{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.676 visninger | Oprettet:

Labrador kennel med arbejdshunde {{forumTopicSubject}}

Jeg leder efter en labradorkennel/opdrætter der avler hunde der kan arbejde, men samtidig ikke er 100 % jagtlinier.

Jeg er på udkig efter de såkaldte dualhunde.

Jeg har selv kig på et par kenneler, men vil gerne høre om flere.

Jeg skal bruge en hund til træning i DCH- lydighed, spor, feltsøg og rundering.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Labrador kennel med arbejdshunde
  • #2   13. mar 2013 Du behøver nu ikke tage til Sjælland for at finde det du søger. Bare tag et kig på hvalpelisten, der er rigtigt mange pt, jeg har selv et kuld der kan ankomme når som helst.


  • #3   13. mar 2013 Altså hvad jeg har hørt så er dual-linjerne hverken fugl eller fisk. Rene arbejdslinjer skulle være at foretrække, hvis man vil lave bare et eller andet med sin hund.

  • #4   13. mar 2013 hvad blev der af dine golden planer

    og krumme al ære og respekt, ingen af de kenneler er arbejdskenneler


  • #6   13. mar 2013 jeg vil ikke engang gå så langt til at sige det er dual hunde, det er rene udstillingslinier de tunge af slagsen

  • #7   13. mar 2013 Nu har jeg ikke kigget linier eller noget, men kender da en der har en god jagthund herfra
    http://www.lochiness.dk/


  • #8   13. mar 2013 Natasja
    Jeg er "bange" for at rene arbejdslinier køre for højt, men måske kan man være heldig ?

    Flatrunner
    Jeg er efterhånden blevet lidt vild med labberne, og planen om en golden er røget lidt i vasken. Men jeg har da ikke helt afskrevet racen endnu..Og jeg ved lidt mere om hvad jeg får med en lab ifht. en golden. Tryghed måske.. ?


    Krumme
    Cut'n cordozas har jeg kigget lidt på.

    Anne Julie
    Nogle har sagt det samme. Har nu mødt en par duals som har krudt i måsen, på den fede måde. Faktisk startede det med en labhvalp af duallinier, som jeg blev ret vild med..

    Cecilie H
    Har kigget på hvalpelisten og der er ikke umiddelbart noget der fangede mig.


  • #10   13. mar 2013 Har du tjekket denne liste her
    (link fjernet)

    Så sprang denne side lige i øjnene , grundet navnet smiley

    http://www.labdual.dk/


  • #11   13. mar 2013 Orv René, den liste havde jeg glemt ! Tak smiley

  • #12   13. mar 2013 Jeg ville nu overhovdet ikke være bange for at en hund af rene jagtlinier kørte for højt. De er generelt udstyret med en rigtig god tænd/sluk-knap, og samtlige dem jeg har mødt, har været en hel del nemmere at arbejde med end udstillingsmodellerne.

    De er jo netop avlet udfra trænbarhed, "pleasergen" mm. Og det er bestemt ikke mit indtryk at labberne, heller ikke dem af jagtlinier, har stresstendenser e.l.

    Der findes self altid eksempler på det modsatte -ikke alle hvalpe falder ud helt som ønsket, og det har jo osse lidt at sige hvordan man håndterer hunden.
    Men med det du skriver du vil bruge hunden til, ville jeg 100% gå efter rene jagtlinier. Man behøver på inge måde være jæger for at kunne have jagtlinie-labbe smiley

    men det er jo så blot mit input, der skal nok være folk der er uenige.

    Holder du ved at det ikke skal væe rene jagtlinier, tænker jeg osse at Juelsgaard som er herinde kunne være et bud -man skal bare huske på at det er en oget tungere model hun laver, og at man ikke får det samme som hvis man køber en af rene jagtlinier (ikke at det behøver være dårligt -det kan jo være det man går efter). Hendes hunde bliver i hvert fald brugt, så lidt må de jo kunne arbejde smiley


  • #13   13. mar 2013 Og i øvrigt er jeg så en af dem der mener dualhunde er hverken fugl eller fisk (igen -der skal nok være enkelte der falder udenfor)

    Du skriver du har mødt nogen med krudt i rumpen -men det siger altså intet om hvorvidt hunden kan arbejde. Det er self et udemærket udgangspunkt at kræet gider flytte på sig -men nogen af de ting der kendetegner en god brugslabbe er jo netop den enorme samarbejdsvilje, udpræget dresserbarhed at de har lidt at flytte med på øverste etage osse osv.

    Og disse ting bliver altså modereret lidt (så har jeg vidst udtrykt mig pænt;)) ved udstillingshundene...

    Og det giver vel et hint om at dualhunden er død, når man husker på at der ikke har været lavet en dua-champion i RIGTIGT mange år -så en hund der har det bedste fra begge verdener, og derfor kan nå til tops begge steder, findes altså ikke


  • #14   13. mar 2013 Michelle
    Jeg forstår hvad du mener. Og måske har du og andre ret.



  • #15   13. mar 2013 Ronjas ejer¨
    "Er det fordi den skal have aner hvor der både er udstillingshunde og jagt hunde blandet sammen."
    Ja


  • #16   13. mar 2013 Ronja -dual-labben er et forsøg på at lave en hund der både kan klare sig i udstillingsringen OG på markprøverne.
    En hund kan blive dualchampion, hvis den gør det tilstrækkeligt godt begge steder (og som nævnt har vi ikke haft en dual-champion i RIGTIGT mange år)

    Osse da du var barn var labben delt. Det har den været fra den dag den kom til DK. I england har den været delt siden før den første labbe kom her til landet. I DK blev udstillingsmodellen blot den første til for alvor at vinde indpas herhjemme, så opdelingen blve først tydelig da man senere begyndte at importere jagtlinier fra england osse smiley

    Det folk kalder dual-labber indeholder rigtig nok både udstillings- og jagtlinier (hvilket land de er fra, er så ret ligemeget) -målet er jo en hund der kan begå ig begge steder


  • #18   13. mar 2013 "lablover" det var dog noget af en udtalelse, kan overhovedet ikke være bare i nærheden af enig

    Nu ligger min interesse primært på arbejds siden, men jeg mangler da stadig at opleve en af de tungere modeller i vinderklasse som skulle være "snydt" for et cert. pga fordomsfulde dommere


  • #19   13. mar 2013 Lablover-jeg er 100% enig i at der næppe kommer en dual-champion igen. Og det er jo heller ikke sådan at jeg mener udstillingshundene er ubrugelige til andet end udstilling.

    Men søgte jeg en hund til at arbejde med, så ved jeg godt hvilken type jeg ville gå efter.
    Bl.a. fordi jeg synes de fleste udstillingsmodeller er SÅ tunge at de mere ligner korthårde newfer end hvad der skulle være en adræt labbe.
    Men der er self osse forskel på typer indenfor udstillingsmodellen.

    Generelt tiltaler det mig dog meget mere når der avles efter lige netop de ting der gør en labbe til en så fremragende og alsidig hund, der den ene dag kn være jægerens makker og den næste blive LP-champ. og det er jo stort set de samm ting som vægtes når der avles efter den ultimative jagthund

    (og igen understreger jeg -jeg er på ingen måde blind for at osse i brugs-avlen begås der fejl)

    Og skulle jeg selv ud og købe labbe (den ville i så fald skulle bruges til ca det samme som TS skriver hun vil have hund til) så ville jeg alt andet lige få det nemmere med en hund der er førerfikseret, meget trænbar og samarbejdsvillig. Det er alle labber self i et eller andet omfang, men mere udpræget blandt jagthundene


  • #20   13. mar 2013 Jeg har en lab af rene udstillingslinier, men at kalde hende roligere ville være meget meget forkert.

    Hun har i den grad krudt i røven og et stort behov for at lave noget.



  • #21   13. mar 2013 Iøvrigt mener jeg jo ikke kun det handler om slutresultatet -for ja, man kan da sikkert lave en udemærket jagthund ud af en udstillingsmodel, hvis man arbejder ihærdigt nok med den.
    -men er det ikke både sjovere og nemmere, hvis de egenskaber der skal bruges, ligger "lige under huden" istedet for at det hele er lidt op ad bakke, fordi hunden enten ikke har de nødvendige egenskaber, eller at de ligger så dybt begravet at der skal mere end almindelig vedholdenhed til at finde dem frem?

    Så selvom begge slags, i hvert fald hvis ikke man har store ambitioner, sikkert kan fungere udemærket, så er visse ting da bare nemmere med en hund avlet efter brugsegenskaber


  • #22   13. mar 2013 Dorte -men er vi enige i, at sammenligner du din vaps med de rene jagtlinier, så er din mere selvstændig end de fleste?
    Tingene ligger lidt dybere begravet -de er der, de kan læres, men de ligger ikke lige under huden på samme måde som ved jagthundene?

    Det er ikek en kritik af din hund, du ved jo jeg synes hun er skøn -men ser vi udelukkende med "brugsbriller" på, så er den måske knapt så egnet som jagtliniehundene... omvendt er hun jo så fantastisk til netop det du har købt hende til smiley


  • #23   13. mar 2013 En udstillingslab har nu også rigtig godt af at have noget at lave.

    På nogle punkter er de anderledes at træne end jagt-modellerne (har gået til retriever-træning sammen med en flok jagt-modeller og så lille runde Maggie), men at sætte sig hen i sofaen med undskyldningen "det er jo en udstillingsmodel", ville være rigtig rigtig synd for hunden.


  • #24   13. mar 2013 Jeg ærger mig faktisk lidt over at jeg aldrig har filmet de to linier op imod hinanden ved Roskilde Dyreskue. Jeg står der hvert år og ser det derfor flere gange om dagen. Her er der tale om jagtlinier i begge hunde og ejet af jægere, men hvor den ene er af udstillings-modelen og den anden ren jagt. Hvor udstillings-labberne lunter efter dummien, så spænder jagt-labben rundt. Den er 20 gange hurtigere og kan bare blive ved og ved og ved, hvorimod udstillings-labben gider en gang og så må ejer sgu da selv hente resten. Jagt-labben kan klare de langt mere indviklet opgaver hurtigere, hvor udstillings-labberne giver for let op og søger støtte hele tiden.

  • #25   13. mar 2013 der er simpelthen noget jeg ikke forstår

    hvorfor er det at man er så fokuseret på at gøre sin hund til noget den ikke er

    Der er jo ingen der siger at hunden ikke er en god hund, den er blot ikke avlet det det modsatte formål

    Jeg har avlet jagt golden, og har da ved gud aldrig bildt folk ind at det ville være en god ide at gå på udstilling med dem, jeg ville ønske at det modsatte også var tilfældet istedet for at bilde folk en masse på ærmet, eller prøve at forsvare det

    Stå ved det valg man har lavet


  • #26   13. mar 2013 Michelle, hun er klart mere selvstændig. (altså ikke terrier-selvstændig)

    Gør jeg ikke træningen spændende/interessant nok, så finder hun bare selv på noget. Det sætter nogle krav til mig som hendes træner.

    Men når træningen "passer damen", så er hun PÅ. F.eks. her til aften har vi trænet rundering, og nøj da det tænder damen i den grad.


  • #27   13. mar 2013 Dorte -der er da ingen der sætter spørgsmål ved at de har godt af at lave noget -det er jo stadig en aktiv jagtrace, der skal have lov at lave lidt fornuftigt, uanset hvilken type man anskaffer sig:)



  • #28   13. mar 2013 Dorte -og det er jo bl.a. en af forskellene. De fleste jagtlabber jeg kender, klør bare på, osse når det er lidt svært, osse når de skal hente apport (eller and) nr 20 den dag... og der hopper de fleste udstillingsmodeller altså fra.

    Og så er min oplevelse altså lidt at or brugshundene, der passer trænigen dem altid -de belønnes jo nærmest af arbejdet i sig selv


  • #29   13. mar 2013 Bella: Lige præcis til dig med din lyst og evne til at arbejde med en hund, så vil jeg helt klart sige arbejdslinierne. Ingen tvivl i mit sind.

  • #30   13. mar 2013 Flatrunner - jeg vil skam også gerne være ved, at min hund er af udstillingslinier (at hun så er blevet for lille og "fin" til udstilling - er en helt anden sag).

    Men jeg mener så også, at også udstillingslinierne skal ud og lave noget - ikke nødvendigvis klassisk retrievertræning, men ud og bruge hovedet. At bruge undskyldningen "jamen det er jo en udstillingsmodel" for at lade hunden tilbringe det meste af dens tid i sofaen, er at gøre hunden en bjørnetjeneste.

    Min Maggie træner DCH-program og rally.


  • #31   13. mar 2013 Tak for jeres tips og diskussioner smiley

    Jeg har idag talt med et par kenneler, og vil fortsætte min snak med forskellige kenneler om mine ønsker og behov. Vil selvfølgelig også besøge dem, så jeg kan mærke mavefornemmelsen og opleve hundene.

    fortsæt da bare med at komme med inputs smiley


  • #33   14. mar 2013 jeg kan nikke genkendene til at de 10 kg tungere modeller også er 10 kilo tungere når de arbejder, derved fart og stil hvilket bliver bedømt

    Du skriver direkte at dommerne dømmer dem ned, det er jeg ikke enig i, de dømmer det de ser, og nej man køber ikke en udstillingslinie hvis man har ambitioner om vinderklasse, men så skal man da heller ikke sidde og tude over at dommerene dømmer dem ned, de har slet ikke kvaliteterne til at være der, og det er da ikke dommerenes skyld


  • #35   14. mar 2013 Nu synes jeg såmen også lige jeg vil blande mig lidt i debatten.

    Det anføres at dualhundene er hverken fugl eller fisk og det er jeg 100% enig i, men jeg synes bestemt ikke at det er negativt på nogen måde.

    Dualchampionen (altså både udstillings- og brugschampion) er helt sikkert et overstået kapitel. I dag har vi kun ganske, ganske få hunde som kan begå sig i vinderklasse på markprøve og stadig opnå god præmiering på udstilling.

    Mig bekendt findes pt. kun Vistorps Ending Mack, som klarer sig fint i vinderklasse (vandt vinderklassen i forrige weekend på C-prøven i Østjylland) og som opnår excellent på udstilling. Men han er i mine øjne også meget tæt på den ultimative labrador, idet han samtidig besider en suverænt temperament og en super sundhedsstatus og afstamning.

    Men generelt er dualhundene jo netop nogle hunde som ikke har championpotientiale i nogen af grenene, men derimod har evnerne til at klare sig fornuftigt begge steder. Jeg plejer at sige at jeg helt 100% bevidst har sat mig midt mellem 2 stole og der sidder jeg rigtig, rigtig fint!

    Hvis folk kommer til mig og ønsker en hund som de kan udstille og gerne få en udstillingschampion ud af, så beder jeg dem finde et andet sted at købe hund, for jeg ønsker slet ikke at lave hunde som er helt så tunge som de man ser vinde på udstillingerne.

    Hvis folk kommer og har ambitioner om at få en brugschampion, så gør jeg dem klart opmærksom på, at mine hunde er en markant tungere type end de fleste markprøvelinier (selvom mine hunde er for lette til udstillingerne) og dermed har det sværere i de høje klasser på markprøve, fordi (som Flatrunner også skriver) så arbejder de ikke med helt samme fart og stil pga deres størrelse (på samme måde som Vistorps Ending Mack ofte er nødt til at klare sig suverænt på markeringer og dirrigeringer, fordi han er tungere i det frie søg end konkurrenterne og selvfølgelig derfor ikke opnår helt så mange point i den diciplin).

    Men mit billede af en dualhund og det som jeg anser for at være den type hund jeg ønsker både at eje og opdrætte, det er en racetypisk hund i både eksteriør, temperament og brugsegenskaber, men ikke nødvendigvis en stjerne i nogen at diciplinerne. Mine egne hunde trænes til markprøve, vi er pt. igang med Rally-lydighed og jeg har nogle hunde som elsker at apportere og holder af at samarbejde. Det gør dem i mine øjne gode og racetypiske brugsmæssigt, men som skrevet tror jeg da næppe jeg kommer til at lave et utal af brugschampions smiley

    Men mine hvalpekøbere er jo også typisk jægere, som bevidst vælger min type hund, fordi det er den der for dem fungerer godt på jagt, hvor andre jægere er mere til markprøvetyperne. Så er det ofte folk som vil træne f.eks. DCH, fordi mange af dem tidligere har haft stor succes med den type hunde og så er det retrieverfolk som gerne vil "lidt af det hele".

    Så lad os nu få på plads at en dualhund ikke er en hund som skal være champion i begge lejre, for det er urealistisk, men at det er en hund som fungerer godt på middel niveau til begge dicipliner, hvilket i mine øjne er der hvor rigtig mange mennesker får en fantastisk hund.


  • #36   14. mar 2013 Juelsgaard -nu håber jeg ikke jeg træder nogen over tæerne, for det er på ingen måde min mening, det er bare svært at få udtrykt det jeg mener på skrift, uden at det lyder mere hårdt end det er ment:)
    Men jeg tænker lidt at det du bekriver her du ønsker at lave, er en "middelmådig hund" -og det er der for så vidt heller ikke noget galt i, når bare man (ligesom du er) er ærlig omkring at det er det man laver.

    MIN opfattlse af hvad en dualhund er (eller burde være) er blot anderledes -for mig burde det netop være en hund, der måske ikke nødvendigvis bliver champion, men som i hvert fald er god til begge dele... ikke bare "kan klare sig rimeligt", men som virkelig er GOD... og på den baggrund er duallabben i min verden død.

    Og et elelr andet sted er det der typisk beskrives som duallabbe, jo reelt blot en udstillingshund med et par markprøveresultater. Igen -det er der sådan set ikke noget galt i. Men den bliver vel ikke duallabbe af at mor måske har hevet en 2. præmie hjem i begynderklassen. Ikke desto mindre er det jo meget ofte netop disse hunde der kaldes duallabber -for mor/far har jo osse været på markprøver jo jo...
    Men det ER altså bare en udstillingshund med et markprøveresultat.
    ALternativt kalder man det duallabbe fordi der er mixet linier, men uden reelt at have "testet" de hunde man parrer.

    En RIGTIG duallabbe, må nødvendigvis (igen -blot min mening) være avlet med jagtegenskaberne mindst lige så højt prioriteret som eksteriør.. og det synes jeg altså er sjældent set.
    -det er ikke ok bare at være en udstillingshund der osse kunne hive en enkelt fornuftig præmiering hjem.

    Et andet eksempel på hvad jeg ofte har set kaldt duallabbe, er hunde med masser af sweiss-resultater. Og al ære og respekt for den type træning og brug af hunden, men det ER jo nu engang ikke labbens arbejdsområde, og iger i min verden ikke meget om hundens (racens) brugsmæssige egenskaber at den er dygtig til t følge et spor.

    Dt bekræftes så blot i tråde som denne, hvor der spørges til dual-opdrættere og det der forslås er udstillingshunde.

    Så i min verden er dual-begrebet enten ubrugeligt eller mindst lige så misvisende som F1-begrebet...




  • #37   15. mar 2013 Jeg mener såmen også at dualbegrebet er næsten lige så træls som Formel 1, fordi ingen rigtig ved hvad man snakker om.

    Ordet middelmådig er jeg dog ikke enig i. Mit avlsmål er jo klart hunde som kan få rødt bånd på udstilling og opnå 1. pr i åben klasse på markprøve. Og det er i mine øjne absolut ikke middelmådigt, selvom vi ikke snakker om vinderklasse. Jeg e klar over at mine tæver ikke har præmiering i åbenklasse, men det er i mine øjne et spørgsmål om at de ikke har en fornuftig fører.

    Så lad os endelig afskaffe dualnavnet og så præcisere hvad det er vi snakker om i stedet.


  • #38   15. mar 2013 Labben stammer fra en halvø i Canada der hedder Labrador og den startede, så vidt jeg ved, ud med at være en kort håret fætter til New Foundlænderen. Men ca. samme arbejdsfunktioner.

    Ovenstående er frit fra hukommelsen, så jeg kan tage fejl.


  • #39   15. mar 2013 Juelsgaard -ok, måske et uheldigt ordvalg, det var altså ikke ment som noget grimt om dine hunde.
    Min pointe var blot at når målet ikke er lavet til at være rigtig god (altså ikke dårlig, bare heller ikke fremragende til hverken det ene eller det andet, så er vi jo faktisk lidt ude i at den er hverken fugl eller fisk... og det jeg så kaldte middelmådig -den gør det ok, men ikke fremragende.

    Og ser man så bort fra hvilke resultater man opnår (får det afhænger jo i nogen udstrækning osse af hundeføreren), så er mit indtryk som tidl nævnt, at forskellen osse ligger i vejen til målet. At med jagthunden er tingene "lige under huden" og venter nærmest bare på at komme frem... Selvom osse den tungeste udstillingsmodel med garanti kan trænes til som minimum at blive en nogenlunde jagthund (og ofte osse mere end det) så er der lidt flere bump på vejen, for tingene ligger altså bare ikke så lige for som ved jagtmodellen.

    Igen -det gør absolut ikke hverken udstillingshundene eller de såkaldte dualhunde til dårlige hunde i min bog... men vil jeg gerne arbejde en del med min hund, synes jeg det er sjovere når hunden har hovedet med og tingene er (med en nogenlunde kompetent fører) forholdsvist lette at hive ud af hunden


Kommentér på:
Labrador kennel med arbejdshunde

Annonce