{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
767 visninger | Oprettet:

Mette J
Mette J
Tilmeldt:
15. jun 2018
Følger: 9 Emner: 1 Svar: 1

Bygge hus til avl {{forumTopicSubject}}

Hej Hundeavlere (-:

Min kæreste og jeg skal i gang med at bygge hus. Det skal tegnes af en arkitekt og vi kan derfor påvirke husets indretning meget. I den forbindelse har jeg tænkt over hvad vi gerne vil i huset i fremtiden. Vi har allerede hund og kat, men jeg vil gerne med tiden tage nogle kurser og så købe en hunhund, som jeg vil træne og evt. bruge til avl. Jeg kunne også godt finde på at tilbyde at passe hunde i området i folks ferier. Kun en hund af gangen dog. Da vi har kat er det ikke sikkert at den bare kan gå frit rundt i huset. Disse overvejelser er selvfølgelig meget brede på dette tidspunkt, men alligevel vil jeg blive glad hvis I har nogle erfaringer med hvilke funktioner i et hus, der kunne være smarte at tænke ind i plantegningen.
Hvordan har I indrettet de rum, som I bruger i forbindelse med avl eller hvis I passer andres hunde?

Alle gode råd vil jeg værdsætte. Også bare om processen med avl i det hele taget. Hvilke kurser jeg bør tage osv.

på forhånd tak


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bygge hus til avl
  • #2   15. jun 2018 Det er begrænset, hvad jeg har kunne indrette til hvalpekuld, jeg har måtte leve med hvad husene bød på, og det er gået udmærket, men skulle jeg bygge nyt, ville jeg prioriterer et rum med direkte udgang til have. Det synes jeg faktisk er meget væsentlig i forhold til senere renlighedstræning. Der skal også gerne være mulighed for at lukke fra, så tæven har ro med hvalpene og husets evt. andre hunde ikke kan komme der ind før tæven føler sig tilpas med det. Det varierer enormt fra tæve til tæve.

    Når hvalpene så er kommet på benene, skal de gerne kunne være i et rum, hvor livet foregår, hvis du forstår, hvad jeg mener. Nogen har mulighed for at have dem i stuen eller afspærrede dele af stuen. Og igen vigtigt med direkte udgang til have. Mine er i køkkenet, hvor jeg opholder mig meget. Der er så tremmedør og dermed direkte udsyn til stuen med fjernsyn osv. Hvalpe, der er på benene og i gang med at opleve verden, har helt andre behov end nyfødte hvalpe.

    Jeg insisterer på, at mine tæver skal have mulighed for at kunne komme og gå hos hvalpene fra starten af. Mange tæver ligger kun meget hos hvalpene de første dage, specielt ved store kuld. Og når hvalpene bliver mere mobile, skal hun helt klart have mulighed for at komme væk fra dem.


  • #3   15. jun 2018 Vi er faktisk ved at få bygget hus lige nu, hvor hundene er tænkt ind smiley Godt nok er vi ikke avlere, men har haft det lidt i baghovedet som en mulighed - om end nok usandsynlig. Vi har helt selv tegnet huset (altså lavet skitsen med ca mål, hvilke rum og hvor osv).
    Vi får et meget stort bryggers (20 kvm). I bryggerset er der en bruseniche til hundene (mudder om vinteren er en faktor man skal huske at medregne her i DK smiley ). Indgangsdøren er inde i bunden af et stort overdækket areal. Dvs. man kan stå i læ og tørvejr og tørre poter og børste hunde. Vi har fliser i det meste af huset (kun trægulve i værelser og stue). Der er stort køkkenalrum med direkte udgang til overdækket terrasse og have (her ville hvalpe kunne opholde sig og deltage i livet i hjemmet). Der er en dør mellem stuen og køkken alrum som ville kunne afspærres med børnegitter, så hvalpene ikke kom i stuen. Pasningshunde er vores hus ikke designet til og det er ikke lige mig, så her må jeg melde pas smiley
    Vi skal også have bygget en lade og her er det kraftigt inde i overvejelserne at lave en boks til hundene med adgang til hundegård. Det ville være rart at vide at har man en lang dag på arbejdet så har de lidt mere bevægelsesfrihed. Det ville ikke fungere der hvor vi bor nu fordi vores Dobermann er et gø-apparat, men på vores nye sted er der 300 m til nærmeste nabo og ikke ret meget at gø af smiley
    En ret fed detalje er vores 5 Ha, hvor vovserne kan løbe frit smiley Det glæder jeg mig sindsygt meget til at kunne bruge til hverdag.
    Held og lykke med byggeriet; det er et stort spændende projekt. Det kræver lidt mod at kaste sig ud i sådan et projekt og der er mange nervepirrende øjeblikke. Til gengæld er det superfedt at se det skride frem og gå og glæde sig til den dag man kan rykke ind smiley


  • #4   15. jun 2018 ... i min barndom byggede mine forældre hus to gange. Det er altså überfedt at flytte ind i helt nyt hus, der er ligesom man allerhelst vil have det.

  • #6   15. jun 2018 Jeg tror bestemt at det bliver et fedt sted og vi glæder os SÅ meget til at flytter derud. Pt er det sådan at når vi er derude og kigge, slå græs, passer vores bier (vores bier flyttede derud sidste sommer) og vande vores nyplantede æbleplantage, så har vi faktisk ikke rigtigt lyst til at køre hjem igen smiley

  • #9   15. jun 2018 Jeg tænker at hvis det alligevel ikke er deciderede kennelbygninger du er ude i, så et rum hvor i er meget i med god plads Feks stuen eller et køkkenalrum med plads til en hvalpeglård. Herfra udgang til haven. Et bryggers med god plads til beskidte hunde, evt mulighed for hundevask - det ville jeg elske at have! Disse rum med gulve der ikke tar skade af lidt og hvert - klinker.. Og plads i enten et værelse med seng og hvalpegårde eller soveværelset med seng og hvalpegård til de første uger.

    Er det decideret kennel og større opdræt eller pensionspasning du vil have så er der en masse regler for miljøhåndtering, rengørring og vand og opbevaring af foder og jeg skal kommer efter dig.. Er det det du er ude i så kontakt DKK for vejledning i stedet så du får alle regler med. Og så skal du have 200 meter til nærmeste nabo.


  • Mette J
    Mette J Tilmeldt:
    jun 2018

    Følger: 9 Emner: 1 Svar: 1
    #10   16. jun 2018 Mange tak for de gode råd. Der er nogle rigtig gode pointer! Jo mere man tænke over sit hus, jo vigtigere bliver bryggerset. Det er lidt sjovt (-:


Kommentér på:
Bygge hus til avl

Annonce