2.803 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 163 Svar

spørgsmål omkring temperatur og fødsel. spørgsmål omkring temperatur og fødsel.

hej HG
jeg har en tæve der har termin her på lørdag d. 13 okt. og vi er idag begyndt at måle hedes temperatur.

her til morgen mellem 9 og 10 sagde den 37,05 og her til aften mellem 21 og 22 siger den 37,62.

nu kan jeg læse mig frem til at en drægtig tæves temperatur er 38 - 39 og falder 1 grad når fødslen er nær.

http://www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm/cms/id=405/sprog=1/grp=3/menu=5/

hun er ikke rastløs og bygger ikke rede endnu hun puster godt men tror det er fordi vi har en god varme inde i huset.

er fødslen nært forstående nu eller tror i måske bare det er hendes normal temperatur de 37 til 37,5 ?

ps det er dyrlægen der har anbefalet os at måle hendes temperatur 2 gange dagligt og indtilnu påvirker det hende ikke

håber i kan hjælpe en færstegangs menneske hvalpemor smiley

Afspil videoAfspil video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Reperation af opvaskemaskine 970 kr.
  • Service af fjernvarme anlæg 1.447 kr.
  • rede en fjernsyn fra at falde ned 700 kr.
  • nedsat gastryk - de 4 blus kan ikke fungere samtidig. 1.500 kr.
  • Opsætning af gardinstang og opsætning af 2 rullegardiner. 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  spørgsmål omkring temperatur og fødsel.
  • #1   6. okt 2012 Vores pige lå på samme temp som din i alle graviditeter og faldt til 36 ca 24 timer før fødsel så hvis hun de næste dage stadig ligger der så sker der nok ikke noget endnu smiley Har ikke nogen forklaring på hvorfor nogen ligger lavere når der står de samme temp næsten alle steder..Jeg var nemlig meget i tvivl da jeg netop læste det samme smiley
    Ventetiden er aaaaaaaalllllltttt for lang

• #2   6. okt 2012 det lyder super at det godt kan være hendes normal temperatur. tusind tak for svar smiley så venter vi spendt endnu

• #3   6. okt 2012 Det var så lidt, altid glad for at kunne hjælpe -dog er der måske andre der har bedre forklaring smiley
    Iiiiiih den spænding.. Lige nu venter vi på vores egen baby til februar, men åh de søde pups altså smiley Held og lykke til

• #4   6. okt 2012 Har hørt om mange, hvor temperaturen falder under 37 grader, mener Trilles temperatur lå på lige knap 38 Grader. Så det er vidst meget normalt, har hørt om flere hunde hvis almindelige temperatur ligger omkring 37-38 smiley glæder mig sådan til at se billeder smiley

• #5   6. okt 2012 jeg skal nok vise billeder af de kære små når de kommer men de må dog godt blive inde i hulen lidt endnu det jo kun dag 54 idag. kan de egentlig overleve hvis de kom nu ??

håber dog hun føde i løbet af ugen da jeg muligvis ikke kan være hjemme hele weekenden, men det er manden så, men vil da gerne være der for tæven og få den oplevelse smiley

• #6   6. okt 2012 tror nok man siger 55 dagen kan de overleve udenfor mors mave smiley meeeen mon dog de kommer i morgen smiley
    Ja jeg var godt nok også bange for Trille fødte mens jeg var på arbejde, så fra 55 dagen havde jeg back up på, hvis kæresten ringede og sagde at jeg skulle komme hjem smiley

• #7   7. okt 2012 temperaturen kan sagtens ligge og svinge mellem 37 og 38 en hel uge før fødsel.

man siger temperaturen skal falde en grad, så du skal jo vide hendes normaltemperatur for at vide hvornår den har gjort det, når temperaturen så stiger igen, så kommer fødslen.

jeg går aldrig fra min tæve efter 55 dagen, ellers er min mand her eller min opdrætterveninde.

jeg vil sætte min hat på at du de næste par dage får denne svingende temperatur mellem 37 og 38

• #8   7. okt 2012 "jeg vil sætte min hat på at du de næste par dage får denne svingende temperatur mellem 37 og 38"

hvad betydder dette så conni ? smiley det er vel hendes normal temperatur som gravid hund. eller hvad. jeg ringer her om 1 time til min kæreste og høre ham ad hvad temperaturen siger.

jeg er desværre indlagt lige nu så kan ikke være der for hende smiley men det er min mand så, jeg skal dog et smut hjem torsdag til fredag og har fået lov at komme hjem hvis temperaturen pludselig falder. men håber da hun kan gøre det torsdag eller fredag så krydser i ikke lige finger smiley

• #10   7. okt 2012 ja det er pænt irriterende at være indlagt når nu vi har en gravid tæve. har lige nu fået lov til at tage hjem idag til i morgen og så igen torsdag til fredag. så kommer der heldigvis en rigtig sød sygeplejerske på fredag og weekenden ud som selv elsker dyr så mon ikke jeg kan lokke med hende hvis hendes temperatur falder i weekenden til at jeg kan komme et smut hjem der også.

hvor lang tid inden fødslen falder den er det så 2 døgn eller sådan noget, og så stiger igen og så er fødlen der inden for 24 timer

• #12   7. okt 2012 så har jeg lige fået sms fra manden her til morgen siger den 37,27.

• #13   7. okt 2012 isabelle m tak for svar håber vi opdager temperatur fald så jeg kan blive hentet smiley vil meget gerne være der smiley

• #15   7. okt 2012 63 på lørdag hun er kun blevet parret 1 gang og vi har fået hende scannet drægtig med min 3 hvalpe hos dyrlægen

• #18   7. okt 2012 det er en schæffer. og faren newfaundlænder.

puha 8 hvalpe forholde til 2-3 stk ved scanning det var godt nok mange:)

hun er ikke så tyk så tror ikke der er 8 hvalpe i hende

det kunne være så fint hvis hun føder en hverdag da vores 2 små børn så ikke er hjemme det meste af dagen, så de ikke løber rundt og stresser hende

• #19   7. okt 2012 hundens normaltemperatur er i reglen omkring 38,5

jeg starter med at tage temperatur når tæven er på 53 dagen og der kan den sagtens være mellem 37,2 og 38 og ligge og svinge derimellem helt til fødselstidspunktet.

temperaturfaldet til under 37 kan gå hurtigt, så ikke sikkert man opdager det overhovedet, sådan var det for mine to første tæver, hvorimod jeg har nået at se temperaturfaldet ved mine to sidste tæver.
    Bianca får temperaturfald en halv dag inden fødsel, Fannys temperaturfald sidste gang varede længe over et døgn og der nåede jeg ikke at se hun steg i temperatur igen og hun havde ingen synlige tegn på opblokning

• #21   7. okt 2012 uha hendes fødekasse står i køkkenet da den er bygget sammen med hvalpelegeplads, så vi kan desværre ikke flytte den. måske jeg skal sende mine 2 unger hjem til min mor i weekenden

• #22   7. okt 2012 Min tæve fødte på 64 dagen, men det er selvfølgelig også en lille hund smiley og cirkus i gennemsnit var hendes temperatur på 37.8 smiley Jeg ville nok arrangere, at ungerne er sammen med nogle kammerater, hvis hun føder når de kommer hjem fra skole eller ja kommer et smut hjem til mormor smiley så kan de komme bagefter, men husk at hun også skal have ro og fred bag efter, hvilket jo kan være ret svært med børn i huset, for de er jo så søde smiley

• #23   7. okt 2012 vores børn er kun 3 og 4 år men de er vant til vi har killinger og dem kan de lade være, men derfor løber de jo stadig rundt og larmer.....

min mor bor på sjælland så det er et være menageri at få dem afsted.
    vi har besluttet at de skal være ude og lege i weekenden hvis hvalpene er kommet og når de skal ind er det op på 1 salen eller ind i soveværelset og se tegnefilm

• #24   7. okt 2012 ja de første 3 uger fred og ro til tæve og hvalpe og tænk på at tæven kan blive noget aggressiv, imens hvalpene er små - også selvom hun ikke er det normalt.

• #25   7. okt 2012 ja 3 uger kan jeg hvertfald ikke holde børnene ude af huset, vi må bare gøre vores bedste for at holde ro og ingen børnefinger på hvalpene

• #26   7. okt 2012 har du slet ikke mulighed for at have dem et sted, hvor der er mere ro, fx soveværelset, bare til hvalpene bliver mobile selv

eller evt et "hegn" rundt om fødekassen med tæpper over, så det virker lidt som en hule

• #27   7. okt 2012 Du skriver et sted at hun er på 63 dagen på lørdag og at hun er parret én gang.

Hvis det viser sig at hun så først føder senere, så er det fordi hun endnu ikke havde ægløsning da hun blev parret. Du kan kun præcist sige hun er på 63 dagen, hvis du har målt progesteron. smiley

Nogen gange lægger man ikke mærke til temperatur faldet fordi man har målt for sjældent. Men jeg synes det kan være svært, for man synes jo heller ikke man skal rende og stikke det termometer i tæven mere end nødvendigt. Min erfaring er at når temperaturen viser 36,..... et eller andet så starter fødslen indenfor det næste døgn. Men se også efter andre tegn, som redebygning, går fra maden, halser, uro og at tæven måske kigge bagud på sin mave.

HELD og LYKKE

• #29   7. okt 2012 Villa Vanilla
    Det er ikke sikkert din tæve ønsker at føde der hvor du kunne tænke dig det. Jeg plejer i så vidt omfang som muligt at lade tæven vælge selv og når hun så er igang og har født den første hvalp så flytter jeg hende ind i hvalpekassen. smiley

• #30   7. okt 2012 fødekassen/hvalpegården er ca 90 høj så børnene kan ikke nå eller komme ind til tæven eller hvalpene.

hun har haft sin fødekasse i 4 uger nu og hun ligger i den både når vi ikke er hjemme (hun ligger der når vi kommer ind ad døren gider ikke mere bevæge sig ud og gø ved hoveddøren) smiley og om natten, hun virker glad og tryg ved den. vi har ikke kurve stående andre stader da vi har en kat der syntes det er hyggeligt at tisse i kurvene grrr så håber hun vælger fædekassen for ellers er der kun sofa og vores seng og det vil jeg helst undgå.

• #31   7. okt 2012 connie: vi kan desværre ikke ha den i soveværelset da pladsen ikke er til det smiley

• #32   7. okt 2012 Fortovshestene: ok nej så ved jeg ikke hvor langt hun er...

• #33   7. okt 2012 Villa Vanilla
    Det er bare skrevet så du ikke bliver bekymret, hvis hun føder senere end lørdag. smiley

• #34   7. okt 2012 Ok det var heller ikke surt ment ( kan godt se den kan misforstås) smiley hvor mange dage kan der være gået siden hun blev parret til der kom ægløsning ? Mener hun blev parret på 13 dagen i sin løbetid men kan ikke helt huske det. Og hvor mange dage må hun gå over tid før jeg skal kontakte dyrlægen ? Ved godt 2 dage er normalt smiley

• #35   7. okt 2012 Jeg har fuldstendig ingen sans for hvor høje ting er hihi hvalpegården er kun 55 høj men børnene kan stadig ikke komme ind i den

• #36   7. okt 2012 kan tæven komme ud af den, for er lidt bekymret hvis din tæve reagere aggressivt - det kan hurtig gå galt.

hvis hun kun er parret en gang, ville jeg snakke med dyrlægen på 65. dagen

• #38   7. okt 2012 Der er jeg meget enig med Isabelle og Connie, min tæve bed altså ud efter en lille pige.. Min tæve, som for alt i verden ALDRIG ville finde på det ellers. Den mest godmodige, tålmodige, søde og rare tæve der er meget overbeskyttende overfor minde brødre, hvis hun er ude med dem. Men Hendes hvalpe er vigtigst her og hvis andre end mig, min mor, min kæreste eller bedste veninde kom for tæt på, så fik de det at vide. Hun bed en voksen mand, da han ikke trak sig fordi hun knurrede. Så de skal ENDELIG holdes derfra, og du skal altid bringe hvalpene til dem, hvis de skal se dem.

• #39   8. okt 2012 vi har lige haft et kuld hvalpe på Fanny og hun udvikler sig også til en hyæne imens hun har hvalpe.

man kan få sådan nogle hegn, komposthegn hedder de, de er rigtig gode til at hegne inde fordi de kan stå selv hvis man sætter dem i zigzag og så er de ikke så dyre..mener det er 4 hegn man får for 100 kr
    men jeg ved slet ikke hvor stor din tæve er?

• #41   8. okt 2012 godmorgen til jer smiley

tæven kan godt selv komme ud og ind.

Hele kassen er ca 2½ meter lang og selve fødekassen er i den ene ende hvor vi kun kan komme til fra den ene side. jeg tror vi køre i harald nyborg og køber sådan noget kompost hegn og sætter på den side der er ind til hende og så kan hun selv gå ud i den anden ende.

Tæven er schæfer og faren til hvalpene er newfoundlænder

• #42   8. okt 2012 her til morgen siger temperature 37,49 jeg skal nok holde jer opdateret smiley

• #43   8. okt 2012 jamen nu hvor jeg ved hvor stor din tæve er, så hjælper det hegn ikke noget, det er for lavt og hvis hun alligevel kan komme udenom, så hjælper det slet ingen ting

• #46   8. okt 2012 altså 2 af siderne den korte side og langsiden er ind mod væg.

skal jeg dække de to andre sider af så tæven ikke selv kan komme ud ?

for hvis det er det i mener så kan jeg lige så godt bygge bræderne op af og så lave en låge så tæven kun kan komme ud hvis vi åbner lågen eller hvad mener i smiley

• #47   8. okt 2012 ja det ville være perfekt i mine øjne.
    hvis kassen er så stor at hun kan ligge sig lidt væk fra hvalpene

så kan i bestemme hvornår hun skal ud i stuen og dermed også have øje på hvad hun siger til børnene, efterhånden som hun vænner sig til morrollen og hvalpene bliver større, så vil hun også være mindre vagtsom

det er jo heller ikke sikkert at hun reagere aggressivt overhovedet eller måske ikke på jeres egne børn, men mere på børn der kommer ind til jer.
    og så har i mulighed for at skærme hende af

• #48   8. okt 2012 Jeg har haft mange kuld. Men jeg har aldrig taget hundens temp...Hvorfor dog gøre det..Det må være træls at være højdrægtig, og så dagligt at få stukket et termometer op et vist sted..
    Er det for at få tiden til at gå mens man venter spændt eller??

• #49   8. okt 2012 connie så bygger vi kassen så hun ikke kan komme ud smiley

Snow: ved ikke om du har læst hele tråden, men jeg er indlagt og hvis det ku lade sig gøre skulle jeg gerne kunne nå hjem til hende da det ellers kun er manden der er der og han er ikke så tryg ved det. desuden siger hun intet til det.

• #50   8. okt 2012 Hej hg

Så har jeg fået lov at tage hjem igen smiley fortalte jeg har en drægtig tæve jeg gerne ville se til og jeg tror måske det er godt jeg er taget hjem fordi..... smiley hun har bygget rede så tog lige hendes temperatur den siger 37 grader hvor den i morges var 37,5 og den har steget de andre dage håber godt nok hun føder i morgen så da jeg har fået lov til at være hjemme til onsdag, men så skulle jeg også komme ind igen

• #51   8. okt 2012 det kan sagtens være dig hun har ventet på, så måske hun snart føder

pøj pøj

• #52   8. okt 2012 Glemte at skrive før at maven ser anderledes ud som om den er faldet ned sidder ikke så højt.

Har lige været ude og se til hende i fødekassen hvor hun troligt ligger og på en af patvorterne er der en lille dråbe mælk og hun ligger og puster

• #53   8. okt 2012 Men hvad gør vi lige med fødekassen nu vil ikke forstyrre hende med at bygge til nu.

• #54   8. okt 2012 nej det skal i heller ikke, hvis hun ligger og puster, så er hun sikkert i opblokning og så skal i ikke forstyre.
    du skal nok regne med at være vågen i nat, kan i evt deles om nattevagten

mht børnene må i observere hende meget nøje og se om hun viser tegn på at nu skal de ikke gå længere

mave falder ned en uges tid før fødsel, men du har jo heller ikke været hjemme hos hende og har kunnet tjekke det

• #55   8. okt 2012 Nej det har jeg jo ikke været:) hvad med mælken hvornår kommer det ? Min mand har lige siddet og drillet mig med jeg i forvejen er træt, og han da ikke vil skiftes men jeg skal klare det selv smiley ej han vil gerne hjælpe. Tror jeg hiver min madras ud til hende i køkkenet så jeg kan være lige ved siden af hende.

Lige nu puster hun godt nok ikke mere hvad betyder det.

Kan hendes temperatur egentlig ikke være faldet efter jeg tog den i morges til 37,5 og så lige være steget lidt til kl 16 igen da jeg tog den til 37,0

Hvordan med at komme ud i haven hun var ude sidst kl 16 der besørgede hun men hvornår skal hun ud igen vil helst ikke forstyrre men hun plejer ikke at sige til når hun skal ud der lukker vi hende bare ud automatisk når vi mener det er tid

• #56   8. okt 2012 Så har hun lige været ude og i den sammenhæng tog vi lige hendes temperatur da hun virkede som om hun er normal igen hun bygger ikke rede og puster ikke så tit mere men den sagde pludselig 38 nu forhold til 37 for 4 timer siden Så nu er den steget igen og slut med at tag hendes temperatur.

Håber der er andre natteravne jeg kan skrive med i nat hvis der skulle værre noget jeg skulle være i tvivl om smiley

• #57   8. okt 2012 ja det kan være både og.

det kan være falsk alarm denne gang eller det kan være temperaturen har været helt nede og vænne og så er oppe igen og så føder hun jo snart.

sitre hun, når du holder en hånd på hende i noget tid?

jeg havde sidst en tæve der absolut ikke gav nogen tegn på opblokning en halv time efter tur, satte hun sig i sofaen og fødte

tag hende ud så tit hun vil, men hvis du har en meget opvokset have, så hav hende i snor, ellers ender du med hun vil føde i haven

• #58   8. okt 2012 Håber godt nok ikke det er falsk alarm nu når jeg er hjemme smiley

• #59   8. okt 2012 Jeg syntes ikke rigtig hun sitre

• #60   8. okt 2012 desværre kan jeg ikke hjælpe særlig meget, andet end at i skal være så rolige som muligt og så være der til at hjælpe hvis der bliver brug for det.

det er aldrig til at vide hvordan tæven reagere og hver tæve sin måde

• #61   8. okt 2012 Lige nu ligger hun og trækker vejret meget overfladisk. Hvad vil være en god ide at have klar til hende ud over en steril saks, håndklæder og en baby snotsuger. ?

• #62   8. okt 2012 Jeg plejer altid at have en vægt og noget papir og en kuglepen så man kan veje dem ved fødselen smiley

• #63   8. okt 2012 Selvfølgelig det havde jeg helt glemt smiley

Hvad hvis hun ikke vil bide navlestrengen over? Har ku læse mig til man så skal binde en stk garn om og klippe 3 til 5 cm er garnet nødvendigt?

• #64   8. okt 2012 Min tæve var lidt urolig ca et døgn før, bare sådan lidt rastløs. Men tror ikke der er rigtig opblokning i gang, men hold øje med hende i løbet af natten. jeg tog ikke temperaturen ved Trille, men det kunne jo godt lyde som om det snart skete, fordi den faldte også steg igen.
    Vi havde, hvor Trille ikke selv kunne bide den over, og vi klippede bare ca 3-5 cm fra navlen af, her var det ikke nødvendigt.

• #65   8. okt 2012 Hvis du får brug for det, må du gerne få mit nr også skrive, så skal jeg nok lade være med at sætte den på lydløs i nat smiley

• #66   9. okt 2012 Tusind tak Stine jeg har kodet dit nr ind nu. Tror dog ikke der sker noget hun er helt rolig og er nu gået med ind i soveværelset.

• #67   9. okt 2012 Det gør der nok ikke så smiley så håber vi det sker næste gang du er hjemme smiley

• #68   9. okt 2012 Her til morgen intet sket, men hendes tissekone er svulmet op og de andre hunde går og snuser til hende hele tiden.

• #69   9. okt 2012 Ih, det er spændende! smiley Hold os endelig opdateret..

• #70   9. okt 2012 ja så er det ved at være tid
    hvis hun ikke selv bider navlestrengen over, så må du enten rive den over eller bruge en saks og så binde med tandtråd, hvis det bløder for meget.

de andre hunde - åh ja det havde jeg overset...altså dem skal hun også holdes fra imens hun har små hvalpe, der er før set slagsmål og voldsomme af slagsen.
    du risikere at hvis de har set sig gale på hinanden imens der er hvalpe, så går det ikke over.

• #71   9. okt 2012 De er heldigvis ude det meste af dagen så det tror jeg godt vi kan styre.

Har lige afleveret unger i institution og da vi kom hjem har hun igen rodet op i underlagt

• #72   9. okt 2012 Villa men sørg stadig for at når de er inde, så er de ikke i nærheden af hende, luk døre ind til rummet eller noget.
    Min rodede i underlaget tre dage før.

• #75   9. okt 2012 Isabelle tusind tak for din information er det mine negle der skal klipper ned ?

• #76   9. okt 2012 Nøj hvor hun sover hun har smidt sig midt på gulvet i stuen, tager hun hovedet op fordi hun høre en lyd kan hun næsten ikke holde øjnene åbne. Mon hun samler krafter sammen til senere

• #78   9. okt 2012 Ok så for jeg dem lige klippet smiley

• #79   9. okt 2012 Så puster hun godt igen og er kravlet op til mig i sofaen ......

• #80   9. okt 2012 Det lyder som om det er snart smiley Trille pustede virkeligt, med tungen ude af munden og pev og var meget rastløs. er der nogle andre tegn end at hun puster ? smiley

• #81   9. okt 2012 Hej nej ingen andre tegn end hun puster og roder op i underlagt når hun er der inde, lige nu ligger hun på gulvet i stuen fordi jeg ikke kunde holde ud hun lå på mig mere, mine føder var begyndt at sove hehe.

Imens hun lå hos mig tog manden lige 30 min til at bygge kassen Højer så nu kan hun kun komme ud og ind hvis vi lukker lågen op

• #82   9. okt 2012 Og så kommer der mælk ud af hendes patter

• #83   9. okt 2012 ved Trille kom der mælk en uge før. Men hvis hun ligger og puster meget mere end normalt, så er der nok så småt opblokning på vej.

• #84   9. okt 2012 Hun puster ikke hele tiden men trækker vejret meget overfladisk når ikke hun halser

• #85   9. okt 2012 Der er for resten heller ikke så meget aktivitet i maven mere, men det kunne jeg forstille mig er fordi der ikke er så meget plads tilbage

• #86   9. okt 2012 Isabelle hvis det kommer til jeg skal massere indvendig hvordan gør jeg det og hvor langt skal jeg tag fingerne ind og er det en eller to

• #87   9. okt 2012 har lige læst mig frem til at tæven gerne skulle ha en ormekur 14 dage før forventet fødsel, det har min dyrlæge slet ikke informeret om grr... jeg har en kur liggende kan jeg gi hende den nu eller hvad ??

• #88   9. okt 2012 handsker på og glidecreme eller vaseline og så forsigtigt indenfor skeden køre lidt rundt i kanten med en enkelt finger, måske vil du kunne mærke blæren, men det er først, når tæven er igang med fødslen og gør det yderst forsigtigt, du må endelig ikke prikke hul på blæren.

• #89   9. okt 2012 connie håber godt nok ikke det kommer til det, er bange for at gøre noget forkert

• #90   9. okt 2012 jeg ville heller ikke turde, første gang jeg stod med hvalpe.

lad hende selv klare så meget som muligt, sansynligheden for at hun kan selv er stor.
    se efter om hun får hul på fosterhinden, så hvalpen kan få luft, det er næsten det vigtigste...hvis hun får hvalpe hurtig efter hinanden, så hjælp hende med at frottére hvalpene tørre og ligge dem til (hvis hun da vil have det).

her imens du venter så kontrollere det snask der kommer ud, det skal være klart og ikke ildelugtende - og så ellers væbne jer med tålmodighed og vær så afslappede som muligt, så hun føler det trygt at føde

• #91   9. okt 2012 hvilket snask ?? der kommer ikke noget ud af hende endnu smiley

har lige kunne søge på at den ene af de ormekure jeg har ikke må gis til drægtig tæve uden dyrlægens anvisning.

og den anden er en lidt over halv banminth vett på 24 g hun vejer 37 kg så der er vel ikke nok i den ...

venter til i morgen så ringer jeg og ber om en ormekur

• #92   9. okt 2012 hun skal ikke have ormekur nu, det skulle hun have haft for 14 dage siden, du skal ikke begynde at give hende ormekur før sammen med hvalpene

hun må bare ikke få ildelugtende og brunt/grønt flåd, hvis det er gullig eller gennemsigtigt gør det ikke noget.

• #93   9. okt 2012 36,68 siger temperaturen nu så tror ikke den har været faldet igår hun bider i sine tæpper nu.

ihh hvor irriterende jeg ikke viste hun skulle ha ormekur og dyrlægen ikke har sagt det han har da trods alt været informeret gennem drægtigheden og har scannet hende så han viste vi havde en gravid tæve...

• #94   9. okt 2012 det er ikke alle dyrlæger, der synes det er nødvendig at give ormekur.
    Du skal forlange den til hvalpene og tæven. jeg bruger Panacur til hvalpene, det er en pasta og jeg giver dem første gang, når hvalpene er 3 uger gamle

• #95   9. okt 2012 han plejer at være til at snakke med, så mon ikke jeg kan få dem

er det ikke når de er 3, 5 og 7 uger de skal ha ormekur ?

• #96   9. okt 2012 jo men det er vist blevet sådan at man kun giver 2 gange altså som 3 og 6 uger...det siger min dyrlæge

• #97   9. okt 2012 Ok det snakker jeg lige med Ham om

• #99   9. okt 2012 Tusind tak isabelle. Hun halser virkelig nu som en kvinde der gisper under en fødsel smiley hun ligger i sofaen sammen med mig nu, skal jeg bare lade hende ligge eller skal jeg gå ud i fødekassen med hende, har bare på fornemmelsen hun gerne vil være sammen med mig kan jeg flytte hende når det er lige ved at være oppe over?

Hun hedder maggi smiley

• #100   9. okt 2012 har i en stor plastiksæk i kan klippe op, så lig den nederst i sofaen og derpå aviser og så et tæppe, der må blive smidt ud bagefter....så skal i føde der

vi skubbede plastiksæk og aviser ind under Fanny, da hun ville føde i sofaen, vi fik kun 10 min til at reagere, hendes temperatur nåede vi ikke at se komme opad igen og hun havde ingen tydelige tegn på opblokning.

det bedste er at lade hende føde, der hvor hun selv vil og så ligge dem i fødekassen bagefter.

• #101   9. okt 2012 Ja det har vi det gør jeg lige klar

• #102   9. okt 2012 Isabelle har skrevet pb til dig

• #104   9. okt 2012 Isabelle det var lige det vi snakkede om kun at lade hende føde 1 og så vise hende og hvalpen fødekassen og så føde resten der. For vores sofa er ikke stor nok til mig maggi og hvalpe hun er jo en stor hund i en lille 3 sofa.

• #105   9. okt 2012 nej jeg mente faktisk dem, jeg har ladet hende føde et par stykker, inden de bliver flyttet, men mine hunde er jo ikke så store, har bare erfaring for at hun vil blive i sofaen, indtil der er lidt ro på evt mellem 2 og 3. hvalp.

ja hun skal kunne komme ud af fødekassen, men ikke af buret, altså jeres legegård til hvalpene...det er bare min holding til de første uger med hvalpe.

• #106   9. okt 2012 Kassen er 113 x 240 og så ca 60 x 113 i selve fødekassen så hun kan godt være lukket inde og stadig komme til mad og vand og komme væk fra hvalpene

• #108   9. okt 2012 Jeg fik Trille op i fødekassen, så hun fødte der med det samme, men jeg sad selvfølgelig ved hende, så hvis hun vil gå, så lad hende komme i fødekassen så i kan sidde derude sammen med hende, og ellers ville jeg flytte efter den første hvalp bare. Du har fået mit nr, jeg har fri i morgen, så får du brug for hjælp i nat, så griber du bare knoglen og ringe, for det kan sagtens ske nu her, hvis hun skal tisse, så lad hende det, det gjorde vi med Trille og en halv time senere kom den første smiley
    Angående ormekur har hvalpene kun fået to gange her hjemme, ved 5 og 7 uger uden, at mor fik 14 dage før også. Vores gamle dyrlæge var ikke helt tilfreds med det (selvom det var hende der havde sagt at vi faktisk bare skulle give ormekur når de skulle vaccineres) men vi hentede det så senere hos en anden som fortalte det samme som Connie siger (eller også var det Isabelle) så det gør intet smiley

• #109   9. okt 2012 Så valgte hun selv at gå ud i fødekassen

• #110   9. okt 2012 Hvor lang tid må der gå mellem hver hvalp max ? Hun virker meget rastløs nu halser og bidder i sine tæpper for derefter så at komme ind til os i stuen.

Hun er i køkkenet på den anden side af den væg jeg sidder op af men det er en halv mur så kan høre hende og sætter jeg mig på knæ kan jeg se hende

• #111   9. okt 2012 Det har jeg prøvet hun vader rundt alligevel.

• #112   9. okt 2012 Stadig intet sket men nu hun faldet til ro og puster ikke mere ligger ude i sin fødekasse hvilket hun selv har valgt. smiley kan hun godt holde puste pauser ???

• #114   10. okt 2012 Mener det er to timer der max må gå mellem hver hvalp.
    Vi glæder os til at få update smiley

• #116   10. okt 2012 Intet sket i nat gaab men her til morgen siger temperaturen igen 37,5 og nu roder hun endnu mere i underlagt og bider godt i sine tæpper.

Hun er også gået fra sit foder

• #117   10. okt 2012 det afhænger også lidt af hvor mange der er.
    for er det et stort kuld, så kan de sidste være længere tid undervejs.

og så er det også forskelligt fra tæve til tæve.
    Jowina havde altid en efternøler.
    ellers fødte hun ret præcist med et kvarters interval, så blev hun rolig og lagde sig med hvalpene og efter 1-1½ time så kom der lige en sidste hvalp.

det er mere hvis tæven har presseveer uden at der kommer en hvalp, det må ikke gå for lang tid, for måske sidder hvalpen forkert eller kan på anden vis ikke komme ud og så skal man måske have hjælp.

• #118   10. okt 2012 så bliver det helt sikkert i dag, så er temperaturen ved at stige igen og hun er ved at gøre sig klar

sådan så Bianca ud http://www.hundegalleri.dk/video/diverse_hund/15056-bianca_har_veer

• #119   10. okt 2012 Øv Connie lige precis den video kan jeg ikke se. Lige nu sidder vi begge ude i hendes fødekasse, håber snart der sker noget må jo kun være hjemme til i dag smiley vrælll

• #120   10. okt 2012 jeg ved ikke om du kan se den, hvis du går ind på min profil og søger på videoer, det er en lidt gammel video og ikke særlig lang, den viser bare Biancas skraben og flåen i håndklæder inden selve fødslen.

Er der nogen hos hende, når du skal indlægges igen, altså så hun ikke skal være alene en hel arbejdsdag, for også efter fødslen skal der jo være opsyn med hende

• #122   10. okt 2012 Ja min mand er her han er dog væk 2 x 30 min om dagen når ungerne skal hentes og bringes.

Har lige snakket med afdelingen og min sygeplejerske vil ringe tilbage når de har haft konference og sige om jeg må blive hjemme til i morgen

• #123   10. okt 2012 jamen hvis hun har født, kan hun også sagtens være alene det stykke tid hvor børnene skal hentes og bringes

• #124   10. okt 2012 Isabelle det var da mærkeligt min iPad vil heller ikke vise nogle af dine film men alle andre film her på hg vil den gerne vise grr

• #125   10. okt 2012 Har siddet og læst tråden, ihh hvor er det spændende smiley En tæve plejer at gå fra sit foder ca 1 døgn før fødsel. SÅ du kan vist godt berede dig til at du snart skal have hvalpe smiley Hun vil sikkert også gerne besørge noget mere for at tømme sig helt. Hvis der går mere end to timer mellem hver hvalp, så skal du kontakte dyrlægen, da der kan sidde en hvalp på tværs. En tæves fødekanal er ikke lige som et menneskes, der er ligesom "et hul" mellem livmoder og udgang, og der kan hvalpe ofte få et ben ned eller skulder, så de sidder og spærrer.

• #127   10. okt 2012 Tak skal du have isabelle. Jeg har prøvet at søge på din hjemmeside kan heller ikke komme ind den vej

• #129   10. okt 2012 Nu er hun lige så stille begyndt at pive mens hun halser

• #131   10. okt 2012 Åårh, det er spændende! Held og lykke, sidder rigtig her, og triller tommelfingre, smiley

• #132   10. okt 2012 Så bad hun ski om at komme ud det har hun aldrig gjort før, hun har meget dårlig mave

• #134   10. okt 2012 Så tror jeg vandet gik, og nu slikker hun heldt vildt

• #135   10. okt 2012 Har lang tid går der så før hun for veer ?

• #138   10. okt 2012 Er det en time til veerne starter eller til første hvalp kommer

• #140   10. okt 2012 Ok det mente jeg også nok var det du havde svaret på skulle bare lige være sikker smiley

Men stadig ingen veer efter nu 30 min

Hvordan kan jeg være sikker på det var vandet ? Det lugtede ikke og var klart da vi tørede det op

• #142   10. okt 2012 Sikker på det ikke var en slimprop det var kun vand.

Stod i køkkenvinduet og holdt øje med hende da hun før var ude og da hun havde skit begyndte hun at slikke sig så lukkede hende hurtigt ind. Så gik hun ind på tæppet i stuen og da tror jeg vandet gik.

Så kom der lige endnu mere vand ud af hende. Hun virker ok hun halser men piber ikke

• #143   10. okt 2012 ja vandet er gået

• #144   10. okt 2012 Så piber hun igen

• #146   10. okt 2012 Der kom måske en ve der hvor lang tid kan der være mellem veerne

• #147   10. okt 2012 Så der helt sikkert veer

• #149   10. okt 2012 uuuh, kom så i små bjørne smiley

• #150   10. okt 2012 Skal se hvad jeg kan gøre smiley

Hvor længe må hun så nu ha veer før 1. Hvalp skal komme ?

Hvor er jeg glad for jeg har jer at spørge til råds

• #153   10. okt 2012 Tror det er pres veer men er ikke sikke.

Maven trækker sik sammen og hun kommer med en gryntelyd når den trækker sig sammen og det ser ud til hun presser

• #154   10. okt 2012 ja det er presseveer, så skulle første hvalp gerne være på vej, måske du kan kome til at se en pose komme ud, den kan godt forsvinde lidt ind igen, den er ved at udvide fødselsvejen og det er den pose, den første hvalp ligger i

• #156   10. okt 2012 jeg skal desværre ud af døren nu, men godt du har Isabelle ved røret

pøj pøj

• #157   10. okt 2012 Veerne kommer med ca 1 1/2 min mellemrum

• #158   10. okt 2012 Tak Connie

• #160   10. okt 2012 Hun har ca 3 til 4 veer og så en lang pause hvor hun slikker sig godt

• #162   10. okt 2012 Ok jeg kan hverken se poter eller en blære heller.

Hvor længe må hun ha plukeveer

• #163   10. okt 2012 Hun piber også højlydt nu, man er del ikke schæfer for ingen ting smiley

• #167   10. okt 2012 Nej kan stadig intet se og der er stadig noget tid imellem veerne, men hun er meget urolig

• #168   10. okt 2012 Så kom der lige mere vand igen. Åh jeg syntes det tager en evighed når hens hund har ondt

• #169   10. okt 2012 Nu har jeg haft mange schæferfødsler, og som jeg læser din tråd er det nu en time siden vandet gik, og hun har efterfølgende haft rigtige veer, så hvis jeg var dig, så ville jeg nu tage omkring dyrlægen.
    Håber det går godt med hende.

• #171   10. okt 2012 Så har jeg snakket med dyrlægen hun sku lige vende den med en kollega, om vi skal ind eller hun skal ha mere tid

• #172   10. okt 2012 Maven trækker sik sammen og hun kommer med en gryntelyd når den trækker sig sammen og det ser ud til hun presser ....Dette blev skrevet for over en time siden..Det er presseveer....Jeg er bekymret for om noget er galt. Hvis det var min tæve så var jeg kørt....
    Jeg synes der ikke er tvivl hos mig om det er presseveer...

• #173   10. okt 2012 Er vandet klart???

• #174   10. okt 2012 Spændende at følgemed i.

Villa vanilla, når fødslen engang er overstået, så få fati nogle bøger om hvalpe og læs dem, der står ogsåom de første uger.

Blandtandet, min hund skal have hvalpe og hvalpe på vej, de er gode. Jeg har dem som word filer, du kan få.

Ellers fortsat held og lykke med fødslen.

• #176   10. okt 2012 Uha godt du har dyrlægen inde over. Det er altid svært at virdere de første gange selv, hvornår det er nødvendigt. Held og lykke med hende

• #177   10. okt 2012 Nåt jeg har tæve i fødsel, så er der for mit vedkommende slet ingen tid til pc.
    Jeg har i alt fået 127 hvalpe...Og jeg har været glad for jeg ikke har været læser her på siten, for så var jeg godt nok blevet nervøs for en masse ting.....
    De 2 sidste gange var jeg langt mere nervøs end nogen sinde før, men heldigvis også i stand til at se når det var rigtig eller forkert....Det er der jo ingen anden end en selv som kan se..

• #178   10. okt 2012 Så køre vi til dyrlægen

• #179   10. okt 2012 Held og lykke!!

• #180   10. okt 2012 Det var dejligt at læse....Hvis du er heldig føder hun undervejs...Hvis der ikke er problemer, så spørg om du kan få sprøjter med hjem,

• #182   10. okt 2012 Siger som de andre,held og lykke, håber det går fint.

• #183   10. okt 2012 Pøj pøj!

• #184   10. okt 2012 jeg har også fulgt med på sidelinien; held og lykke med det her fra!

• #187   10. okt 2012 så er jeg her igen...øv øv havde håbet fødslen var godt igang

ja den bog og så Esther Kofods den gamle: min hund skal have hvalpe og
    Birgitte Schjøts Hvalpe på vej

• #188   10. okt 2012 Ja og så ellers have en erfaren med sig under fødslen hvis man er en smule nervøs... smiley

• #189   10. okt 2012 Venter spændt på nyt smiley

• #190   10. okt 2012 Så vi hjemme fra dyrlægen med 4 velskabte hvalpe 3 piger og 1 dreng.

Maggi var meget snæver og kunne ikke få den første hvalp ud den kørte frem og tilbage på bækkenet. Så dyrlægerne Laura og Trine prøvede alt til sidst med en stor tang som desværre gjorde at kæben brækkede på hvalp nr et smiley men den var ikke til at få ud så det endte i kejsersnit kl 14.30 og nu er vi lige kommet hjem hvalp nr et kom der selvfølgelig ikke liv i og vi prøvede heller ikke.

Vi var selv med under kejsersnittet da Trine måtte tag sig af en døende kat så min mand gav hvalpene opvågnings sprøjte og jeg rystede liv i det.

Det har været noget af en oplevelse og maggi var bare så tapper

Hvalpene vejede henholdsvis 692, 642, 600 og 570 så nogle ordentlige basser

• #191   10. okt 2012 Tillykke med de 4 hvalpe, hvad så med den der har brækket kæbe den kan vel ikke sutte så godt som de andre...???

• #192   10. okt 2012 Den der brækkede kæben stod ikke til at rede smiley

• #193   10. okt 2012 ØV ØV så ialt kom der 5 hvalpe og 4 med hjem eller...???

• #194   10. okt 2012 Tillykke med de fire, og sikke en omgang. Godt at I kom godt afsted til dyrlægen inden hun blev for træt. Så er det bare at nyde de små og forkæle Maggi smiley

• #195   10. okt 2012 Tak ja de skal bare nydes

Ja der var 5 men kun 4 med hjem

• #196   10. okt 2012 Kæmpe stort tillykke med de 4 velskabte hvalpe i har fået. Og øv hvor trist, at i mistede en, det er dog desværre ret normalt at der er en der ikke overlever, dog sjældent at det sker lige som i har oplevet det her smiley Godt at i kørte til dyrlæge, der skal ikke tages nogen chancer med ens guldklumper. Så vil vi snart have billeder smiley

• #197   10. okt 2012 Tillykke med dem. Synd med hvalp nummer 1.

• #198   10. okt 2012 Stort tillykke med hvalpene. Hvor er det godt du kørte afsted med det samme. Hellere du mister én hvalp end både tæve OG alle de andre hvalpe, det havde da næsten ikke været til at bære smiley God fornøjelse med "pusleriet" smiley

• #199   10. okt 2012 trist med den ene, men godt i kom tids nok afsted til dyrlægen til at kunne redde de andre. super godt gået og tillykke med kuldet.
    4 hvalpe er en dejlig størrelse kuld

• #200   10. okt 2012 Tillykke med hvalpene.
    Godt der findes dyrlæger i sådan en situation..

( Puuha jeg tror aldrig jeg tør få hvalpe hvis jeg engang får en tæve )

• #201   10. okt 2012 Tillykke. Godt I kom af sted, for som du beskrev det var der ikke tvivl hos mig om at hun ikke kunne føde den første...Men vægtmæssigt det samme som mine ligger på som regle, men der er så ll stykker....Håber for jer der kommer god gang i at de spiser og det nu frem over går rigtig godt.

• #202   10. okt 2012 Tak for lykønskningerne billeder kommer i aften nu vil jeg lige finde lidt ro det har også været hårdt for mig smiley

• #204   10. okt 2012 Tillykke med de 4 små. Øv, at den 5 ikke overlevede. smiley
    - du har fortjent at slappe af, og det har maggi også. Glæder mig til at se billeder smiley

• #205   10. okt 2012 Stort tillykke med de fire hvalpe og ja trist med den ene, men sådan er det jo desværre engang imellem. Godt i kom afsted og at mor og børn har det godt nu. smiley

• #206   10. okt 2012 så der billeder i en ny tråd da denne er blevet så lang og føler et nyt kapitel starter smiley

• #207   10. okt 2012 til andre hvis i ikke kan finde den så er den her smiley

http://www.hundegalleri.dk/forum/avl/526682-maggis_hvalpe_foedt_ved_kejsersnit

igen tuind tak for hjælpen til jer alle i formiddags

Kommentér på:
spørgsmål omkring temperatur og fødsel.

Annonce