{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.383 visninger | Oprettet:

Lidt hjælp ? {{forumTopicSubject}}

Jeg har prøvet at sætte min meget smukke chihuahua dreng til avl et par gange nu, men der sker ikke rigtig noget ??

Min dreng har tavle og et fantastisk sind. Men er markedet simpelthen overfyldt ? ??

Jeg har haft fået nogle henvendelser, men kun useriøst da de aldrig vender tilbage eller ikke svare efter aftalt møde. ??

jeg har ikke forlangt i mine annoncer at tæven skal være af ren race med tavle blot sund og rask og selvfølgelig passende af størrelse samt sindet er med.

Er der andre her inde som har samme besvær med at finde en tæve ?
Pris klasse har jeg blot forlangt 1500 kr og selvfølgelig transport udgift hvis det var længere væk.

Noget jeg kan gøre bedre?

Eller hvordan får i jeres handyr ud i avlen ? ??

Knus Nanna og zako ??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Lidt hjælp ?
  • #1   23. feb 2016 Sådan helt oprigtigt og ikke ondt ment, men når markedet er overfyldt og du er villig til at parre din chihuahua med en tavleløs blanding så er det måske bare et tegn på at man skal lade være smiley

  • #2   23. feb 2016 Hvis du er ligeglad med om tæven har stamtavle eller ej virker det useriøst, og så er det nok derfor du ikke har fået nogle henvendelser. smiley

    Det er også svært at vide, hvad du præcis mener med at være "sund og rask". Så det bør du præcisere i annoncen.


  • #4   23. feb 2016 Er han testet, og hvis chihuahuaer skal være godkendt til avl, er han så det+

  • #5   23. feb 2016 Okay, det kan godt være det anes som useriøst når jeg ikke nægter at tilbyde ud til tavle løse smiley

    Men der er mange chihuahua der er uden tavler , så det var der jeg mente at jeg ikke ville sige nej smiley

    Zako min dreng er testet 0/0 i PL og 6,6 saksebid, passet med vaccinationer og sundhedstjek årligt og uden anmærkninger.

    Jeg forventer at tæven er ligeledes og jeg skriver også mange krav som max størrelse og omvendt.
    Også menes som sund og rask som i passet med vaccinationer og sundhedstjek uden anmærkninger , dertil også 0,0 i PL og saksebid 6,6 og så skal hovedet selvfølgelig også være med og alderen , jeg er detaljeret i mine annoncer og vil ikke kaste min hund til den første og bedste og forlanger at vi mødes en til to gange før parringen, så hundene har en forståelse af hinanden (hvilket jeg synes er en god ting)
    Kontrak bliver skrevet og en omparring gratis.

    Men når jeg kigger markedet igennem ser jeg mange tavle løse til parring og også med , så ved ikke om det fordi markedet er så fyldt ? smiley


  • #6   23. feb 2016 Zako er avls godkendt smiley

  • #8   23. feb 2016 Hvad har dommerne sagt om ham på udstillingerne?

  • #9   23. feb 2016 Jeg ville lade være, simpelthen fordi der ikke er plads til flere hunde i de danske hjem.


  • #10   23. feb 2016 zako har været udstillet som større hvalp og blev avls godkendt , men ikke haft nogen stor interesse for udstilling så det blev langt på hylden smiley

  • #11   23. feb 2016 Lad nu være med at bidrage til hovdeløs avl. Hvis han er så fantastisk skal tæveejerne nok kontakte dig.


  • #13   23. feb 2016 Uha , jeg har papirerne et sted smiley
    Den første gang fik han ikke nogen fin placering , de sidste 2 gange fik han en anden plads smiley


  • #14   23. feb 2016 Han er ikke avls godkendt som hvalp , han er 3 til august han blev det da han var 18 måneder smiley

    Men okay, jeg spurgte blot til råds og ser flere der siger jeg skal lade vær .. smiley


  • #15   23. feb 2016 Chi er, så at sige, gået af mode, så der er ikke den store efterspørgsel på dem. Kender DKK opdrættere, der endda brænder inde med dem.

  • #16   23. feb 2016 Jeg tror også det er klogest at lade være smiley

    Han lyder til "bare" at forsvinde i mængden (Og det er ikke sagt for at være negativ) smiley


  • #17   23. feb 2016 Når for den da, Det er da ellers en dejlig race smiley


  • #18   23. feb 2016 Markedet for chihuahua, er vist efterhånden mættet. Prøv at kigge i dba. Der er rigtigt mange store hvalpe, unghunde og voksne til salg. Så medmindre at du har en super fantastisk hund, skal du nok ikke satse på at få mange henvendelser, hvis nogen overhovedet.

    Prisen på en chi er også faldet drastisk, det gør den jo fordi folk brænder inde med deres hvalpe.


  • #20   23. feb 2016 Tager intet negativt:D
    Det er bare synd, da han har et rigtig dejligt og godmodig sind.
    Måske en dag der dukker en seriøs ejer op der ønsker hvalpe med ham:)
    Men må også indrømme at efter han blev avls godkendt til nu, er interessen ikke kæmpe stor længere da man jo mister håbet lidt om der er nogen som henvender sig smiley
    Så zako må nøjes med sin bamse hehe smiley


  • #21   23. feb 2016 Det er jo ikke sikkert det går videre til hvalpene smiley

    Zako er jo heldigvis ret uvidende omkring det smiley


  • #23   23. feb 2016 Ja Hehe smiley Men man må jo håbe .

    Men ja , måske jeg skulle starte op på udstilling igen , hvis ikke det trækker tæverne i land , så får man jo lov til at nusse med flere hvalpe hehe smiley


  • #24   23. feb 2016 Ja haha . Fik jeg da lige et godt grin smiley

    Hans bamse får da ihvertfald en tur dagligt.
    Men grunden til parring var mere fordi min mormor og min mor gerne ville købe en hvalp fra hans kuld, hvis tæven fik så mange smiley
    Zako han er ligeglad tror jeg, han går bare futtog på alle hunde hele tiden . Hehe


  • #25   23. feb 2016 Som tæveejer vil jeg indskyde, at jeg overhovedet ikke kigger avlsannoncer.

    Hanhund til Ghinis første kuld er fundet på udstilling, linjerne kendte jeg i forvejen, og jeg fulgte hans udvikling fra 4 måneder frem til jeg brugte ham som 2-årig.

    Hanhund til planlagt kuld i år er valgt efter, at jeg i første omgang har mødt flere af hans kuldsøskende (tæver) og kunne lide typen, efterfølgende har jeg så mødt afkom efter ham og slutteligt har jeg besøgt ham i Sverige og mødt ham på udstilling i Sverige også smiley

    Kigger allerede nu efter en evt. hanhund til et kuld om 2 år, her kigger jeg ligeledes på hanner af linjer, hvor jeg har mødt nære familiemedlemmer, pt. kredser jeg om et par hanhunde i Tjekkiet og Litauen som jeg gerne vil møde.


  • #26   23. feb 2016 Hm.

    Som jeg ser det, skal et dyr kunne bidrage til racen, hvis man bruger den til avl.

    Dvs dyrets efterkommere skal kunne forbedre racen, hæve gennemsnittet.
    Når jeg skriver avl, mener jeg at man vil mere end at få hvalpe / føl / killinger med videre for oplevelsens skyld.

    Hvis jeg en dag begynder at avle, vil kravene til en tæve være moderate. Hun skal bare være langt over middel. smiley
    Men kravene til en hanhund er langt mere skrappe, for der kan tæveejer jo vælge og vrage. Og en han kan teknisk set blive far til mange kuld, så der er ikke brug for ret mange hanner, man kan nøjes med de aller bedste (medmindre racen var så sjælden man skal passe på at bevare en bred genpool).

    Så jeg ville gå efter dokumenteret sundhed. Fx at du kan dokumentere at forfædre lever længe, kan bruges højt op i alderen, ikke får arvelige sygdomme. Dernæst screening, dvs papirerne i orden.
    Sund krop er kun noget værd med sund sind. Jeg ville møde dyret, se det an. Jeg har ikke set dine annoncer, og jeg er ikke til skødehunde. Men at omtale en hund som "min dreng" vækker alle røde lamper - kan hanhundens ejer se andet end sit nuttede kæledyr? Jeg vil have en hanhund som er et fremragende dyr, ikke menneske substitut, det er nok kernen i hvorfor jeg undgår skødedyr.
    Hvis faderen har vundet en udstilling eller markprøve tæller det klart op. Jeg ved ikke hvad Chihauhau gør for at dokumentere brugsegenskaber? Skriv det.

    I annoncen ville jeg undgå "nuttet sprog". Alle hunde er søde og smukke set med ejerens øjne, det kan tæveejer ikke bruge til noget.
    Vær specifik med hvad du har. Stamtavle, helbredsresultater, udstillinger med videre.
    Hvis hans afkom eller helsøskende har vundet noget godt, så skriv det ind.
    Hvis du har x krav til tæven, så skriv dem ind i din annonce. Hvis det er ting ved tæven som gør du ikke vil lade din hund parre, så skriv det.

    Men helt ærligt? Er din hanhund blandt de bedste 5% af racen? Hvis han ikke er det, ville jeg ikke selv bruge ham til avl.

    Jeg håber du har en rigtig god hanhund, og han lever stærkt og længe.


  • #27   23. feb 2016 Jeg skulle lige til at skrive noget, og så gjorde Isabelle det smiley
    Afsted til udstillinger, så han bliver SET. Det gør hele forskellen.
    Vis hvad han kan i ringen, til konkurrencer mv.

    Men en race, der er så propfyldt og mættet, skal man være hvor tingene sker.


  • #28   23. feb 2016 De andre har sagt hvad jeg ville sige smiley

    Men i forhold til din mor og mormor, de kunne jo kigge på High fly (kan se din er en high fly hund) har tit set kuld hvor der er brugt high fly linjer, så måske det var muligt at finde et kuld fra nogle af de samme linjer som din?
    Har da set et par stykker (hvis ikke det er din jeg er faldet over mange gange forskellige steder selvfølgelig) der ligner i udseendet. Har ikke mødt dem så aner ikke hvordan de er af sind.

    Du kunne også prøve at kontakte din opdrætter og høre, hun/han må have en god ide om hvor hunhundeejerne kigger efter hanner, og måske hun kender nogen der vil bruge ham, det er jo hendes/hans opdræt.
    Eller måske personen har kuld, eller kender nogen med kuld efter de linjer, så din mor og mormor kunne få en. Det er ikke det samme, det ved jeg godt, men det er da et fint alternativ. Jeg har selv morbror og niece herhjemme.


  • #29   23. feb 2016 Hej Solvej. Det var da et konstruktivt alternativ.

  • #30   23. feb 2016 Mange tak for jeres hjælp smiley rigtig gode ting smiley
    Jeg vil tage afsted til udstilling igen med ham når jeg finder det passende med ham selvfølgelig, der skal lige trænes op igen smiley

    jeg forstår dog ikke dit udsagn Helene med at det vækker alle røde lamper ved at jeg kalder min hund 'min dreng' ?
    Alle mine dyr er mine drenge eller tøser, men også kæledyr.
    Jeg ser ikke min 'skødehund' som en bamse eller barn men som en hund på 4 ben men stadig min dreng smiley
    Hvis det vækker dine røde lamper at min hoppe (hest) er min tøs eller at min hund er min dreng og det var EN af begrundelserne til at fravælge er det jo skørt.

    Men ellers fine ting at tage med sig, siger tak for hjælper alle og enhver smiley


  • #31   23. feb 2016 Der er nogle mennesker, som taler om deres dyr, og derfor måske også tænker og håndterer deres dyr som et menneske / barn.
    Mennesker og hunde har ikke ens behov, så det er jo trist når det sker.

    Den anden ting, er en hund ejerens lille baby, så spekulere jeg på om ejeren kan forholde sig sagligt til hanhundens styrker og svagheder.

    Så hvis jeg søgte hanhund via annonce ville jeg slet ikke blive tiltrukket af nuttet sprog


  • #32   24. feb 2016 Som du selv skriver "der er mange chihuahuaer der uden tavle"
    De er ikke en mangelvare, faktisk er der så mange at de ikke kan blive solgt, så lad være med at bidrage til det

    Udstil din hund og hvis den er god nok (med andres øjne end dine smiley ) skal der nok være interesserede tæveejere


  • #33   24. feb 2016 Kan sagtens følge dig Helene smiley

    Ditte det er også helt korrekt og derfor vil jeg genoptager udstilling igen, men der skal lige genopfriskes i hukommelsen så træningen er påbegyndt smiley


  • #34   24. feb 2016 Jeg kender ingen opdrættere der tjekker avls-annoncer. De kigger resultater, linjer, temperament og andet afkom og så henvender de sig til hanhunde-ejere hvor de har interesse.

    Så for at tæve-ejere skal blive interesserede, skal man være synlig. Det vil sige afsted til udstillinger og hvad man ellers laver (nu kender jeg kun opdrættere af jagthunde, så der er det markprøver, apporteringsprøver og jagter de deltager i og skriver om).


  • #38   24. feb 2016 Med risiko for at få hug.

    Hvis du mener at din hund er af god kvalitet og derfor vil forbedre hunde bestanden, så læg en plan, så du kan synliggøre hans kvaliteter.

    Men som jeg læser, har du det luksus problem, at der allerede er flere bestillinger på hans første kuld. Var det en ide at søge efter en tæve?
    Skriv hvad du har: alvskåret Chi han. Karrieren venter forude, men du har allerede bestillinger på de første hvalpe. Derfor søger du tæve som kan føde de hvalpe.
    Du betaler x kroner imod at have førstevalg på et antal hvalpe.

    Groft sagt:
    Leg en livmoder.


  • #39   25. feb 2016 Hvis han er så god og du har interesserede, hvorfor så ikke finde dig selv en rigtig god tæve. Få hende avlsgodkendt og gennemgå sundhedstests og hvis disse er tilfredsstillende, så lav et kuld selv.
    De kuld jeg har planlagt til forår 2016, har hannen været bestemt meget længe og jeg har også bestemt til mine to næste kuld. Jeg kigger stamtavler primært og der bliver kigget evt tidligere afkom, forældre osv.
    Jeg kan godt finde på at bruge en han som ikke har været udstillet, men det er fordi vores genpulje er så lille og vi kender til de "ukendte" hanner.
    Afsted med din hund på udstilling, drop din annonce og få interesserede den anden vej. 1500 kr er for mig en hurtig måde at tjene penge på og virker useriøst lavt.
    Til sidst ville jeg i dit tilfælde fjerne din hunds bamse. Det stresser ham op!


Kommentér på:
Lidt hjælp ?

Annonce