{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.351 visninger | Oprettet:

Skånekost ved mavesår (lidt langt og nok også lidt frustreret oplæg) {{forumTopicSubject}}

Min “gamle” hanhund på 7 år har været igennem et ret træls forløb de sidste par måneder.
Det startede for et par måneder med at han pludselig havde voldsom adfærdsændring. Han snerrede og snappede efter os ved det mindste og det er meget ulig ham. Selv vores 7 små hvalpe, som han ellers elsker, stressede ham voldsomt. Jeg tænkte derfor straks smerter som årsag, især da han hele tiden lagde sig i bedestilling. Så afsted til dyrlægen det gik, men denne mente absolut ikke at det var smerter fra maven, da han ikke tilkendegav smerter, når han “rykkede” i maven på ham. Han mente derimod at smerterne måtte sidde i ryggen, knæene eller hofterne, da han er begyndt at gå lidt stift på det venstre bagben. Så han røg i røntgen - og alt var perfekt.
Så mente han at det måtte være nakken. Men ak, heller ikke her kunne han se noget. Jeg spørger forsigtigt om dyrlæge er HELT sikker på at det ikke er maven, når han ligger sig i bedestilling så ofte, men nej, det mener dyrlægen ikke. Over jul og nytår ordinerer dyrlægen smertestillende for at vurdere om adfærden ændrer sig på smertestillende. Efter 5 dage med Contalgin melder jeg tilbage, at hunden har været glad og “sig selv” igen og ikke har lagt i bedestilling siden start på medicin. Vi bliver derfor henvist til nærmeste dyrehospital, som skal scanne nakken mere dybdegående, for dyrlægen holder ved at problematikken skal findes i nakken. Da han i ventetiden kommer af det smertestillende, ligger han igen i bedestilling flere gange dagligt...
Vi tager afsted, og dyrehospitalet finder intet ved nakken. Derimod siger de, at han har to kindtænder med blottede tandhalse, og smerterne må stamme derfra.
Et par dage senere bliver han derfor lagt i narkose for at fjerne tænderne. Det viser sig dog at tændernes nerver ikke er ramt og de giver han istedet bare en grundig tandrensning (han lider af lidt tandsten). Vi bliver sendt hjem med Onsior til et par dage for ømme tænder, og beskeden om at adfærden skyldes at han må være hypersexet hanhund og bør kastreres. Jeg spørger en sidste gang om hvorfor i alverden hunden så ligger sig i bedestilling, da jeg slet ikke kan se den sammenhæng smiley Men får at vide, at det nok bare er en dårlig vane han har tillagt sig.
MEN så 3 dage senere (fredag aften) opdager jeg at han har skidt på gulvet i stuen - meget ulig ham. Det er meget smattet og til min store forskrækkelse er der rigeligt meget frisk blod i. Jeg ringer til dyrehospitalets vagt, som mener at da han drikker masser (!!) af væske og ikke virker dvask, skal vi blot give ham skånekost et par dage.
Om natten vågner jeg ved at han har voldsom diarré i soveværelset og tænder lyset. Helt gulvet er oversprøjtet med sort, tynd tjære og han står og trykker blod ud af rumpen smiley
Jeg smider ham i bilen og afsted til dyrlægen, som konstaterer at han har et mavesår. Han får derfor nogle sprøjter (jeg var dybt rystet og opfanger desværre ikke hvilke sprøjter han får) og bliver sendt hjem med besked om skånekost samt nogle piller han skal have dagligt og at han omgående skal stoppe med Onsior.
I dag er hans afføring mere fast omend stadig lidt smattet og orange. Han fiser glad rundt og både spiser og drikker godt - han har tillige prøvet at lave små hvalpe på min pude nogle gange. Så jeg vurderer jo egentligt at han er velbefindende... meeeen jeg kan godt mærke til tilliden til dyrlæger (ovenikøbet flere) kan ligge et meget lille sted. Og gud, hvor jeg bebrejder mig selv at jeg ikke holdt fast i bordkanten med at jeg mente smerterne stammede fra maven smiley

Nu til det egentlige spørgsmål (havde vist bare lige brug for at få luftet de sidste par måneders frustration)...
Lige nu får han hjemmelavet skånekost efter anvisning fra vagtdyrlægen, men hun nævnte ikke noget om hvorvidt han for fremtiden bør få skånekost? Jeg spørger selvfølgelig dyrlægen i morgen, men ville høre om nogen herinde har hunde med mavesår, der får skånekost? Og i så fald hvilket foder I giver?

Jeg har aldrig prøvet noget lignende og er på helt bar bund med hvilket tørfoder man giver som skånekost smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Skånekost ved mavesår (lidt langt og nok også lidt frustreret oplæg)
  • #1   12. jan 2020 Øv et grimt forløb smiley
    Nogen gange burde dyrlægerne være bedre til at lytte til os hundeejere !!!

    Har ingen erfaring med at give skånekost, vil bare ønske jer god bedring smiley Godt at I fandt frem til problemet, selvom vejen blev længere og mere snørklet, end den burde have været !


  • #2   12. jan 2020 Tak Ann-Marie smiley
    Ja, det har været voldsomt frustrerende at være i smiley Og jeg sparker mig selv for ikke at lytte mere til min egen mavefornemmelse smiley


  • #3   12. jan 2020 Jeg tænker at han har fået mavesår af medicinen, og ikke at der var et mavesår indledningsvist. Det får hunde nemlig ufatteligt sjældent bare sådan.
    Mange forskellige ting kan give ondt i maven, og det er svært at vide hvad der var grunden til din hunds problemer til at starte med.
    Jeg ville spørge den behandlende dyrlæge om mere vejledning.


  • #4   12. jan 2020 Malene: vagtdyrlægen der tilså ham om natten sagde, at hun mente han har døjet med mavekatar i en længere periode, og at det ubehandlet nu havde udviklet sig til et mavesår... men det er selvfølgelig kun gisninger, indtil vi får ham undersøgt nærmere smiley

  • #5   12. jan 2020 Sikken et forløb smiley

    Jeg har en hund med sart mave og HUSK og vitapetz symbiotic har gjort en kæmpe forskel her. Jeg mixer det gerne med vådfoder - skånekost. Nogle er også glade for sanofor tilskud når hunden har sart mave.


  • #7   13. jan 2020 Mange tak for svar smiley

    Buch: kan du huske hvad skåne-vådfoderet hedder? smiley

    Christina: jeg læste godt din tråd med din tæves maveproblemer. Håber hun får det bedre smiley Og at det går godt med hvalpene smiley
    Jeg vil bestemt kigge på RC Anallergenic smiley


  • #9   13. jan 2020 Uha ja, to af mine hvalpe flytter også hjemmefra i dag (tre flyttede i fredags), og jeg kan mærke at de er max klar til at udforske verden med nye familier smiley

    Jeg er godt nok også spændt på hvad egen dyrlæge finder i dag - han ved jo intet endnu. Så må vi i gang med at undersøge den mave fra ende til anden.


  • #11   13. jan 2020 Jeg synes også det er en gevaldig ro nu, hvor de kun er 4 smiley De bliver 10 uger på torsdag, så de er klar på verden smiley Vi overvejede at beholde den ene pige selv, men 5 hunde bliver lige i overkanten synes min mand (vi er ikke enige) smiley
    Men jeg er nu meget vemodig over at de små banditter ikke skal rode i mit hjem længere.

    Jeg har i al fald tænkt mig at kræve den helt store tur med ham, så tænker kikkert er højt på listen. Kan godt mærke at jeg har lidt ondt i maven og tænker katastrofe tanker om hvad der kan være galt smiley


  • #12   13. jan 2020 Gastro intestional fra Royal Canin

  • #13   13. jan 2020 Freja var meget tæt på at dø af tarmbetændelse.
    Faktisk var det håndklæde, hun havde siddet på i bilen til dyrlægen helt gennemvædet af blod.
    Jeg husker, at dyrlægen kiggede på hende og sagde,
    "det er meget alvorligt".
    Hun klarede den smiley
    Men havde efterfølgende en sart mave.
    Efter jeg er gået over til Gastro Intestinal, har der intet været siden.
    Åbenbart smager det også godt, for Fifi som før fik Royal Canin Yorkshire Terrier hellere ville havde Frejas.
    Så nu er det dejlig nemt, at de begge får det samme smiley


  • #14   13. jan 2020 Puha, Inge smiley Det var godt at hun klarede den smiley Og dejligt at høre at hun lever fint på skånekost smiley

    Dyrlægen er noget nervøs for at det ikke ser for godt ud i mavetarm kanalen efter den omgang, så han vil ikke begynde at lave blodprøver, kikkertundersøgelse og evt biopsi endnu. Først skal han have fået medicin i den næste uges tid sammen med skånekost, og så vil han undersøge hvad der er galt smiley Hans teori pt er vist at det er (eller har udviklet sig til) kronisk bugspytkirtelbetændelse? Men igen; det er svært at sige noget, når han først vil undersøge ham igen om en uge og jeg er som sagt fuldstændig på bar bund her...

    Lige nu er han velbefindende og spiser/drikker fint. Han er ivrig efter at komme ud at gå og snuser glad efter steder han kan tisse smiley Så jeg håber at det ikke bare er medicinen, der holder ham kørende pt...


  • #16   13. jan 2020 Jeg krydser fingre for ham smiley

  • #17   13. jan 2020 Mange tak Palle og Inge smiley

  • #18   13. jan 2020 God bedring med ham smiley

  • #19   13. jan 2020 Mange tak Ann-Marie smiley

Kommentér på:
Skånekost ved mavesår (lidt langt og nok også lidt frustreret oplæg)

Annonce