{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.094 visninger | Oprettet:

stamtavle {{forumTopicSubject}}

Hej hg.
Har købt den smukkeste berner dreng og når han er klar hvilket jeg ville høre hvornår de er ville jeg godt avle lidt på ham.
Og så ville jeg høre hvordan det er med avlsgodkendelse.
Begge forældre er med stamtavle, han har dog ikke stamtavle.
Hvordan skal man forholde sig ang det ?:)

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  stamtavle
  • #2   5. nov 2013 Du kan ikke få den avlsgodkendt.

Uanset hvad skal du ikke avle før du har styr på selv de basale ting som hvornår en hund må bruges til avl.
    For det andet svømmer dk i hvalpe uden stambog, så revurdere hvor vigtigt det er at avl for dig, for er det for at tjene nogle penge så drop det og lad de professionelle med kenneler ordne den slags.

• #4   5. nov 2013 Så skulle du have købt en hund med tavle smiley

• #5   5. nov 2013 Du kan aldrig få nogen former for avlsgodkendelse på ham, når han ikke selv har stamtavle.

Begge forældre skal ud over stamtavler selv være avlsgodkendte før der kan udstedes stamtavler på deres hvalpe. Så når han ikke har stamtavle, så er hans forældre formodentlig ikke avlsgodkendte. (en stamtavle koster kun få hundrede kr., men de ting, der kræves for at opnå avlsgodkendelse, dvs. udstillinger, røntgen m.v. koster en del)

Hvis du vil avle seriøst, så skal der altså lidt mere til end det du har i din dejlige dreng, og som andre siger, så er markedet for tavleløse hvalpe oversvømmet i forvejen. Prøv at se på guloggratis under bernerhvalpe, der er tonsvis - og mange har svært ved at komme af med dem, selvom de bliver sat ned til billige priser til sidst. Trist for berneravlen........

• #6   5. nov 2013 smiley

• #8   5. nov 2013 Isabelle travlt med hvad.
    Hva så om jeg har en lille blanding der er født i år?
    Og har købt en berner også.
    Købte ham ikke til avls brug men til familie brug men havde luftet tanken om alv derfor ville jeg høre.
    Forstår ikke folk som dig isabelle der skal angribe folk som søger svar fra folk med mere viden end en selv.
    Folk som dig gør at nogle som mig ikke orker at spørge.

Og nu har jeg absolut intet imod hunde uden tavle eller blandinghunde.
    Ikke alle har 8000-15000 til en hund med tavle.
    Så syns bestemt det godt der laves hunde også uden tavle som jo kan være lige så sunde raske og smukke som en med. Så dem der ikke har alle de penge kan få en bedste ven.

Tak for svar

• #9   5. nov 2013 Det kan de da. Men de kan også ikke være det.
    Forældre dyrene er jo ikke avlsgodkendte. Dette kan skyldes at man ikke har fået det gjort, eller det kan skyldes de ikke kan blive det, måske på grund af for dårlige sundheds resultater? Hvis det sidste, så er chancen for hvalpene ikke er rask større, end hvis man havde købt med tavle efter raske forældre med gode aner.
    Uden tavle kender du ikke forældrenes status for diverse arvelige lidelser. Hvoraf mange springer led over. Så selvom du er heldig, og der ikke kan påvises nogen sygdomme hos din han, så kan du altså ikke vide, om han laver sund eller syge hvalpe.

• #10   5. nov 2013 Det første du skal undersøge er hvorfor der ingen stamtavle er på din hund;( risikoen for at sundhedsresultaterne har været for dårlige til at stambogen kunne udstedes er meget stor.
    Hvis det er sundheden det har haltet med vil det selvsagt være en meget dårlig ide at bruge hunden til avl;(

• #12   5. nov 2013 Hvorfor er der ikke tavle på din hund når begge forældrene har? Og hvad er forældredyrene tjekket for af arvelige sygdomme (mener at berneren døjer med en del) ?

• #13   5. nov 2013 Ja, du skulle have fået en med tavle.
    Så ville den leve evigt og aldrig blive syg, thi den er sundhedstjekket.
    Og hvalpene kunne du sælge for 50.000,- stykket.
    Ikke for at tjene penge, nænæ, det er kun dem med bastarderne der tjener penge på deres hvalpe. De "rigtige" avlere med DKK partibogen i orden sælger skam kun for at berige verden med en hund af fineste avl.

Så kører den smiley

• #14   5. nov 2013 smiley *popcorn* smiley *popcorn* smiley

• #15   5. nov 2013 Berneren er en af de sygeste racer du kan finde. De har kort levetid, og en stor procentdel får kræft. Dem avler man ikke bare sådan på.
    Der skal stambog, avlsgodkendelse og rigtigt mange undersøgelser til.

Hvis man vil avle, køber man en tavlehund, bruger tre år på at vise hvad hunden kan og er værd, og derefter kan man overveje at avle.

• #16   5. nov 2013 Siger hvem, Troldens far?

Jeg har kigget på TS`profil. Hun har inden for de sidste par år mistet minimum 3 hunde. De 2 af dem meget unge. Så hun, om nogen, må vide hvordan det er at købe hvalp efter utestede forældredyr, for i alle til fælde de to af disse (de to meget unge) var uden tavle.

• #17   5. nov 2013 Har foræædrenes stamtavle og bare i hd er der a og b hele vejen igennem.
    Har læst om sygdomme mm ang berner sennen.
    Har self også hans sundhedsbog som ingen bemærkninger har alt er som det skal være.
    Vi vil så selv betale for at få ham hd tjekket også.
    Men vil da som i skriver undersøge hvorfor hvalpene ikke har fået tavle

• #18   5. nov 2013 men hvad er forældrenes status på diverse?

• #19   5. nov 2013 Jeg vil gerne hjælpe dig med at tjekke. Hvis det er DKK tavler, så kan jeg tjekke på Hundeweb?

• #20   5. nov 2013 Mette hvorfor siger du minimum 3 hunde ?
    Mistede de to meget unge ja fordi jeg ikke undersøgte forældrene

• #21   5. nov 2013 Det har du jo så heller ikke gjort denne gang smiley
    Håber det går dine nye hunde bedre, men ikke om jeg fatter du tør med den bagrund.

• #22   5. nov 2013 har du ikke 8000-15000 til en hund, så skal du heller ikke avle.
    Det kan hurtigt løbe op i meget mere, inden du begynder at få penge ind for hvalpe.

men læs nu rigtig godt hvad de andre skriver, jeg tror, de mener det god. det er ikke for at være på nakken af dig, de skriver som de gør

• #23   5. nov 2013 Calle og belikas moar.
    Jo jeg fik skam studeret stamtavlen på forældrene og har som sagt fået en kopi af begge og de er super flotte hele vejen igennem...
    Og hans sundhedsbog er helt uden anmærkninger.
    Laver ikke samme fejl tre gange.
    Og min blandinghund er fra en kennel hvor jeg kender mor og far hunden og omgås dem jævnligt plus alle deres andre små skønne hunde.

connie nu er det ikke mig der skal have hvalpene da jeg har hanhunden.

Som jeg skrev tidl var det en tanke jeg luftede og da jeg ikke kender reglerne med tavler og godkendelse spurgte jeg nogen som vidste det.
    men nogen folk herinde skal virkelig lære at slappe lidt af og lade være at fare op i en spids for så gider folk som sagt bare ikke spørge jer der måske har mere viden til rods

tak for svar til jer andre har set hva i har skrevet og tager det hele med i tænle boksen

• #24   5. nov 2013 Line, godt at du har fået lidt informationer at tage med i tænkeboksen.

I den ideelle verden blev der selvfølgelig kun lavet sunde stambogførte hvalpe, men det ved vi jo alle ikke er en realitet.

Derfor - hvis du nu skulle vælge at avle på ham, når i når dertil, så ville jeg (hvis det var mig) sørge for at han blev røntgenfotograferet for HD/AD og OCD. Jeg ville tjekke om der var mange i hans stamtræ, der var død i ung alder pga. kræft m.v. Han skal selvfølgelig selv være racetypisk, være sund og rask, dvs. ikke lide af allergier, hudproblemer etc., heller ikke i mindre grad. Og så skal han af sind og temperament være ligevægtig og reel, ikke nervøs eller have andre adfærdsmæssige problemer.

Først derefter ville jeg med god samvittighed stille ham til rådighed for avl. Og så ville jeg som hans ejer faktisk stille de samme krav til evt. tæver han skulle parre.

På den måde gør man det bedste for at sikre sunde hvalpe, men så kan man heller ikke sælge dem til spotpris.

Det var lidt ekstra til tænkeboksen.... smiley

• #28   5. nov 2013 Jo du har oplysninger på anerne, men jeg tror du misforstod mit spørgsmål. Så jeg prøver igen.
    Hvad er forældrenes sundheds statusser?

Og så ville jeg tage mod Mettes tilbud hvis der er DKK tavle på forældrene.
    Og som Kirsten foreslår. Tjekke op på evt kræft hos anerne.

At du kender din blanding hunds ejere privat er nu ingen garanti. Der er en grund til at undersøgelser for arvelige lidelser kræver røntgen, Blodprøver eller øjenlysninger. Dette er fordi, den slags ikke nødvendigvis kan ses med det blotte øje. Ikke engang af en uddannet dyrlæge.
    Husk også. Arvelige sygdomme springer ofte et led eller 2 over. Så selvom din blandings hunds forældre måske ville gå glat igennem alle prøver...så kan de sagtens være bærere og dermed lave syge hvalpe.

• #29   5. nov 2013 At hunden ingen anmærkninger har i sundhedsbogen, kan du jo kun bruge til noget, hvis den dyrlæge har røntgensyn. Og i så fald vil jeg gerne have nummeret på den dyrlæge smiley

• #30   5. nov 2013 Jeg har en gang købt en hund "ren uden tavle" Jeg er ikke et sekund i tvivl om hun var ren. Men hun led af voldsom allergi som er arveligt.
    Hun blev tros alt næsten 8 år. Men det jeg lærte af det var, aldrig igen købe tavleløs hund af utjekkede forældre /aner.
    Jeg ved da godt jeg også kan være rigtigt uheldig at købe en syg hund med tavle. Men chancen for det ikke sker er immervæk en del større.
    Havde jeg haft din erfaring i bagagen, så havde jeg da aldrig igen kastet mig ud i den slags køb. Det må jo have gjort djælvens ondt begge gange.
    Det er blot bekymring for dig som får mig til at undres.
    Håber da aldrig du igen skal igennem noget sådan med noget dyr.

• #32   5. nov 2013 ved du hvad,t.s.

Jeg vil slet ikke angribe dig,vedr.avl.

Men jeg tænker ofte på,når jeg her på h.g.,gul&gratis,den blå avis,,gi pote ,læser om alle de hvalpe,med stamtavle/uden stamtavle,der er til salg.

Og,annoncer der skriver:

Min vidunderlige tæve,ønsker sig så "brændende" at blive mor.I sagens natur,kan man jo ikke spørge,om tæven virkelig ønsker at blive mor ;;

Lidt anderledes er det jo med hanhunden.Han får jo et "godt knald",og fred være med det.,og så kan ejer jo af hanhunden,i sagens natur,være bedøvende ligeglad med om,div.bedårende hvalpe bliver solgt.eller ej..

Der så mange hvalpe i "dagens Danmark",at næsten hver anden hustand,kan anskaffe sig en hvalp,til en "billig pris".

MEN det er jo ikke hver anden hustand,der ønsker sig en hund.

Så,hvad sker der så med de hvalpe der bliver tilbudt til "discount" pris ???

Og,nu ved jeg personligt at,Berner Sennen,oftest,dør af kræft.Har kendt to,hvor stamtavlen,var o.k.,De blev begge lidt over 7 år.,kræften blev heldigvis hurtigt opdaget,så de to skønne tæver,led ikke af smerter,i ret lang tid.

så,T.S.,du har fået nogen gode råd,læs dem godt,og forhold dig til dem.

m.v.h.
    vibeke

• #33   8. nov 2013 Alle mine hundes sundhedsbøger var tip top, alligevel fik den ene konstateret svær aortastenose da han var 18 mdr.

Sundhedsbogen siger INTET om arvelige sygdomme, som ikke kan diagnosticeres i hvalpealderen. Sundhedsbogen siger kun at hvalpen har været forbi en dyrlæge og er totalt værdiløs i forbindelse med avl.

Ud af mine 4 hunde af 2 racer, kan de 3 med sikkerhed ikke bruges i avl: en har allergi, ikke slemt - men ikke avlsmateriale, en har ikke korrekt pels, og en har aortastenose. Det sidste ville jeg ikke have vidst, hvis der ikke var avlsrestriktioner for racen. Han virker kernesund, har et super eksteriør, er dansk eksteriørchampion, bestået mentalbeskrivelse uden anmærkninger - men grundig undersøgelse inden narkose i forbindelse med HD/AD afslørede en alvorlig mislyd på hjertet - scanning sagde kranspulsåre forsnævring i værste grad, og vi lever nu ned en 2 årig hund, der er en tikkende bombe, fordi han kan falde død om i dag, i morgen eller om 2 år!
    Diagnosen blev stillet i januar, i oktober, altså 3 mdr tidligere, kunne mislyden ikke lyttes.

Jeg bliver SÅ trist over at der skal avles på alt med en puls!

Måske - kun måske, kommer min tæve i avl - hvis hun ellers er gid nok og opnår godkendelse. Selv om det ikke er hverken krav eller anbefaling, skal hun også hjertescannes - og det skal hanhunden også.

• #34   8. nov 2013 vi vil alle hjælpe dig med at tjekke op på hvad der står på hundeweb kom med deres stamtavle nr så skal jeg se hvad der stå evt i PB

• #35   8. nov 2013 Husk SKAL være 2 år , inden du avler..
    At det så er tåbelig at ville avle på en hund uden tavle, er en anden sag..

• #36   8. nov 2013 Når nu der ingen tavle er, hvordan sikre du dig så at han ikke ender med at parre en helsøster/halvsøster/kusine fx.?

Kommentér på:
stamtavle

Annonce