{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.549 visninger | Oprettet:

Chihuahua opdrættere - hvem? {{forumTopicSubject}}

Hvilke opdrættere af chihuahua kan I anbefale?
Jeg har taget kontakt til 3 kenneler under DKK, men det er ikke så vigtigt for os at hunden har en fancy stamtavle. Så længe hunden er sund og rask, og at vi som minimum kan se moren. Ligeledes er en blandingsrace mellem chihuahua og papillon også ok for os.

Hvem kan I anbefale? Vi søger langhåret.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Chihuahua opdrættere - hvem?
  • #2   11. feb 2018 tjek koebhund.dk der er en hvalpeliste med de der har hvalpe til salg lige nu indenfor DKK.
    Der er også nogle bud i denne tråd: https://www.hundegalleri.dk/forum/generel-diskussion/729480-god_chihuahua_kennel
    Jeg vil dog gerne trække min anbefaling af bymyloves tilbage, jeg har stadig hørt gode ting, men jeg må indrømme at efter jeg har fulgt lidt med på hjemmesiden den sidste tid, kan jeg altså ikke stå indenfor så stort et hundehold med så mange hvalpe på en gang. Jeg vil dog heller ikke sige at jeg ikke anbefaler dem, da jeg ikke ved hvordan det fungere, og derfor kan det godt være et godt sted.

    Derudover følger jeg lidt en DRU opdrætter, hun har dog lige haft hvalpe og ved ikke hvornår hun venter igen, men opdrættet hedder nibians chihuahua, jeg har ikke fulgt dem så længe, men det jeg har set har været super positivt og jeg har kun hørt godt fra hvalpekøbere. De har en facebookgruppe.

    Og jeg vil også kun på det kraftigste råde til at købe med tavle og tjekke godt op omkring Patella Luxation, det er langt fra en garanti at forældrene er tjekket, da det kan springe i mange generationer og bl.a. også komme ved forkert benstilling. Det er desværre en meget udbredt lidelse hos de små racer og chihuahua er bestemt en race der lider under dette, så det er så vigtigt at være opmærksom på det og virkelig sørge for at gøre sit for at undersøge linjer osv. man kan ikke helgardere sig, men gør forarbejdet godt, så du mindsker risikoen for at ende med en hvalp der har det.


  • #3   11. feb 2018 Tak Solvej - det skal nok være brugbart smiley

  • #4   11. feb 2018 Maj-Britt: med fancy stamtavle mener vi, at det er ikke en hund der skal bruges til udstilling o.lign. Derfor er det ikke så vigtigt for os med en DKK stamtavle, så længe hundene er sunde og raske smiley

  • #6   11. feb 2018 Sofia - det har jeg netop forklaret, som du skrev smiley

  • #10   11. feb 2018 Jeg ved godt hvad en stamtavle bruges til. Har selv været inde i hundeavl.

    Kommentarer som IKKE vedrører sig mit spørgsmål bedes undgås, tak...
    Hunden skal udelukkende bruges som familiehund.


  • #13   11. feb 2018 Det gider jeg ikke diskutere. Jeg stiller et spørgsmål og beder om erfaringer med gode opdrættere - intet andet. Jeg siger blot at den ikke behøver have en FANCY tavle - altså behøver mor og far mv. Ikke være øverste 1. klasse, så længe hunden er sund og rask!

    Vi lukker den lige her - og herfra modtages KUN svar på spørgsmålet - tak!


  • #16   11. feb 2018 Maj-britt, man kan jo altså godt få en sund og rask hvalp hvor alt er i orden, uden den er efter champions f.eks. og jeg læser egentligt lidt at fancy i denne sammenhæng handler i høj grad om udstillingsdelen og ikke sundhed eller tavlen som redskab.

    Det er ikke længe siden, faktisk kan de godt være der endnu, at der blev annonceret på hvalpelisten for et kuld med italienske linjer. de kostede også over gennemsnittet mellem 15 og 18.000 kr så vidt jeg husker. Jeg er slet ikke i tvivl om at det handlede om hunde hvor man forventede at de kom til at kunne mere end være familiehunde, om det så var udstilling eller avl eller begge dele ved jeg jo så ikke. Men jeg må indrømme at selvom det så fint ud, var jeg nok selv sprunget pænt videre alene fordi jeg ikke vil give 15-20.000 kr for en familiehund, der kan jeg sagtens finde noget hvor mine krav om sundhed osv. Bliver indfriet og uden at gå på kompromis, til noget billigere penge, fordi jeg ikke behøver det ekstra, som en rigtig god udstillings og avlshund har.
    Det er ikke altid et spørgsmål om stamtavle vs ikke stamtavle men også et spørgsmål om hvad man vil bruge hunden til. Jeg er 100% med på at stamtavle er at foretrække i forhold til sygdomme. Men derefter har jeg selv intet at bruge den til, og derfor kan jeg godt forstå at ts siger det ikke behøver være noget Fancy, for der er opdrættere der netop går meget højt op i at have champions.


  • #17   11. feb 2018 Tak Solvej - det er præcis det jeg mener smiley

  • #19   11. feb 2018 Nu mener jeg ikke at man ikke kan udstille, men at der altså findes de steder. Som du kunne læse i mit indlæg kostede de hvalpe mere, for de var ud fra meget fine italienske linjer i følge opdrætter, det var uden tvivl hunde avlet med noget for øje og ikke for at få gode familie hunde, det var de nok også selvfølgelig.
    Og de kostede jo altså bare mere.

    Og jeg har flere gange oplevet indenfor den race at priserne svinger en del, fra 8-15.000 kr og det er ofte de der går meget op i udstilling der tager mest.

    Jeg går ind for at man altid prøver på at lave så gode hunde som muligt, og jeg ved der har været og tror også der stadig er udstillings krav hvis man vil have den det ekstra stamtavle hos DKK.

    Derudover er det jo altså også en for mig fin måde at sige man ikke behøver de mest spændende udlandske linjer, som man ville gå efter hvis man var opdrætter og skulle finde en ny hund til avlen. Ikke at jeg ikke vil have en sådan hund, det vil jeg da gerne, men der altså langt flere hvalpe der er gode familie hunde men som ikke kan klare sig til tops i udstilling, og der findes gode opdrættere hvor det ikke er det de går efter. Så det er vel egentligt bare en kommentar om at man ikke behøver have fra et sted hvor udstilling er en vigtig del af det.


  • #20   11. feb 2018 Min første hund skulle også bare være familiehund. Og se hvor det førte mig hen (opdrætter, udstiller, kører løb og går prøver i flere sportsgrene).
    Pointen: gør det ordentligt fra begyndelsen. Du aner ikke hvor livet fører dig hen.


  • #21   11. feb 2018 Men malene hvis man ved at man ikke vil den vej er det jo nemt.
    Det er jo ikke fordi man så bare tager det første det bedste eller ikke går efter sundhed osv. Man tager bare ikke udstilling/avl med i ligningen og det betyder ikke at man fravælger dem, men bare at man måske ikke går direkte efter de opdrættere der går meget op i udstilling eller den hvalp der har hele pakken.
    Jeg kan f.eks. godt leve med nogle skønhedsfejl så længe sundheden er i orden og det ikke har betydning for hundens livskvalitet. Men et øre der ikke rejser sig eller lign ville f.eks ikke afholde mig.

    Nå men det var egentligt ikke det tråden handlede om, prøvede bare at forklare hvad fancy stamtavle også kan betyde. Måske er det ikke så meget fremme ved andre racer. Men jeg synes jeg har set det nogle gange ved chihuahua, men jeg har ikke fulgt det længe, så måske det ikke er det så meget mere.


  • #22   12. feb 2018 Malene - den hund vi skal have skal være en han, og skal kastereres så snart den er klar til det - så det er nemt at udelukke avl. Udstillinger hænger mig langt ud af halsen - det er for mig ligesom boligmesser - det siger mig nada og jeg vil helst bare gerne væk igen, hvis jeg endelig bliver hevet derhen, haha.
    Men vi har kontakt til en rigtig fornuftig opdrætter, som jeg forventer at skulle have en hvalp fra til sommer smiley
    Tak for hjælpen - jeg fandt hvad jeg mener er den rette ved hjælp af linket, som Solvej lagde ind smiley


  • #23   14. feb 2018 Er du klar over at kastration kan have nogle ret trælse bi virkninger, for hunden.....? Især hvis hunden ikke er rigtig voksen.

  • #24   14. feb 2018 Anne Julie
    Det har intet med mit spørgsmål at gøre smiley
    Har snakket med opdrættere og dyrlæge, og der er ingen problemer i det. Den bliver selvfølgelig først kastereret, når den er kønsmoden (y).


  • #26   14. feb 2018 Jeg har gode erfaringer med kastrering, og både opdrætter og dyrlæge har sagt god for det, så det har jeg ingen problemer med, tak smiley

  • #29   14. feb 2018 Hold jer til spørgsmålet, tak smiley
    Det er vores beslutning i samråd med opdrætter og dyrlæge smiley hunden bliver selvfølgelig kastreret når den er klar til det, men tidligst, når den er kønsmoden.
    Alt omkring katration lukkes herfra! Yderligere kommentarer besvares ikke smiley
    Rigtig god aften til jer alle


Kommentér på:
Chihuahua opdrættere - hvem?

Annonce