{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.751 visninger | Oprettet:

Ukendt HD og AD status på forældrehund. {{forumTopicSubject}}

Jeg sidder lige i et dilemma her, håber der er nogen der kan give mig lidt bedre indsigt.
Har fundet en skøn kennel (staffordshire bull terrier) og vil virkelig gerne have en hvalp fra en af deres tæver.
Er blevet tilbudt at komme på venteliste til hendes næste kuld (2014)..
Nu er jeg så lige blevet informeret om at den han der skal være far til hendes næste kuld er fra UK, og at han ikke har nogen HD og AD status - det er åbenbart normalt ikke at få sine hunde røngtenundersøgt i UK??

Tæven, har status "A" både HD og AD.

Mit spørgsmål er,
hvor meget betyder den enkelte forældrehunds status i forhold til kuldet? Når den ene forældrehund har status A i HD og 0 i AD, hvor meget betyder det så for kuldet, hvis den anden forældrehund har en højere status i HD og AD?

Eller bør man ikke satse på en hvalp hvor den ene forældrehund ikke er røngtenundersøgt?

Jeg ønsker jo en sund hund med sunde led!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ukendt HD og AD status på forældrehund.
  • #1   7. sep 2013 Hvilken race er det?

  • #2   7. sep 2013 Spørg opdrætter hvorfor de dog vælger en han som ikke er undersøgt. Og er det først i 2014 kan de jo nå at bede hanhundejeren om at få det på plads endnu..

  • #3   7. sep 2013 Det kommer an på så meget. Hvilken race er det? Har han haft andre kuld? Er han aktiv i konkurrencer og hvad alder har han? Den hanhund vi brugte til vores kuld sidst (beauceron) var ikke AD fotograferet, da de ikke bruger det i Frankrig, men han er stadig fuldt konkurrenceaktiv som 8 årig og har mange hvalpe, som er undersøgt med god status. Så der var jeg ikke bekymret. Men igen, det kommer an på så meget.

  • #4   7. sep 2013 Hov... Staffordshire bull terrier. De sunde led er for resten vigtige eftersom jeg ønsker at dyrke noget "sport" med min hund smiley Agility eksempelvis.

  • #5   7. sep 2013 Sig til opdrætter det bekymre dig, og de vil forklarer hvorfor de vælger som de gør.
    Hvis du synes deres grunde til deres tilvalg er i orden, så ville jeg synes det er ok. F.eks. Som Trine forklarer,så kan det være der ligger anden viden til grund for valget.


  • #6   7. sep 2013 kender til opdrætter inden for rasen hun siger at de skal være HD OG AD foto inden hun vil bruge dem


  • #7   7. sep 2013 Ginne - Det tænker jeg også jeg vil gøre, men nu er jeg lidt "HG freak" for tiden så ville lige vende den her smiley

    Trine - Han har nemlig kun haft et kuld før, og der er heller ingen statusser på. Ingen statusser på hans aner. Og han er kun lige over et år gammel.



  • #8   7. sep 2013 Hvis du allerede nu ikke føler dig helt tryg. Så ville jeg finde en anden opdrætter. I øvrigt ville jeg aldrig selv købe hund ved en opdrætter der ikke tjekker for arvelifge sygdomme.

  • #9   7. sep 2013 Ok, så vil jeg mene at der skal være en ualmindeligt god grund til at bruge netop denne hanhund. Det ville jeg afkræve en forklaring på, for det er jo begrænset hvad han kan nå at have bevist, når han er så ung.

  • #10   7. sep 2013 Jeg ville ikke købe sådan et sted fra, hvor man har ofret penge på HD AD på tæven, og som har gode resultater og så sætter de en hanhund på hvor de ikke aner om han fejler noget. Det synes jeg er underligt. Ville ikke gøre det.

  • #12   7. sep 2013 Jeg ville osse lede videre hvis HD/AD er et problem i racen... Det er jo fint og godt at tæven er gennemtestet med gode resultater, men giver faren nu noget skidt videre, hjælper det jo ingenting.

    Jeg forstår ikke at man som opdrætter vælger at bruge en han som de umiddelbart ikke lyder til at vide ret meget om.


  • #13   7. sep 2013 Med de ekstra infos - nej.. Ingen aner testet, ingen afkom testet og hvem fanden avler på en et årig han, i en race som først er færdigudviklet som 3 årig...

  • #14   7. sep 2013 Det lyder usæriøst.
    Jeg ville finde en anden kennel!


  • #15   7. sep 2013 Ps. Hvis du springer fra, synes jeg du skal fortælle dem hvorfor.. Måske det rykker nogle tanker..

  • #17   7. sep 2013 Ginne - Det fik nemlig også mine alarmklokker til at ringe. Både hans alder og det at hans aner heller ikke er testet. Men synes jo bare det virkede som et rimeligt seriøst opdræt, eftersom deres egne hunde er gennemtestede og har gode statusser..

    Ville nok mest af alt gerne være sikker på det ikke var mig der var "sippet" - når nu jeg tænker at begge forældrehunde bør være testet.. (og have gode statusser)
    Men kan se det ikke kun er mig som tænker at begge hunde bør være testet smiley


  • #18   7. sep 2013 Og de kan altså ikke få stambogsført hvalpene uden HD og AD status på begge forældre, heller ikke når de bruger en udenlandsk hanhund.

  • #20   7. sep 2013 Marietta- Hvis det er rigtigt, så er "sagen" sådan set afgjort. For så skal jeg ikke have en hvalp fra det kuld smiley Skal have med stamtavle.

  • #21   7. sep 2013 Gældende for parringer foretaget efter 1. januar 2013



    Avlsrestriktioner:
    HD-krav: Afkom kan kun stambogsføres, såfremt begge forældre før parring har en officiel HD-status registreret i DKK.

    En hund med HD grad D eller E kan undtagelsesvis benyttes i avl, hvis opdrætteren vurderer, at hundens samlede bidrag til racen vil være positivt. Avlspartneren skal i så tilfælde altid være HD fri (grad A eller smiley

    AD-krav: Afkom kan kun stambogsføres, såfremt begge forældre før parring har en officiel AD-status registreret i DKK.

    En hund med AD grad 3 kan undtagelsesvis benyttes i avl, hvis opdrætteren vurderer, at hundens samlede bidrag til racen vil være positivt. Avlspartneren skal i så tilfælde altid være AD fri (grad 0)

    Det skal på behørig vis dokumenteres, at faderen til et hvalpekuld har normale testikler på normal plads.
    Der henvises herudover til DKK's stambogsføringsregler

    Avlsanbefalinger:
    For at få påtegningen ”Denne hund er avlet efter Dansk Terrier Klub’s og DKK’s avlsanbefalinger” på stambogen skal følgende desuden være opfyldt:

    1. Begge forældredyr skal før parring have HD status A, B eller C registreret i DKK.

    2. Begge forældredyr skal før parring have AD status 0,1 eller 2 registreret i DKK

    3. Begge forældredyr skal før parring være præmieret på en FCI/DKK anerkendt udstilling med mindst Very Good eller være eksteriørgodkendt på et eksteriørarrangement.


  • #22   7. sep 2013 Man skal ved brug af udenlandsk hanhund have den forhåndsgodkendt hos DKK ved at dokumentere med kopier af de officielle røntgenresultater. Ellers er der ingen stambøger til hvalpene.

  • #23   7. sep 2013 Og den der tåbelige smiley midt i det hele er "oversat" fra et B.

  • #24   7. sep 2013 Marietta - Det drejer sig om en kennel i Norge. Så ved ikke om samme regler gælder?

  • #25   7. sep 2013 Nå okay, det ved jeg så heller ikke! Men det må være til at finde ud af.

  • #27   7. sep 2013 3. Bruk av utenlandskeide/ utenlandsregistrerte hunder i avl:
    Når utenlandskeide/registerte hunder brukes i avl og valper skal registreres i NKKs register, gjelder for å innta offisiell HD-/AD-status i registreringsbeviset:
    a. Hunder registrert i Belgia, Danmark, Finland, Frankrike, Holland, Island, Sveits, Sverige, Tyskland; Status må enten fremgå av hundens stamtavle, være dokumentert fra hjemlandets kennelklubb eller via FCIs internasjonale HD-/AD-certifikat.
    b. USA:
    Status må enten fremgå av hundens stamtavle eller være dokumentert i original fra OFA
    c. Alle andre land:
    Status må være dokumentert via FCIs internasjonale HD-/AD-certifikat.
    Alternativt må det være dokumentert fra hundens hjemland at hunden har kjent status, men dersom FCIs internasjonale HD-/AD-certifikat ikke foreligger vil ikke hundens status bli påført valpenes registreringsbevis


  • #28   7. sep 2013 Altså samme regler i Norge!

  • #29   7. sep 2013 Og dog med den forskel kan jeg se ved nærlæsning, at de stambogsfører hvalpene alligevel.

  • #30   8. sep 2013 Er det ikke noget med at der en kennel i Norge som man skal holde sig langt fra? Der er sikkert flere, men denne har vist været nævnt her på HG.

  • #31   8. sep 2013 Anne Julie - Hvilken kennel drejer det sig om? For det er da lidt rart at vide hvis der er en kennel man skal holde sig fra smiley

  • #32   8. sep 2013 Update herfra smiley
    Opdrætter svarede på min mail og kom med følgende forklaring:
    Hvis de skal holde sig udelukkende til testede hunde kan de ikke skabe de linjer de vil i deres avl.. Jeg tænker, er det da ikke muligt at finde en lækker bred rød han der er testet? Hvilke kvaliteter er det lige de ikke testede hunde har? Lyder som en lidt tynd forklaring...

    + at de har rigtig god statistik på deres kuld. (Kiggede det efter, og det viser sig så at de kuld med gode statistikker er kuld hvor begge forældre har god status i leddene)
    Der bliver også skrevet at de kun én gang før har avlet på en hund med C status, men ellers kun avler på gode statusser, eller på ikke testede hunde.. (min umiddelbare tanke var "Så gode statusser er lige så fint i jeres avl, som hvis hunden ikk' er testet?")


    Blev også informeret om at det jo kun er i Skandinavien man går så meget op i røntgen på hundene, at man ville gå glip af alt for meget godt hvis man kun skulle bruge testede hunde og at HD og AD jo for resten kun er 20% genetisk så det er jo ikke alverden.

    Mener dog at det må være mere end 20% arveligt, det vælger jeg i hvert fald at lade mig selv tro..

    Jeg er ikke imponeret over de grunde som opdrætter har til ikke at kræve røntgen på forældrehundene.. Hvad tænker I? Er det gode nok grunde til ikke at få sine hunde undersøgt?

    Og nej, opdrætter nævner ikke på noget tidspunkt hvad det er for "alt for meget godt" man ville gå glip af ved kun at bruge testede hunde...


  • #33   8. sep 2013 HD er 25 % avelig resten er foder og milijø ,ville heller ikke selv bruge en hund der ikke var HD og AD foto

  • #34   8. sep 2013 Jeg har set mange forskellige der prøver at fordelings % på genetik og miljø, men jeg har endnu ikke set videnskabelige undersøgelser der bakker de % op.
    Og nej det er ikke kun i Skandinavien at man tester


  • #35   8. sep 2013 Hvad de har avlet er jo irrelevant. Spørgsmålet er hvad de sætter sammen NU! At de ikke tidligere har lavet andet end gode hofter og albuer, kan du jo ikke bruge, når det nu er nye linier de krydser ind.
    Og de sætter immervæk en ikke testet han, purung han med ukendt sundhedsstatestik på deres sikkert super tæve. Vent da med at bruge den han til han har vist sit værd!

    Det var da SÅ let bare at sige til hanhundeejeren - ved du hvad, jeg skal bruge et registeret HD og AD resultat, før vi parrer hundene. Vil man ikke sige det er en selv der sætter kravene, så kan man jo sige det gør klubben og hvalpekøberne. Det vil en udenlandsk han-ejer da fint tro på.
    Så kan ejeren af hannen jo sige, ok men så koster det lige 1000kr. ekstra hvis denne er fræk nok - og så siger man fint.. Det er pebernøder i forhold til hvad det koster at erstatte dårlige hoster på et kuld hvalpe..

    I min race er det heller ikke kotume at teste øjne og knæ i de store lande. Vi gør det i norden, og vi siger lige frem højt hvis der findes noget skidt - og vi er berømte for det! Det betyder ikke man aldrig bruger hunde fra de andre lande (for så var min race sgu uddød længe siden), men blot at man er mere påpasselige med hvad man sætter sammen, og at man gransker stambøgerne lidt ekstra. Og tænke sig, nu er kotumen ved at ændre sig visse steder smiley


  • #36   8. sep 2013 Jeg synes dine tanker er rigtig gode; bl.a. "hvad er det for kvaliteter de ikke testede hunde har". Fakta er at det ved man ikke når de ikke er testet. Det er opdræt ud fra tro, håb og overbevisning - ikke fakta..

    Og den med at gå glip af noget.. Ja det er sgu ærgerligt.. Men tilgengæld risikerer man ikke noget lort..
    Hvad er værst at gå glip af noget godt man ikke ved faktisk er tilstede, eller at risikerer noget skid man ikke ved om faktisk er tilstede..


  • #37   8. sep 2013 Kan sagtens se hvad du mener Ginne. Er heller ikke længere interesseret i en hvalp fra det kuld. Jeg tænkte også som du skriver: At de ikke tidligere har lavet andet end gode hofter og albuer, kan du jo ikke bruge, når det nu er nye linier de krydser ind.

    Og de gode hofter og albuer har de jo netop også lavet på testede forældrehunde med gode statusser..

    .


  • #38   19. sep 2013 Ihh jeg er lige stødt på nøjagtigt samme problem i min søgen efter SBT hvalp. Også en kennel fra Norge.. smiley
    TS vil du sende mig PB med den kennel du har været i kontakt med - det kan jo være det er den samme?


  • #40   23. okt 2013 M.P. Det er så ikke rigtigt. Hvis du vil parre med en udenlandsk hanhund, skal han opfylde de danske sundhedskrav, men hvis du importerer en hvalp er der ikke krav om sundhedsresultater for at omregistrere til DKK.

  • #41   23. okt 2013 Altså er SBT'en ikke så talrig en race at man ikke behøver gå på kompromis med sundheden?

Kommentér på:
Ukendt HD og AD status på forældrehund.

Annonce