Jakob Kjeldbjerg måtte aflive hunden
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• justerer terrassedøren som hænger 600 kr.
  • Male rum på 10 m2 2.000 kr.
  • Opsætning af diverse ting 2.900 kr.
  • Hænge to spejle op 500 kr.
  • Vandtilførsel til vask / opvask virker ikke 800 kr.
  • Reparation af lampe 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvorfor ikke bruge den samme han igen?
  • #1   5. nov 2015 Fordi langt de fleste seriøse opdrættere gør hvad de kan for st forbedre racen, og det bliver den ikke af man bruger den samme genpulje hele tiden

• Tøsen08
    Tøsen08 Tilmeldt:
    okt 2015

Følger: 1 Emner: 2 Svar: 29
    #2   5. nov 2015 Okay - kunne godt være der var noget sundhedsmæssigt

• #3   5. nov 2015 Hvis man nu laver et kuld på tæven og han (ham kalder vi A). Kuldet viser sig ikke at være så racetypisk som man helst vil have, det kan være sundhed, temperament eller udsende. Så ville det jo være dumt at bruge han A igen. Altså hvis man er seriøs. Jeg har kendskab til en "mand" som brugte samme hanhund og tæve igen og igen og igen i hver eneste løbetid og HVER gang kom der hvalpe som blev aflivet inden de var 1 år gamle p.gr.a. HD.

• #5   5. nov 2015 Man kan godt bruge sammen kombination, men er racen ikke så stor, så er det uhensigtsmæssigt, da genpuljen så bliver meget snæver. Og så er der alt omkring sygdom, det er dumt at have lavet mange hvalpe af samme kombination, hvis det viser sig 2 år senere, at der er sundhedsproblemer.

• #8   6. nov 2015 Jeg har gjort det for hvalpene blev super første og anden gang. Tredje er dog med en fjern slægtning til hende for at holde på egenskaberne.

• #9   6. nov 2015 Opdræt handler om visioner, og det er sjældent to ens parringer vil give noget godt på den front.
    I min race må hver hund få max 14 afkom (2015-tal ud fra matadoravlsgrænsen) og det ville da være tåbeligt at bruge de to kuld på samme han. Med så få hunde i racen, skal generne spredes mere.

• #10   6. nov 2015 En race med antalsmæssigt mange individer kan skam også have en lille genpulje. Det sker fordi opdrættere er så forhippede på at få så racetypiske hvalpe som muligt og derfor er det samme linjer som bliver brugt igen og igen. Mange tænker ikke på at mindre racetypiske hunde med friske gener kan bidrage rigtig positivt til den samlede avl, for de risikerer jo mindre racetypiske hvalpe som måske ikke bliver Champions i udstillingsringen. Det er rigtig synd at se den tendens til titeljagt i hundeopdræt.
    Så faktisk vil samme han og tæve næsten aldrig give mening, hvor imod to hanner på samme tæve giver virkelig god mening smiley

• #11   6. nov 2015 Jeg har et eksempel på, at det ikke altid er godt. Jeg har en gammel tæve (bliver 12 år om en måned) af en race med få individer , hendes kuld søskende har ikke haft alvorlige sygdomme, de har alle et fint temperament, jagtegenskaber og eksteriør, flere har fået fine hvalpe senere.
    Parringen blev gentaget et par år efter, da første kuld var fint, 3 hunde af 2. kuld på samme forældre blev aflivet pga. temperaments problemer, og kun 1 fik senere hvalpe.
    Skal lige sige at jeg ikke er opdrætteren.

• #12   6. nov 2015 Hvor mange gange det enkelte individ bør bruges i avl og om samme kombination bør gentages afhænger helt af genpuljens størrelse og som C.G skriver så har det ikke nødvendigvis noget med hvor stor racen er antalsmæssigt at gøre smiley
    Et godt eksempel på det er at en meget stor det af de sortbrogede malkekøer engang i 90'erne også lige pludselig var halvsøstre. Der dukkede en supertyr op og så brugte alle ham og hovsa så blev det ligepludselig svært at lave nye tyre uden alt for høj indavlsgrad. Og sortbrogede malkekøer er der altså rigtig mange af smiley
    I antalsmæssigt små racer kan det være virkelig dumt at bruge samme hund ret mange gange og samme kombination gentaget kan virkelig være at skyde sig selv i foden: Pludselig er alle hunde i den relevante alder for avl halv- eller helsøskende. Og ups hvad så...
    Når opdrættere gentager en kombination 2 eller flere gange så handler det ofte om 'conveniece' og det er dybt useriøst og ikke værd at støtte. Jeg kender kun et enkelt tilfælde hvor det var meget velovervejet at en parring blev gentaget. Begge kuld er blevet supergode arbejdshunde, der napper massere af brugstitler i både ind og udland.

Kommentér på:
Hvorfor ikke bruge den samme han igen?

Annonce