{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.795 visninger | Oprettet:

Brugshunde-Opdræt ... {{forumTopicSubject}}

En ting der til stadighed undrer mig er;

Hvorfor er der folk der opdrætter brugshunderacer og alligevel ikke sørger for, at deres avlsdyr står med minimum en BHP/IPO1 prøve (eller en PH-kåring) ??
Med brugshunderacer mener jeg primært Schæferhunde, Rotweiler & Malinois, ikke jagt - el deciderede hyrdehunde (Border, Aussie, osv.)

Hvis man kaster sin kærlighed på en hund der indeholder evner i retning af IPO/PH arbejdet, hvorfor sørger man så ikke for at afprøve hundenes egenskaber inden man sætter dem i avlen ??
Og her mener jeg virkelig ikke det er nok, at man selv afprøver dem hjemme på den private træningsplads - men rent faktisk stiller til en prøve hos en godkendt brugsprøve-dommer.

Hvad er formålet med at avle den slags hunde, hvis man kun sætter krav til en avlsgodkendelse i eksempelvis DKK ??

Er det så ikke bare ligesom at avle udstillingshunde ?? Jeg mener, hvis man alligevel ikke udvælger sine avlsdyr efter egenskaberne ??

hvad mener I ??

vh Martine


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Brugshunde-Opdræt ...
  • #1   19. jul 2006 Hvis det nu er fordi man avler med udstilling for øje, er man vel ligeglad med hvordan deres brugsevner er ?

  • #2   19. jul 2006 Stella -

    Jamen, er det så ikke bedre at kaste sig over en race, der ikke går ind under katagorien brugshund ??



  • #3   19. jul 2006 Mischell -

    Ja, det kan jo ikke være fordi man er interesseret i at forbedre racen ... når man ikke engang gider gøre sig den ulejlighed at få en BHP/IPO/PH på hunden inden den bare skal avle løs ...



  • #4   19. jul 2006 Solva -

    Jeg skriver også "primært sch, rotte & malle" .. du har ret i, at en riesen også er en brugshund. Den bliver så bare ikke benyttet til det så meget som tidligere .. så kan man jo kun gisne om årsagen ???

    Hvad du vælger at bruge din nye hvalp til (iøvrigt tillykke med den) er jo helt op til dig.

    Men jeg mener seriøst, at hvis du vælger at avle på den, og den jo er en brugshund som du siger, så bør du afprøve dens evner .. og altså lægge en BHP/IPO/PH på den inden avl ...

    vh Martine


  • #5   19. jul 2006 Solva >

    Der er jo forskel på om man køber sig en hund som man træner med osv. Eller om man køber en hund og så bruger den til avl, uden først at have tjekket dens brugsegenskaber.

    Hilsen
    Carina
    - Der er enig med Martine ... hvorfor opdrætte hvalpe af en brugshunderace, der ikke kan bruges til brugshundearbejde ?!?



  • #6   19. jul 2006 Kisser >

    Hvem snakker om at aflive hvalpe - man kan da sagtens have en hund uden at den nødvendigvis skal bruges til avl.

    Min hund er f.eks. ikke avls-egnet efter min mening - men derfor bliver den da alligevel brugt flittigt :o)

    /Carina


  • #7   19. jul 2006 Kisser -

    Øhh ... der er da en mellemvej; forære den til en go familie hvor den kan være en god familiehund.

    I mine øjne bruger man da ikke en brugshunderace i avlen, der ikke viser gode brugshunde-egenskaber .. ???



  • #8   19. jul 2006 Solva -

    Jamen, så er det jo bare helt fint med dig og hunden :o)

    Håber I får det rigtigt fint sammen, og får en masse gode oplevelser ... hun ser rigtigt fin ud ihvertfald ..



  • #9   19. jul 2006 Kisser >

    Det er overhovedet ikke det jeg mener !

    - Jeg mener netop at en brugshund burde have vist sit værd før den bruges i avl.

    Mht. min hund, så mener jeg med "Min hund er f.eks. ikke avls-egnet efter min mening - men derfor bliver den da alligevel brugt flittigt :o)" = at den bruges flittigt til brugsarbejde, men ikke til avl.

    /Carina


  • #10   19. jul 2006 Klaus -

    Mener du Schæferhund når du skriver brugshund ??

    Under alle omstændigheder er det ikke helt rigtigt, det du skriver.

    Den skal, for at stille til en avlskåring, ha best. en BHP/IPO1 el en PH kåring ..

    men helt enig - en brugshund bør da stille med en BHP3 .. sådan ser jeg da også på det :o)



  • #11   19. jul 2006 Solva >

    Det jeg har noget imod er at man avler hunde af en brugshunderace, uden at vide hvad man får ud af det rent brugsmæssigt ... dvs. at man på sigt har meget stor risiko for at ende med at få nogle hunde, der ikke kan bruges til andet end at gå og være vidunderlige hunde uden at kunne bruges til noget...

    Hunde med brugsegenskaberne i top er jo også vidunderlige hunde - som så også bare kan bruges til at udføre et arbejde ;o).

    /Carina


  • #13   19. jul 2006 Klaus - Regnede jeg også med .. det må være varmen :o)


  • #14   19. jul 2006 Kisser >

    Jeps - jeg gør det på min måde ;o).

    Jeg har nok fået en 25 - 30 henvendelser på nogen der gerne vil købe en hvalp efter min hund, men har hver gang afslået at lave et kuld hvalpe ... jeg vil nemlig også gerne kunne købe en malinois med brugsegenskaberne i top om 20 år ;o).

    /Carina


  • #15   19. jul 2006 Kisser -

    Skal der heller ikke på en Malinois .. men alle de seriøse opdrættere sørger da for det alligevel inden de sætter hunden i avl.

    Avl skal vel ikke udarte sig i noget der er a´ la "hoppe over hvor gærdet er lavest " .. ??



  • #16   19. jul 2006 Klaus - Den skal være 18 mdr for at stille til en IPO/BHP1 prøve .. og den skal jo bestås inden den kan stille til AK :o)


  • #17   19. jul 2006 Kisser -

    Jamen hvorfor egentlig ikke ??

    Rotter kan jo stille på lige fod med Sch og Malle .. så hvorfor kræver man ikke noget mere af dem inden avl ?? For helt seriøst, og uden at genere racen ..

    de er da virkelig røget bag om dansen i IPO sammenhæng ..

    er det ikke lidt synd for en tidligere så god race, rent brugsmæssigt ??

    Jeg ville da hade at se Mallerne om 10-15 år ikke indeholde de gode brugsegenskaber de har .. fordi man slækkede for meget på kravene til avlsdyr ..


  • #18   19. jul 2006 Kisser -

    Jamen nu spørger jeg altså lige dig :o)

    Det er jo op til hver enkelte opdrætter hvilke krav man stiler til sine avlsdyr, ikke ??

    Selvom der er NADA krav til Maller inden avls-anvendelse, er det normalt kotume (med meget få undtagelser) at hundene har best. brugsprøver inden avl. Ellers kommer du bare ikke af med dine hvalpe.

    Så det er da dig som opdrætter der sætter kriterierne for dine avlsdyr .. uagtet hvad din klub har sat for dem ..

    er du ikke enig ???

    og jeg har efterhånden mødt en del, der er gået over til Malle istedet for Rotte .. selvom de siger deres hjerte banker for Rotterne. Det gør mig lidt trist at tænke på, at måske er Rotterne om ganske få ord, reduceret til store pyntehunde uden nogen af de oprindelige egenskaber ..

    har du det slet ikke på den måde ?? jeg mener, det er jo "din" race .. :o)



  • #19   19. jul 2006 ups .. skulle selvfølgelig stå år istedet for ord ...


  • #20   19. jul 2006 Kisser >

    Men der er jo forskel på om det er en almindelig familie, der er ligeglad med prøver - eller om det er en opdrætter, der skal vurdere kvaliteten af sin avlshund.

    Skal hunden kun benyttes som familiehund, så er det for mig lige meget om den får en prøve eller ej.

    Skal hunden benyttes som avlshund, så er man efter min mening nødt til at teste dens brugsegenskaber.


    - Mener du virkeligt at alle hunde kan trænes op til at bestå IPO-prøver ???

    /Carina


  • #21   19. jul 2006 Kisser -

    "Alle hunde kan trænes op til en ipo"

    IKKE enig !!!!

    "jeg mener godt at en ganske alm familie kan ha en rotte uden den absolut behøver og ha sin ipo..."

    Enig .. men vi talte jo ikke om familiehunde-ejerne .. vi talte om opdræt og avlsarbejde .. det er jo jer som opdrættere der "tegner racen" .. så I har da unægteligt et større ansvar end fru Jensen ..

    " jo jeg har prøver på mine hunde"

    hmm ... iflg din hjemmeside har du én tæve med en IPO1 .. resten står uden prøver, inklusive dine avlshanner ...

    "en skide ipo prøve"

    IKKE enig ... et genialt avls-udvælgelsesprogram, som man jo kan se virker .. se blot på sch og maller, der nu sidder solidt på flæsket i ALT hvad der hedder konkurrencer .. også udover IPO-konkurrencerne .. De vinder jo også PH/DCH konkurrencerne i 9 ud af 10 tilfælde .. så "skide IPO" næ-nej ..

    " rotten har haft sådan et dårlig ry, og stadig har lidt endnu"

    det bliver da ikke hverken værre eller bedre, fordi den står med en IPO prøve ?? det forstår jeg ikke ...

    Hvis du ikke gider forsøge at forklare mig din bevæggrund for at være SÅ ligeglad med at stille krav til dine avlsdyr i en race, som ihvertfald oprindeligt, kunne konkurrere med sch & malle .. så bliver jeg vel nødt til at lade det ligge ...

    forstår dig bare overhovedet ikke - og forstår ihvertfald slet ikke din argumentation.

    vh Martine



  • #22   19. jul 2006 Kisser -

    du mener ikke alle RACER kan trænes op til en IPO, vel ??

    for nu kom jeg pludselig i tvivl


  • #23   19. jul 2006 Kisser >

    OK - det er nemlig langt fra min erfaring, at alle hunde kan bestå IPO-prøverne.

    Hverken når vi snakker schæfere, maller eller rotter. Har trænet med en del hunde af alle 3 racer i både IPO, PH, DcH og redningshunde-regi - og i alle programmer har der været hunde der er faldet igennem pga. manglende brugsegenskaber :o(.

    /Carina


  • #24   19. jul 2006 Stine >

    Super godt indlæg ;o).

    /Carina


  • #25   19. jul 2006 Kisser -

    Okay - så har du seriøst mange hunde, hvis du har flere end dem på hjemmesiden. Hvorfor er de andre ikke på ?? Dem med prøverne ??

    Og jeg troede du var til brugs - for der står på din profil at du træner og træner .. og har gjort det i 13 år. Så jeg opfattede ikke lige udfra det, at det var udstilling du gjorde dig i :o)

    De hunde der bliver sendt til Tyskland for at få en prøve - sker også i Schæferhunde-Verdnen - bliver jo netop ikke trænet til at bestå den .. det er korrupt så det vil noget. Købt dommer, købt figurant, lukket prøve, osv. Der er da utallige eksempler på, at hunden ikke engang har været til prøven, men blot har fået udfyldt papirene .. og så vupti - så var den lige pludselig kåret .. smart, ikk ?? Gi´r jeg INTET for .. Men at påstå at hundene er skamtrænet, som du kalder det, er altså ikke nødvendigvis rigtigt. De kan også bare ha stået i en hundegård og ventet på at blive sendt retur til DK med udfyldte papirer ...

    Og nej, du skal ikke nævne navne her - det holder jeg helt med dig i .. om ikke andet risikerer du at blive frosset :o)

    Jamen, jeg har da ogs hørt om træningsmetoder der ikke er lige fine i kanten .. men efterhånden er der nu længere og længere imellem de ufine metoder. Folk finder ud af, at det holder bedre hvis man bruger lidt "venligere" metoder .. :o)

    Men jeg synes vi bevæger os lidt væk fra emnet .. for jeg mener stadigvæk at jeg ikke helt kan forstå at du ikke prioriterer brugs-egenskaber/prøver hos dine avlsdyr meget højere ..

    I min verden er en Rotte en brugshund - selvom folk i sch og malle verdnen ryster på hovedet og griner af mig, når jeg kommer med den påstand.

    Så HVIS jeg skulle opdrætte racen ville jeg virkelig være forgangsmand og lægge prøver på mine hunde inden avl .. og kunne de ikke bestå på en ordentlig måde (altså hvis de ikke viste de fornødne drifter og anlæg) ville jeg bare ikke sætte dem i avlen,.

    Sorry, men det er min mening om det - og den ligger helt fast ..




  • #26   19. jul 2006 Stine -

    Jamen, hvor har du ret :o)

    helt enig ...


  • #27   19. jul 2006 Nå - tak for en .. tja, debat om ikke andet :o)

    fortsat go aften til jer ..


  • #28   19. jul 2006 Undskyld, men hvor bliver jeg personlig ???

    Jeg spørger dig om hvorfor dine hunde med prøver ikke er på din hjemmeside .. og skriver at jeg troede du var til brugshunde .. men hvor bliver jeg personlig ???

    Det kan jeg virkelig ikke se ... sorry ...

    jeg ved godt at Rotterne er anderledes end Sch og Malle .. har trænet sammen med folk der havde Rotter .. der kom en del af dem i Roskilde Schæferhundeklub, så helt ukendt er racen da ikke for mig..

    På den anden side har jeg set Ismael´s hund - og den kunne da arbejde som man sad og blev helt glad over at se på det .. så det kan åbenbart lade sig gøre ??
    For ikke at tale om Dorte Slejts med hendes Guy .. den var da også vældig god ..
    Synes det lyder lidt som om du giver racen skylden for dine (måske) manglende resultater ??

    Omvendt kan jeg da føle mig ret fristet til at spørge dig hvr mange maller du har trænet med ?? siden du ved hvor nemt det tilsyneladende er ??

    Og du har da ret i, at du kan drive din kennel som du synes .. det var bare dig selv der gik ind i tråden, og så så jeg det som en god chance til at spørge ind til de ting som jeg ikke forstod, hos en der kendte det "indenfra" ..

    Er ked af, at du opfatter det som at jeg bliver personlig .. for det var da på intet tidspunkt mit formål ..

    jeg synes bare at et forum er et oplagt sted at få svar på sine spørgsmål .. men der tager jeg åbenbart fejl ??

    Held & lykke med dit fremtidige opdræt .. og igen - fortsat god aften ..

    vh Martine






  • #29   19. jul 2006 Stine -

    Det lyder bare rigtigt godt - er sikker på at du med den indstilling nok skal nå så langt du vil med din hund.

    Lige et råd .. prøv at se om du kan komme med på et klikker-kursus hos Ismael de Vos .. han har selv Rotweiler og træner på højt plan og konkurrerer med den. Han er MEGA dygtig, og har et indgående kendskab til racen på godt og ondt.
    Det tror jeg virkelig du kunne få rigtigt meget ud af :o)

    Du kan finde et link til ham på min link-side på www.kennel-lafrenz.dk

    Jeg skal selv på kursus hos ham sidst i august .. bliver afholdt på Møn .. men der er vist desværre fuldstændig optaget for pladser.

    held & lykke med din Rotte .. du har en rigtig go indstilling til tingene ..

    hvor træner du iøvrigt henne ??

    logger af nu - skal tidligt op, men kigger ind i morgen .. så du kan bare skrive det her, så ser jeg det :o)

    vh Martine



  • #30   20. jul 2006 Her er en lille liste med de brugshunde egenskabert og som bruges som brugshund.

    Bouvier des flandres
    · Boxer
    · Briard
    · Dobermann
    · Groenendael
    · Hovawart
    · Hunde af Sennenhund-familien
    · Hunde af Retriever-familien
    · Hvid Hyrdehund
    · Lakenois/Laeken
    · Malinois/Mechelaer
    · Riesenschnauzer
    · Rhodesian Ridgeback
    · Rottweiler
    · Schæferhund
    · Tervueren


  • #31   20. jul 2006 Babett >

    Det må være den liste man bruger i PH ???

    Hvis jeg sammenligner med de hunde jeg har mødt til diverse udenlanske redningshundearrangementer, så mangler der i hvert fald nogle racer (dem jeg især sådan lige har lagt mærke til har klaret sig godt):

    * Beauceron.
    * Border collie.
    * Puddel pointer.
    * Australsk cattledog.
    * Australsk kelpie.
    * Amstaff.
    * Engelsk Staffordshire Terrier.
    * Markiesje.
    * Kooikerhondje.
    * Weimaraner.
    * Visla.

    - Og så selvfølgelig diverse blandinger af brugshunderacerne ... men disse er næppe interessante for denne debat, da det er de færreste blandinger der formentlig er planlagt ;o)


  • #32   20. jul 2006 Stine - selv tak.

    Jeg kommer meget sjældent i Roskilde, efter jeg flyttede til Haslev, men det kan da være vi render på hinanden derinde engang.

    Held & lykke med hunden i fremtiden :o)


  • #33   22. jul 2006 Babett og Carina- i har glemt bullmastiffen på jeres liste... gggg

  • #34   22. jul 2006 Mette >

    Du må til at træne din hund op så :o) - tror aldrig der har været en bullmastiff der var redningshund i Danmark, og jeg har heller ikke mødt nogen fra udlandet...

    /Carina ;o)


  • #35   23. jul 2006 carina- det var lidt en joke. ;O)))
    Men der er eller har været en redningshund fra sverige som er bullmastiff...


  • #36   23. jul 2006 Mette >

    I Danmark er det et krav, at hundeføreren kan løfte sin hund og bære den ned af en ruindynge ... det sætter nok en begrænsning for hvor mange bullmastiffer der bliver redningshunde fremover ;o)


  • #37   23. jul 2006 Carina- hehe ja ellers er det en meget stærk dame.... Jeg prøver lige om jeg kan finde den på nettet, har før set den der ;O))

Kommentér på:
Brugshunde-Opdræt ...

Annonce