1.235 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 15 Svar

Jeg bliver ked og forarget Jeg bliver ked og forarget

når jeg ser en labradoropdrætter lave 3 kuld på sin tæve. 3 kuld er HELT ok. Første kuld gav 10 hvalpe...... De 8 er HD- og AD fotograferet. Alle har fine albuer men der er 2 x A-hofter... 3 x B-hofter... 1 x C-hofter og 1 x D-hofter.. Det er også acceptabelt. Så laver man et kuld mere på samme tæve..... Denne gang giver det 7 hvalpe...... 4 x A-hofter...... 1 x C-hofter.. 1 x D-hofter og 1 x E-hofter..... 1 X 2 på albuer og 1 x 3 på albuer... Nu synes jeg at det begynder at blive liiiiidt betænkeligt..... MEN man vælger at lave et kuld mere alligevel. Disse er så ikke gamle nok til at være fotograferet endnu, men kan nogen fortælle mig hvorfor sidste kuld skulle laves?

Nej, selvfølgelig kan I ikke det. Men det foregår i mange racer og det gør ondt i mit hjerte smiley

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Reperation af vaskemaskine 1.500 kr.
  • Sæt TV op med stativ og 3 rammer på væggen 500 kr.
  • Lægge sten i indkørsel 4 kvm 800 kr.
  • Diverse ophængninger 4.500 kr.
  • hæk klipning 1.950 kr.
  • Stoppet håndvask i badeværelset 1.400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Jeg bliver ked og forarget
  • #1   4. nov 2013 smiley smiley smiley

• #3   4. nov 2013 Så længe, folk er nogle pengegriske ignoranter, er den sidste idiot ikke født!

• #4   4. nov 2013 desværre tror jeg en del forklaring skal findes i at nogle bare vil opdrætte og nu er det så lige den tæve man har og så bruger men den... Men ja det er useriøst og ærgerligt - der er hunde nok i verden som ingen gider have - så skal man absolut lave endnu flere så har man godt nok et ansvar for gøre sig voldsomt umage med at lave nogle gode nogen

• #5   4. nov 2013 Det er i hvert fald ikke for hverken hundenes eller racens bedste smiley Det handler vist bare om cash... smiley

• #6   4. nov 2013 Det er forfærdeligt. Lige så forfærdeligt er det, når jeg kan genkende det fra egen race. Alt ryger pt i avl efter min mening.
    Så der er sikkert hos mange racer smiley

• #7   4. nov 2013 "Man" har flere tæver smiley

Ja, det er en trist udvikling. Tiderne imellem parringer er helt fine. Gode hofter bag tævelinien (har ikke lige tjekket hannernes). Og de to første kuld er vel ok..... Men det tredje?? Aarghhh!!

• #9   4. nov 2013 Tænker det samme som Karin, er det forskellige hanner til kuldene ?

• #10   4. nov 2013 Jeg stemmer osse lidt i med Karin her -antaget at der ER brugt forskellige hanner?

De uheldige resultater ka vel lige så godt komme fra hannem som fra tæven -og siden du ikke har tjekket videre på hannerne, er det jo ikke til at vide hvad de har lavet tidl/hvad der ligger bag.
    -men er der problemer i hannernes aner, er det så self noget tæveejer burde have kigget på.

Men tænker at med 2 fine store kuld, er det self ærgerligt, men ikke vildt alarmerende at der er et par dårlige resultater imellem -og altefter hvordan forældrene i øvrigt ser ud, er det måske ikke ligefrem noget jeg selv ville købe efter, men dog heler ikke noget jeg bliver vildt forarget over

• #11   4. nov 2013 Jeg bliver også så trist over sådan noget, det er ikke respekt for racen og dens udvikling.
    synes det er uansvarligt og dumt.

• #14   5. nov 2013 Jeg synes godt nok heller ikke at det er nogen særlig god ide at lave flere kuld på den tæve. Jeg synes faktisk at man burde have droppet at avle på både han og tæve allerede efter første kuld: Det er jo ikke ligefrem svært at finde avlsdyr i labradorracen, der ikke giver D og E hofter samt dårlige albuer.
    Jeg kender et par stakkels ejere af labber med dårlige hofter og albuer, der er påvirkede af det; hundene kan ikke holde til et normalt aktivt hundeliv og der er udsigt til at de ikke bliver så gamle. Hvorfor ligefrem sprøjte dem ud på samlebånd smiley

• #15   5. nov 2013 Korrekt at der er brugt 3 forskellige hanner. Tævens index har ligget mellem 90 og 100 og det samme har de 2 første hanners. Den sidste har dog et index på 110, men nu er tævens også nede på 90.

Jeg mener bare at når man, på 2 kuld (17 hvalpe), har lavet 2 C-hofter, 1 D-hofte og 1 E-hofte, 1 x 2 på albuer og 1 x 3 på albuer så bør man stoppe!! Vi bliver aldrig enige i dette, men jeg kom af med min frustration på "min races" vegne. Nej, det er ikke skide sjovt at stå med en hund med D/E hofter. Jeg har prøvet det smiley

• #16   5. nov 2013 Jeg synes slet ikke, at det er nødvendigt inden for en race som labrador, som der jo findes mange af og som mange opdrætter.
    Man bør jo kun sætte sin tæve i avl, hvis den kan bidrage med noget rigtig godt, og det gør den jo ikke i dette tilfælde.

• #18   5. nov 2013 Hanhund 1 havde et index på 98 ved parring. Det samme havde hanhund 1.

Jeg siger heller ikke at man kan udrydde HD og AD... Jeg mener bare ikke at der er grund til at sætte flere i verden med den statistik som den tæve har.

Nu er det jo ikke fordi labradoravlen går i stå fordi man ikke avler på tæver/hanner der har vist dårlige resultater.

Ydermere, når jeg kigger på afkommet, så er ingen af dem med i top hverken indenfor markprøver eller udstillinger. Så det er ikke fordi denne tæve så giver tophunde rent jagt/udstillingsmæssigt.

Og siger vi ikke at fordi en hund er sød og rar og kan tigge ved bordet, så behøver man ikke at avle på den?

• #21   5. nov 2013 Jamen, hvorfor lave kuld nr. 3 når der ikke produceres kanon hunde til enten det ene eller det andet?

Jeg kan, til nød, forstå hvis man har en tæve med super jagtgener, som giver generne videre. Så kunne den måske bidrage med gode jagthunde/udstillingshunde. Og dog...... Men forstå mig korrekt.

Men her har hverken tæve eller hanner vist noget nogle steder.

• #23   5. nov 2013 3 forskellige.......

Kommentér på:
Jeg bliver ked og forarget

Annonce