{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
889 visninger | Oprettet:

Staffordshire Bullterrier avls kriterier {{forumTopicSubject}}

Hej HG .

Jeg kiggede rundt nogle annoncer og fandt en med SBT hvalpe, hvor den ene forældre havde B hofter og den anden havde C hofter .

Øhm, er det tilladt i DKK og andre klubber ?
Er der ikke noget med at man ikke må avle "nedad" på hofterne, og albuer ?

Eller er jeg bare helt lost ?

Oplys mig venligst . smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af lamper 900 kr.
  • Cover holes in walls and ceiling 1.000 kr.
  • Hoved og terasse dør lukker ikke ordentligt 1.300 kr.
  • Lavet et makeup bord 750 kr.
  • Ophæng af TV og ophæng af lamper 1.485 kr.
  • Fixe opvaskemaskine der lækker vand 1.090 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Staffordshire Bullterrier avls kriterier
  • #1   9. dec 2013 Taget fra DKK

Racen har følgende avlsrestriktioner

Avlsrestriktioner:
    HD-krav: Afkom kan kun stambogsføres, såfremt begge forældre før parring har en officiel HD-status registreret i DKK.

En hund med HD grad D eller E kan undtagelsesvis benyttes i avl, hvis opdrætteren vurderer, at hundens samlede bidrag til racen vil være positivt. Avlspartneren skal i så tilfælde altid være HD fri (grad A eller B )

AD-krav: Afkom kan kun stambogsføres, såfremt begge forældre før parring har en officiel AD-status registreret i DKK.

En hund med AD grad 3 kan undtagelsesvis benyttes i avl, hvis opdrætteren vurderer, at hundens samlede bidrag til racen vil være positivt. Avlspartneren skal i så tilfælde altid være AD fri (grad 0)

Det skal på behørig vis dokumenteres, at faderen til et hvalpekuld har normale testikler på normal plads.
    Der henvises herudover til DKK's stambogsføringsregler

Avlsanbefalinger:
    For at få påtegningen ”Denne hund er avlet efter Dansk Terrier Klub’s og DKK’s avlsanbefalinger” på stambogen skal følgende desuden være opfyldt:

1. Begge forældredyr skal før parring have HD status A, B eller C registreret i DKK.

2. Begge forældredyr skal før parring have AD status 0,1 eller 2 registreret i DKK

3. Begge forældredyr skal før parring være præmieret på en FCI/DKK anerkendt udstilling med mindst Very Good eller være eksteriørgodkendt på et eksteriørarrangement.

Indført 1. januar 2013

• #2   9. dec 2013 Okey . Tak for svar . smiley Så blev jeg klogere . smiley

• #3   9. dec 2013 Og så er det jo heller ikke kun forældrene status der afgør om det er forsvarligt eller ej.

• #4   9. dec 2013 Det var skam så lidt smiley

• #5   9. dec 2013 Det er helt tilladt. Det er også tilladt at bruge D/E hofter og 3 på albuer, og det benyttes desværre flittigt.

• #6   9. dec 2013 Synes det er en skam at der er slækket på reglerne. Har lige luret et kuld kommende hvalpe af en stooor race, hvor den ene har HD status d/c. Det forstår jeg virkelig ikke at man kan finde på at avle på :-\ og umiddelbart er de ikke undersøgt for andre ting, som racen døjer med. Ikke noget jeg ville støtte, og forstår ikke at man som avler ikke gør sit ypperste, for at få sunde hvalpe.

• #7   9. dec 2013 Der er desværre nogle der tænker mere i eksteriør, og nogle på penge smiley

• #8   9. dec 2013 Nej, visse folk er nogle amoralske svin. Men når man har mulighed for at bruge hundeweb, så er det lidt nemmere at gå i en stor bue uden om dårligt avl.

• #9   9. dec 2013 st reglerne er blevet slækket har vel ikke så meget betydning lige i dette tilfælde, for C-hofterne har man da (i langt de fleste racer) måttet avle på -omend med nogen restriktioner i flere racer (som f.eks. krav til index, krav til avlspartners status osv)

Jeg synes ikke nødvendigvis den nævnte parring er hjernedød -men det afhænger meget af hvordan det ellers står til i avlsdyrenes familie, for den ER lige på kanten, osse selvom der evt er et godt index mm.

• #10   9. dec 2013 Michelle: Der ses langt værre end en forældre med C/D hofte og 0 på albuer. Langt værre smiley

• #11   9. dec 2013 Calule -det ved jeg. Men i denne tråd handlede det jo omforældre med B + C hofter, og det har man altså måttet avle på længe før der blev slækket på restriktionerne smiley

• #12   9. dec 2013 Nu var min kommentar udelukkende henvendt til din tidligere udtalelse om hvorvidt parringen var hjernedød - og intet andet.

• #13   9. dec 2013 ja, men min kommentar var jo altså knyttet til den parring der er nævnt her i tråden -ikke til den milliard hjernedøde parringer jeg er helt klar over forekommer, osse blandt andre racer og blandinger smiley

Jeg er ikke begejstret for slækkelsen af avlskriterierne, men jeg undrer mig over det altid skal bringes på banen når der snakkes mere eller mindre uehldige parringer, når disse parringer ikke havde været forbudt efter de gamle regler heller -så er det jo ikke slækkelsen der er skyld i at de nu forekommer

• #14   10. dec 2013 Jeg havde ikke forstået det som om at din kommentar var knyttet til C+B hofte parring, men de værre smiley

Det er ikke slækkelsens skyld at en sådan parring som denne forekommer, og vil da næsten sige at den er i den "bedre ende" og ret typisk. Men slækkkelsen er skyld i at der bliver lavet E/B eller D/B parringer eks.. og det er jo lidt træls.

Kommentér på:
Staffordshire Bullterrier avls kriterier

Annonce