{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.901 visninger | Oprettet:

Indkald af flere hunde ;) {{forumTopicSubject}}

Kære alle jer med flere hunde

Indkaldet... Har I trænet at fx dobbelt fløjt komme de begge to?
Er de trænet med hver deres fløjte/lyd?
Eller kalder i et navn af gangen og så skal de kun komme ved deres eget navn?
Er de trænet til at sidde og gå plads på hver deres side? - eller ved siden af hinanden?

Jeg søger nogle erfaringer samt nogle plus og minus ved det og det andet.

Jeg får en valentines-baby på fredag smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Indkald af flere hunde ;)
  • #1   11. feb 2020 Fortæl fortæl!! smiley

    En lille lab igen?


  • #2   11. feb 2020 Du er god til at holde på hemmeligheder!

  • #4   11. feb 2020 Ja en labrador igen - en sort og denne gang fra DKK. smiley Sort er altså en særlig smuk farve i mine øjne.


    Hun flytter ind på fredag, for jeg har ikke kunne ikke få det til at gå op før, så har jeg til gengæld skiftevis fri med manden fra på fredag af. Dejligt med en kort uge smiley Abby fylder 1 år her d. 18. februar. smiley

    Jeg har været inde i dag og købe hende 4 vandskåle, så der både er til hjemme samt campingvognen, 2 almindelige Kongs, 1 kong Wobbler Snackball samt en Kong Snugga Wubba bamse til hende i fødselsdagsgave.


    profilbillede
  • #5   11. feb 2020 Tillykke med hende smiley

  • #6   11. feb 2020 Er Ziva ikke DKK siden du skriver det sådan? smiley

    Tillykke med hende smiley


  • #7   11. feb 2020 Jeg har et indkaldsord og et fløjtesignal, her gælder at jeg forventer alle kommer når et af dem lyder, jeg har sjældent brug for at den enkelte hund SKAL komme, så her nøjes jeg med navn, hvor de så gerne kommer, men måske ikke helt i ønsket tempo smiley

    Jeg har mine gående ved siden af mig på samme side, med den mest velopdragne yderst, hvor kontrollen er mindst

    og tillykke med hende smiley


  • #8   11. feb 2020 Jeg fløjter på mine og så kommer de.
    Men kan sagtens sætte navn og kommando på, det forstår de nemt.


  • #9   11. feb 2020 Mine kommer alle 4 på “hundeneeeeee” i et højt og glad tonefald smiley

  • #10   11. feb 2020 Når jeg udelukkende fløjter kommer de alle 4 farende. Hvis jeg fløjter og kalder et navn, kommer den pågældende løbende... dog med det forbehold at et par af de andre til tider farer med - TÆNK nu hvis det var fordi der var godbidder i farvandet smiley

  • #11   11. feb 2020 Zenta: Tak smiley Ja, jeg kan bare ikke finde ud af om det er nemmeste at pifte to gange og forvente begge kommer. Særligt ved hurtige indkald når vi møder andre hunde, kan jeg godt se fordelen i at spare nogle sekunder på at de begge bare skal komme med det samme. Det er jo altid nemmere og hurtigere at pifte to gange end at skulle kalde to navne.
    Jeg kan bare ikke helt gennemskue om der er fordele ved at lære dem, at kunne komme individuelt af hinanden.

    Kirsten: ah du har en kombination. Det kunne jeg måske nemt lave, da Ziva indkaldes på både navn og dobbelt pift. Så kunne Abby selvfølgelig også lære begge indkald.
    Hvorfor vil du hellere have dem på samme side i lag end hver deres? Er det for at holde snore i en hånd? For kan godt se fordelen i at have dem ved hækken og mig yderst mod trafikken. Kan virkelig også godt se en fordel ved at have en hånd til hver hund.

    Jeg har nemlig aldrig prøvet at have to før. Jeg er helt nybegynder smiley

    Anya: Nej, hun er DJR. smiley Tak smiley

    Dogmama: Ja Ziva skal nok blive væk hvis jeg kalder Abby, men jeg tror Abby kommer uanset om jeg kalder på hende eller Ziva eller pifter. Hvis hun ellers har intentioner om at komme smiley Vi har lidt træning her med at overbevise Abby om at jeg er bedre end rådyr.


  • #12   11. feb 2020 Altså jeg synes det er en fordel at de kan begge dele. Jeg fløjter på dem et par gange om dagen. Når jeg vil have dem ind fra haven og når de skal komme retur til mig på tur. Og der er det helt klart nemmest synes jeg at når jeg fløjter, jamen så gælder det alle. Uanset om det er i haven eller på tur.

    Men jeg ser det også som en fordel at kunne sige et navn og en kommando og det så kun gælder pågældende hund.
    Men det er egentligt ikke noget jeg har tænkt over, sådan har det altid været. Også da Laika var her. smiley


  • #13   11. feb 2020 Begge mine kommer ved indkald uanset hvem jeg kalder på smiley . Det er dog sjældent at de er løse når vi er på tur.

    Når vi går ture, er det meget forskelligt hvordan jeg har hundene. For det meste så går de lige foran mig, også selvom vi er på vej, dog hvis der kommer modkørende, så skal den store gå på min venstre side pga sikkerheden.
    Nogen gange har jeg dem på hver side af mig, og nogen gange er de begge på min venstre side.
    Det er en vurdering af situationen som afgøre hvor de skal gå henne, og egentlig ikke noget jeg tænker over.


  • #14   11. feb 2020 Ziva - Dels synes jeg det er nemmere med snorene i en hånd og en fri til at belønne med. Jeg synes også det er nemmere, at jeg kun skal have blikket til en side og kun skal holde styr på hunde på en side, specielt når vi skal passere andre hunde eller går, hvor der er trafikeret.
    De kan gå på både højre og venstre side, pt. har jeg tre, men selv med fire lærer de hurtigt deres plads.



  • #15   11. feb 2020 Når jeg går med mine og kalder et navn, så reagerer den pågældende hund.
    Ved fløjt eller "alle hunde" reagerer alle tre.
    De kan godt sidde nogenlunde på plads på samme side, men da de er så små har de svært ved at se op på mig fra lige linje ud fra benet, så de sidder oftest i en slags halvcirkel / bue.

    Når de går på plads på ture er det således (men oftest er de "fri" i snorene og går og snuser på kryds og tværs):



    profilbillede
  • #16   11. feb 2020 Zenta: Jeg tror jeg efterligner. Har du dem på samme side eller hver deres hvis I går et sted, hvor du har brug for at de går pænt ved din side?

  • #17   11. feb 2020 Helle A: Ja der er jeg mere typen med løs hund eller gå pænt og skarpt på plads. Oftest er 'løs' i sporline eller fleksline

  • #19   11. feb 2020 Kirsten: Hmm jeg har bare meget svært ved lige præcis at forestille mig belønning. Jeg kan ikke helt se for mig, hvordan jeg belønner dem individuelt når de er på samme side. Til gengæld har du helt ret i at hvis vi skal krydse en hund, der ikke forholder sig roligt, er det jo nemmest at have mig i mellem og så begge hunde på modsatte side. Den tanke har jeg ikke haft før nu.
    Siger du navnet på den du belønner? så den anden hund ved at godbidden ikke er til den?


  • #20   11. feb 2020 Yorkie: Jeg kan godt leve med halvbue. Jeg skal ikke stille op til noget med nogle af dem andet end jagt. Det betyder ikke noget om de sidder skævt, det betyder bare noget de ikke er i tvivl. Det ser selvfølgelig pænest ud hvis de er pænt på række. smiley Tror måske Abby skal lære at hendes indkald forventes hun sidder plads på højre side. Så er ingen af dem i tvivl om hvor de skal løbe hen.

    Årh ja fri i snoren - det skal nok blive sjovt, at blive en af dem, hvor de vikler sig sammen smiley


  • #21   11. feb 2020 Vi bruger deres navne og hvis de begge skal komme kalder jeg huuundnee smiley

    De går aldrig på plads samtidig, den kommando bruger vi kun i forbindelse med lydighed.
    Eller lidt spas smiley


    profilbillede
  • #22   11. feb 2020 Så går de på samme side. Altså venstre. Men det er fordi de alle ved at venstre er den rigtige side at gå ved. Zenta lærte det af mig da hun var lille, Laika vidste at venstre side var den rigtige da jeg overtog hende og Gipsi ved også at venstre er den rigtige. Men det passer mig fint for så er de alle væk fra vejen når de går på den side.

  • #23   11. feb 2020 Jeg sætter navn på den jeg belønner, men ofte vil det være alle 3, hvis jeg går med alle. Jeg træner ikke som sådan, når jeg går med alle tre i snor. At gå pænt trænes individuelt.

  • #24   11. feb 2020 Har du mon fundet hende på FB? smiley
    Synes hun ligner en af dem, jeg så i en omplaceringsgruppe her forleden og ville da være skønt, om hun var endt hos en HG'er smiley

    Kan selvfølgelig snildt tage fejl, men ligemeget hvad så stort tillykke med hende, hun er da en smuksak smiley


  • #25   11. feb 2020 Jeg troede ikke du ville have lab igen smiley smiley

    Stort tillykke! Hvor spændende! Har intet input til spørgsmålet men kunne ikke lige holde mig fra sådan en fin tråd smiley


  • #26   11. feb 2020 Jeg har ingen råd smiley

    Vil bare sige tillykke smiley smiley


  • #28   11. feb 2020 Fløjte = Indkald til begge
    Ellers bruger jeg den enkelte hunds navn.
    Jeg bruger også den enkelte hunds navn som tilladelses- eller frigivelsesord. Fx betyder Simba at simba må forlade position og fx gå ud af døren. Dog er det ikke lykkedes mig at komme igennem med dette hos Simba, så "Freddy" betyder at begge forlader position og Simba betyder at kun Simba forlader positionen og Freddy bliver smiley

    Plads betyder plads og det er på venstre side - jeg bruger det dog aldrig med begge på samme tid.


  • #29   11. feb 2020 CH: Yeah den er mest til lydighedshold men jeg gør det også når vi skal krydse vejen, gå forbi andre hunde og igennem parkeringspladser hvor jeg har brug for at vide præcis hvor hun/de er. smiley Flot foto

    Zenta: Abby er også oplært på venstre, men tænker det ikke tager lang tid at lave om. Ziva har også fået lært begge dele.

    Kirsten: jeg må eksperimentere lidt. Gad vide om to labradorer kan lære forholdsvis hurtigt at godbidder kun er deres i følge med deres navn. Hmm det må komme an på en prøve

    Anine: yes smiley hun er alt for fantastisk og smuk. Hun er allerede trænet i skud, campinglivet og børn. Hun fortjente at komme hjem til mig. Vi skal ud og opleve en helt masse sammen smiley smiley

    Fünke: jeg vil gerne prøve noget andet end labrador, men Abby er helt fantastisk. Hun er noget helt særligt smiley manden og jeg kan slet ikke blive enige om racer, men Abby var vi helt enige om og fuldstændig forelskede da vi mødte hende. Jeg har 40 år endnu til at holde hund i, og nu har jeg 9 år inden jeg køber den næste. Så har vi 9 år til at blive enige smiley

    King: tak smiley


  • #30   11. feb 2020 Mikes mor: Ziva vil gerne, men er i tvivl om hun er voksen nok til at ville gå pænt med Abby i mellem os. smiley Det bliver så spændende.

    Randi: ja. 'ziva' betyder også at hun må rejse sig / hoppe ud af bilen / spise / løbe sin vej hvis hun har lyst.

    Men hvis du skal krydse vejen med to hunde, ville du så ikke kalde dem plads inden i krydsede?


  • #31   11. feb 2020 Jeg går sjældent med begge mine hvor vi skal krydse en vej og hvis der er noget med en vej er som regel den ene eller begge i snor. Jeg "bruger" faktisk kun plads i forbindelse med træning og konkurrence.


  • Eva
    Eva Tilmeldt:
    jul 2012

    Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 16 Svar: 2.007
    #34   11. feb 2020 Jeg havde egentlig planlagt at bruge fløjte, når alle skulle komme, og navne til hver enkelt, men sjovt nok hedder de allesammen både Ingle, Basso og Didrik smiley I det daglige har jeg ikke det store behov for at kalde dem ind enkeltvis, så det er helt fint, at hele flokken kommer løbende, når jeg kalder på én.

    At gå på plads bruger jeg kun, når vi træner, og det gør jeg enkeltvis. Når vi går tur, vil jeg af hensyn til “vægtfordelingen” helst have whipperne på den ene side og Ingle på den anden. Jeg har så lært dem at skifte side enkeltvis, så jeg (for det meste) undgår at ende som rullepølse, når én finder på at skifte side.


  • Eva
    Eva Tilmeldt:
    jul 2012

    Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 16 Svar: 2.007
    #35   11. feb 2020 P.S. Tillykke med hende smiley

  • #36   11. feb 2020 Mikes mor - en omplaceringsgruppe på Facebook. Hun er helt fantastisk og jeg kunne ikke ønske mig mere. Faktisk synes jeg hvalpetiden er lidt lang. Abby skal lære at få en sele over hovedet og indlære kommandoerne til canicross samt d. 22 kommer første test med bål og shelter. Inden hun har fået indlært basis er hun jo klar til korte løbeture og mildere vandreture og lige pludselig er hun jo halvanden og to år gammel og klar til at blive presset.
    Hun er så utroligt kærlig og hun er virkelig blid ved børn. Det har jeg savnet lidt at jeg ikke har fået indlært særlig succesfuldt med Ziva - de bliver altså væltet med jævne mellemrum. Længe leve ble-bags til at tage stødet bag på. smiley
    Det bliver så hyggeligt for dem. Jeg har altid drømt om to hunde og har aldrig haft mulighed for det - ville gerne have lidt aldersforskel på dem. Tak for andres erfaringer. Jeg havde ikke fundet det morsomt hverken at køre to Ziva hvalpe eller to Ziva teens samtidigt. smiley

    Sofia tak smiley

    Eva ja Ziva kan også skifte side og ved hun skal gå bagom, men det er fordi det var en del af en indlæring til et trick. Men din idé er virkelig god hvis jeg så lærer Abby det samme men ved at gå foran. Hmm den må jeg lige skrive bag øret. Og tak smiley er så lykkelig for familiens lille nye medlem. Det er den bedste bryllupsdag! Den kommer jeg altid til at huske.
    I morgen skal manden og jeg ud at spise 3 retters og fejre det hele. Tænkte at det var smartere uden Abby indtil vi ved hvor hurtigt det går med at indlære alene hjemme hos os.


  • #37   11. feb 2020 Mine har samme indkald som Bodils smiley
    "HUNDENE" virker helt fint. De kommer alle 3, og sætter sig foran mig, for at få deres godbid smiley

    Derudover kan de selvfølgelig deres navne, så hvis der er behov for kun at kalde på en, så gør jeg bare det.
    Det sker oftest for Melanie, da hun riiigtig gerne vil op og lege i klitterne på stranden, selvom vi andre går nede ved vandet. Så jeg kalder hende tit ned, deroppe fra smiley


  • #38   11. feb 2020 Tillykke.

    Her er det sjældent jeg har brug for indkald hvor ikke alle hundene behøver komme ind.
    Har jeg brug for en af dem, siger vi navnet - og så kommer de alle alligevel...ingen vil gå glip af noget...


  • #40   12. feb 2020 Kæmpe stort tillykke med hende smiley

  • #41   12. feb 2020 Krøllet: ja når de to er færdige med kun at være optagede af hinanden så begynder de jo med hver deres interesser og Ziva må gerne strejfe for hun skal nok blive. Abby derimod ville jeg have en del brug for, at jeg kan indkalde alene. Særligt fordi vi de næste to år skal terpe hvor utroligt lækkert det er at komme når jeg kalder smiley

    Mikes mor: ja Ziva var ikke slem men jeg synes hun var slem nok. Det er lige præcis derfor jeg er glad for aldersforskel. Markun er jo ikke så gammel, så I har jo god tid endnu smiley det gode er at når man overkommer prøvelserne sammen - så står man stærkere sammen bagefter smiley

    Inge tak smiley

    Årh så er der kun to dage tilbage... Årh det kommer til at tage lang tid.


  • #42   12. feb 2020 Ej tillykke Trine, hvor er du bare heldig smiley
    Hun ser sød ud!
    Ihhh jeg vil også have hund nr. 2 smiley


  • #43   12. feb 2020 Indimellem er der "to-hunde-træning" eller "Duo-træning", hvor man kan gå i dybden med at træne to hunde på én gang. Det er mega-sjovt og udfordrende.
    Prøv det smiley


  • #45   12. feb 2020 Som Karina skriver, så er det sjovt og udfordrende at træne flere hunde på én gang. smiley smiley

  • #46   12. feb 2020 Mine går ikke på plads samtidig. Men når vi går tur sammen, er det lidt op og ned, om jeg har snorene i samme hånd eller hver sin. Jeg bor på landet og vi går lidt langs en befærdet vej og ellers langs marker og i skov. Så der er snorene ofte lange smiley

    De er desværre ikke så ofte løse, da vi har meget vildt og de må ikke være løse på mark og i skov. Men er de ude i haven og jeg kalder, så kalder jeg "hundene" og så kommer de begge smiley


  • #47   12. feb 2020 For mig er plads også kun noget, der foregår til træning. Når jeg går tur, har jeg fra 2 til 4 hunde med, og der er ingen faste pladser. Jeg går en del med dem i snor både langs vejene her hvor jeg bor og i skovene, der her omkring i overvejende grad er privatskove og derfor kræver hunde i snor. Så en stor del af deres ture er i snor, og der skal de have så meget bevægelsesfrihed som muligt. Det ville være lidt andet, hvis jeg bare skulle gå et kort stykke for at komme til et sted, hvor de kunne slippes, men når selve turen foregår i snor, så skal de selvfølgelig ikke gå plads eller lign.

    Når vi så kommer steder hen, hvor de kan være løs, fløjter jeg hvis alle skal komme og bruger navn, hvis jeg bare skal have fat i en enkelt. Fløjte på tur udløser altid en godbid, det er det vigtige indkald, som ikke misbruges.
    Kalden ved navn udløser muligvis en godbid men ikke hver gang.

    Jeg træner aldrig mere end en hund af gangen.

    Tillykke med din nye hund.


  • #48   12. feb 2020 Tillykke med vapsen smiley
    Når jeg skal kalde på begge mine så fløjter jeg (ikke i en fløjte - den er reserveret til eftersøgning - men med munden) eller råber et eller andet i retningen af 'HEY HUNDENDE KOM' det plejer at virke. Kalder jeg ved navn er det kun den hvis navn der bliver kaldt jeg forventer kommer (dvs. Clinton kommer som regel også med hvis jeg har kaldt på Perle - man skulle jo nødig gå glip af noget smiley ).
    Skal de gå forholdsvist pænt ved siden af mig fordi vi fx går på et fortorv og skal passere nogen så tager jeg dem bare over på samme side i korte snore og beder dem 'blive her' eller noget i den stil. Det er ikke noget jeg har haft nødigt at have særlige kommandoer til.
    'Plads' er reserveret til lydighedstræningen og for os er 'plads' = 'følg mit venstre ben tæt og hav kontakt'. Det er prøvet at gå med dem begge to på plads som spas. Det starter fint nok med at Clinton insiterer på at han skal sidde tættest på mit ben så han maser sig ind mellem Perle og mit ben. Så snart vi så går fremad så jokker Perle Clinton ned og maser ham om bag ved mig. Så det er ikke noget vi dyrker smiley


  • #49   12. feb 2020 Mathilde: Jeg er meget heldig smiley Ejer sagde de havde fået over 50 henvendelser, så de havde været glade for at de havde haft gode muligheder for at vælge ud, hvem de troede mest på kunne blive hendes blivende hjem og er klar på en intelligent hund med krudt smiley

    Karina: det lyder spændende. det må jeg holde øje med. Lige nu starter jeg bare almindelig lydighed og samarbejde op. Vi skal lige bruge nogle måneder på at lære hinanden at kende. Så begynder det spændende at finde ny træning. Jeg håber at kunne finde nogle gode tricks og lydighedshold til os. smiley

    Mikes mor: Ziva var i bilen i fredags mens vi sagde hej og fik ro på Abby. Så var de inde og pjatte sammen og se om det kunne fungere. Abby tiggede tørrede andekødstykker og Ziva elskede at der var 3 voksne til at klappe hende og se hvor mange af Abbys bamser hun kunne have i munden på en gang. Det er fedt når de kun har 22 måneder i mellem dem - og de har bare begge to utroligt meget krudt bag i. De er begge meget kælne og Ziva deler gerne kurv. Hun elsker at putte.

    Yorkie: Yes - to sjove, unge, energiske hunde, der begge gerne vil modtage deres begges godbidder.

    Jeanette H: Så får i nogle gode lange gåture på landet smiley

    Lene: Jeg har altid godbidder i lommen og i vindueskarmen ved siden af terassendøren. Alle kald belønnes altid. Jeg tør ikke risikere, at de lærer, at det måske ikke kan betale sig.
    Har du de andre med til træning, så de kigger på og du bare skifter i mellem hvilken der trænes med? Eller har du helt hver især individuel træning til hver.

    Mette: ja - det er bare fordi jeg ikke skal bruge lydigheden til noget specielt. Vi har ingen stævner eller lignende, så jeg har kun indlært det for at hun går skarpt ved siden af mig når vi skal krydse vejene og sådan.
    De to er også begge dygtige til at mase sig på. Ziva er mest ihærdig, men Abby er størst og tungest - og hun vokser stadig. Jeg må se hvordan det kommer til at gå smiley


  • #50   12. feb 2020 Ziva, nej jeg har normalt ikke 2 hunde med til træning. Jeg tror det er prøvet 2 gange.

    Den ene gang havde jeg en veninde på besøg over weekenden, så vi tog både Sunshine og Manilla med, så hun kunne gå lidt med den ene, og så kunne de skiftes til at få træning med mig. Resultatet var, at de var ved at komme op og slås, hver gang jeg skulle skifte hund. Ingen af dem kunne lide at se, at jeg trænede og gav godbidder til en anden. smiley

    Den anden gang var Sunshine og Celtia. En af mine træningskammerater ville gerne låne en hund og gå med, fordi hendes egen var syg. Jeg kan ikke forestille mig, at damen havde særlig meget ud af det, for Celtia havde næsten kun fokus på mig, men så længe godbidderne stod i en lind strid ned gennem halsen på hende, så gik det da. Celtia var gammel på det tidspunkt, og forventedes alligevel ikke at yde noget særligt smiley

    Nu er det jo heller ikke sådan, at mine hunde altid går til træning alle sammen. De skiftes lidt, men de senere år har det mest været Sunshine, fordi hun er den, der helst vil.

    Jeg kan ikke have godbidder stående fremme nogen som helst steder, og lommerne i mit tøj er heller ikke så ideelt. Jeg har fået gnavet flere par bukser i stykker, fordi lommerne lugtede af godbidder, så jeg finder godbidder frem, når jeg skal bruge dem.



  • Moto
    Moto Tilmeldt:
    okt 2018

    Følger: 10 Emner: 1 Svar: 6
    #51   18. feb 2020 husk at være opmærksom på jalousi. når din hund ikke er blevet voksen endnu. det er ikke for at tage glæden fra dig smiley men man anbefaler at ens hund helst skal være være fyldt 1 1/2 til to år alt efter hundes modenhed. min kammerat havde en japansk akita tæve og fik så en hand hund (3.5 måned). der var en del konflikter de første to uger, ikke noget alvorligt, bare tæven der lige skulle vise hvem der bestemte. så du skal være forberedt på at Abby måske kan finde på at nappe lidt ud efter hende og måske knurre/sætte hende på plads. hvis det sker er det bedst du/i ikke blander jer medmindre Abby desideret bider hvalpen, da det er en del af opdragelsen/hvordan hierarkiet skal være.

  • #52   18. feb 2020 Moto - der er afsindigt meget forskel på retrievere og Akita, så hvis jeg var TS, tror jeg faktisk ikke, jeg ville være bekymret smiley

  • #53   18. feb 2020 Moto, der er virkelig meget ukorrekt info der fremlægges som fakta i dit indlæg... Det bør ikke tages som råd det indlæg.

  • #54   18. feb 2020 Ziva er næsten 3 - meget passende alder til en lillesøster smiley Jeg kan jo ikke købe en lillesøster på over 1.5 år. Eller det kunne jeg egentlig godt, men ind i mellem er hundefamilierne jo nød til at blive forøget.

    Abby napper smiley Dårlig vane når hun keder sig, og bliver stoppet uanset om det er et forsøg på at lege med mennesker eller Ziva.

    Indtil videre har vi ingen konflikter.

    Jeg tror ikke rigtigt på magtkampe - men


  • #55   18. feb 2020 Men.. vi har da lidt vilde lege.
    Ingen af mine to fantaserer om magt eller bestemme. De vil gerne have mad, leg, nus og være tættest på mig i sofaen.

    De er bare lalleglade og entusiastiske - nogle vil sikkert påstå lidt vilde.

    Nat nr. 4 gik perfekt. Nu sover hun fuldstændig igennem og ignorerer både snorken og vindens lyde. Jeg har sovet som en baby i nat smiley


  • #56   18. feb 2020 Sikke da noget vrøvl der bliver skrevet af Moto.
    Hele vejen igennem.
    Jeg er virkelig imponeret over at der i 2020 stadig er folk der tror på alle de forældede teorier om dominans og hierarki.


  • #57   18. feb 2020 Der er mange i 2020 der tror på overtagelse. Nogle forfærdelige indlæg i omplaceringsgrupperne med hvilke retriever der tager hævn og vil være den styrende i flokken. Jeg har helt opgivet at tage diskussionen

  • #58   18. feb 2020 Jeg magter det heller ikke. Man bliver så træt.

  • #60   18. feb 2020 Igår så vi Grindewalds forbandelse sammen. smiley Abby ligger oven på begge mine ben og Ziva lige ved siden af.

    Vi kæmper lidt med de vilde lege og de er derfor adskilt af gitter når de er alene, og de har jævnligt på kameraet tjekket til hinanden. Jeg vælger at tro på, at det giver dem lidt glæde at se kunne se og høre hinanden.

    De er fantastiske sammen smiley leger, hygger og putter. I nat har de sovet op af hinanden i 8 timer.

    igår var vi helt oppe på 3 km på en time. Abby er ved at lære at til forskel fra hendes tidligere erfaringer, så kan mine ben simpelthen ikke bevæge sig medmindre snoren er løs. smiley Hun er kvik, det skal hun nok hurtigt fange. Jeg er fortrøstningsfuld og tænker at vi om et par måneder kan gå i et normalt tempo. smiley


    profilbillede
  • #61   18. feb 2020 Det er dejligt, at det går så godt. Det ville jeg da bare nyde. Og labrador er vel heller ikke en race, hvor man forventer de store magtkampe. Helt så nemt er det ikke i alle racer.

    Jeg tror, at mange, der har hunde i flok, godt vil skrive under på, at der eksisterer et hierarki indenfor deres flok. Det er ikke det samme som, at der er magtkampe, men hundene kender deres plads i forhold til hinanden, og så kan de fint leve godt og fredeligt sammen.

    Dominans i forhold til mennesker og forsøg på at overtage herredømmet, nej, men hierarki og mulighed/risiko for magtkampe inden for en flok, ja det kan sagtens finde sted.


  • #62   18. feb 2020 Nej ingen magtkampe. Jeg forestiller mig at jeg måske kan se noget ressourceforsvar, hvis jeg turde give dem kødben i samme rum.

    Til gengæld har jeg børnesikret skabet til skraldespanden og igår har Abby sørget for, at skabet med friluftsudstyr/huer/vanter/snore mm også er sikret efter hun havde vist hun kan åbne og tømme det to gange. Yderligere har jeg lås på både havedøren og hoveddøren fordi hun er en utroligt kvik pige, der meget gerne vil ud på ekstra ture smiley


  • Moto
    Moto Tilmeldt:
    okt 2018

    Følger: 10 Emner: 1 Svar: 6
    #63   18. feb 2020 Karina og møghundene: ja selvfølgelig er der stor forskel på racer, smiley

    A-S: hvorfor er det ikke nyttig info!? min kammerat har stor erfaring med akitaer og modsat andre hunde racer så kræver akitaer en helt specielt tilgang. da de er en af de mest egnrådig racer i verden. og jeg skrev det for at de skulle være forberedte på at det kan ske og det kan være en dårlig ide at skille dem ad, hvis det er den voksne hund der vil i rette sætte den lille. da man kan risikere at den gør det når man ikke er hjemme og kan derfor ikke gøre noget ved det, derfor! ved ikke om du har noget erfaring med akitaer? for hvis ikke så kan du ikke udtaler dig om at det er forkert!


  • #64   18. feb 2020 Moto, du er godt klar over at ts har 2 voksne hunde, ikke en voksen og en hvalp smiley

    Hun har labrador, det er altså en npget anden mentalitet, end akitaer...


  • Moto
    Moto Tilmeldt:
    okt 2018

    Følger: 10 Emner: 1 Svar: 6
    #65   18. feb 2020 salle: nej jeg troede faktisk det var en hvalp. sorry smiley . men derfor skal man stadig være klar over at der kan komme konflikter.

  • #66   18. feb 2020 Det er ikke i tvivl om at ts er smiley obs på mulige konflikter.

  • Moto
    Moto Tilmeldt:
    okt 2018

    Følger: 10 Emner: 1 Svar: 6
    #67   18. feb 2020 super smiley

  • #68   18. feb 2020 puh har ikke orket at læse alle svarene - sorry - men start med en meget kort afstand lige gyldig hvad model du bruger til dine indkald. hilsen og tillykke.

  • #69   19. feb 2020 Moto, jeg tror ikke der er nogen der er i tvivl om at konflikter kan opstå, det er dit lidt gammeldags hundesyn og dermed årsagen til og forklaringen på eventuelle konflikter, der reageres på. Og i øvrigt dermed også håndteringen af en eventuel konflikt.

  • #70   19. feb 2020 Ziva, stopper du bare op og står og venter? Skal hun komme tilbage til dig og sidde, eller?

    Quila har ekstrem meget fart på, så vi kæmper meget med stram snor pt.


  • #71   19. feb 2020 Hun skal komme tilbage. Jeg er ligeglad hvad side men vi skal være på linje med hinanden. De første par ture fik hun lidt hjælp ved at jeg rystede godbidsposen når vi havde stået i 5 min. Så fik hun godbid for at komme retur og give kontakt og så gik vi videre.

    Nu har hun regnet ud at det ikke virker at gø, hyle, pive, stille sig på bagben eller andet - så nu kommer hun automatisk tilbage og glæder sig til at mine ben igen virker. Det betyder at hun ikke længere kan optjene godbidder på at komme retur, men får rosende ord og vi går ret meget i intervaller men det går fremad.

    Det er den eneste teknik jeg kender og brugte den også med kæmpe succes med Ziva.

    Du skal bare være utrolig konsekvent. Hvis ikke du kan holde snoren i mellem to fingre, så tæller det som et træk. Min gamle labrador når hun fx var i byen og skulle i snor proppede jeg snoren ind i bæltestroppen på mine jeans og så gik hun lige så fint uden at man behøvede holde den. Hun var også virkelig dygtig. Ziva kan måske matche, men har ingen erfaring med om en omplaceringshund kan lære det på så højt niveau.


  • #72   19. feb 2020 Her har jeg prøvet at hun skal komme tilbage og så har vi øjenkontakt i 5 sekunder og så har hun fået et "dygtig". Kan være jeg skal proppe en godbid på smiley Quila er 22 mdr og er fuld af krudt smiley Jeg fortsætter smiley Tak smiley

  • #73   19. feb 2020 Det der med at hunden skal komme retur når linen bliver stram, er super irriterende syntes jeg, i pensionen kalder jeg de hunde yoyo hunde smiley Mine hunde skal sørge for at linen er slap, så mine ben virker kun når linen er slap, faktisk kan mine ben finde på at gå stik modsat vej når linen bliver stram, det lærer de fleste hunde rigtig hurtigt;) det vigtigste er at snoren er lang nok til at hunden kan bevæge sig, dvs minimum 5 m.


  • #74   19. feb 2020 Her har jeg prøvet at hun skal komme tilbage og så har vi øjenkontakt i 5 sekunder og så har hun fået et "dygtig".

    Du skal jo vælge hvad du vil træne. Vil du træne slap line? At hun kommer tilbage? Eller at hun holder kontakten så længe? Jeg tænker at kriterierne er ALT for høje, hvis dit mål bare er at gå pænt.

    Jeg erkender blankt, at jeg har været hurtig til at bruge nej, når hundene trækker. Og så ellers bare trække dem retur. Det har virket ret hurtigt, fordi de bliver så irriterede over at jeg er irriterende smiley

    I dag trækker de skam stadig, hvis der er noget de meget, meget gerne vil. Men det må mine hunde gerne. Jeg gider bare ikke at de okser afsted konstant.


  • #75   20. feb 2020 Ja det har du ret i, Anne. Jeg har prøvet "nej" og prøvet at trække hende retur. Hun er jo ellers ret skarp, men her vinder iveren og krudt i måsen over logikken. Og hun er dælme stærk.

    Den lille har fået lov til at gå ture og hun har på 2.5 uge glemt alt om at gå i snor, så jeg står lidt med 2 hunde, hvor jeg skal have trænet det.

    Så kan jo starte fra scratch med begge to. Hvis jeg vil træne slap line, ville du så "bare" skifte retning, eller hvordan vil du sådan helt bogstaveligt få den slappe line, når hunden står de der 2 meter ude i strakt snor?


  • #76   20. feb 2020 Mine må gerne gå frem i linen, den må gerne være strakt, men ikke trække. Der har det hjulpet mig at stoppe, lukke øjnene og mærke når trækket stopper og så gå videre. Det giver instant belønning for den ønskede adfærd.

  • #77   20. feb 2020 Så du står med lukket øjne og afventer at hunden mindsker trækket?


  • #78   20. feb 2020 Jep. Jeg sanser det meget mere præcist i hånden når jeg ikke ser på hunden - og så er timingen meget bedre = lettere forståelse for hunden.

  • #79   20. feb 2020 Jeanette, du må sætte hundene op til succes, og sætte kriterierne efter det.

    Jeg ville starte med at gå med en en af gangen, og så gøre som CH. Hunden trækker, stop op, og gå først videre når hunden stopper trækket. Det er muligt at det i laaaaang tid kun er ét skridt ad gangen.

    Når hunden så har fanget det, kan du ændre på kriteriet, fx at hunden skal komme hen til dig frivilligt, og få sin ros. Og herefter kan du sætte kontakt på og sidenhen tid på kontakten.

    Men at kræve at hunden selv regner hele den proces ud, når den givetvis har lært at den får lov at okse derudaf, er for meget forlangt.


  • #80   20. feb 2020 Jeg kan ikke helt forstå hvorfor hunden skal komme hen til fører eller hvorfor den skal tage kontakt smiley for mig handler det om en rolig gåtur i lang Line hvor hunden må snuse, trisse rundt og passe sig selv, den skal bare gøre det i slap Line:) det betyder at hunden bare skal lære at bliver linen stram, så stopper fjolset med de to ben, sørger hunden bare for at holde den radius som gør at linen forbliver slap, så er der ingen problem smiley
    Derfor er det for mig også vigtigt at linen er lang nok, 2 meter giver ikke mange muligheder for at holde en slap Line smiley


  • #81   20. feb 2020 Jeg har i de sidste 2.5 uge kun gået med Quila, da Tonic ikke har måtte gå tur pga poten smiley Men ja, jeg er godt klar over, at jeg skal træne med en af gangen smiley

    Jeg kan ikke bruge en 5 meter line, når vi går langs en befærdet vej. Og som det er pt, er det den eneste mulighed, da der er oversvømmet, hvor vi plejer at gå og Quila har fået lidt røde irriterede poter pga alt det fugt. Skoven tør jeg ikke, når det blæser kraftigt, der er allerede væltet en del træer. Så ja, det er langs veje med eller uden cykelsti


Kommentér på:
Indkald af flere hunde ;)

Annonce