{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.646 visninger | Oprettet:

Kønsfordeling i kuld? {{forumTopicSubject}}

Hej folkens.

Nu følger jeg tit med når folk jeg kender får hvalpekuld og er blevet nysgerrig på et spørgsmål til jer der avler og købere.

1. Hvilken Kønsfordeling vil i helst have i et kuld hvis det var valgfrit? Og hvorfor?

2. Hvilket køn oplever i der er størst efterspørgsel på?

Til hundeejere smiley

Hvorfor vælger i det ene køn over det andet?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kønsfordeling i kuld?
  • #2   10. feb 2017 Jeg vil helst have 70% tæver - ganske enkelt pga. efterspørgsel smiley Pai skal have et kuld om 4 uger, og jeg kunne sælge 15 tæver! (Hvilket jeg naturligvis ikke håber, der kommer!!!)

  • #4   10. feb 2017 Så tager den med 'til hundeejere' smiley
    Jeg har hanhund og skal helt klart have en hanhund igen. Det med løbetid og skiftende humør er ikke lige mig smiley


  • #5   10. feb 2017 Jeg har både hanhund og tæve og kan se fordele ved begge køn. Men næste hund skal være tæve - tror jeg er mest til det temperament men kan ikke udelukke, at der kommer flere hanhunde smiley

  • #6   10. feb 2017 Flest tæver, og det har jeg også fået hver eneste gang.
    Efterspørgslen er større på tæver, fordi de er nemmere at håndtere - i min race. Hannerne skaber generelt større udfordringer i løbet af de første to år.
    Hun-sædcellerne holder længere end hannerne, så ved at parre før eller lige på ægløsning, er der bedre odds for tæver, rent statistisk.


  • #7   10. feb 2017 Jeg parrede 24 timer efter ægløsning og fik 5 tæver sidst smiley

  • #8   10. feb 2017 Spændende. Jeg synes nemlig også jeg oplever flest der vil have tæver. Vi har selv altid haft hanner indtil Zivah, men den næste engang tror jeg skal være en tæve, men man skal aldrig sige aldrig xD

  • #9   10. feb 2017 Hun-sædceller?? Det er der da ikke noget der hedder? Så er jeg gået helt galt i biologitimen i hvert tilfælde (hvilket ikke kan afvises smiley )

  • #10   10. feb 2017 Sædceller bærer enten X eller Y kromosomet, og bestemmer derfor om det ender med at blive hunner eller hanner.

  • #11   10. feb 2017 Æg er altid hun. Sædceller kan være begge dele. Ligesom på mennesker.
    Det er manden, der afgør kønnet på afkom.
    Hansædceller går hurtigere til grunde end hunsædceller, rent statistisk og gennemsnitligt.


  • #12   10. feb 2017 Jeg vil gerne have flest tæver, både fordi der ofte har været mest efterspørgsel på dem og så fordi, jeg normalt satser på selv at beholde en tæve, og jeg vil jo gerne have stort udvalg at vælge imellem. smiley

    Oftest har jeg dog fået flest hanner smiley

    Til gengæld ved jeg at en af de andre pyreneer opdrættere, har oplevet det stik modsatte, så måske vil folk bare helst have det køn, man ikke har. smiley

    Sidste kuld havde jeg en ret jævn fordeling: 5 hanner og 4 tæver. Der var alle hannerne solgt, før jeg fik solgt en enkelt tæve. Så det kan veksle totalt fra kuld til kuld.


  • #14   10. feb 2017 Vores ønsker skifter fra kuld til kuld pga. efterspørgsel - så nemt kan det siges smiley

  • #15   10. feb 2017 Som hundeejer vil jeg helst have hanhunde.
    De har bare et eller andet (det der hanhundepræg) som er mere mig


  • #16   10. feb 2017 Jeg vil helst have flest tæver, da de er langt nemmere at sælge. Det betyder en hel del i en race som er yderst svær at afsætte i forvejen. Vi har haft 8 kuld med sammenlagt 30 hvalpe. Vi har haft 16 hanner og 14 tæver. Det er rimelig ligeligt fordelt. Vi parrer altid 24 og 48 timer efter ægløsning. Det er på 3 tæver og 7 hanner. Vores hvalpekøbere er primært opdrættere og udstillere i andre lande. Det sker dog heldigvis fra tid til anden, at vi sælger til kæl hos familier som ikke tidligere har ejet Sealyham Terriers. Det bliver spændende at se om det samme mønster gør sig gældende, når nu vi starter op med Airedale i år. Det afhænger dog helt af røntgenresultaterne.

  • #18   10. feb 2017 Som hundejer er jeg kun til tæver. Jeg orker simpelthen ikke de der "hanhundetendenser", som fx strinteri (min egen tæve strinter også, men slet ikke ligeså meget som hanner), og så synes jeg simpelthen, der er et eller andet vildt patetisk ved hanner, når de får lige dén den specifikke hunhunde duft i næsen, så de slet ikke kan andet end at stå og savle, hyle, stikker af efter hunhunden, går fra foderet, er umulige at træne, etc. Jeg ville være en alt for hård ejer overfor en hanhund, for jeg har intet til overs for det der smiley

  • #20   10. feb 2017 I min race er tæverne klart mest efterspurgt.
    Der er bare noget med små selskabshunde med hvide krøllede lokker, som tiltaler de sammemennesker der ønsker sig en tæve...
    Jeg kunne forestille mig man i mere maskuline racer måske har det omvendt? At det der tiltaler folk ved en bulldog også gør man er mere hooked på en hanhund?
    Blot en tanke..


  • #21   10. feb 2017 Jeg vil helst have flest tævehvalpe - pga efterspørgsel smiley De fleste vil have tæver. Spooky - kunne jeg kun have en hund ( og var ikke opdrætter ) ville jeg have en hanhund smiley

    Jeg er meget enig i det med at parre tidligt giver øget chance for flere tæver. Mange gange vil tæven dog først stå for hannen efter ægløsning - og æggene er også først modne for befrugtning et par dage efter ægløsning. Men jeg mener man med fordel kan parre så tidligt som muligt, hvis man gerne vil have flest tæver. Det har jeg altid gjort.

    Jeg har fået 45 hvalpe - de 16 er hanner, de 29 er tæver. Så jeg tror på metoden smiley

    Ved insemination har jeg fået 50/50.


  • #22   10. feb 2017 Det sjovt at der tegner sig lidt et mønster men som samtidig har stor fleksibilitet fra kuld til kuld (:

    Jeg hælder mest til tæve af samme årsager som A-S taler om. Jeg synes langt mindre om de der hanhunde tendenser end om en tæve der kommer i løbet af og til og skal holdes under opsyn smiley


  • #24   10. feb 2017 1. 4 tæver og 2 hanhunde ønskes, tak smiley
    Omend det helt sikkert bliver omvendt med mit held smiley

    2. Det svinger lidt indenfor racen om det er han eller tæve der er størst efterspørgsel efter. Ifht. det med ikke at kunne abstrahere fra løbske tæver er ikke et særlig stort problem indenfor racen - Ikke indenfor arbejdshundene i hvertfald.
    Samtidig slipper man for løbetids og hormonelle svingninger.
    Så tror det er derfor der skiftevis er efterspørgsel efter hanner og tæver.
    I øjeblikket er det dog mest tæver der er rift efter, af en eller anden årsag smiley


  • #26   10. feb 2017 Gerne en rimelig ligelig fordeling, men skal der være overvægt af det ene køn, så flest tæver, der er størst efterspørgsel på tæver, men jeg oplever også at nogle hvalpekøbere kan flyttes smiley

    Sidste kuld havde jeg forudbestillinger på 3 af hver, så det passede perfekt smiley At jeg så efter hvalpene var født kunne have solgt flere af begge køn er en anden sag smiley
    En kuldstørrelse på 5-8 er det jeg helst vil have.


  • #27   10. feb 2017 Åh Louise
    Må man komme forbi bare og kysse og kramme lidt, hvis der kommer airedale vapser smiley


  • #29   10. feb 2017 Vi har kun haft et kuld på vores cairn terrier - hun fik 6 drenge. Tæve parret samme sted ugen før , fik 5 tæver. Heldigt for os var der det år mest efterspørgsel på drenge.

  • #30   10. feb 2017 A-S : Nu er det jo langt fra alle hanhunde der er sådan, vores letter ben når de er ude og gå tur, ellers går de intet af det andet, det har min fars hanhunde heller aldrig gjort smiley

    Jeg vil helst have hanhunde, jeg gider ikke bøvlet med løbetid osv , og så er jeg også bare mere til deres temperament. Der er sgu rigelig kælling i mig, vi behøves ikke flere her i hjemmet, ahahahahahaha smiley


  • #31   10. feb 2017 Jeg kunne godt ønske mig flest tæver i mit næste, men også en god hanhund helst *gg*

    Jeg får cirka 1 hanforespørgsel for hver 10 tæve forespørgsel tror jeg.. har ind til videre kun totalt accepteret 2 han købere, der blev dog ikke en hund til dem i sidste kuld. Der er meget mere salg i tæver.

    Sidste kuld parrede jeg 24 og 48 timer efter æl (cirka), der var 5 tæver smiley


  • #32   10. feb 2017 Da jeg skulle have min første BC, der ville jeg have en han - endte med en tæve, og det er jeg absolut glad for. smiley

    Næste hvalp er jeg dog ligeglad med kønnet på - den skal bare harmonere med mig. Både en tæve eller han ville passe ind hos os smiley


  • #34   10. feb 2017 Rikke, jeg har endnu til gode at møde en hanhund, som ikke irriterede mig grænseløst på den ene eller anden måde med dens "hanhundet-hed", så jeg tror bare, vi skal være enige om at være uenige om hvilket køn, der er mest bøvl med smiley

  • #35   11. feb 2017 Det er spændende erfaringer i fortæller om (:

  • #36   11. feb 2017 #27 Ih Ditte selvfølgelig må du da det! Ingen tvivl om at det bliver slået op med stort herinde, så hold mig endelig op på det. Hvor bor du?

  • #37   11. feb 2017 Ok som hundeejer og ikke opdrætter, vil jeg til hver en tid vælge en hanhund. Jeg elsker at have en han i min flok. Selvfølgelig er de hanhunde når tæverne er læbske. Sådan SKAL det jo gerne være. Men det er kun mine egne poger der læver max 1 gang årligt.
    Jeg har haft 5 hanner og kun én har strintet lidt indendøre. Det var kun fordi der var en ældre han også. Sealyer strejfer ikke og sidder ikke ved lågen og hyler når naboens tæve er løbsk. Hannerne i vores race er bare mere hengivne og sjove. Tæverne er mere som kvinder. Knibske og sære hahaha


  • #39   11. feb 2017 Åh jeg ville elske det Louise, har ikke nusset airedale vapser siden jeg var barn.
    Jeg bor i Faxe ladeplads på sydsjælland, håber ikke det er for langt væk


  • #40   11. feb 2017 I min race er der mest salg i hanhunde så forestiller mig, at det er det, opdrætterne helst vil ha.
    Jeg har selv hanhunde - kan ikke lide tæver før de er omkring en 7-8 år ... og det er lidt længe at gå og irritere sig over sin hund - derfor hanhund til mig smiley


  • #42   11. feb 2017 Vores to hanner tøsetisser nu også ret ofte smiley

    AS: Det var ikke frdi jeg ville overbevidse dig om at hanner bedste, det er jo helt fair man fortrækker det ene fremfor det andet. Jeg ville bare lige sige at det jo er LANGT fra alle hanner der gør de ting du beskriver smiley


  • #43   11. feb 2017 Jeg synes det er ærgerligt at tråden skal udvikle sig til en debat om for og imod det ene eller andet køn. Dem har vi haft masser af, og ikke ret mange som denne, hvor folk bare kan give sin mening til kende uden at andre forsøger at modargumentere en holdning, som næppe vil ændre sig ved hverken den ene eller anden side smiley
    Jeg synes TS oplæg og emne er langt mere interessant, men det kan self også bare være mig..


  • #45   11. feb 2017 #39
    Ditte jeg bor på Nordfalster, så det kan vist ikke kaldes langt væk;)


  • #46   11. feb 2017 pomeranians afgjort flest tæver...papillions (førhen) flest hanner collies tæver, skulle jeg have en hund så hanhund de er så flotte og træn-bare.
    2 spørgsmål tæver ,der var Kewin god for har givet flest af dem....nu er han jo gået på pension.....heldigvis var den sidste hvalp her en Tæve så familien fortsætter, med RØDTOP.....


    profilbillede
  • #47   11. feb 2017 Fantastisk Louise smiley

  • #48   11. feb 2017 Jeg synes faktisk det utroligt spændende.

    Forestiller mig også der måske er forskel ønskelige køn på racer, da jeg tit synes at folk som går ipo f.eks har hanner.

    Dog ved jeg ikke om der er en præference i andre konkurrence sports


  • #49   11. feb 2017 Det var ikke sådan rettet specifikt Lens smiley

  • #50   11. feb 2017 Jeg trives bedst med hanhunde. Synes at de er mindre humørsvingende, og mere ukomplicerede. Har dog også tæver, og fungerer fint med dem. Så jeg ville godt kunne overtales til at tage en tæve, hvis der ikke var flere hanner i et kuld.

  • #51   11. feb 2017 Jeg har kun en gang været ude for, at en hvalpekøber er endt med at købe det modsatte køn i forhold til deres oprindelige ønske. Faktisk synes jeg, at det er en af de ting, folk er allermest afklaret omkring, allerede inden de kontakter mig.

  • #52   11. feb 2017 Lens, der er enormt mange ting at tage højde for, når man vælger avlshan, så om hanhunden går fra foderet osv., når der er tæver i løbetid i nærheden, ville i hvert fald ikke diskvalificere ham for mig. Jeg ville nok være mere tilbøjelig til at droppe en hanhund, der var for sløv, når der skulle parres. Det har jeg så godt nok heller aldrig været ude for smiley

    En hanhund, der er god til at skelne om hvorvidt tæven er klar eller ej, er helt klart at foretrække, specielt hvis det er min han, så det er mig, der skal leve med det smiley , men der er mange ting, der kommer før det, når jeg vælger han.



  • #55   12. feb 2017 Så kan jeg bedre forstå der kun er hanner tilbage når jeg kigger hund..
    Vil også selv have en tæve..udelukkende pga temperament ..ikke med henblik på avl overhovedet..men syntes de er lettere at opdrage..
    Det er kun løbetiden der er træls.


  • #56   13. feb 2017 Det er rigtig sjovt og spændende og læse folks forskellige præferencer både til køn men også fordeling af køn i kuldene smiley

    Jeg har tit haft tanken at avlere nok gerne ville have flest tæver for at have mest at vælge i mellem, da jeg kender en del som tit beholder en hvalp selv når de laver kuld, eller "beholder" til udstationering, for mulig avl.


  • #57   13. feb 2017 Anya: Men opdrættere vil vel i princippet også gerne beholde hanner? smiley Jeg vil ihvertfald gerne, dog i udstationering. Fik bare ikke en eneste sidste gang smiley

  • #58   13. feb 2017 Calule - Det skal jeg slet ikke udelukke smiley Jeg mindes bare ikke at have mødt en opdrætter selv der ville xD Men det lyder ret sandsynligt når du siger det smiley

  • #59   13. feb 2017 Det kan sagtens være det er mere udbredt at ville beholde tæver som opdrætter. Jeg vil bare gerne også beholde en han *gg*

  • #60   13. feb 2017 Jeg glæder mig altså til dit hvalpespam. Jeg har altid været vildt forelsket i Oijo, og kiggede lige på din hjemmeside og det er da en super flot han du har fundet også, så det kan kun blive godt smiley

  • #61   13. feb 2017 I min race og variant er hannerne langt mere efterspurgte end tæverne og hanner er ofte solgt inden de er kommet til verden.
    Her og der koster de også lidt mere.

    Vi almindelige hundeejere er oppe imod myndighederne, når vi skal have hanhund smiley

    Da vi søgte efter vores første brugsschæfer var jeg i kontakt med en kennel, der kun solgte hanner til tjenestehundebrug eller hundeførere, der allerede havde resultater inden for hundesport.
    Trods det at vi havde været schæferejere (han) i 12 år på det tidspunkt, ville vi aldrig komme i betragtning til en han der.
    En tæve? No problemo...


  • #62   13. feb 2017 CH - Ja jeg tænkte godt at hanner indenfor brugsschæfer nok også var mere efterspurgt. Sjovt som forskellige krav der er.

    Jeg tænker næsten at det samme gælder for Mallerne.
    - Men jeg tror måske ikke det gælder så meget for dobers og rotter mere?


  • #63   13. feb 2017 Jeg tror også det bliver rigtig, rigtig godt smiley og tusind tak. Hun er sådan en god bjørn lille O smiley og hannen er bare såå sød og smuk smiley

  • #64   13. feb 2017 Maller er trods deres egenskaber ikke voldsomt brugt som tjenestehund i DK.

    Jeg tror faktisk ikke det er et problem i den race, jeg har ihvertfald ikke hørt om det.

    Rotter, dober og boxer, som før har været brugt ses ikke som patruljhunde mere.

    Hvad narko- og toldhunde angår, så er det min oplevelse at man ikke kun bruger hanner.
    Det er vist mest lab og spaniels, de bruger til det og vist af begge køn.

    Mine- og bombehunde er vist også kun hanner.



  • #65   13. feb 2017 Tak for indsigten CH, det er yderst spændende at få udvidet ens horisont (:

  • #66   13. feb 2017 Jeg ser da bestemt også opdrættere, der beholder hanner, men de af os, der har vores hunde som familiehunde i en flok, der gerne skulle kunne enes, kan ofte kun have en han. Specielt, når man også har tæver, der kommer i løbetid.

    Det varierer måske fra race til race, men jeg er sikker på, at der er en del racer, hvor det gør sig gældende. Der er ingen garanti for at man kan have flere tæver fredeligt sammen, men i hvert fald i min race er sandsynligheden meget større for, at det fungerer godt med flere tæver og en han end med det modsatte.

    Og så lever de fleste af os med en grænse på max fire hunde som loven foreskriver for alt andet end erhvervsmæssigt hundehold, og vil man gerne kunne have kuld jævnligt, så når man hurtigt den grænse bare med tæver, med mindre man skiller sig af med pensionister og lign. Skal man også have plads til en hanhund eller 2, så bliver det svært.


Kommentér på:
Kønsfordeling i kuld?

Annonce