{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.185 visninger | Oprettet:

Mange fedtknuder {{forumTopicSubject}}

Forleden dag fandt jeg en knude lidt bag skulderbladet på Molli. Jeg bestilte en tid hos dyrlægen næste morgen, men inden vi tog dertil, fandt jeg to knuder mere, hvoraf den ene sad tæt på den anden. Der var en knude i underlivet, som dyrlægen siger, at vi skal holde godt øje med, og så ser vi på det igen om en uges tid, men dyrlægen gættede på, at det enten var en dyb fedtknuder eller en hævet lymfekirtel. De to knuder ved skulderen mente dyrlægen bestemt var fedtknuder.

Nu har jeg så lige fundet en fjerde knude tæt på de to andre ved skulderen. Er det normalt, at der er så mange? Og de sidder rimelig tæt. Dyrlægen mener vist, at jeg er lidt pylret. Molli er en ni, snart ti, år gammel labrador, som sidste år fik fjernet en stor fedtknude. Hun er ikke påvirket af nogle af knuder, virker ikke øm, og der har intet været at mærke på hendes humør eller aktivitetsniveau.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Mange fedtknuder
  • #1   27. nov 2019 Forstår ikke helt din dyrlæge .. og gider ikke have en dyrlæge som synes jeg er pyldret.

    Jeg synes ikke 9 år er så gammel, og selvfølgelig holder man øje med ændringer, og man bliver bekymret, hvis der er noget.

    Junior fik en lille fedtknude .. for 1-2 år siden.. den er mere eller mindre ikke vokset, men ja de kommer desværre nok med alderen.


  • #2   27. nov 2019 Hvad med at få taget et par biopsier så du får at vide om det er fedtknuder eller ej ? Det har jeg fået gjort på Perle og det giver en eller anden ro i maven at VIDE at det er noget ufarligt. Ellers går man og kan ikke lade være med at tænke på det.

  • #3   27. nov 2019 Min gamle Tesla på 11½ har et hav af knuder. Som yngre fik hun fjernet nogen - ingen var ondartede men de kom lige så hurtigt igen som de blev fjernet.. Fra hun blev 10 og til nu er antallet øget - der er både fedt knuder, nogen "talgknuder" som kan trykkes ud når de er klar og nogen vandcýste dimser.
    Fedtknuderne sker der ikke ændringer med: de kommer og forbliver men vokser ikke i størrelse. Jeg ved ikke hvor mange hun har men der er en del...
    Talgknuderne opgiver ævred når de er klar og kan nemt fjernes ved et let tryk.
    Vandcysterne er der lige pt 2 af. Hun havde en rimelig stor bag det ene øre men den er svunden ind af sig selv. De andre er også blevet mindre - jeg har ingen anelse om hvorfor. Eneste ændring er at hun dagligt får forthyron.

    Vi har valgt at lade alle knuderne være så medmindre der kommer en der sidder et sted hvor den kan genere, eller de vokser eksplosivt, gør vi ikke noget :O)


  • #4   27. nov 2019 Er fedtknuder race betinget ?. Har selv kun oplevet en lille bitte talg knude / (bums) på min sheltie og vores Westie havde ingen knuder af nogen art.


  • #5   28. nov 2019 Min Liva på 11½ år er også nået den alder, hvor fedtknuderne myldrer frem.

    De bliver hurtigt på størrelse med et lille kirsebær, men bliver ikke større.
    Når vi er til dyrlæge (kommer ca. hver 4. måned til cartrophen), piller de lidt i dem for om de er vokset.

    Jeg har talt med dyrlægen om de evt. skulle fjernes, men han siger, at der er lidt omsonst, da de har det med at komme tilbage og der kommer sikkert flere.
    Så jeg har besluttet, at så længe de ikke generer hende, så får de lov til at blive.


  • #6   28. nov 2019 @Buch: Jeg har i hvertfald en mistanke om at det er noget der er en racebetinget faktor i. Jeg har set rigtig mange ældre labradors med et utal af fedtknuder og jeg mødt rigtig mange ældre Dobermann med en hel del fedtknuder. Men der er godt nok ikke mange terriers jeg har kendt med fedtknuder: Kun en af mine irere og foxterriers fik en enkelt da han var en gammel dreng.

  • #7   28. nov 2019 Liva er mest golden og de fleste af hendes knopper ligger i hendes hals"pludder" og enkelte omkring brystet.

  • #8   28. nov 2019 Mette
    Kerry, Wheaten og Bedlington har ofte rigtig mange grødsculster/talgknuder. Ved ikke om det er dét der menes. Lidt pudsigt er det de racer som skifter farve.


  • #11   28. nov 2019 @8 og 9 og hov det er jo greying factor med samme virkning, der afbleger både skimler, kerries og bedlingtons. Om det er greying factor hos wheathens ved jeg ikke, men mon ikke.

  • #12   28. nov 2019 KH tak for interessant læsning.
    Jeg vidste ikke der var en sammenhæng. Det er mere sådan en personlig opservation.


  • #13   28. nov 2019 Tak for opklaring Mette smiley
    Jeg aner nada om farvegenetik. Mine racer har altid været kedelige hvad dét angår smiley


  • #14   29. nov 2019 @Louise: Det er mine racer sådan set også. Der er ikke meget mystik en en clear sable og en sort m rust. Men jeg havde jo genetik på landbohøjskolen og farvegenetikken var bare vildt spændende så den har jeg ikke kunnet slippe smiley

  • #15   29. nov 2019 @Mette jeg tror på dig!
    Jeg er bare aldrig blevet præsenteret for den som sådan. Men må indrømme at engang imellem kunne det da være fedt at vide mere. Sealyerne har jo ofte aftegn og hvad afgør hvilken farve?


  • #17   10. dec 2019 Jesse har en del talgknuder. Jeg ville stole på dyrlæges vurdering og så selvfølgelig holde øje med dem smiley

  • #18   10. dec 2019 Ozzy som er foxterrier/japansk spids har efterhånden 4-5 fedtknuder, den første fik vi taget en biopsi af da han alligevel var bedøvet, dyrlægen var inden biopsien allerede ret sikker på det var en fedtknude, og ja det var rigtigt.
    De efterfølgende har vi ikke fået undersøgt, de føles præcis som den første, de kan "rykkes rundt" er glatte osv smiley


  • #19   11. dec 2019 #16

    Ville gerne men det er umuligt med en langhåret hund , desværre


Kommentér på:
Mange fedtknuder

Annonce