Cocker spaniel farvegenetik Cocker spaniel farvegenetik
Hej. Efter at have fået min første cocker spaniel er jeg begyndt at interessere mig rigtig meget for deres farvegenetik da den er meget indviklet. Sidder og tænker på hvad ville være "bedst" at parre min chokolade han med, hvis det engang kom dertil (han er 4 måneder så det her er bare tanker, da der jo spiller alt muligt andet end farver ind, hvis man skal avle) men hvis man kun kigger på farven, så tænker jeg, hvis det var med en broget, kan man så få både brogede og ensfarvede, hvad dominerer over hvad når det kommer til farver?
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.115
maj 2014
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 5
nov 2006
Følger: 52 Følgere: 53 Hunde: 7 Emner: 184 Svar: 9.220
Og ja hvis du f.eks finder en broget tæve, der har chocko i linierne, vil jeg mene at begge kan forekomme. Men igen det kommer an på hvor dominerende genet for broget er, nogen giver nemmere broget end andre...hvis du forstår hvad jeg mener
okt 2006
Følger: 59 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.904
Der er hvide aftegn resesiv til ren farve.
Dvs. At din hund skal bære på Hvidt i sin genetik for at kunne give det videre. Da din hunds mor har hvide aftegn, vil hun være dobbelt resesiv og din hund vil være bærer. Hvor meget Hvidt afhænger af forskellige grader. Var din hund nu ikke bærer af hvid, ville su aldrig kunne lave hvalpe med hvide aftegn på hende.
Roan er på et andet gen, og viser sig kun på hvide aftegn. Der er igen forskellige typer af genet, som påvirker om det er få pletter, roan, eller mere massivt.
Jeg mener roan er dominant over ren hvid.
En helfarvet hund kan godt skjult bærer roan. Men det kræver hvide aftegn at kunne se farvevarianten.
Cocker spaniel farvegenetik