Flade snuder og sundhedsproblemer? Flade snuder og sundhedsproblemer?
Jeg har været væk fra hundegalleri i nogen tid, men jeg kan ikke se at dette er blevet diskuteret herinde endnu.
De flade snuder...
Den Danske Dyrlægeforening har været ude og advare om avlen af de flade snuder hos hunde som Mops, Fransk Bulldog, Engelsk Bulldog m.fl.
Det kan I læse her:
https://www.ddd.dk/nyheder/presse/Sider/Verdens-dyrl%C3%A6ger-advarer-mod-flade-hundesnuder-.aspx
Jeg har selv skrevet et blogindlæg om emnet her:
http://agilitypote.dk/flade-snuder-anatomi-og-sundhed/
Er der nogle avlere af racerne herinde? Hvad er jeres tanker om problemerne? Er det et tavle/ikke-tavle problem i jeres øjne? Hvem bærer ansvaret og hvorfor er vi kommet så vidt?
Jeg synes personligt at det er ærgerligt at vi sætter hunde i verden som har SÅ stor risiko for at blive særdeles syge...
jan 2012
Følger: 13 Følgere: 13 Hunde: 2 Emner: 8 Svar: 228
aug 2013
Følger: 8 Følgere: 15 Hunde: 1 Emner: 50 Svar: 979
Tænker bare at jeg ofte er forbi udstillinger og synes bestemt ikke de ser specielt fine og sunde ud, men han ved nok mere som dommer
jun 2011
Følger: 26 Følgere: 39 Hunde: 5 Emner: 24 Svar: 491
Jeg er helt enig i kritikken, vi har et kæmpe problem og der skulle heller være handlet i går end i dag..
I mine øjne er det et problem som gælder alle hunde både med og uden stamtavle og derfor bør evt. Indgreb laves ved lov, så det gælder alle de impliceret racer med og uden stambog.
Vi er mange der bærer ansvaret, både hvalpekøbere, opdrættere, klubber og dommere..men som klub, opdrætter og dommer med viden om racerne, deres sundhedsproblematikker osv. syntes jeg at vi bærer det største ansvar og har den største forpligtelse til at få bragt orden i sagerne.
Jeg tror at vi er kommet så vidt som vi er, fordi ingen har set eller handlet på problemerne i takt med at de er kommet, både bevidst og ubevidst...måske på grund af manglende lyst, evne eller viden.
Jeg tror på at en fælles sundheds og avlsstrategi, åben og ærlighed, offentlige kendte statuser, en ændret racestandard og kontrolleret indkrydsning af anden race er vejen frem for sundere eksemplarer af disse racer.
jun 2011
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.954
Og helt ærligt tror jeg, at hvis man tog hånd om problemerne i de større klubber, så ville det også brede sig til både mindre klubber og tavleløs. Det tavleløs avl der laves, laves jo primært på hunde, der enten selv har tavle eller som er afkom efter tavleforældre... Så hvis man får gjort noget ved den organiserede avl, så forplanter det sig, det er jeg næsten sikker på.
Men det kræver naturligvis, at man stiller nogen krav til opdrætterne og i hvert fald i DKK er man jo ikke meget for dette længere.
jan 2012
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.128
jun 2011
jun 2011
Jeg ved ikke præcist hvordan et forbud, indgreb eller lign. skal se ud eller effektueres, men det kunne være forbud mod avl uden stamtavle i første omgang, for det er den eneste type avl du har mulighed for at kontrollere i en grad hvor det ville kunne gøre en forskel sundhedsmæssigt
sep 2007
Følger: 10 Følgere: 20 Hunde: 2 Emner: 73 Svar: 7.079
maj 2007
jan 2007
Jeg ville vildt gerne kunne anbefale folk at købe med tavle, men ved den franske kan det være virkeligt svært at argumentere for. Hvis klubben ryddede op i egne rækker ville det være meget nemmere at sende folk i den retning.
okt 2016
Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.143
Ja, mon ikke at man skal feje for egen dør, inden man skyder skylden på dem uden stamtavler..
jun 2011
jun 2011
okt 2016
jan 2007
Jeg tror du næsten det er mere realistisk at starte et avlsprogram udenom bulldogklubben, hvor man så netop kan stille krav, end det er at klubben erkender problemerne. Trist, for jeg er da absolut fortaler for tavler osv. Men den klub er godt nok tung at danse med.
jun 2011
Det handler om at man i alle år har avlet efter devisen "hvad jeg ikke ved, har jeg ikke ondt af" og straffen for den metode kommer nu..
For nogle år siden fandt man ud af at det var klogt at de franske skulle have haler, det var jo et problem når man i mange pr havde avlet efter hunde uden..det kan være svært at finde nye avlsdyr, når man i alle de år har selekteret for det modsatte af det som er det fornuftigste.
jun 2011
Jeg har aldrig påstået at stamtavler var det eneste rigtige, jeg skriver at det var et værktøj til kontrolleret at forbedre en race, som egentlig burde forbydes.
Det skulle kun bruges som et redskab, til skuden var vendt, men det kræver selvfølgelig at klubberne gør deres arbejde ordenligt ellers giver det ingen mening overhovedet.
jun 2011
okt 2016
Vil du gerne have at en virksomhed f.eks DKK skal have monopol på at avle racerene hunde...eller hvordan skal jeg forstå det..? Er det ikke nok at de ejer Dansk Hunderegister, som alle hunde jo skal være med i (lovpligtigt register)
jun 2011
Hvis det kan redde en race fra et evt. Forbud..så ja.
Har du et bud på hvad der kunne være løsningen på problemet? Hvis vi snakker om at vi står overfor et her og nu forbud?
jun 2011
jun 2011
okt 2016
Har du et bud på hvad der kunne være løsningen på problemet? Hvis vi snakker om at vi står overfor et her og nu forbud?
Molosshuset: Min løsning ville være at uddanne/oplyse dommerne bedre..så de bliver tvunget til at slå ned på usunde hunde..og så selvfølgelig avlsrestriktioner..dvs en tvunget ændring af avlsstrategien for visse opdrætterne..
Beklager at jeg måtte tilføre lidt for at fremme forståelsen..men ser da frem til at høre dit synspunkt..
Så længe der er købere er der disse hunde....
Lens: Så længe der er købere til gamle biler med skjulte fejl og mangler, så vil de kunne sælges.. Synes ikke at det retfærdiggøre at lave noget lort..og det er uanset hvor pæn en butik man ellers har, eller hvor "fine" papirer man nu kan fremvise..
PS: opdrætter ikke, idet det er blevet ødelagt af hundeloven med forbud mod visse racer..
jun 2011
jun 2011
Dommerne har ikke røngtenblik og smertestillende, cortison, operationer osv. er ikke et ukendt for bulldog opdrættere..
Hvilke restriktioner ville være vigtige og ville kunne gøre en forskel for eks. Fransk bulldog?
okt 2016
Dommerne har ikke røngtenblik og smertestillende, cortison, operationer osv. er ikke et ukendt for bulldog opdrættere..
Jeg ser da gerne en hurtig dyrelæge gennemgang.hvis altså dommerne ikke selv kan se vejrtrækningsproblemer og tydelig furunkulose..osv..
Hvilke restriktioner ville være vigtige og ville kunne gøre en forskel for eks. Fransk bulldog?
Det er ikke lige den race som jeg har den største viden om.. Men de generelle problemer som de andre "fladsnuder" lider af, er vel også et stort problem hos Fransk Bulldog.. Ser feks. gerne at de kan løbe uden at være ved at dø..
Her er en der godt kan løbe (bryder mig dog slet ikke om at hunde skal jagte vilde dyr)
https://www.youtube.com/watch?v=DfMFmbSxm68
jun 2011
jun 2011
Hvilken metode skal bruges til at vurdere og graduere eks. vejrtrækningen?
Lad os så bare sige at vejrtrækningen ikke var fingeret og den var god, hvad så med de andre invaliderende problemer racen døjer med, skal der laves restriktioner for dem alle og hvad skal grænseværdierne være?
Hvad med genpuljen og diversiteten, nå over halvdelen er blevet kaseret af den ene eller anden grund?
okt 2016
Man kunne jo starte med at slå ned på dem, som står med tungen ude af halsen bare efter et par runder i udstillings-ringen i adstadigt tempo..
Lad os så bare sige at vejrtrækningen ikke var fingeret og den var god, hvad så med de andre invaliderende problemer racen døjer med, skal der laves restriktioner for dem alle og hvad skal grænseværdierne være?
Det må jo være op til specialklubben at vælge hvilke sygdomme man anser som de mest fundamentale fejl.. Man må jo formode at specialklubberne har den største viden om de enkelte racer..
Hvad med genpuljen og diversiteten, nå over halvdelen er blevet kaseret af den ene eller anden grund?
Hvis det viser sig at diversiteten bliver for ringe, så må man jo lave outcross til andre foreninger eller andre racer..Hvis altså såfremt det viser sig at være så galt med indavlskoefficienten på de resterende sunde individer..Nu kender jeg ikke til hvor mange individer som har grundlagt racen..
jun 2011
okt 2016
Det tror jeg at du har ret i..man må dog håbe på at dem, som ikke udstiller stadig formår at bibeholde lidt af typen.. Flot FB #37 i øvrigt..
jun 2011
jun 2011
Jeg er ligeglad med "type" forstået på den måde at det vigtigste for mig er at hunden er rask og funktionel, så den kan leve et normalt hundeliv med alt hvad det indebærer og så længe sindet er som det skal være for racen, så kan jeg godt se igennem eksteriørmæssige afvigelser.
okt 2016
Nu er opfattelsen af korrekt type jo meget forskellige alt efter hvilke kredse man færdes i..Jeg går ind for at bibeholde den oprindelige type og standard for alle hunderacer.. Altså som racen oprindelig så ud.. Hvordan vil en hund med snudelængde som #37 klare sig på udstillinger i dag, hvis at ellers at den lever op til standarden.. Eller er standarden ændret meget gennem årene for at tilfredsstille modelunerne i udstillings-ringen..
Synes det er lidt besynderligt, hvis man fremviser en fin stamtavle som går 100år tilbage, og at hundene så slet ikke ligner dem som ligger længst tilbage i stambøgerne..
jun 2011
jun 2011
okt 2016
hvis køberne ikke købte hvalpe hos tvivlsomme sælgere med/uden tavle så ville sundhedstilstanden stige.
DKK: Forlanger du virkelig at førstegangskøberne skal vide mere om hunde, end opdrætterne gør.. Det er da at løbe fra ansvaret/stemplet.. Skal folk som benytter et autoværksted også sætte sig ind i hvilke smøremidler som kommer på deres vogn..
okt 2016
Måske at de ved selvsyn har konstateret, at en blandings-bulldog som er mere outcrossed lever længere og uden så mange racerelaterede sygdomme..
the incidence of 10 genetic disorders (42%) was significantly greater in purebred dogs.
http://www.instituteofcaninebiology.org/blog/health-of-purebred-vs-mixed-breed-dogs-the-data
Jeg er selv klart til racehunde, men ved bulldogs ville jeg hovedsagelig foretrække hunde som er outcrossed lidt med andre racer.. Det findes intet grundlag for at sige at racerene hunde med stambøger er sundere end blandinger..snarere tværtimod.
okt 2016
Nej, det tror jeg bestemt ikke , hvis man vil bibeholde stamtavlen.. Der skal ofte anvendes flere racer for at det "virker", så det kræver jo et meget stort videnskabeligt arbejde..her er lidt om sagen..
https://academic.oup.com/jhered/article/94/1/27/2187366
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 31 Svar: 5.515
På samme måde er det også kun racens hjemland, der har mulighed for at ændre i standarderne. Det gør det lidt svært, hvis et enkelt land finder ud af, at man godt vil gøre noget ekstraordinært for sundheden i en race.
Lidt det samme også med bedre uddannelse af udstillingsdommere, DKK kan jo kun forbedre uddannelse af de danske dommere, og på de fleste udstillinger har man udenlandske dommere. De udenlandske dommere får inden de dømmer i DK et skriv med besked på at forholde sig til sundheden hos hundene og med fix punkter for visse racer. Men hvad hjælper det, hvis de er så vant til et bestemt udseende, at de ikke ser problemerne.
jan 2012
Fulgt op på gårsdagens indlæg med mine bekymringer. I er velkomne til at læse med, men der er nogle af pointerne som er magen til dem I selv beskriver - til trods for at jeg skrev indlægget igår morges!
maj 2008
Prøv at se på, hvor længe det har taget at få godkendt to farvede pudler udelukkende fordi den franske klub var imod, og det selv om den oprindelige puddel faktisk var to farvet.
Men det sker da at enkelte racer får lov at lave enkelte parringer med anden race, som f.eks. det sker i Norge med Lundehunden, som er en talmæssig ekstrem lille race. Det er et projekt, der bliver styret meget tæt af specialklub og NKK. Det er ikke noget private bare lige kan få lov til.
Som en lille kuriøsitet kan jeg nævne, at man i Frankrig stadig kan godkende ikke stambogsførte pyreneerhunde. De får så experimental stamtavle (riex), kan udstilles og avles på, men en hund med riex i sin stamtavle kan ikke få Cacib (internationalt certificat). Det svarer meget til, hvad man gør, når man gendanner en race, som f.eks. Broholmer, Dansk Spids osv, men med den forskel at pyren ikke er en race under rekonstruktion. Det kan så kun ske i Frankrig, og selv om jeg kender til hunde med ufuldstændig stamtavle, så er det ikke noget, der sker ret tit.
jun 2011
Det er jo umuligt at lave research på en race, samt navigere rundt i hvad der er vigtig at ligge vægt på, når alle negligere samtlige problematikker og normalisere alt det unormale..
Da jeg startede i bulldog opdræt og begyndte at stille spørgsmåls tegn ved de forskellige problematikker fik jeg "pænt" at vide at jeg ikke anede hvad jeg snakkede om og derved ikke kunne udtale mig, at racen ikke fejler mere end alle andre osv. Osv.
Tænk hvis jeg havde stillet mig tilfreds med alle de opdrætteres livsløgne, fordi at de var "fagfolk" og havde 30 års erfaring indenfor racen..
Jeg har så sent som i dag skulle ligge øre til en masse pladder om at det er miljøet(trapper)der er årsag til diskusprolaps...
I bulldogverden har andres uoplyste pladder det med at blive til virkelighed, lidt ligesom at næselængden er helt uden betydning...den har betydning, men det har 4-5 andre luftvejsrelateret ting også og det er samspillet mellem dem alle, der giver en god vejrtrækning. Men igen, en god vejrtrækning er relativ..
jan 2007
JEG ville vælge en anden race - men det ved vi jo allesammen godt, at det gør samtlige købere altså ikke. Så vælger de gode køber det bedste af det revl og krat der er den franske bulldog.
For ja, der findes enkelte (som f.eks. TS), men de er meget få og kan nu engang ikke producere sunde hunde til hele det danske folk.
Før man kan lægge ansvaret over på køberne og sige, at de simpelthen må vælge hund fra bedre avl, så er der altså nødt til at være nogen, der faktisk avler hunde, der er i orden. Og som ikke-rutineret hundekøber er det dælme op af bakke i den race, for selv når man gør det hele rigtigt: Læser om racen, kontakter specialklubben, får råd og vejledning fra ejere/opdrættere, så ender man i de fleste tilfælde alligevel med en overtypet hund med helbredsproblemer, for desværre synes specialklub og lang de fleste opdrættere jo ikke, at racen har de store problemer, så de giver naturligvis heller ikke den nødvendige, kritiske vejledning.
Så lige i DEN race, synes jeg faktisk ikke man bare kan lægge ansvaret over på køberne - der skal sgu være nogen selverkendelse blandt opdrættere og i specialklubben så der gives ordentlig vejledning og så der rent faktisk ER alternativer til de overtypede og syge hunde.
maj 2007
Det er ikke tilfældet med EB. Nu møder jeg ikke så mange, men dem jeg møder er som oftest nogle fede, besværende stakler.
maj 2007
jan 2007
De alternative bulddogs (OEB osv.) har jo heller ikke ligefrem ry for at være sundere... De har absolut også deres at slås med og oveni er det så mere end svært at vide hvad man køber, fordi der er ENDNU mindre kontrol, registrering osv.
Der er helt sikkert andre racer man kan vælge som har nogenlunde samme behov for aktivitet, pelspleje osv. og som samtidig er sundere - men så skal man nok indstille sig på ikke at skulle have bulldog.
Skide ærgerligt, for jeg har faktisk et virkeligt godt indtryk af dem, når det kommer til sind/temperament. Har endnu til gode at møde en FB med et rigtig dårligt sind (med de findes da sikkert), og de er jo bare nemme og omgængelige for de fleste ejere.
okt 2016
Nu skal man jo lige huske på at OEB er en form for rekonstruktion af den gamle old english bulldog. Og idet der selvfølgelig er anvendt Engelsk Bulldog i avlen, så lider den selvfølgelig også af deres sygdoms problematikker.
Vi ved jo godt at forbedring af en hunderace er noget som tager mange år. Når det er sagt, er jeg ret overbevist om at de fleste OEB ER gennemsnitlig en del sundere end Engelsk Bulldog fra FCI... Dermed ikke at forstå, at de er nogle fantastiske sunde racer, for vi ved jo også godt, at Engelsk Bulldog er en af de mest sygdomsramte hunderacer overhovedet.
Indenfor OEB findes der mange forskellige slags/varianter og jeg ser det som et meget stort problem, at vores lovgivning og dermed fødevarestyrelsen, ikke har kunnet oplyse mig omkring, hvilke stamtavler fra hvilke forbund som man kan betragte som valide, og dermed som gældende dokumentation i tvivlstilfælde vedr. om en hund er ulovlig eller ej..
Flere sygdomme kan være særdeles svære at avle ud af hunde, og specielt hvis man ikke får testet afkommet på seriøs vis.. Så det er bestemt ikke altid nok, at krydse ud med en enkelt race eller to, som ikke er bærer af denne sygdom..gid det var så nemt..
okt 2016
Der kan blandt andet forekomme recessive arvelige sygdomme, som pludselig dukker uventet op i avlen, At de er bærer recessivt (vigende)betyder dermed, at de bærer på en form for genforandringen i den ene del af genparret, men at de ikke udvikler sygdommen... Men når de så pludselig bliver parret med en anden bærer..så har vi problemet.. Det er en af grundene til, at det hurtigt kan blive til "raketvidenskab" og derved kan det også blive meget dyrt, at avle hundene sundere..
okt 2016
Og hvis man ikke kan føde og reproducere selv mere, så er man måske endda teknisk uddød allerede..
Der må man jo nok avle lidt mindre efter brede hoveder, i forhold til størrelse og hoftebredde..For det er da særdeles uheldigt med alle de kejsersnit..
maj 2008
Viljen til forbedring skal komme indefra, det hjælper ikke så meget, at vi andre synes, der er et problem.
Flade snuder og sundhedsproblemer?