1.093 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
5 Svar
økonomi i parring for hanhundeejeren økonomi i parring for hanhundeejeren
Hej alle
Hvilken økonomi er der normalt i det for hanhundeejeren når man ikke selv ønsker at lave det opsøgende arbejde ift. egnede tæven men udelukkende ønsker at levere hanhunden til selve parringen?
Hunden er en 5årig golden retriever og har 4 vellykkede parringer bag sig hos tidligere ejer. Han har alt det som skal til at gentests, hofte og albue fotograferinger, brugsprøver og præmieringer.
Jeg søger ikke konkrete aftaler men blot et indblik i indtægtsniveauet.
Håber på brugbare svar og på forhånd tak
Søren
0 synes godt om
jul 2008
Følger: 20 Følgere: 16 Hunde: 5 Emner: 55 Svar: 1.529
Men det bedste vil da være at spørge en hanhunde ejer, for at vurdere det.
Ved labradorer ligger de gode hanhunde på 800-1000 kr for en parring og 800-1000 kr pr levende født hvalp ved 3 ugers alderen. For de mere almindelige hanhunde lægger hhv parring og hvalpe pris på 6-800 kr.
Men den der har grisen sætter prisen. Så man kan jo selv bestemme og vil tæve ejer ikke betale prisen kan vedkommende jo gå videre
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.954
Det kan self ske at en tæveejer henvender sig fordi h*n kender hundens linier/har set tidligere afkom e.l. og derfor fandt den interessant, men ellers er det ofte sådan at tæveejere ser hanhunden (eller noget familie til den, som så måske af den ene eller anden grund ikke avles på) på prøver/udstillinger og derfor henvender sig.
økonomien i det -tja, det afhænger jo af hvor mange kuld hunden laver. Ved islænderne er matadoravlsgrænsen på kun omkring 25 hvalpe (sidste jeg kiggede, og det er nogen tid siden), så det er ikke ret mange kuld der kan laves før det er slut.
Men det giver da stadig plus på kontoen, og det gør det jo for de fleste hanner der bruges blot en gang eller to.
Nu er golden jo en antalsmæssigt meget større race, så tænker at den nok må lave en del hvalpe før den rammer matadoravlsgrænsen.
Men det er ikke en god plan at lade hannen parre alt med en puls, heller ikke selvom det er en god han.
Så i sidste ende er det nok en god ide at nyde sin hund, og så blot se evt kuld den måtte lave som en spændende oplevelse, men ikke satse på at det skal give en reel indtægt.
okt 2006
Følger: 59 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.902
Men umiddelbart lyder 1000 for parring og en pris pr. hvalp alt efter hvor god afstamning, hvad han giver videre og hvilke præmeringer der er tale om, ikke helt ved siden af.
Når tæveejerne finder det de vil have - så er det sjældent prisen der skiller partnerne ad. I hvert fald hvis man har sat en fornuftig og reel pris.
Husk at gøre tæveejerne opmærksom på at du ikke hjælper med ved selve parringen, så bør de mest uerfarende tæveejerer vælge et andet sted.
Lige så vil jeg anbefale dig lige at grov sorterer i evt. henvendelser - stil krav til tævernes sundhed og psykke som det mindste. Og tjek for tæt indavl.
jul 2008
Følger: 20 Følgere: 16 Hunde: 5 Emner: 55 Svar: 1.529
Lige et hurtigt overslag:
8000 for indkøb af hund
2500 for HD, AD OCD fotografering
500 årligt til øjenlysning
3000 for diverse gentest og kan være en større post (EIC, CNM, PRA, SD2, HNPK)
350 + benzin per udstilling
3-1000 kr + benzin per markprøve/schweiss prøve/ lydighed mv.
pris for træning. hmmm måske 800 kr om året + medlemsskab af klub og materiel
Også er der jo ingen garanti for at nogen vil bruge hanhunden. Og når man starter på en udstilling/skue/prøve er der ingen garanti for et godt resultat
Derudover er der jo det vanlige vedligehold ved en hund. evt ekstra vacc hvis man vil til udlandet. Så selvom vi parrer 2-3 gange så har vi ikke tjent ham ind
Hvis du så går ind og ser hvad avlsmastodonterne har af resultater og lægger priserne på, så giver det ikke vildt overskud.. På nær nogle enkelte som har lave 100+ hvalpe
aug 2014
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 2
Mange tak for jeres meget brugbare input
Kære Anne B synes du tolker lidt rigeligt på mine ord. Hvis du overvejer at gå ind i tankelæser-branchen så skal du nok øve dig lidt mere fordi dine bekymringer kunne ikke være mere skudt ved siden af.
Min henvendelse er af ren og skær nysgerrighed og undskyld hvis jeg brugte et fyord som "indtægstniveauet" for det er jo åbenbart helt i hegnet.
Jeg har hverken sagt jeg vil gå ind i alv eller jeg for den sags skyld ville gøre det for økonomisk vinding. Igen undskyld hvis jeg overvejer at finde en tæve som min hund kan parre sig med fordi han er jo 5 år gammel og så begynder sædkvaliteten at dale og har kun to år tilbage og så får jeg meget svært ved at finde nogen til ham og du vil i al ikke lade din tæve parre sig med en som er over 8 år - jeg kan ikke helt følge logikken i dit råd og matematikken passer ikke helt sammen.
Du synes det lugtede lidt af hurtigt profit - igen meget meget dårligt lugtet. Det kunne ikke ligge mig meget fjernere. Jeg overvejer sådan set bare en god oplevelse sammen med min elskede hund og samtlige kr og øre skulle gå direkte til ham.
Hvor læser du at økonomien er min første overvejelse og at jeg tilfældigvis har overtaget en alvhan og jeg tænker "ham skal jeg da tjene på?"
Jeg har læst min tekst igennem flere gang og er oprigtigt interesseret i at vide hvordan du kan få alt det ud af min henvendelse fordi så vil jeg da forsøge at formulere mig anderledes en anden gang?
Jeg har lært at man ikke må bruge orden "indtægtsniveauet" - er der andre ord man ikke må bruge?
Kære Anne B du er sikkert et helt fantastisk menneske - bare et lille råd herfra:
en anden gang kunne du vælge at stille dig nysgerrig og spørge ind i stedet for at konstruere din egen forestilling om hvad jeg mener, tænker og mine hensigter for derefter at konkludere!
Selv da Isabella venligt skrev "læs nu indlægget :-)" fortsætter du dit korstog og så vidt jeg kan forstå så er det udelukkende fordi jeg har brugt et ordet "indtægtsniveau" jamen undskyld mig vidste ikke det gjorde mig til en kynisk person som udelukkende tænker på profit.
Med risiko for generalisere og sætte dig i en bås du slet ikke tilhører så repræsentere dine svar for mig noget at det som kan gøre dialog via medier (og andre sociale medier) som dette til en pestilens fordi man kan sidde bag sin profil og konstruere en verden som slet ikke stemmer overens med et budskabs reelle intention og så eller bare skyde løs på alt og alle og stædigt holde fast i sine forudindtagethed.
Jeg kan tage grueligt fejl, hvilket jeg også har forsøgt at dække mig ind for gennem at skrive at du slet ikke tilhører denne kategori (som ved gud findes i hobetal) og at dette bare var en enkelt smutter fordi det farlige ord jeg brugt gav dig nogle associationer men til til de folk som excellere i førnævnte har jeg kun et ord.
"FATTIGT" (dette ikke ment i økonomisk forstand men mere værdimæssigt.
Hav det rigtig skønt også dig kære Anne B
økonomi i parring for hanhundeejeren