{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.205 visninger | Oprettet:

At avle på eller ej ? {{forumTopicSubject}}

tænker selvfølgelig kun tavlehunde smiley

Ja ingen er jo helt fejlfri smiley

Hvilke race har du ?

Hvad skulle der til før du besluttede at tage den ud af avl?

Hvorfor har du valgt at bruge den i avl, hvad kan den bidrage med
?

Hvad mener du er uaceprabelt at svær på ?

Hvad er okay at avle på ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At avle på eller ej ?
  • #1   17. feb 2012 Har du hund en fejl, men af lige vel brugt i avl ?

    Hvorfor valgte du at bruge trods fejl ?

    smiley


  • #2   17. feb 2012 Hvilke race har du ?
    Siberian Husky

    Hvad skulle der til før du besluttede at tage den ud af avl?
    At jeg ikke mente, den ville kunne bidrage positivt til racen

    Hvorfor har du valgt at bruge den i avl, hvad kan den bidrage med??
    Jeg vil gerne lade Aqui indgå i avl, da han udover at ligge midt i racestandarden og være godkendt sundhedsmæssigt også kan fremvise en mentalbeskrivelse, og papir på, at han er trænbar. Men mest af alt fordi han har et utroligt venligt, kærligt og imødekommende sind, som ikke er en selvfølge for racen.

    Hvad mener du er uaceprabelt at svær på ?
    Det spørgsmål forstå jeg ikke?

    Hvad er okay at avle på ?
    Individer der kan bidrage positivt til racen, og som naturligvis er avlsgodkendt.


  • #3   17. feb 2012 jeg har japansk spids

    der er mange ting der kan gøre at en hund skal ud af avlen
    den skal være racetypisk, have et godt temperament og selvfølgelig være sund
    ja og jo så i den anden rækkefølge
    det er de første ting, der skal være på plads inden avl

    jeg har trukket Bianca ud af avl, fordi hun er en dårlig føder...jeg vil ikke risikere min tæves helbred

    Hvorfor har du valgt at bruge den i avl, hvad kan den bidrage med
    ?
    det her spørgsmål er altså lidt svært at svare på med mindre jeg skal gennemgå alle 4 tæver en efter en

    men generelt kan de bidrage med sunde hvalpe, der er gode familiehunde, har et dejligt temperament og er nemme trænbare


  • #4   17. feb 2012 hvad mener du med Fejl?

    som du selv skriver, så er ingen fejlfri


    men tænker du i eksteriør eller er det fejl som tandfejl eller farve ?


  • #5   17. feb 2012 Uaceprabelt at avle på smiley ? Fx overbid, underbid, forkert farve næse, skæve tænder, manglende tænder, hd/ad, ? Ting som man ikke får avlsforbud for, men selv skal tage stilling til og veje op.

  • #6   17. feb 2012 Jeg har en jack russell terrier
    Der står i kontrakten at han ikke må anvendes i avl


  • #7   17. feb 2012 nu er udstillingskravet jo så væk, men ellers er forkert bid jo en ting som giver avlsforbud

    en tæve med forkert bid, hd/ad, patella på over 1, for lidt pigment, hængeøre/hale vil ikke her blive brugt i avlen.

    Bianca har fået lys næse, men det er ikke mangel på pigment, derfor har hun fået hvallpe...det er lidt svært at forklare hvad det så er, men hun fik det første gang i 3. løbetid og når hun har hvalpe bliver den kulsort igen....alle andre steder er hun fuld pigmenteret og har også sorte kløer


  • #8   17. feb 2012 Jeg har pyreneerhunde og har i løbet af de sidste 20 år avlet 11 kuld hvalpe på 7 forskellige tæver samt haft en hanhund, der blev brugt i avl. Jeg har også haft hunde, jeg af forskellige årsager har valgt ikke at bruge i avl.

    Ingen hund er perfekt, men avlsdyr bør have noget godt at tilføre racen. Både type, bygning, sundhed og temperament er vigtigt, Ingen af delene må være under middel, men man kan ikke helt undgå at måtte gå på kompromis, når man avler. Man må i hvert tilfælde vurdere fordele og fejl mod hinanden på de pågældende avlsdyr. Generelt vil det være detailfejl i udseendet jeg vælger at gå på kompromis med, da ingen har glæde af en usund hund eller en med dårligt temp. Omvendt overvejer jeg slet ikke at bruge en avlshan hvis udseende, jeg ikke synes om, så kan han være nok så sød og sund. Den dag jeg ikke kan finde en han til mine tæver, som både er sund og med godt temperament samt har det udseende jeg går efter, så er det på tide at stoppe

    Jeg har en rettesnor for mig selv. Jeg prøver seriøst at vurdere, om jeg selv ville ønske at købe en hund fra den pågældende kombination eller efter den pågældende forældre hund, hvis jeg ikke havde følelser involveret. Kan jeg ikke det, er der ingen grund til at lave et kuld.


  • #9   17. feb 2012 Lene - sådan har jeg det også, når jeg finder avlshanner....klart de skal have sundheden og temperamentet, men hvis de ikke heller er den type jeg går efter, så vælger jeg dem fra

    min rettesnor er, at hvis jeg ikke ville ønske at beholde en hund af den kombination, så ville jeg ikke parre de to


  • #10   17. feb 2012 Connie

    Ja, det er jo meget samme rettesnor. Jeg laver mest kuld for selv at beholde, men ind i mellem går det ikke sådan. Der kan også være tidspunkter hvor jeg ikke har mulighed for at beholde endnu en hvalp, men gerne vil have en ung tæve i gang, så jeg kan trække et kuld på hende igen, når jeg måske har bedre mulighed for at beholde.



  • #11   17. feb 2012 jeg har de 4 hunde man må have, der er ikke over 100m over til nærmeste nabo, så jeg må nøjes med at ønske

    for de 3 gamle vil jeg ikke af med


  • #12   17. feb 2012 Connie. Præcis. Reglen med 4 hunde er besværlig når man er opdrætter, og beholder sine hunde livet ud. Det gør jeg også både pensionisterne og dem, jeg af en eller anden grund ikke kan bruge.

  • #13   17. feb 2012 Grunden til jeg spørg er at vi jo har Micha på snart 2 år, vores største ønske er at få en tæve efter hende, hun har et super temp, bestået kyno 1 -2 med glans været til mental test, dumpede dog på skud prøven. Hun har været til show of winner vandt sidste år bedste hoved på skue på Fyn, 1 BIS et par BIM og altid fået pæn kritik.

    Men men men i en alder af 18 mdr har hun fået tang bid, ( der ønskes sakse ) hvilket har gjort vi pt har droppet at bruge hende, trods vi havde fundet et godt match til hendes linier smiley

    Nu hare jeg så at nogen bruger deres tæver ( samme race ) trods underbid.

    Micha har HD a/b og AD 1/2


  • #14   17. feb 2012 Nu med Chi & Staff. Nu kender jeg ikke jeres standard. Pyreneere må have tangbid men saksebid foretrækkes. Hvis jeg havde en tæve med tangbid, ville jeg vurdere resten af hendes kvaliteter, og hvis jeg valgte at bruge hende ville der være meget fokus på tænderne hos avlshannen og hans familie. Nu synes jeg ikke tandfejl er så udbredt hos min race.
    Michaa AD resultat ville til gengæld gøre hende ikke avlsegnet i mine øjne.


  • #15   17. feb 2012 Jeg har Jack Russell terrier.

    Han er ikke gammel nok endnu men det der skal til før han bruges:
    PLL
    PL
    HD/AD.
    Han skal udstilles med godt resultat, og gravprøve.
    Derudover skal han bruges til jagt og lever han ikke op til de ting som står her bliver han ikke brugt.


  • #16   17. feb 2012 enig med Lene

  • #17   17. feb 2012
    Hvilke race har du ?
    Border collie

    Hvad skulle der til før du besluttede at tage den ud af avl?
    Dårlige arbejdsegenskaber, dårlige hofter eller øjne eller sind.

    Hvorfor har du valgt at bruge den i avl, hvad kan den bidrage med
    ?
    Jeg har ikke taget beslutningen endnu om at han skal indgå i avl. Men hvis jeg gør er det hans sind og arbejdsegenskaber

    Hvad mener du er uaceprabelt at svær på ?
    Dårlige arbejdsegenskaber(på får, vi taler jo her om en hyrdehund), usunde hunde både fysisk og mentalt.

    Hvad er okay at avle på ?
    bc der kan arbejde og viser gode kvaliteter, er sunde mentalt og fysisk


  • #20   17. feb 2012 M.P. tumps up

  • #21   18. feb 2012 Christina
    Hvor er det godt at se en jack russell ejer gå op i de arvelige sygdomme der er på racen
    Et meget stort skulderklap fra en der har oplevet de arvelige sygdomme med et meget sørgeligt resultat, nemlig døden


Kommentér på:
At avle på eller ej ?

Annonce