mange andre steder).

Men nej, jeg er ret sikker på at det ikke er ulovligt at anbefale et produkt som hvis du selv kan sælge det så får du en bonus af det firma der sælger det..

• #22   26. sep 2011 Jaja det rigtig nok smiley
    -men når folk hentyder til det jeg skriver .. Så det lidt svære at ignorere (;

• #23   26. sep 2011 Heidi - ahh ja selvfølgeligt - men du har jo heldigvis allerede forklaret smiley

Kommentér på:
Alaskan Malamute

Annonce