7.650 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 14 Svar

Hvornår og hvor længe må tæven være væk fra hvalpene? Hvornår og hvor længe må tæven være væk fra hvalpene?

Hejsa smiley

Lige et lille spørgsmål til jer, der har haft hvalpe.

Hvor gamle har jeres hvalpe været, når I er begyndt at tage tæven med ud af huset ? Og hvor længe har I haft tæven væk fra hvalpene inden de er 8 uger?

Her tænker jeg på træning, lufteture osv. ?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Havearbejde 3.150 kr.
  • Have arbejde 205 kr.
  • Reparation af opvaskemaskine 1.200 kr.
  • Klippe hæk ned 1.000 kr.
  • Elektriker 1.500 kr.
  • Hjælp til hænge lamper op 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvornår og hvor længe må tæven være væk fra hvalpene?
  • #1   8. jan 2017 Har kun haft et kuld, og der var tæven næsten ikke til at hive væk fra sine hvalpe, så det var ikke meget hun var væk fra dem.

• #2   8. jan 2017 Ca 14 dage efter fødsel , kunne vi tage zita med på en kort gåtur. Det var først efter de var 6 uger gamle , vi havde zita med et par timer - der trængte hun til lidt adspredelse. Da hvalpene var 7 uger , var de uden deres mor om natten. For at tilvænne dem til at lære at sove selv.

• #3   8. jan 2017 Emas hvalpe er nu 4 uger og hun er bestemt ikke tilfreds med at skulle undvære gåturen dagligt længere .. det har hun faktisk ikke været den seneste uge ..

Om natten har hun adgang til vores soveværelse fra hvalpekassen - og de sidste par nætter har hun faktisk sovet i sengen og så gået ud og give mad hver 2-3 time ..

I dagtimerne er hvalpene i hele huset som de lyster .. de kan sagtens lægge 2-3 timer og sove uden Ema er hos dem - hun sover ofte et andet sted (selvfølgelig også hos hvalpene nogle gange) - men jeg lader det helt være op til hende ..

Idag valgte jeg så at tage Ema med til lidt agilitytræning i en times tid, hvalpene havde spist inden jeg kørte og havde adgang til foder og vand mens vi var væk .. Ema virkede glad for at få lov at træne og hvalpe sov stadig da jeg kom hjem, hverken mad eller vand havde været rørt ..

Jeg har så en bekendt, der kommentere at det er for tidligt ..

Og så bliver jeg jo i tvivl .. dog vil jeg jo mene, at når tæven gerne vil med og der ikke er tale om længere tid, burde det være ok ..

Men hvad tænker I?

• #4   8. jan 2017 Jeg tænker at det er helt ok, så længe at din tæve er ok med det. Hvis hun kun havde sine hvalpe i hovedet (som min havde), så ville hun vel heller ikke have lyst til at træne ?

• #5   8. jan 2017 Ann-Marie - nej det tænker jeg nemlig heller ikke! Hun var meget træningsvillig - dog blev batterierne hurtig brugt, men det havde jeg nu også forventet smiley

• #6   8. jan 2017 Tæver reagerer meget forskelligt når de har hvalpe. Har fulgt med på sidelinjen hos flere opdrættere i mange år. Nogle af tæverne kan nærmest ikke trækkes væk fra hvalpene, andre vil kun lige ind og give mælk, og så skrider de igen.
    Man må tage udgangspunkt i den enkelte tæve. Og det lyder som om at din, og hendes hvalpe har det ok med at være adskilt i kortere perioder.

• #9   8. jan 2017 CF: Ja smiley

• #10   8. jan 2017 Jeg er på linje med de andre. Så længe tæven har lyst til det, og hvalpene ikke er alene "for længe" - som det ikke lyder til at de er, så er det jo fint.

Da vores havde hvalpe ramte vi "desværre" lige ind i jagtsæsonen - ingen tvivl hos vores hund - hun skulle med. Hvalpene var vel 6-7 uger og var endda pakket i bilen og med hos de venner vi var på jagt hos. Vores hund tog med på jagt, lagde sig ind til hvalpene i vores frokostpause, og så var hun klar til at gå med igen. smiley Men hun bestemte altså selv. smiley

• #11   8. jan 2017 Jeg er glad for, at det ikke er mig der er en total uansvarlig opdrætter, der tillader at min tæve selv bestemmer! smiley

Og hvalpene vokser og udviklet sit super godt, så tænker at de er i trivsel!

• #12   8. jan 2017 Fra dag 1 efter fødslen kommer tæven ud i snor for at lufte sig, men får selv lov at bestemme, hvornår vi skal vende om. De fleste vil bare lige lufte sig og så hurtigt hjem igen de første dage, men det bliver ret hurtigt længere og længere.

Mine tæver kan også gå frit til og fra hvalpene fra starten af, og efter et par dage har de fleste af dem forladt hvalpene med jævne mellemrum for at hygge sig i stuen med os andre. Når hvalpene er ca en uge, er det ret begrænset, hvor meget de har ligget hos hvalpene ud over fodringstid.

Mine tæver har ret hurtigt delt deres tid mellem at være mor og så deltage i deres normale liv. Generelt har det fungeret godt, dog husker jeg med gru tilbage på Celtia's første kuld. Hun foretrak hurtigt at sove på soveværelset som hun plejer, men gik et par gange hver nat ud for at tjekke at de søde små havde det godt. DVS. hun vækkede dem, så de skreg af fuld hals, fordi de forventede mad, hvorpå hun gik tilfreds ind på soveværelset igen og lagde sig til at sove. Så kunne jeg ligge der og høre på hyleriet smiley Det skal siges, at hendes hvalpe var fede og velnærede, så de manglede ikke noget, men hun var ikke særlig populær, når hun lavede det nummer.

• #14   8. jan 2017 Synes du skal gøre hvad du og tæven føler for og ikke hvad alle andre mener er rigtigt eller forkert.

• #16   8. jan 2017 Og jeg siger jeg synes hun skal gøre hvad hende og tæven føler for, i stedet for at gå op i hvad andre gør.

• #18   8. jan 2017 Jeg har netop taget min tæve med til træning fordi jeg har vurderet at det ikke var uansvarligt!
    At en bekendt så syntes jeg er dybt uansvarlig (også avler) gør at jeg spørg indtil hvad andre gør!
    Det kunne jo også være, at jeg var helt forkert på den!

Jeg syntes det er dejligt at høre hvad andre gør, og så kan jeg jo selv vurdere udfra svarene hvad jeg gør smiley

• #19   8. jan 2017 Jamen jeg synes jo netop at du har gjort det rette, DU har vurderet at din tæve gerne ville med til træning og DU har vurderet at hvalpene kunne klare sig selv imens.
    Det er jo det jeg vil frem til, gør som du og tæven føler for og skid da hul i hvad alle andre siger.
    Det ville jeg selv gøre.
    Jeg kan jo læse at hverken tæven eller hvalpe led nød, så du har ikke handlet uansvarligt.

Kommentér på:
Hvornår og hvor længe må tæven være væk fra hvalpene?

Annonce