{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.191 visninger | Oprettet:

Dit indtryk/hvad ved du om disse racer. {{forumTopicSubject}}

Hej hg

En bekendt overvejer ny hund. De har mildesttalt ikke været verdens mest heldige med tidligere hunde på sundhedsfronten.

De har lidt kig på både Airedale terrier, tysk pincher og alm. Schnauzer.

Det er tre racer jeg ikke rigtig kender, men mit udgangspunkt er gode og sunde racer med stærk mentalitet.
Hvordan vil i der kender racerne lidt bedre beskrive dem?
Hvad skal man kigge efter i forhold til sundhed og et godt køb indenfor racerne?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dit indtryk/hvad ved du om disse racer.
  • #1   4. okt 2019 Airedalen er lækker
    Jeg er vokset op med dem, men spørg Louise med kennel Sojus hun ved mege, der er vidst desværre også nogle helbredsproblemer at være obs på


  • #2   4. okt 2019 Altså jeg har selv tysk pinscher, en super lækker race. Er der noget specielt du søger svar på?

  • #3   4. okt 2019 Ja da jeg har airedale. Jeg kan ikke sige så meget i sammenligning med de andre bortset fra at det er 3 vidt forskellige racer af sind.
    Spørg endelig løs, så skal jeg svare det bedste jeg kan.


  • #4   4. okt 2019 Mellemschnauzer forekommer mig som en rigtig dejlig, men temmelig aktiv (især de første år) race. De kræver mentalaktivering og motion, og det er ikke mit indtryk man kan mentalaktivere sig til det hele, som man kan med nogle racer. Så de er på en måde ret pladskrævende.

    Ift dværgschnauzere er de lidt nogle skrumlede bøverter, jeg har lidt fornemmelse af at de minder om labrador på det punkt, måske en smule mindre skrumlede end udstillingslabber smiley

    Er der noget konkret du tænker på ellers?


  • #5   4. okt 2019 Sundhed. VI skal vide hvad de skal tjekkes for og hvad man måske også bør være obs på.
    De trænger til at opleve en hund bliver gammel. Det er altoverskyggende vigtigt.
    Det er en ret aktiv familie som bor på landet. Børnene, hunden og hestene er omdrejningspunktet i hverdagen. Ikke en masse holdtræning men daglig aktivering omkring huset. Evt med ud til hestene. Løbeture nogle gange ugentlig som udvokset.


  • #6   4. okt 2019 Louise - hvordan forskellige ser du dem?
    I forhold til mine racer tænker jeg dem ret ens smiley


  • #7   4. okt 2019 Nu ved jeg godt du ikke efterspørger flere racer, men vil de gerne opleve en hund blive gammel, skulle de overveje pudlen. De bliver ældgamle smiley

  • #8   4. okt 2019 Greyhounds bliver også oldgamle.. Men de er nok reeet langt fra de andre racer smiley

  • #9   4. okt 2019 De kommer ikke til at ordne pels med vask og børst ugentlig. Det er de alt for udendørs aktive til. Alt for meget krudt i rumpen familie.
    Trim er fint.


  • #10   4. okt 2019 Der er ingen tvivl om det er noget terrier, pincher eller schnauzer vi skal ud i smiley

  • #11   4. okt 2019 Ginne min fornemmelse er at airedalen psykisk er blødere end de andre. Jeg vil også umiddelbart mene at den er nemmest at træne, men det er bestemt en terrier.
    Sundheden svinger en del. Dvs det gør den egentlig ikke, men nogle opdrættere går mere op i sundheden end andre og nogle er ligeglade. Eller sådan virker det i alle fald. HD og AD er et must at tjekke forældrene for. Derudover kan man tjekke for PRA og en opdrætter hjertescanner, da hun har haft en enkelt hvalp med aortastenose. Vi skriver i DKK's vejledning der følger med hvalpen, at vi forventer en levetid på 12 år.


  • #12   4. okt 2019 Tak Louise.
    Hvis det er der den lander kan du så anbefale nogen? Eller kender til planer i nærmeste fremtid.
    Evt i PB hvis det er bedre for dig smiley
    Det er lige sådan noget med hvad jeg kan tjekke på hundeweb og sige videre.
    Men i nogle racer er det jo ikke nok.
    Men mit indtryk er netop de er ret sunde racer. Men ja hvad ved jeg.


  • #13   4. okt 2019 Vi er 5 opdrættere i DK. 3 registrerer røntgen hos DKK. 1 fotograferer hos egen dyrlæge og får denne til at vurdere, 1 gør intet....
    Den der intet gør har hvalpe på købhund. De er fra april. 11 stk.
    1 har 3 hvalpe fra slut august mener jeg. Hun fotograferer og går op i sundhed. Hun opdrætter på tyske brugsprøvede linjer, så der er en del drift. 1 skal først have kuld til forår/sommer, 1 nok først om 2 år. Vi planlægger at parre når Maja løber om en måneds tid.
    Ellers har jeg en bekendt i Slovakiet (vi skal nok have kølesæd derfra) som pt har 8 hvalpe som søger nyt hjem. Hun havde en tom tæve sidst og parre de derfor 2. Opdagede ikke at en 3. blev parret og endte med 20 hvalpe...Det er super fine hvalpe og jeg kan 100% stå inde for at hun er seriøs. Hun bruger al tid på de hvalpe og de er "leveringsklare" nu.


  • #14   4. okt 2019 Mange tak Louise

  • #15   5. okt 2019 Angående pinscheren, mener de bliver HD fotograferet og øjenlyst. De er ret sunde. Det er ret sensitiv hunde, men de er også glade, og ret aktive. Der er en gruppe på Facebook, som en dansk opdrætter har, der kan man høre mere om racen. Cassie's heartbeat tysk pinscher.

  • #16   5. okt 2019 Tak maya smiley

  • #17   7. okt 2019 Skønne racer smiley Meget tæt op af de tre nævnte racer findes jo faktisk også Irsk Terrier smiley Forventet levetid er 13-15 år, der er ikke rigtigt nogen sygdomme man skal være helt vildt bange for, lavet til livet på landet, strejfer ikke, men bliver hos sin flok, skideskæg og nem at trimme smiley
    Med Pincheren vil jeg gå ud fra at man skal huske på at det er en dækkenhund i de kolde måneder (Maya - ret mig hvis jeg tager fejl smiley ). Den har samme pels som doberen og min dober har fået dækken på nu når hun skal være ude.


  • #18   7. okt 2019 Mette: du har helt ret, nogle er selvfølgelig mindre sart end andre, men Dækken kommer man ikke udenom.

  • #19   7. okt 2019 OK - så det er det samme smiley
    Jeg tænkte bare at det måske lige skulle med når der er tale om en 'friluftsfamilie' for jeg kender hundemennesker, der bare ikke gider 'dækken på - dækken af' fra ca. oktober til ca. april smiley


  • #20   7. okt 2019 Det har du ret i, tænkte faktisk også på det, lige præcist fordi, det for nogle, kan være ret træls. Men jeg kom fra det igen, så godt du fik det skrevet??

  • #21   7. okt 2019 På den anden side så er dækkenhunde nu meget praktiske når der leges den slags leg som mine to ynder smiley
    https://www.hundegalleri.dk/video/diverse-hund/45414-ikke_saa_maerkeligt_at_de_var_ret_mudrede_____

    Dækkenet putter man bare i vaskemaskinen. Clinton skal have mudder skyllet af sådan jævnt over det hele smiley


  • #23   7. okt 2019 Den gang jeg købte min første Irske Terrier var jeg meget meget tæt på at være endt med en Schnauzer istedet. Jeg havde faktisk fundet mig en hvalp, men da der kom nogle sundhedsissues med kuldet frem sådan lidt i nogle bisætninger fra opdrætter. Valgte jeg at trække mig igen og sige nej, til den hvalp jeg havde været skrevet op til. Set i bakspejlet var det held i uheld. Jeg har været så heldig at lære nogle Schnauzere at kende siden hen og må tilstå at jeg synes deres aktivitetsniveau er for lavt til mig smiley Irsk Terrier og Airedale ligger ikke milevidt fra hinanden hvad angår trænbarhed og aktivitetsniveau. Den Tyske Pincher har jeg kun oplevet ganske få eksemplare af, men de har mindet mig en smule mere end Schnauzerne end om Airedale. Dog forekommer det mig at der er et punkt (ud over pelsen smiley ) hvor den Tyske Pincher adskiller sig en del fra Schnauzer og Terrier - og hvor de ikke kan løbe fra at de er beslægtede med Dobermann; de er ret følsomme overfor deres menneskers sindstemning. Både terriers og schnauzere kan være ret 'tykpandede' smiley
    Schnauzer vs Terrier er lidt samme surdej med små nuanceforskelle. Sådan lidt firkantet så er terriers er lidt mere jagt, schnauzer er lidt mere vagt. Men overlappet er meget stort og de har udført stort set de samme opgaver på hver side af den engelske kanal.


Kommentér på:
Dit indtryk/hvad ved du om disse racer.

Annonce