{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.514 visninger | Oprettet:

Blevet bange for at lufte hundene {{forumTopicSubject}}

Ja overskriften er meget sigende smiley

Jeg er blevet bange når jeg lufter min hunde.

For 4 år siden gik jeg ved søen mindst 2 gange om dagen, også når der var mørkt, i år kan det tælles på én hånd de gange jeg har været der.

Mine hunde er blevet overfaldet flere gange og jeg selv er blevet truet med at blive slået ned da jeg beskyttede både mine, men også den anden hund ved at prøve vat holde den på afstand.

Nu sidder det så dybt i mig at jeg bliver bange bare jeg høre en hund gø. At se en løs hund går jeg i panik og bare skal væk. Jeg føler det kun er et spørgsmål om tid før mine hunde er bidt ihjel.

Jeg bor et sted hvor der ikke er mange muligheder for turmuligheder andet end vej og søen. At køre i skoven er udelukket, jeg tør ikke.

Jeg holder rigtig meget af mine hunde, og det piner mig når de så gerne vil ned til søen (eller i stalden) og jeg hver dag skal trække dem på en anden tur, og hvilket også gør det til ekstremt ensformig ture.

Så er det bare ikke altid sjovt at have hunde.

Og hvad vil jeg med dette indlæg, egentlig ikke andet end at få luft, samtidig så det at få det ned på skrift, det gør at jeg bliver mere bevidst om problemet.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Blevet bange for at lufte hundene
  • #1   13. okt 2019 Er der ikke en nabo … eller en ven du kan følges med , der måske også skal lufte deres hund / hunde ?
    Så kan I sikkert aftale en tid I går på ? … smiley


  • #2   13. okt 2019 Kan du ikke følges med en god ven? Motion er jo sundt og det er så hyggeligt at gå og snakke.
    Prøv evt at søge en gå makker på facebook eller måske herinde.
    Alternativ så tænk på hvad der skal til for at gøre dig tryg igen. Er det en peberspray eller et tågehorn i tasken. Er det Psykologhjælp. Er det en stor vagthund ( god grund til at få en ekstra hund)


  • #3   13. okt 2019 Hvad med at gå om dagen? Jeg tænker der er mange almindelige folk der kan gribe ind.
    Og så en peberspray i tasken.


  • #5   14. okt 2019 første og fremmest lad dig ikke går på af andre. og hvis det er så meld dem. det har jeg gjorde for en mand, som altid gik løs med hans hund på et sted hvor hunden skulle har snor på... han fik en bøde for det, men hvis du er nervøs så kan hunden os mærke det så pas godt på dig selv og hunden osse smiley

  • #6   14. okt 2019 Jeg tænker på, hvis det er så grelt, som du beskriver her, om ikke den bedste løsning er at flytte? Hvis det overhovedet er muligt for dig?
    Så kan du starte på en frisk:)


  • #7   14. okt 2019 Jeg læser det som om det virkelig begrænset din hverdag at angsten får lov til at bestemme. At du har nogle oplevelser du ikke har fået bearbejdet ordentligt.
    Jeg synes du skal tage fat i noget behandling feks med psykolog omkring det. Især hvis du oplever det tilsvarende i andre situationer. Prøv at overvej det.

    Ellers synes jeg ideen om at følges med nogen er den bedste løsning. Få en gåtursven. Gør turene hyggelige og sociale. Meld ud overfor pågældende at du er utryk fra starten så personen ved du har problemet hvis nu du reagerer på turen.


  • #8   14. okt 2019 Det synd for dine hunde, men mest for dig, jeg tænker også at du måske kan finde en makker at gå sammen med og så snakke med din læge om angsten, så du evt kan få en henvisning til psykolog, for det absolut ikke sjovt at være angst

  • #9   14. okt 2019 Jeg tror man skal betragte det her med hundeluftning for et udtryk, et symptom - det er ikke det, der skal fokuseres på, men en generel angsttilstand.
    Jeg tror en tur til lægen ville være en ide.

    Den slags kan gribe om sig.


  • #10   14. okt 2019 Tak for alle jeres indlæg.
    Jeg vil rigtig gerne flytte, men da det er en sindstilstand jeg er i, så vil det ikke hjælpe.

    Jeg har haft overvejet om jeg skulle lave et ellers andet jeg kan spray på de andre hunde, men tror det bliver for svært både at styre mine 2 hunde +at prøve at ramme en fremmed hund. Det vil mere give mig en falsk tryghed.

    Jeg ville ønske jeg kendte nogen viser ville følge mig, men desværre ikke, for den tanke har jeg selv haft.
    Nu hvor jeg er blevet bevidst om mit problem, så ved jeg, at de undskyldninger jeg brugte for ikke at gå min normale tur bunder ud i noget andet, så ved jeg hvad jeg skal arbejde med.

    At melde kan også være en mulighed, men da det er fremmed, så er det omsonst, tvivler på at politiet kommer inden hundeejerne er forsvundet.




  • #11   14. okt 2019 Du må kontakte lægen, hvis du altså ikke allerede er igang med psykolog/psykiater smiley

  • #12   14. okt 2019 Nu har jeg altså ikke tænkt at kontakte nogen læger. Jeg vil da bare få den besked at så må jeg skulle mig af med hundene.



  • #13   14. okt 2019 Nu er det store problem jo ikke hundene, eller at du ikke kan gå med dem. Men at du rent faktisk har udviklet en angst overfor det. Og det skal man da have hjælp til.

    Det sørgeligt at andre mennekser og løse hunde, skal have lov at ødelægge så meget smiley jeg håber du får modet tilbage, og kan få gået nogle skønne ture med dine hunde igen en dag.


  • #15   15. okt 2019 Jeg forstår jer som siger at det er angsten der skal kigges på, men for mit vedkommende er det ikke angsten, det er situationen jeg så tit er kommet i når jeg lufter hundene og møder de løse hunde (som ikke må være løse).

    Jeg synes det er en reel frygt jeg har at miste mine hunde, en dag vil jeg ikke kunne forhindre at der for alvor sker skade, og det er uden tvivl min små hunde der taber kampen. Dette kan en læge ikke gør noget ved, det eneste jeg kan gøre, er at undgå steder hvor jeg ved at der kommer løse hunde, også selvom der er skilte hvor der står at løse hunde er forbudt.

    Jeg er blevet overfuset mange gange da det åbenbart er nemmere end at give mig en undskyldning. Jeg er blevet truet med bank, og jeg er blevet fuldstændig ignoreret. Og jeg har til trods styr på mine hunde da de altid er i snor.

    Hvor er jeg egentlig gal over, at fordi andre ikke har styr på deres hunde, så skal det gå ud over mig og mine hunde.


  • #16   15. okt 2019 Men hvad med at købe en cykel og en cykeltrailer?
    Så kan du cykle længere væk fra hvor I plejer at gå og måske finde nye øde steder at gå?
    Og som en anden skriver, brug den til at beskytte dine hunde.
    Ser du løse hunde på afstand, så sæt dine hunde i traileren og forlad området.


  • #17   15. okt 2019 Når du nu mange gange har været i situationen og dine små hunde ikke er blevet ædt, hvorfor så have angsten for det?
    De fleste hunde er jo ikke ondskabsfulde bæster der æder alt og alle. De vil måske bare løbe forbi eller kortvarigt hilse.
    Ja ejer burde kalde sin hund ind eller tage den i snor. Og det gør mange jo også.
    Hvis man kun kigger efter fejlene så ser man jo kun det negative.
    Se hvor mange du møder der vitterlig har styr på hunden eller har hunden i snor eller hvor hunden er utrolig venlig og rar. Skriv det ned hver gang!
    Og noter så de dårlige oplevelser hvor der kommer en sur hund hen til jer.
    Det kan måske være en øjenåbner for hvordan det faktisk ser ud.
    Husk jo mere angst og gal du bliver på fremmede hunde så smitter det dine egne hunde så de bliver ligesådan.


  • #18   15. okt 2019 AG, problemet er, at de løse hunde der kommer hen til mine, de reagerer på at mine hunde er usikre og helt bestemt ikke synes det er sjovt at der kommer hunde hen til dem. Jeg holder altid afstand og hvis jeg møder hunde på en smal sti, så går jeg helt ind til siden, stopper op og har mine hunde inderst.

    Ud af de løse hunde jeg har mødt, så er det få af dem, hvor ejeren har styr på deres hunde. Flere har nået at få deres hunde i snor. Jeg har så bare set en kæmpe forskel ale
    ne fra sidste år, i år har det været slemt med løse ukontrollerbare hunde. Jeg kender en som sidste år tit havde sin hund med til søen, men opgave i år pga mange løse hunde der ikke var kontrol over.

    Så det er ikke kun mig som har oplevet et stigende problem.

    Sidste gang jeg havde problemet, så havde jeg ikke opdaget at der stod en i vandet med 3 løse hunde, de 2 nåede han lige i sidste øjeblik at få fat på, den 3. angreb mine hunde. Den fik simpelthen et kæmpe slag fra mig så den gik pivende derfra, og hvad gjorde manden - ikke en skid.

    Det kan aldrig være mit problem at folk ikke har styr på deres hunde, men det bliver mit problem når det går ud over mine hunde. Jeg har mine hunde i snor, jeg gør alt for at undgå at andre hunde kommer hen til mine, for mine synes ikke det er rart.

    Til dem som har nævnt cykel, så kan jeg desværre ikke cykel af helbredsmæssige grunde.




  • #19   15. okt 2019 Nej men du kan trække cyklen med dine hunde i traileren?

  • #20   15. okt 2019 Når dine hunde råber Skrid så reagere andre hunde jo ofte ved bare gå videre.
    Hvilke skader har dine hunde præcis fået? Hvad skete der ved angrebet sidste gang hvor du slog hunden?
    Det at andre vælger at have deres hunde løs er jo ofte ok bare de har dem under kontrol. Dine hunde skal jo ikke have andre hunde i hovedet hvis de ikke ønsker det.
    Men løsningen er ikke at stoppe med at gå tur.
    Livet er farligt, man dør af det. Men det skal da leves smiley

    Mit forslag er stadig statistik på dine gåture.
    Så frem med lommebogen og blyanten.
    En streg for hver hund under kontrol/i snor og et minus for hver hund du får i hovedet.


  • #21   15. okt 2019 AG, det er altså ikke helt korrekt. Jeg har også oplevet en del, at andre hunde bliver provokerede af at ens hund står og råber røv, og så laver udfald imod en, som modsvar. Det forstår jeg sådan set godt. Heldigvis har jeg kun oplevet det hvor begge parter var i snor, men det er altså ikke rigtig at de andre hunde bare vil gå videre, hvis man selv har en hund, dom opfører sig aggressivt overfor andre.

  • #22   15. okt 2019 Langt de fleste hunde uden snor søger ikke konflikter. Selvom der er enkelte der gør.
    Ja der er sket grimme overfald enkelte gange og det er MEGET tragisk. Men 9 ud af 10 gange sker der jo ikke noget når man møder en løs hund.
    Og HVOR ofte gør man egentligt det?
    Alt efter hvor man bor, ja. Men når man skriver det ned er det ofte ikke ret tit. Det fylder bare meget, hvis man lader det.

    Ikke lufte sine hunde fordi man er bange for at møde en sur løs hund, virker fuldstændig vanvittigt efter min mening. Men ok hvis hundene har det ok med det og kan trives med det, så må det jo være sådan.


  • #23   15. okt 2019 Jeg synes, det lyder som en god idé at lave en form for statistik over det, som AG foreslår. Nogle gange bliver et problem større i ens hoved end det reelt er, fordi man fokuserer på det. Og jeg siger ikke, at det er sådan i dit tilfælde, men måske kunne det være meget rart at se det hele sort på hvidt?

    I forhold til at passe på dine hunde, når I så render ind i uønskede hundemøder, så kunne en cykeltrailer måske være en god idé. Eller alternativt tage en paraply med, som du kan slå ud og gemme dine hunde lidt bag, hvis der er en hund på vej mod jer. Det kan måske afværge det lidt.

    Men hvor er det dog træls, at det er blevet sådan for dig, når problemet kunne løses ved, at folk tog deres hunde i snor, hvis de ikke kunne kalde dem til sig. Så ville vi alle sammen kunne være.


  • #24   15. okt 2019 Ag - et problem med netop angst kan være at muligheden for netop at tænke rationelt ikke altid er mulig. Simpelthen fordi det andet overtager. Det kan man nogen gange have brug for hjælp til at indse at en frygt ikke er rationel.

    Folk der er bange for edderkopper ved jo godt at “klask” så har de overtaget og vinder den kamp. Men angsten er stadig kroppens reaktion også selv om det er irrationelt.

    Så virkelig overvej at få det bearbejdet ordentligt. Man skal ikke gå og begrænse sig selv og slæbe alverdens ting med for en luftetur ved søen. Så er det bedre at arbejde med problemet end at bygge oven på.


  • #25   15. okt 2019 Det er netop det, at det er komplet irrationelt der peger på at løsningen skal findes et helt andet sted end i forbindelse med gåture.

    Angst er en djævelsk størrelse, den taler ikke med fornuftens stemme og kroppen reagerer fuldstændig uafhængigt af, hvad hovedet ved....

    Giver man den plads, så gror den.


  • #26   15. okt 2019 Jeg vil netop gerne undgå at angsten bliver værre, men det er ikke sådan at hundene ikke kommer på tur, det gør de fortsat, men det er "bare" på vej.

    Jeg tror bare lige nu, at med de oplevelser jeg har haft i år, så har min krop sagt fra.

    Normalt har jeg jo klaret de løse hunde ved enten at undgå dem eller tackle dem (og deres ejere), og synes da at det er synd når de møder mine 2 hunde som bare er usikre.

    Jeg har endnu til gode at møde en løs hund som er nået hen til mine hunde, bare at gå sin vej når mine hunde siger fra, det er altid endt i konflikt.

    Og tak for jeres råd, men jeg skal have overvundet dette her, og det gør jeg kun ved at møde problemet og finde ud af, at jeg fortsat kan tackle de løse hunde på en eller anden måde, alt efter situationen.

    Søen skal jeg nok også komme ned til, nu kommer årstiden hvor der nok ikke kommer alt for mange derned smiley





  • #28   16. okt 2019 Det lyder som en god ide med en trailer, men ikke med mine 2 hunde. Når de f.eks ikke kan dele bagsæde i bilen, så det vil slet ikke gå med en trailer smiley .


    Men jeg har faktisk fået det ud af det, som jeg håbede på, jeg har nemlig tænkt. Jeg skal bare gøre som jeg plejer, så hvis jeg går ned til søen og ser en løs hund, så bliver jeg "oppe". Og så have tiltro til, at jeg fortsat ved nærkontakt med løs hund, stadig kan undgå at det går helt galt. Og så håbe at jeg ikke støder på sådan en person igen som synes det er berettede at true mig når jeg prøver at beskytte både mine og andres hunde for konflikter.

    Og som jeg selv har opdaget, så er jeg begyndt at kalde det konflikt, det lyder ikke lige som slemt som angreb smiley

    (og så nød både hunde og jeg en gåtur ved søen i aftes i tusmørke og mutters alene smiley )


  • #29   16. okt 2019 Held og lykke med det hele smiley

Kommentér på:
Blevet bange for at lufte hundene

Annonce