{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.365 visninger | Oprettet:

Væske ud af brystet {{forumTopicSubject}}

Til aften kløede jeg Sally på maven og mærkede noget væske. Det er klart-ish, let klistret og lugter ikke at noget. Det er kun meget lidt. Det er ikke alle patterne. Det er længe siden hun har været i løb.

Patterne er uændret i fylde, ikke væske fyldte.

Sally er uændret. Generelt er hun dog blevet en smule mildere i temperament. Også over for vores lille ny som hun ellers ikke har været fan af.

Er det bare en mild gang falsk drægtighed eller kan det være noget hormonelt her i senior alderen?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Væske ud af brystet
  • #1   6. nov 2019 Hvor længe er "længe siden" hun har været i løb?

  • #2   6. nov 2019 Start ca 13. August

  • #3   6. nov 2019 Hun er vel falsk drægtig?

  • #4   6. nov 2019 Hun har bare aldrig været det før - umiddelbart. Og hun er relativ uændret i din adfærd. Kan det også være falsk drægtig, selvom det kun er meget lidt væske? Jeg kan kun lige fugte et stykke papir en smule.

  • #5   6. nov 2019 Det lyder som falsk drægtighed, men hys som jeg er (med livmoderbetændelse) ville jeg holde meget øje med det og dyrlæge ved enhver forandring.

  • #7   7. nov 2019 Men når jeg læser om andres oplevelser med falsk drægtighed, så beskriver de næsten altid et ændret adfærdsmønster. Passer på bamser, kærlig etc.
    Det eneste jeg kan tilskrives der måske er ændret, er at hun måske er en my mere tolerant over for væsner hun ikke gider. Som i, hun siger ikke "fuck af" med det samme eller ihvertfald i en mildere facon.

    Jeg tror Sally har mere testosteron en den gennemsnitlige tæve. Og tænkte at det måske kunne være ændring i hendes hormon balance på det seneste.

    Kan der være andet på spild? Evt noget der kræver et dyrlæge tjek?


  • #11   7. nov 2019 Ja det kan jeg godt se. Jeg troede faktisk at hunde var drægtige længere tid. Hvis det er falsk drægtighed, vil hun så få mere mælk i brysterne?

    Jeg kan jo ikke være 100% det ikke er sket før. Men ifht til hele sterilisation spørgsmålet, så har ret altid været af den overbevisning at, noget der fungere skal ikke manipuleres, så hun er holdt intakt. Så antaget at det er første gang hun er falsk drægtig, være jeg så være obs på nogle ting, jeg tænker særligt omkring livmoderbetændelse.


  • #14   7. nov 2019 Hmm hmm.. så må jeg tænke boks igen :/. Laver evt en ny tråd for at høre anti sterilisering folkets mening.

    Hælder stadig til at forblive intakt og så få lavet hyppigere tjek. Men ændringerne og alderen sætter helt sikkert nogle nye ting i spil.


  • #17   7. nov 2019 Johnny jeg er helt enig med dig mht sterilisation ... MEN.. min veninde, med samme holdning som mig, oplevede pludselig små adfærdsændringer ved sin tæve (7 år), og besluttede sig for at det nok var bedst at sterilisere ... da hun blev åbnet havde hun livmoderbetændelse.

    Lige præcis med Sally's alder, og netop hvor hurtigt det kan gå galt, så ville jeg overveje at få hende fixet.


  • #18   7. nov 2019 Kan en dyrlæge ikke tjekke for livmoder betændelse uden indgreb? Eller kan de kun symptom tjekke?

  • #20   7. nov 2019 En tæve bør steriliseres senest, når den er 7 år. Ved den alder stiger risikoen for livmoder betændelse drastisk, og en stor akut operation på en ældre og svækket hund, er en unødig risiko. Få den steriliseret imens den er frisk og rask, så er det hurtigt overstået.

    En enkelt væskende brystvorte kan være ingenting, det kan være en mammatumor eller livmoderbetændelse.


  • #21   7. nov 2019 Euff, alle jeres skræk historier smiley

    Alderen taler også lidt for. Hun bliver 9, men kadencen er ikke faldet, hun er stadig raket Sally. Og jeg tænker at der må være flere ting i det end blot alder ifht at kommer sig. Hjerte må stadig være bomstærkt. Så det er både og på min vægt.

    Jeg forhøre også nogle dyrlæger om hvordan de kan få tjekket det. Hvis det kan tjekkes 1 til 2 gange om året med stor nøjagtighed for en overkommelig pris, så bliver det klart løsningen.


  • #22   7. nov 2019 Johnny, 1-2 gange om året, vil jo ikke hjælpe. Det er ikke sådan noget der tager mange måneder om at udvikle sig. Det tager et par dage fra 100% rask hund til død hund.

    Altså, hvis du ikke vil have hende opereret, så må du bare vælge at leve med risikoen, og håbe at du opdager det i tide, hvis det kommer. Men du kan ikke forebygge dig ud af det, uden operation.


  • #24   7. nov 2019 Men opstår det ikke primært omkring løbetider?

    Kan mælk i brysterne, i Sallys beskrevet situation, skyldes livmoderbetændelse?


  • #26   7. nov 2019 Maj-Britt herinde fra havde besluttet at hun ville sterilisere sin tæve, når den blev 7 år. En sund og rask tæve. Det blev gjort af skræk for de historier, som man hører. Hunden spiste, drak normalt, legede, gik lange ture, var i svømmehallen med fuld tryk på. Den var rask.

    Da hun hentede den, fortalte dyrlægen at hunden havde haft livmoderbetændelse, da han åbnede den.

    I min familie har vi haft 2 tæver (de eneste gamle tæver i familien). De fik begge 2 livmoderbetændelse i en høj alder. Begge opereret, begge afkræftede af sygdom og operation, så der gik ikke lang tid før de sagde stop og fik fred.

    Mange gamle tæver skal bruge for mange kræfter til at bekæmpe livmoderbetændelse. Kræfter som mange gamle hunde ikke har smiley


  • #27   7. nov 2019 Min venindes tæve på 8 år blev pludseligt urenlig, og i starten syntes min veninde det var pisse irriterende at hun sked og pissede over alt. Men så opdagede hun blod i tisset. De kørte til dyrlæge og hun fik konstateret livmoderbetændelse, dagen efter blev hun opereret. Det kom inden for 3 dage hvor hun ændrede sig. Der var ingenting at se ud over lidt blod i urinen. Hun spiste, hun var glad, hun var sig selv.

  • #28   7. nov 2019 Kan du huske hvad jeg skrev i en tråd herinde til dig for nogle år siden? smiley

    Ej jeg er enig i at hun bør blive steriliseret og jeg ville slet ikke tænke over det, bare få det gjort.


  • #30   7. nov 2019 Jeg har flere grunde. Dels synes jeg ikke at man ændre så markant en ting på en hunden. Dels er der jo også en del evidens for at der også er en bagside af medaljen, med øget risiko for andre kræftformer, tab af knogle densitet, øget risiko for korsbånd og generelt led skader. Uden at have nogen særlig indblik i konkrette ting, så har hormoner stor påvirkning på rigtig mange ting.
    Jeg ved godt at risikoerne som udgangspunkt kun er "marginalt" forhøjet.

    Jeg ved der er ret tung statistik omkring brystkræft og livmoderbetændelse. Men den statistik er også kun bundet op på enten eller. Der er ingen nuancer som: Er hunden generelt sund? Hvordan er dens kredsløb, er hunden aktiv? Et sund kredsløb har direkte påvirkning på feks blodvolumen, blodåre fleksibilitet, blodåre forgrening, altså generelt blodomløb. Vigtig faktor ifht immunforsvar og hvide blodlegemer til at selv behandle infektioner og bakterier. Er hunden overvægtig? Også stor betydning for helbredet generelt.
    Der er forhøjet risiko, desto ældre, men F*ck hvor er der også mange hunde der er allerede er jævnt overvægtige og inaktive inden de overhovedet rammer senior alderen i deres vægtklasse.

    Kunne jeg leve med at noget af hendes drift og temperament blev droslet ned, tjoo. Men samtidig er jeg overbevist om at det er noget der vil holde hende ung og aktiv i hendes rigtige gamle år.

    Og til slut, ja, så er jeg sgu også lidt "pissed" over at hunde åbenbart er så "ringe avlet" at man skal pille motoren ud af alle tæver, for ellers bliver de dødeligt syge.

    Måske er jeg lidt forblændet af min romantiske forestilling om Sallys sundhed smiley Derfor høre og undersøger jeg begge sidder af sagen smiley


  • #32   7. nov 2019 Kom kH skriver ... alt det med knogler osv er ved for tidlig sterilisation ...

    Som jeg skrev, så er jeg meget langt hen ad vejen meget enig med dig, MEN jeg forstår dig ikke helt her... altså selvfølgelig skal du undersøge sagen grundigt, men mere eller mindre alt taler for at få motoren fjernet.


  • #34   7. nov 2019 Nicole - Adfærds bekymringen fylder ikke det store på min vægt.

    Er det ikke kun HD delen der er øget risiko for ved for tidlig sterilisering?

    Louise - Det er absolut ikke udelukket. Men jeg skal bare være sikker i min sag. Og som nævnt, så må det simpelthen også være et spørgsmål om miljø. Det kan ikke være rigtigt at hunde over hele linjen, ikke kan leve uden indgreb. Det er helt absurd i min verden. Og Sallys udgangs punkt er markant anderledes end rigtig mange andre hunde på hendes alder.


  • #37   7. nov 2019 Pia - Prøv at læse #30. Jeg aner det ikke, men jeg kan ikke andet end at tro at generelt kredsløbs sundhed og dårlig foderstand har en direkte påvirkning på så vild en statistik.
    Jeg vil vove den påstand at det er en sjældenhed med hunde i senior alderen der er ikke er moderat overvægtige og lever et inaktivt sofa liv. Hvis man altså kigger over den brede kam. Særligt hvis man tager udgangspunkt i "min" foderstands filosofi. Hvis jeg skulle gætte, så ville jeg skyde på at 19/20 hunde i mid-senoir alderen overvægtige om fysisk markant mere inaktive.


  • #38   7. nov 2019 Det kan sagtens være at jeg tager totalt fejl i min hypotese. Men der er ingen forskning/statistik der har nogle parameter. Der måles kun på udfald eller ej. Og den tvivl om at miljø har påvirkning tynger på min beslutnings vægt smiley

  • #39   7. nov 2019 "øget risiko for andre kræftformer, tab af knogle densitet, øget risiko for korsbånd og generelt led skader."

    Det er også noget, der knytter sig til de tidlige neutraliseringer, så det ville jeg ikke lægge til grund for ikke at sterilisere en ældre hund.


  • #40   7. nov 2019 Kan i linke til kilder der specifikt uddyber hvilke negative konsekvenser neutralisering har for ung vs voksen alder? smiley

  • #42   7. nov 2019 Hvis du sidder og negligere at den en stor del af senior hunde ikke er fede og fysisk inaktive så vil jeg bruge samme ord -Sludder og vås!!

    Jeg prøver ikke at hæve Sally over andre, men, ja jeg har sgu gjort en dyd ud af at hun står knivskarp uden kompromis. Og hvis nogen er stødt over det, så må det jo være sådan smiley

    Jeg underminere ikke at risikoen stiger. Jeg er bare stadig fuldt ud overbevist om at overvægt og dårligt kredsløb ikke har en påvirkning.
    Hvis risikoen er langt under 10% for en hund i et sundt udgangspunkt, så ville jeg tage mine chancer.

    Og nu du skriver faktum, så underbyg det. For det er en anden ting jeg er træt af, at hunde folk slynger alt muligt ud, uden egentlig at have læst studier og statistikker.


  • #45   7. nov 2019 Pia - Jeg er på ingen måde fornærmet smiley Jeg prøvede bare i samme facon som dig at udpensle at jeg er uenig i at de fleste senior hunde er overvægtige og inaktive.

    At du sidder og skriver at det er fakta at hundens sundheds udgangspunkt ikke har noget at gøre med risikoen, kan jeg ikke bruge til en fis når du ikke kan argumentere for det med faglige beviser.


  • #47   7. nov 2019 Elvira - De 25% er risiko for brystkræft. Jeg husker ikke %'en for livmoderbetændelse. Jeg mindes det højere sidst jeg læste om det på DKK's hjemmeside. Men mange steder skriver de 5%.

  • #49   7. nov 2019 Pia - jeg har på intet tidspunkt dikteret at det jeg ytre er fakta! Jeg skriver "tror", og "vil lade den tvivl vægte" smiley

  • #51   7. nov 2019 Pia - Nu skal jeg ikke kunne koble det direkte på hunde. Men på mennesker har både vægt og fysisk aktivitet ret stor påvirkning på kønshormoner.

  • #53   7. nov 2019 Nej, men de 25% handler om kræftrisiko for intakte tæver - ikke livmoder betændelse. Og jeg ved godt at kræft risikoen kun drastisk ændres inden 2. løbetid

    "ingen livmoder = ingen LB" well, no shit sherlock smiley


  • #54   7. nov 2019 Jeg snakker ikke om kønscyklus, men om påvirkning af hormon påvirkning ved overvægt og aktivitet.

  • #60   7. nov 2019 Pia - Jeg er også ligeglad med den risiko.... Men.... Nu var det jo fordi Elvira bragte de 25% op. Og der er IKKE 25% chance for livmoderbetændelse. Jeg bliver pt liiidt træt af at rette dine fejl antagelser og du så springer videre til den næste antagelse og endda gentager nogle af dem smiley

    Jeg kan sagtens se skræk scenariet. Og derfor undersøger jeg det også. Men grundigt og kritisk. Måske er det bare en mande ting, men fakta vægter tungere end følelser og "tænk nu hvis" for at tage den rigtige beslutning.


  • #61   7. nov 2019 Altså den holder ikke i retten den med at tro at lige præcis ens egen hund kan gå på vandet når det kommer til noget mange mange tæver får.
    Om det så er livmoderbetændelse eller kræft.

    Herhjemme er tæverne steriliseret og de dør sjovt nok udmildbart hverken af livmoderbetændelse eller kræft.
    Laika blev 13,5 år og Zenta følger godt med og er 12,5 år.
    Jeg kender uendelig mange schæferhunde der ikke bliver en dag over 10.
    Og nej jeg kan jo ikke sige det er fordi de er steriliserede men synes da alligevel at det er tankevækkende at mine hunde steriliserede hunde bliver så gamle og ikke dør af kræft, eller at hvis de skulle få det, så er det tydeligvis i en meget høj alder.

    Jeg ville slet slet ikke tænke så meget men bare få det gjort.
    Jeg vil æde min hat på at det ikke er sidste gang hun bliver falsk drægtig eller får koks i løbetiden eller andet.


  • #64   7. nov 2019 Jeg tror ikke min hund er noget særligt. Men jeg ved at hun er i eksemplarisk fysisk tilstand - især taget hende alder i betragtning. Og så må folk jo synes at jeg er en helligrøv eller lign - I don't care smiley

    Det er svært at finde konkrette statistikker. Men den gængse norm er at 5% af alle tæver over hele linjen får livmoderbetændelse.
    https://www.netdyredoktor.dk/hund/sygdomsleksikon/l/livmoderbetaendelse/


  • #67   7. nov 2019 Men hvorfor tror du at hunde i god fysisk form skulle undgå livmoderbetændelse? Eller kræft?
    Det har da intet med fysisk god form af gøre.
    Der er både tykke og tynde hunde der rammes, og unge som gamle.
    Det er meget meget meget forskelligt.


  • #68   7. nov 2019 Super fedt Elvira! Jeg kigger lige på det senere smiley Knægten skal sove smiley

  • #69   7. nov 2019 Altså, lige på dét her emne, vil det sgu være træls at lave en “hvad sagde jeg” smiley

    Johnny, jeg ved ikke om du er HELT skarp på det med kvinder og hunde, og ikke mindst forskellen. Noget af det, er allerede blevet forklaret. Fx er kvinders cyklus omtrent 4 uger, og hundes er omtrent 6 måneder.

    Hunde lægger mange, mange flere æg ned - det er derfor kvinder ikke får kuld, men bare en enkelt eller to - eller flere, hvis de har fået hjælp. Så sker der det, at hvis kvindens æg ikke bliver befrugtet, skyller kroppen æg og livmoderslimhinde ud med en gang blod. Her har den snedige allerede bemærket at noget er anderledes - for kvinder er BESTEMT ikke i løbetid, når de bløder. Tværtimod faktisk.

    Hunde der bløder, lægger derimod på til at være klar til at blive parret og få æggene befrugtet. Bliver æggene ikke befrugtet, lægger de sig stille og roligt til at dø og kroppen absorberer dem. Bortset fra de sidste rester, som ligger og hygger sig i livmoderen.

    År senere, er livmoderen blevet ret tyk. Og ind imellem lagene af gammel livmoderslimhinde, ligger nogle gamle æggerester. Lækkert!

    Og så begynder hormoner at drille. De gør de også ved kvinder, som jo helt holder op med at have ægløsning. Men hunde fortsætter, trods ringe hormonniveau. Og så kan der gå koks i sagerne. Pludselig er livmoderen sårbar, og samtidig er hundens krop ældre, og ikke i stand til at bekæmpe små infektioner. Det kan være kroppens eget koks, der starter en livmoderbetændelse, men det kan også være bakterier udefra.

    Om så din hund var hundens svar på superwoman, er der ingen garantier. Vil man løbe risikoen, så skal man selvfølgelig gøre det. Men så må man også tage det sure med det søde, og hvis hunden dør på operationsbordet en sen aften, eller værre endnu, kommer igennem operationen, men dør kort efter, så var det bare dét valg man traf for sin hund.

    Måske er det en kalkuleret risiko, måske er det dumdristighed, måske, måske. Men det er kun dig der kan bestemme, om det er en risiko du vil tage på din hunds vegne.

    Der var i øvrigt en svensk undersøgelse for nogle år siden (var det mon Agria der lavede den?), som viste at halvdelen af intakte tæver over 7 år, døde som følge af livmoderbetændelse, altså enten af selve sygdommen, blev aflivet fordi det ikke kunne/skulle opereres eller døde som følge af svækkelse af operationen. Det er muligt at den overdriver. Men risikoen kommer man ikke udenom. Superwoman eller ej smiley


  • #70   8. nov 2019 Tak for en fin beskrivelse smiley
    Du nævner selv lidt af mine bremse belæg. "Ringe hormon niveauet" og "hundens krop ældre, og ikke i stand til at bekæmpe små infektioner". Det har jo hele tiden været det jeg har prøvet at fremhæve. Og igen kan jeg nævne at jeg muligvis er forblændet af min egen romantiske forestilling om Sallys sundhed - immunforsvar generelt har virkelig meget at gøre med foderstand, madindtag og kredsløb.

    Og når man ser de vilde statistikker som særligt bonner ud alder og større hunde. Så kan jeg med min vinkel på optimal foderstand etc, ikke lade være med at trække fedme og inaktivitet med ind i ligningen.
    Nu færdes jeg primært i rotte grupper, og 99/100 er efter min mening minimum mildt overvægtig, og særligt de gamle er svært overvægtige.

    Hvor mange rottweiler det sådan ud? Stort set ingen!

    Det er ikke udelukket at at motoren hives ud, men skræk scenarierne bliver ikke beslutnings årsagen.


    profilbillede
  • #71   8. nov 2019 Selvfølgelig ser ingen rottweilere sådan ud - Sally er jo ikke en rottweiler....? Hun er en blanding, og er derfor slet ikke så bred og kompakt som en rottweiler.

    Hvis din teori holder stik, ville ingen aktive AG-hunde, IGP-hunde, løbshunde eller andre aktive hunde få livmoderbetændelse. Hvis jeg ser på hunde i den forening jeg træner i, så går de ikke fri.

    Bremse belæg? Huh?

    Igen, det er kun dig selv der kan bestemme. Men du skal jo træffe dit valg og tage konsekvenserne, uanset om det er det ene eller andet.


  • #72   8. nov 2019 Forleden var det en det postede denne. 10kg!
    I rigtig mange øjnes er det øverste kategoriseret som normalt/ eller mild overvægt.

    Det er vel nærmest beviset på at næsten samtlige store racer er smælder fede.


    profilbillede
  • #73   8. nov 2019 Rotten er ikke min hund, det er en ren rottweiler tæve på 36kg, så hun er heller ikke en helt lille en med den vægt i en lean udgave! Det her er Sally

    profilbillede
  • #74   8. nov 2019 Jeg prøver virkelig at skære det ud i pap. Jeg siger ikke at aktive slanke hunde går fri, men jeg tror den voldsomme statistik ville se anderledes ud. Og statistikken er jo noget der vægter tungt på min beslutnings skål.

    Okay, undskyld, så lad os kalde det mit belæg for at tvivle på at neutralisering er den rigtige beslutning smiley


  • #75   8. nov 2019 Sorry, jeg kan ikke loade billeder lige nu, så jeg tænkte at det var et billede af Sally du havde lagt op.

    Jeg er ikke sikker på at slank og stærk gør bedre til at bekæmpe infektion. Måske, måske ikke.


  • #76   8. nov 2019 Jeg prøver at udtrykke det som noget jeg ikke er helt sikker på. Men der nogle til der er ret indiskutable. Fysisk aktivitet har en direkte påvirkning på blodvolume, vene størrelser, mindskning af fedt ophobninger, vene flexibilitet, vene forgrening og receptorer - noget der påvirker flow generelt, vigtig del af immunforsvar!

    Overvægt og den rigtige mængde mad har stor betydning for mindskning af fedt ophobninger i blodet.

    Jeg er overbevist om at det har en påvirkning. Hvor stor den er kan jeg jo desværre intet sige noget om.


  • #78   8. nov 2019 Selv fitte mennesker bliver syge. Selv fitte mennesker får hjerte/karsygdomme, kræft og alt mulig andet.

    Så hvis du tror at Sally er fri for risikoen for sygdomme, så lad du bare være med at sterilisere.

    Iøvrigt er det vel underordnet hvordan tallene ville se ud, hvis alle hunde var fitte.- Nu drejer det sig ikke om alle andre hunde, men om Sally. Og hendes situation lige NU. Og du mener at hun er usårlig, fordi hun er fit. Fint nok. Så er det jo bare sådan det er.


  • #79   8. nov 2019 Præcis Mette.
    Jeg kan slet slet ikke forstå hvordan man kan tro at hunde i god form, går fri.
    Sådan hænger tingene altså ikke sammen.
    Men gid det var så nemt.


  • #81   8. nov 2019 #80.

    Heldigvis nåede hun ikke at blive 12-13 år og dermed mindre modstandsdygtig og have sværere ved at komme sig over operationen.


  • #83   8. nov 2019 Jeg har haft 12 tæver i gennem mit liv, ingen steriliserede og ingen livmoderbetændelse smiley jeg kunne ikke drømme om at skære i en rask hund smiley men vi er forskellige og vægter forskelligt smiley

  • #85   8. nov 2019 Jeg har en masse kommentarer senere smiley

    Men lige et par hurtige.
    Nej, jeg tror ikke hunde partout går fri pga de er dit.

    Jeg tror ikke Sally er usårlig. Men nok mindre sårbar ifht normen på statistikkerne.

    Ovenstående synes jeg efterhånden at have gentaget flere gange smiley

    KH - absolut enig! Det er også på min pro liste. Skulle det ske akut, og alt ikke går som smurt, så er det nok slut, eller Sally bliver ihvertfald ikke den samme igen.
    Iøvrigt test med en der forstår den egentlig downside på en lean hund smiley


  • #86   8. nov 2019 Det er altså noget sludder smiley
    Sorry, men se hvor bredt kræft rammer. Det handler ikke om at være fit eller at undgå at ryge.


  • #91   8. nov 2019 Kenzie - Det kan meget vel være jeg tager fejl. Jeg tror at selve infektionens risikoen måske er uændret. Men selv behandling af infektioner og bakterier og generelt imunforsvar har nu en del med særligt aktivitet at gøre, den del er nu svær at anfægte IMO.

    Christina - Neutralisering er jo ikke helt uden konsekvenser, det er der jo masser af evidens på. Jeg er som sådan ikke bange for noget som helst i det her, jeg vil bare gerne have mange overvejelser og se tingene fra forskellige vinkler, som gør at jeg føler i på et komfortabelt sted til at tage hvad jeg synes er den rigtige beslutning.
    Og som Ida skriver, så har pro neutralisering folket nærmest dødsdømt samtlige tæver der ikke er blevet steriliseret. Man er nærmest idiot hvis ikke man gør det. Sådan er virkeligheden altså ikke smiley

    Så vidt jeg kan se, så har en stor del faktisk symptomer, af den ene eller anden art. Daglige tjek mindsker risikoen for ikke at nå at reagere - og lad nu være med at kog noget andet på det! Jeg skriver MINDSKER! Jeg ved godt at man ikke nødvendigvis opdager det. Og at i alle sammen har prøvet eller kender nogen der kender nogen.

    Hvor mange ud af de 25% ender rent faktisk med at dø? Hvis det bare er 50%, så er den egentlige dødelighed nede på 12,5%.


  • #92   8. nov 2019 Kenzie - Det er klart at den nye situation sætter tingene på spidsen smiley Men derfra og så bare ukritisk i panik løbe ned og få cuttet underetagen er lige i overkanten

  • #95   8. nov 2019 Jeg er heller ikke det mindste i tvivl.

  • #96   8. nov 2019 Har hunden livmoderbetændelse, er det jo ikke noget den kan bekæmpe, heller ikke med penicillin. Så det afgørende må jo være at det ikke kommer så vidt, at den får livmoderbetændelse.

    Ida, folk svarer jo ud fra hvad Johnny skriver. At der er væske i en pat. Og at det KAN være tegn på en hormonel ubalance, fx falsk drægtighed. Som forøger risikoen for livmoderbetændelse.

    Jeg vil dog gerne understrege at jeg mener hvad jeg tidligere skrev - jeg mener at tæver skal steriliseres senest når de er 7 år gamle. Det er bare min holdning.


  • #97   14. jan 2020 Gammel tråd ja.
    Havde 2 tæver som blev 11 og 13 år, de fejlede så og sige aldrig noget, men vi snakkede da om at få dem steriliseret osv. Den nye er en hanhund, Basse, han trænger måske til at få bollerne kappet af, strejfer en del omkring, bor jo på landet.


Kommentér på:
Væske ud af brystet

Annonce