995 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 13 Svar

Kunsten at finde en egnet avlshan ? Kunsten at finde en egnet avlshan ?

Jeg har jo en dejlig tæve som vi rigtig gerne vil have hvalpe på en dag, men mit spørgsmål er hvor man begynder at søge henne ?

Jeg tænker lidt hundeweb måske ? men der ser man jo kun adressen på opdrætter ikke ?
Ellers har jeg tænkt på udstillinger ?

Men hvordan finder jeg deres aner langt tilbage? for jeg ville gerne vide mere end der umiddelbart står på hundeweb.

Det var en hulens masse spørgsmål, men jeg tænker det er bedst at være tidligt ude for jeg regner med at skulle bruge minimum et år på at finde ham det lige skal være, plus at jeg gerne vil have en luxation patella tests mere registreret (når hun bliver 2 år) og så skal vi begynde på udstillinger her til maj og have "på papir" at hun vil bringe noget godt med sig smiley (lidt sent, i know).
Jeg ville måske lidt ønske at der var sådan et "sæd donor" agtigt katalog hvor alt incl adfærdsbeskrivelse var skrevet ned - men hvordan kommer jeg tættest på det ?

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Ophæng gardinstang i betonvæg 300 kr.
  • Hækklipning 2.500 kr.
  • Hækklipning og busk beskæring, 1 stk 1.450 kr.
  • montering af to plafond lamper 1.000 kr.
  • Ophæng af ikea skabe/reol 500 kr.
  • Vand / Vaskemaskine 990 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kunsten at finde en egnet avlshan ?
  • #1   21. jan 2013 Var det mig, ville jeg starte ved min opdrætter. Denne kender (forhåbentligt) min hunds linier indgående, og kan vejlede lidt om stærke og svage sider i linierne, hvad der kunne være interessant at kigge på osv.

Udstillinger er osse et glimrende sted at kigge, og så kan du jo gå hjem til hundeweb og kigge nærmere på en evt interessant hanhund.
    Og du kan jo se langt tilbage på hundeweb. Klikker du f.eks. på farfars navn, kommer hans tavle jo frem, og så kan du ad den vej kigge længere tilbage.
    -husk i øvrigt at kigge på søskende og deres hvalpe hvis de har fået nogen.

yderligere kan man jo så forhøre sig hos folk der kender hunden/linierne man har kig på, og høre om de evt har kendskab til ting man ikke lige faldt over på hundeweb

• #2   21. jan 2013 Lidt pinligt jeg slet ikke havde tænkt over min opdrætter på trods af jeg egentlig har okay jævnligt kontakt med hende.... hehe Sådan er det når man laver overspringshandlinger midt i eksamen smiley smiley Det vil jeg gøre til at starte med så smiley
    Det kommer hurtigt til at lyde "højr.vet" men jeg er bare perfektionist i den retning, hanhunden bliver nødt til at være perfekt smiley

• #4   21. jan 2013 Birgitta, men man kan ikke finde ejeren derinde?

• #5   21. jan 2013 Du kan også bare bede om en udvidet stamtavle hos din hund så kan du se flere generationer tilbage.

Mit råd ville være at finde den type chihuahua du kan li, undersøge linierne bag og så arbejde dig udfra det. Det du også skal undersøge er hvordan din hyunds linier evt harmonere med dem du har kik på.

Det kan godt være lidt kringlet at forstå, så du er velkommen til evt at kontakte mig privat

• #7   21. jan 2013 Husk at udenlandske hunde ikke nødvendigvis er på hundeweb

• #9   21. jan 2013 Birgitta L.
    Det er min smukke Merle smiley Hun er født 9.11.2011 smiley
    Med Destiny tænker vi slet ikke i de baner endnu smiley Men jo har skrevet årstallet forkert smiley det er 2013 smiley Så køber vi sådan et blad til maj smiley

Dorthe L. det tager jeg meget gerne imod smiley

Madam mim - I Thailand smiley hold da op smiley Pænt heldigt at han var et smut i canada smiley

• #11   21. jan 2013 Hehe Birgitta smiley Det skal du bare have lov til smiley

• #12   21. jan 2013 Madam mim,
    Ja det er sandt og ville heller ikke selv kunne have at vide at parringen var noget mindre godt pga. en fly tur smiley Og med mit held bor den perfekte han på den anden side af jorden smiley

• #13   21. jan 2013 Man KAN jo vælge at inseminere hvis hannen bor på den anden side af jorden... omend jeg personligt ville foretrække at tæven så havde haft et kuld hvalpe før, og bevist at den kunne parre og føde selv (måske mere vigtigt ved nogen racer end ved andre) smiley

• #14   22. jan 2013 Enig med madam mim

• #15   23. jan 2013 Madam Mim -jeg aner ikke ved det koster ved hunde, kender kun til priserne ved heste smiley

Men selvom det kan være billigere at sende hunden, ville jeg alligevel enten vælge en anden han eller få insemineret, hvis der var tale om at sende vovsen afsted til den anden side af jorden.

I det omfang det er mulgit, ville jeg foretrække naturlig parring, og havde jeg opdrætterplaner, jamen så kørte jeg da osse gerne europa tyndt for den rette han... men en tur til Thailand alene med fly e.l. ville jeg ikke udsætte min hund for... kald mig bare pylret smiley

• #16   23. jan 2013 Ville nu heller ikke sende min hund alene smiley

• #17   24. jan 2013 Madam Mim -jeg siger jo heller ikke at det du gjorde var forkert... Overhovedet ikke. Jeg skriver bare at JEG ikke ville sende min hund med fly til de anden side af jorden... Det betyder ikke at jeg mener det er forfærdeligt at andre gør det smiley

Kommentér på:
Kunsten at finde en egnet avlshan ?

Annonce