{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.435 visninger | Oprettet:

Skal/Skal ikke (Avl) (Langt) {{forumTopicSubject}}

Hej kloge HG

Jeg har en skøn border collie tæve på 2 år, min næste drømmehund har jeg længe sagt ville være en tævehvalp efter hende da jeg synes hun har det skønneste sind at arbejde med. Hun er en agility hund og er super skøn (Efter min mening) at arbejde med... Men min tanke går på om man bør avle på hende (ikke om man bør for hendes skyld men om jeg kunne avle på hende for at få et skønt kuld og min tævehvalp) Jeg er nemlig lidt i tvivl om hun ville være "værd" at avle på...

Lidt om Pi:

Pi er en border collie med DKK stambog ud af A linjer på hofterne og de hunde i hendes familie der har fået tjekket albuer har alle 0. Hun har selv B hofter (Bedømt både af DKK og Peter Weis, Peter som kender hende siger det ikke har nogen betydning for hendes brug og heller ikke i forbindelse med avl) og 0 albuer og er OCD fri. Øjenlyst som hvalp uden anmærkninger.

Hun løber agility i kl 1 DcH og er godt halvvejs med oprykning, hvilket er ret godt for en ung hund smiley Hun har et ganske fint tempo, sagt på den måde at hun ligger blandt de hurtige hvis vi tager den i vores "Vi skal bare have en god tur"-tempo og hun er blandt de hurtigste hvis jeg presser hende...

MEN... hendes men er at hun er en meget lille tæve (44 cm-12kg) og så er hun en lidt "Bitchy" tæve sagt på den måde at hun gider ikke andre hunde i snor, hun hilser og så krøller hun næsen, herefter kan jeg kalde hende hen (Hun får oftest ikke lov at hilse) hvis hun ikke bliver kaldt hen så "hakker" hun hen mod den anden hund, dette læser JEG som hyrden, at hun ikke vil stå front mod en anden hund. uden snor hyrder hun bare den anden og vil gerne bestemme, hun er meget stærk i sit "Jeg trækker mig ikke"-hyrdeinstinkt hun kan sagtens enes med hunde hvis hun har gået lidt rundt (I Snor, uden at som sådan hilse) med den anden hund, så er der sjældent noget hvis de bliver sluppet (Altså så leger hun mere end hun hyrder)

Hvis en anden hund kommer voldsomt hen mod hende (Eller trækker hen mod hende) eller hopper op i hovedet af hende så bliver hun sur og siger smut pomfrit hvor man ved hun mener det, det er dog kun oplevet i snor... jeg tvivler stærkt på at hun ville gøre noget eller jo hun ville nok bide igen hvis den anden bider, men hun har aldrig fået lov til at gå længere end at knurre hvis de kommer voldsomt hen mod hende...

Hun er MEGET glad for alle mennesker (Lidt for glad nogen gange :P) børn er hun ligeglad med og de må gerne kæle lidt men så går hun, hun synes de er uinteressante. Hjemme eller med hunde hun kender godt er der intet...

Hun er udstillet som hvalp med bedømmelsen Særdeles lovende og som unghund (14 måneder og HELT ude af pels) til "Very Good" to dage i træk hvor dommerne var ret vilde med hende, hun har god type, hun mangler bare lidt mere af den smiley Hun kan godt have lidt tendens til høj haleføring, men hun har en korrekt ansat hale...

Nu skal det hele ikke lyde negativt, jeg ønsker mig en hund efter hende fordi hun efter min mening har det perfekte drive, hun elsker at arbejde men hun kører ikke op i "Border-stress" og hun har en super fin tænd/sluk knap hvilket for mig hører til i racen smiley

Hun er instinkttestet og har et super fint hyrde instinkt og læser fårene fint, dette er der desværre ikke gjort mere ud af smiley

Så ved jeg ikke om der er mere at sige til hende?? i må endelig spørge smiley

Og bare lige for at have det på plads så er her hvad vi evt. ville have af krav til hanhunden og hvad vi ville tilbyde hvalpene:

Hanhunden ville skulle være med DKK (Eller hvis det bliver med en udenlandsk hanhund så FCI) tavle A linjer og 0 i albuer self OCD fri... Glad for alle andre hunde (Behøver self ikke at acceptere hvis de hopper op i hovedet af ham) God størrelse 50-55 cm ca... God type, Meget gerne udstillet, men udstilling er ikke så vigtig for mig men hvis der er en "Bedømmelse" på ham som voksen hvor man kan få en andens mening på hans eksteriør ville det være godt smiley Skal meget gerne have vist han kan parre naturligt, ikke at parringen for min skyld (Hvis han er udenlandsk eller lign) behøver at være naturlig, jeg synes bare at det er vigtigt at han kan/vil.

Hvalpene ville vokse op på en lille landejendom og vil være vant til høns i baghaven, hvis vores drømme går i opfyldelse så er der muligvis også et par får i baghaven, de ville vokse op inde i huset og vil få mulighed for at lege med sansegynge og en masse andre sanse ting, de vil få lov at have en stor have og løbe i, og de vil komme ud og hilse på mange venlige hunde og få besøg af både børn, voksne og ældre... og self. få DKK stambog, godt foder og og en masse kys og tilvænning til al håndtering, jeg har lidt erfaring med fødsel og hvalpe opvækst (Har været med til 2 fødsler og været med til al tilvænning til håndtering hos de små basser)

Men jeg er i tvivl og hun er "god nok" til at få hvalpe, for puh hun har et SÅ skønt temperament at arbejde med men hun er jo stadig lidt en "kælling" hvis hun synes de andre kommer for tæt på, og jeg er ikke selv sikker på jeg kan bedømme om hun "bør" bruges i avl... derfor beder jeg om jeres ærlige mening om i mener hun kan bruges i avl dog beder jeg om at få det fortalt på en pæn måde smiley

Hold da op det blev en lang smøre undskyld men jeg vil så gerne have forklaret det hele og understrege at jeg ikke ønsker "bare" at lave et kuld for at jeg kan få en hvalp efter hende, det er mit store ønske men hvis hun ikke er egnet så bliver det selvfølgelig ikke sådan...

Kh Anne og Pi


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Skal/Skal ikke (Avl) (Langt)
  • #1   24. apr 2016 Uh jeg følger spændt med!! smiley

  • #2   24. apr 2016 Altså - jeg ved intet om det, jeg er ikke avler - men jeg vil bare sige, at jeg synes det er SUPER godt, at du gør dig så mange overvejelser!! smiley

  • #3   24. apr 2016 Jeg ville spørge folk med racekendskab smiley Kender du ikke nogle erfarne opdrættere du kan rådføre dig hos, eller har klubben ikke en facebookgruppe hvor du kan spørge?

  • #4   24. apr 2016 Haha, nå du kunne måske godt tænke dig endnu en tonse krudtugle alla Pi? smiley det bliver dog sandsynligvis først om et års tid til halvanden så hun kommer desværre også til at have lidt alder før hun skulle have et kuld,hvis det bliver til noget smiley

  • #5   24. apr 2016 Mange tak for svar i to, jeg kunne ikke finde på at sætte et kuld til verden hvis jeg ikke følte jeg kunne stå 100% inde for dem, for jeg skal jo kun have den ene, resten er der jo andre der skal leve med smiley

    Tjo, jeg har jo hendes avler og ellers så er avleren jeg kender hvor jeg har lært en masse om avl dværgschnazer opdrætter så vinkler og sådan kan jeg godt se, dog er det jo lige med og have styr på om det er ens for bordere smiley

    Jeg håber at her vil komme nogen input fra forkellige opdrættere af forskellige racer og så at Lis eller Emma med Diva og Kenzie måske kom forbi smiley


  • #6   24. apr 2016 Jeg ville også spørge de garvede opdrættere af racen smiley


  • #8   24. apr 2016 Jeg tænker at du også skal overveje om der er kvalificerede købere nok, når din tæve ikke er "højere" oppe i jeres sport end hun er. Du må endelig ikke misforstå mig, jeg nedgør på ingen måde jeres niveau, men der er bare rigtig mange eliteudøvere både i agility, lydighed, hyrdning og HTM der trækker et kuld på deres tæver, så der er rigtig mange muligheder for at købe en border efter højt præmieret forældredyr indenfor den sport man dyrker. Jeg kunne godt være bange for at du ikke kom til at have super mange kvalificerede købere, fordi udbuddet er så stort.



  • #9   24. apr 2016 Umiddelbart syntes jeg at hun er alt for lille til at blive sat i avl, det er et stort minus i min bog(har ikke selv racen, men kender mange som har den).
    I forhold til agility kan problemet opstå, når hun kommer op i klasse 3 og skal til at springe noget højere end det hun gør nu, det er ikke sikkert at hun kan være med der. Den manglede højde kan hun jo give videre til hvalpene og det ville nok udelukke en del hvalpekøbere.
    Derudover syntes jeg også, at det er lidt utrygt i forhold til hendes sind. Selvfølgelig må hun sige skrid til vilde/frembrusende hunde, men jeg læser det som om hun generelt er lidt af en strid banan. Og i forhold til avl, så syntes jeg at det er noget man skal overveje nøje om man ønsker at give videre.
    Du skriver også at hendes hale ikke er helt som den skal være. Måske det kunne være fint at få hende bedømt på et par udstillinger mere(alt efter hvilke linjer hun er efter).

    Det var lige mine tænker om det, de største minusser er hendes højde og adfærd. Og det er jo ikke en race med en lille gen-pool, så det er jo ikke nødvendigt for racens "overlevelse".
    Men snak med forskellige folk som opdrætter racen og tag eventuelt DKK Opdrætteruddannelse, så du får lidt mere viden på området smiley


  • #11   24. apr 2016 Emma: Som jeg skrev så kommer udstilling også an på hvilke linjer hun er efter, der kommer ikke noget godt ud af, at udstille en border af arbejdslinjer.

  • #13   24. apr 2016 Der er desværre begyndt at ses en tendens til at avle små border collier. Det ikke noget jeg syntes er særlig hensigtmæssigt at gøre, hvis racen betyder noget for en og man gerne fremstå som en seriøs opdrætter.

  • #16   24. apr 2016 Nu har jeg selv en Australsk Kelpie, som jo er mindre end en border collie.
    Asti er en lille prutfis på knap 15 kg og ca. 47 cm(hun er ikke officielt blevet målt), hun er 14 mdr. Hun ligger indenfor FCI racestandarten i racen.
    Så når jeg kigger på hende og sammenholder det med din hund TS, så er din hund alt for lille til at indgå i avl.


  • #18   24. apr 2016 Emma: En ting er jo at der kan dukke en lille border op i et kuld af og til(det sker), noget andet er i min optik at bevist viderefører det ved at avle på den lille border der så er kommet til pga den måde sol, måne og stjerne lige stod på i det sekund hvalpen blev undfanget.

  • #19   24. apr 2016 Hvis det hjælper, så gør den tre centimeter lavere og 3 kg lettere end den hund du ser på billedet. Jeg er bare en lille person på 164 cm smiley

    profilbillede
  • #22   24. apr 2016 Emma: Men det er den jo ikke ud fra det TS skriver om dens adfærd.
    Det er ihverfald noget som vægter meget højt hos mig, når jeg skal afgøre hvilken tæve og hanhund jeg ønsker at købe hvalp fra.
    Og en ung tæve som hviler i sig selv, har ikke brug for at "smile" ved et kort møde i snor hvor den anden hund ikke gør antræk til noget.


  • #25   24. apr 2016 Emma: Ja hun er nemlig lille og ret spinkel, det med hanhunden vil jeg helt klart tage til mig. Hun er holdt godt slank (minimum belastning på leddene) da hun var oppe på 13 kg som ung var hun i det jeg kalder "udstillingsstand" altså hun er til den gode side men ikke tyk. Hun er "Bithcy" på den måde at hun kan godt lige sige Hej, men så gider hun ikke de andre mere, hvis hun hører andre hunde knurre eller gø så kan hun godt lige reagere eller hvis de trækker hen mod hende, det kan hun ikke li, hvis hun er i snor og møder "modstand" i snoren kan man mærke hun søger "bagom" den anden hund for at hyrde, men hvis den kommer op mod hendes hoved bliver hun sur, jeg tror ikke hun kunne finde på at gøre noget, dog tror jeg heller ikke hun ville trække sig hvis der kom en efter hende smiley hun har ingen interesse i andre hunde, hun opsøger dem ikke og kunne aldrig finde på at opsøge dem, efter min mening er hun ikke agressiv hun gider bare ikke andre... Hun er ud af gode sunde linjer hvis du har interesse i at finde hende på hundeweb så hedder hun Kianstar Little Lyda smiley hun er i realiteten ud af små udstillingslinjer , men hun er selv af arbejdstype og sind, efter min mening er hun lige som en border skal være at arbejde med smiley noget af det vigtigste ved en evt hanhund ville også være at han har vist sit værd inden for enten hyrdning, lydighed eller agility.

    Labsen og About: Hun er kun jo kun to år gammel, efter min mening er hun nået rigeligt langt for hendes alder, hun løber åbne klasser uden andre problemer end at føreren er lidt dum, men det er jo ikke hendes skyld. Hvis man havde en kun lige 2 år gammel, hun er 25 måneder hvis vi skal være præsise, så er man efter min mening gået for hurtigt frem et sted for en hund skal have lov og være ung og bør efter min mening ikke løbe andet end ligeud til den er et år, evt først senere hvis den ikke er klar, dette er for at få en fremadrettet hund, jeg er generelt lidt imod alt det der fancy præ agility da en unghund ned til 5 måneder efter min mening ikke skal løbe baner med hård handling eller lign, bare fordi at pindene ligger på jorden så slider de skarpe vendinger stadig smiley jeg ved ikke hvor meget du er inde i agility, men man ser tit at de dygtige hunde som er fremadrettet starter med et år hvor de bliver disket, dette har hun ikke været igennem og efter min smag så er hun rigtig langt, i forhold til hendes alder... Hun er vant til at springe 60 i baner og stævner og maks højde er 65, som hun også er vant til at springe på enkelte spring så højden er ikke et problem for hende... Derudover går snakken jo på at lave et helt nyt størrelses system hvor hendes størrelse kommer til at springe maks 55 mener jeg smiley

    Angående købere så har jeg allerede en der er interesseret i en lille tæve hvis der kommer det...

    Udstilling har jeg overvejet at tage et par ture med hende igen, det skal bare planlægges efter hun skal være i pels til det smiley men hun er selv arbejdspræget selvom hun er af udstillingsforældre... Ang hendes hale så er den som den skal være, hun vil bare gerne bære den lidt højt, den er korrekt ansat smiley

    Hun vil blive parret med en større hanhund, men ikke mere end hvad der er sund fornuft, vi ser jo hofteproblemer hos de små så derfor vil der blive lagt noget større på, af hensyn til agility og størrelse så lige det optimale i stor efter min mening lige under 50 cm for at de ikke har for meget vægt bag sig...

    Hun er ud af forældre på 50+- så derfor bærer hun jo den størrelse og hendes søskende er også alle større end hende, derfor er jeg ikke så bekymret på hvad hun giver af størrelse smiley

    Godnat herfra


  • #26   24. apr 2016 Emma: TS skriver "og så er hun en lidt "Bitchy" tæve sagt på den måde at hun gider ikke andre hunde i snor, hun hilser og så krøller hun næsen, herefter kan jeg kalde hende hen (Hun får oftest ikke lov at hilse) hvis hun ikke bliver kaldt hen så "hakker" hun hen mod den anden hund"

  • #29   24. apr 2016 jeg tror også at jeg desværre må opgive tanken om en hvalp efter hende, ikke fordi jeg ikke selv kunne klare endnu en lille bitchy tæve men fordi der skal være op til 8 andre der også ønsker sådan en, og det er ikke sikkert, de kan jo få det bedste men også det værste fra hende smiley det er ikke fordi jeg ønsker en kopi af hende, mere at jeg elsker hendes drive og manglende stress som jeg desværre synes man ser hos en del, jeg var også selv ved at nå konklusionen at hun ikke var egnet men hvor ville det have været rart hvis i havde ment hun var smiley og så havde det jo været fedt og have den indgående viden både til hvalpen, jamen og tæven som man jo får som opdrætter for for mig er det vigtigt at min hund ikke køre på i det der stress gear som nogen af dem gør smiley måske jeg hellere skal se efter en drømme opdrætter smiley var det noget med i skulle have endnu et kuld på Kenzie smiley hun lyder så fin smiley

  • #30   24. apr 2016 det kan sagtens passe du har set hende en gang, det har nok været i Roskilde sidste år hun er nemlig lille bitte og fin smiley men lille, suk smiley

  • #34   24. apr 2016 ingen grund til at sætte 7 uønskede hvalpe til verden bare for at kunne få en hund til sig selv, og så en til hende der er interesseret smiley det er min mening og hun er jo lille og hendes temperament er lidt for skarpt så hun må vist nøjes med at være min lille drøm, for suk hvor er hun skøn at arbejde med smiley

    Haha ja hun har et lidt kækt udtryk kan man sige hende Kenzie, men af hvad jeg har hørt om hende så er hun en meget afbalanceret hund som er som at arbejde med, og det er sådan en jeg drømmer om, så skal jeg bare have min mor overbevist og at en vi godt kan have en Border Collie som hun ikke synes er pæn smiley hun er mest til knækører og lidt pels, men det kan jo også komme smiley dog ikke knækører smiley det giver den kombi nok ikke smiley

    hendes forældre er Ca 50 cm plus minus, dog har hun en ældre helsøster som er lige så lille som hende selv, hun er dog mere kraftig smiley


  • #35   24. apr 2016 Emma jeg holder med dig Kenzie er smuk, på sin egen måde, jeg elsker måden man kan se hun er skabt til arbejde smiley noget nogen bordere efter min mening har tabt lidt smiley

  • #36   24. apr 2016 men Pi er smukkest smiley

  • #38   24. apr 2016 jeg har været inde og lure smiley

    dem der bliver for meget udstilling er jeg ikke til, når jeg er på en udstilling er der kun få Border collier jeg synes er rigtig fine, tilfældigvis ofte dem der ikke viser fordi de har for meget arbejdspræg smiley


Kommentér på:
Skal/Skal ikke (Avl) (Langt)

Annonce