800 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 4 Svar

Skal hunde fra "dårlige" kennler avles på? Skal hunde fra "dårlige" kennler avles på?

Nu er dette et helt hypotetisk tilfælde, men hvis nu jeg har købt en mopstæve med stambog i en mindre klub. Som kommer fra en af de der kenneler ,der ikke just er kendt for at gå op i sundhed og mentalitet og spytter hvalpe ud, nærmest på samlebånd.
Skal denne så indgå i avlen hvis den er sund og rask (dvs. er tjekket for arvelige sygdomme).

Min mening er nej, for det kan godt være at min tæve er sund. Men når man kigger på dens genetiske ophav, så er det hele noget mere usikkert. Og desuden så tror jeg at det ville blive noget svært at finde en hanhundeejer der ville låne sin han til mig.

Og når nu min tæve har stambog i den af de mindre klubber, så er der i forvejen ikke så mange egnede hanner som der ville være i en større klub.

Hvad mener i?

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Der kommer ikke vand ud af vandhanen ved vasken. 2.000 kr.
  • Opsætning af hylder 900 kr.
  • hænge gardiner op 450 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 600 kr.
  • Afhentning af skrald 500 kr.
  • Rep. af kabelbrud på Alko robot der melder fejl CN010. Brud er fundet men forsøg selv fejler 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Skal hunde fra "dårlige" kennler avles på?
  • #1   18. okt 2011 For mig kommer det helt an på hvilke skavanker man ser efter i den givne race.

Er der tale om gener med simpel arvegang (dominant/recessiv) eller problemer som man kan DNA teste sig fri for, så er jeg faktisk OK med det. Men snakkede vi om noget polygenetisk a'la HD, så ville jeg ikke risikere det.

For min egen race siger jeg nej, da den eksisterende DNA test kun gælder for hovedgenet - uden en supplerende øjenlysning i hvalpealderen giver det en falsk tryghed. Plus, jeg går også op i HD for sheltien (dette er dog ikke et krav fra klubben).

• #2   18. okt 2011 i min verden er der stor forskel på om den kommer fra en kennel hvor hundene er decideret syge/misrøgtede, eller den "bare" kommer fra en stor kennel, men hvor hundene og forholdene ellers er i orden. Der er jo også flere DKK opdrættere som har over 100 hunde, men stadig vægter sundhed og trivsel højt.
    En hund ud af syge forældredyr skal naturligvis ikke indgå i avlen, men en hund af sunde forældre som selv sundhedsmæssigt er i top og kan tilføre avlen noget positivt, skal vel ikke dømmes på sine dårlige "menneske forældre" dem har hunden jo ikke selv valgt.

• #3   18. okt 2011 Kender du virkeligt DKK kenneler med over 100 hunde?

Den største jeg kender har omkring 25, og det er for meget, efter min mening. Jeg skal skynde mig at tilføje at hundene har det fint - men at de ikke rigtigt ved hvad de hedder. Men det er lidt en anden debat.

• #4   19. okt 2011 Jeg kender ikke kennel ejer personligt, men min veninde har taget opdrætter uddannelsen hos DKK og der fik de af vide, at der tidligere havde været en DKK opdrætter med 250 hunde, men nu var den største en med omkring 100 hunde, så ja de findes stadig.

Kommentér på:
Skal hunde fra "dårlige" kennler avles på?

Annonce