{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.803 visninger | Oprettet:

Hvilken race kan bo hos mig {{forumTopicSubject}}

Nu vil jeg prøve tråden valg af race , for tiden er lang på sofaen. Så kan jeg lige så godt sidde og nørde racer smiley

Jeg skal først have en anden hund, når Albert ikke er her mere. Jeg må nemlig kun have 1.
Jeg har ikke planer om staff igen, da jeg ønsker en lidt mere ukompliceret race. Med det mener jeg, at jeg gider ikke flere forsvarstaler om hvor farlig min hund IKKE er osv.
Gerne en der ikke har de store problemer med andre hunde smiley
Jeg har nogle krav, og dem lister jeg lige op

Helst ikke en velcrohund. Efter 11 år med Albert klistret op af mig, kan jeg godt bruge lidt luft smiley

Lidt reserveret overfor gæster
Ved ikke om reserveret er det rigtige ord, men en hund der ikke flyver ind i folk for at hilse på dem non stop. Den må gerne sige hej, og så er det fint nok. Albert kan blive ved indtil jeg beder ham smutte og så pludselig kan han ikke være i sin lille krop mere, og så starter han forfra smiley

Som sagt må den meget gerne kunne med andre hunde.

Pelspleje
Der må gerne være noget som skal holdes, men så skal den kunne klippes. Som Feks en puddel der bliver klippet i bund.

Træning
Den må gerne synes det er fint, men det bliver ikke på konkurrenceplan. Men jeg har fået nyt knæ, så forventer at jeg kan klare laaaange gåture igen. Så det må den meget gerne kunne

Helbred
Sund og rask race

Ved ikke lige om der er noget jeg har glemt, men så bare spørg løs smiley

Af racer har jeg selv tænkt
Standard puddel
Whippet og airedale.
De sidstnævnte kan falde fra hvis whippet er for velcro ( ellers ingen minusser ved racen) og airedale pga pelsen der skal trimmes, vil nemlig gerne kunne holde til at ordne pelspleje selv ( skal lige også lige møde lidt flere af dem)

Men er der nogle racer jeg har overset smiley

Aner ikke med en Shiba og basenji Feks?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvilken race kan bo hos mig
  • #1   25. feb 2020 Og et lille billede af min velcro-knægt smiley
    Det er stadig ikke tæt nok og han kravler tættere og tættere på smiley


  • #2   25. feb 2020 Pudler er ekstreme velcrohunde. Så hvis du ikke ønsker en pleasende puttetrold, så er det nok ikke den vej, du skal kigge. Pudler er ellers dejlige. Held og lykke med søgningen smiley

  • #3   25. feb 2020 Ellen, jeg har nu haft en stor-puddel i pasning i et stykke tid, og ja hun ville gerne putte, men hun havde det også fint i en kurv på gulvet smiley
    Det gider Albert jo mere eller mindre kun hvis jeg beder ham om det. Dog har han lige fået en lækker kurv der kan lokke indimellem smiley

    Pudlen er nemlig rigtig lækker. Hende jeg passede gik lige i hjertet på mig efter få dage smiley Det troede jeg slet ikke kunne lade sig gøre med en fremmed hund


  • #4   25. feb 2020 Airedalen er faktisk oplagt. Du kan bare købe en med ringe pels og så klippe den hahaha smiley

  • #5   25. feb 2020 Haha det er med om jeg har forstand på det smiley


  • #6   25. feb 2020 Dem der er mest nuttede/krøller, er dem med dårlig pels. Jo mere glat des strider pels.

  • #7   25. feb 2020 ENTLEBUCHER SENNENHUND!!!

    Gør det, jeg har kun set en og det var i Tyskland. smiley


  • #8   25. feb 2020 Du skal bare have et Tilla barn smiley hun er ingen velcro whippet (det er Bianchi heller ikke) hun er en meget selvstændig ung dame.

    Hun vil gerne ligge under dynen en time eller to, men absolut ikke hele natten og hun er heller i typen, der kommer og ligger ved siden af en i sofaen. Hun kommer og siger hej, men går ret hurtigt igen.


  • #9   25. feb 2020 Jeg stemmer for en whippet smiley

    En Basenji er en sær hund. Man skal kunne lide deres jodlen og de kan ofte ikke mega godt med andre hunde.

    Shiva er ret ukompliceret og jeg ikke i tvivl om du kunne have sådan en. De er ikke super velcro eller noget og har nem pels.


  • #10   25. feb 2020 Martin den går jeg ind og lure smiley

    Louise jeg har sagt til dig engang, at du kunne bare beholde en af dine hvalpe til den var 5+. Så skal jeg nok overtage smiley

    Åh Kirsten du ved jeg er vild med dine whippets og hvor overrasket jeg blev over racen da jeg var hos dig smiley
    Elskede at de var så glade uden at være voldsomme, da vi kom, og så smuttede de igen.
    De kunne da lige komme og sige lidt hej mens vi sad der, men ellers havde de jo nok i sig selv og hinanden. Jeg ved bare ikke om det er bedst med 2 af racen, om det er sådan den fungere bedst, for det må jeg jo ikke her smiley
    Ellers er whippet bare så ukompliceret og nem


  • #11   25. feb 2020 Jodler en Basenji smiley ?
    Aner nemlig ikke hvordan de er. Har aldrig mødt en.

    Så en Shiba er ukompliceret med andre hunde?


  • #12   25. feb 2020 Der er mange whippets, der lever som enehunde og fungerer fint, problemet er, at vi ejere bliver så hooked, at en ikke er nok smiley

    Whippets er super i flok, men de individer jeg kender, som bor alene lider absolut ingen nød. Godt 1/3 af de hvalpe jeg har solgt lever som alene hunde.



  • #13   25. feb 2020 Ja en Basenji jodler xD det er en skøn men meget særpræget hund. Dem jeg kender kan ikke med andre hunde.

    Ja en Shiba burde være ukompliceret med andre hunde. Jeg har i så fald aldrig mødt en der havde problemer med andre.


  • #14   25. feb 2020 De få shibaer jeg har kendt, har ikke kunnet med andre hunde af samme køn som voksne, den ene foretrak altid at være i haven og familien så den stort set kun, når de skulle ud at gå tur.

  • #15   25. feb 2020 Haha den sang om flere har jeg også hørt om staffen smiley havde reglerne været anderledes hvor jeg bor, havde jeg også haft en datter af Albert smiley

    Meeeen jeg kunne jo forsøge igen, at få stemt 2 hunde ind til næste beboermøde. Så kunne jeg jo være klar på mere end en whippet smiley
    Racen tiltaler mig meget efter jeg har mødt dem. Også da jeg så dem på udstillingen i Aalborg. Så ukompliceret smiley


  • #16   25. feb 2020 Martin
    Jeg blev ikke helt hooked på Racen hvis jeg bare lige læser om den
    Bla står der :
    Den er temmelig gøende og kan have nogen tendens til at reagere på udfordringer.

    Det kan jeg ikke helt greje hvad det indebære smiley


  • #17   25. feb 2020 Ej det var kedeligt Kirsten. Vil gerne se hunden :). Jeg har kun mødt en enkelt. Den var meget glad for Albert., men ved ikke hvordan den havde det med andre.

    En basenji ryger af listen smiley hvis nogen skal jodle/synge, bliver det mig smiley


  • #18   25. feb 2020 @Stafforshire.
    Det ved jeg heller ikke.

    Den jeg mødte til udstilling var hverken gøende eller ud afreagerende. Hvad det så end er.

    Den var mega sød og lagde sig op af min Grosser.

    Altså truer du den. Så er det jo en Mollosser og de fleste af dem er i en presset situation racer der vil angribe. Men så er alle Mollossere jo udafreagerende.


  • #19   25. feb 2020 Martin det var også mest at jeg ikke kunne greje hvad det betød, men jeg ved også godt at man skal møde racer og ikke kun læse om dem smiley

    Jeg har haft molosser, men der var ikke så meget truende over ham. Han sagde vist hellere undskyld smiley


  • #20   25. feb 2020 @Staff.
    Det gør 95 procent af dem jo. De færreste Mollosser er interesseret i at slås eller bide nogen.

    Men angriber du deres ejer fysisk. Så vil de fleste angribe.

    Det er faktisk ikke normalen for de fleste andre racer.


  • #21   25. feb 2020 Bor du i Nordjylland eller? Vi skal på ferie deroppe i maj og håber at komme til udstilling i juni, så du velkommen til at hilse på Cala og Ciah os smiley tænker du har mødt Calaen men altså xD

  • #22   25. feb 2020 Ja jeg bor tæt på Aalborg smiley Jeps jeg har mødt cala, men det vil jeg da så absolut gerne igen.
    Du må lige prikke til mig så.


  • #23   25. feb 2020 Det skal jeg gøre. Tror vi kører derop d. 8 maj og hjem d. 15 så massere af dage xD

  • Eva
    Eva Tilmeldt:
    jul 2012

    Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 16 Svar: 2.007
    #24   25. feb 2020 Selvfølgelig skal du da have en Tilla-baby smiley

    Basso (Bianchis bror) er klart mere Klister-Kaj end Didrik (Tillas bror) og kan sagtens ligge under dynen det meste af natten, men med alderen er han blevet mindre “påtrængende” og gider absolut ikke ligge i arm dagen lang.

    Didrik er som søster Tilla lidt mere sin egen. Han kan stadig lide at putte i sofaen, men han bliver ikke liggende i timevis. Om natten foretrækker han at ligge lidt på afstand af alle andre.


  • #25   25. feb 2020 Anya vi kan lige skrives ved så smiley

    Jamen det lyder til at jeg må møde Tilla en dag smiley
    Mine tanker var dog, at jeg ikke skulle have hvalp igen, men en ældre hund
    Men jeg må se til den tid smiley


  • #26   25. feb 2020 Det kunne også være dværgschnauzer.
    Det er ikke unormalt at Coco ligger inde i sengen, imens jeg sidder i stuen og ser tv. Engang imellem kommer det dog over hende, så kommer hun trissende og hopper op i sofaen og vil nusses smiley

    Men måske er størrelsen ikke god smiley

    Ift shiba: er ret sikker på at det er alment kendt at de ikke kan med andre fremmede hunde som voksen? Dem jeg har mødt har bestemt ikke været hilsehunde.


  • #27   25. feb 2020 A-S
    Jeg er ikke helt fast på størrelse smiley
    Har tænkt at jeg gerne vil lidt op i størrelse men Racen er mest afgørende smiley

    Jeg må ind og læse lidt op på den


  • #28   25. feb 2020 Jeg har mødt basenji og de er direkte special på den fede måde... Hvis man kan lide skæve typer og katte smiley

    Det er en hund der kræver humor!

    men virkelig charmerende


  • #29   25. feb 2020 du skal have en finsk hyrdehund! det er en fed hund som der ikke er mange af

  • #30   25. feb 2020 Hmm ved ikke om den evt kunne kræve mere træning end jeg kunne tilbyde. Men ellers lyder den interessant smiley

  • #31   25. feb 2020 Jeg må erkende at jeg ved ufattelig lidt. Jeg synes bare så godt om den!

    se her.. Jeg kender ikke hende men sikke hunde

    http://4poter.dk/mine-hunde/index.html


  • #32   25. feb 2020 se der er altså noget over dem

    profilbillede
  • #33   25. feb 2020 og lige et til

    profilbillede
  • #34   26. feb 2020 Finsk hyrdehund er GØENDE.. Som i MEGET gøende!!! Som i JEG VILLE BLIVE SINDSYG gøende smiley
    Det er en supersmuk hund, men der er virkelig store udsving på sindet hos dem. Vi har et par stykker i klubben, og de er som nat og dag.

    Hvad med Podengo? Der får du lidt a la basenji, men så vidt jeg ved, har de ikke udfordringer med andre hunde generelt? De findes i fleres størrelse, og både i glathåret og ruhåret.





  • #35   26. feb 2020 Jeg kender kun en enkelt finsk hyrdehund, og der er altså SMÆK på!! Det er ikke en putte-nutte hund, men den ypperste blanding af spids og hyrde; hjerne og fart.

    Shiba har jeg endnu til gode at møde et eksemplar, som gider andre end sig selv og sin ejer. Vil man have en hund der kan gå med andre hunde, skal det ikke være den.

    Hvad med eurasier? Det er teknisk set en forvokset selskabshund, så den kan godt trænes til at være meget velcro, men jeg har ikke indtryk af, at den altid er det. Men selvfølgelig skal du have en whippet smiley Jeg forstår ikke at der ikke er flere af dem! Mage til indtagende væsen, skal man lede længe efter smiley


  • #36   26. feb 2020 Jeg skal IKKE have en gøende hund smiley Albert siger vov hvis der kommer nogen og det er det. Mere skal det ikke være smiley

    eurasier Synes jeg der er for meget pels. Ville være synd at klippe den ned. Ellers en super smuk hund.

    Jamen jeg kan godt lide whippet, men havde indtryk af, at de var lidt velcro som staffen, men der kan åbenbart godt findes individer der kan selv smiley Men jeg er også rigtig hooked på stor-pudlen smiley


  • #37   26. feb 2020 Schnauzer?

    Der skal du selvfølgelig lære at trimme.. men det skulle nok kunne læres smiley


  • #38   26. feb 2020 Ja den finske er en arbejdsnarkoman smiley

    Stor puddel er sgu skøn!
    jeg er også helt vild med dem



  • #39   26. feb 2020 Eurasier har pels - men man kan ikke klippe en eurasierpels, så er den ødelagt.
    den fælder 1-2 gange årligt og ellers fælder den slet ikke.
    Pelsen er selvrensende, kræet lugter aldrig af "våd hund" - jeg børster mine bag ørerne og ved albuer når der er behov. Og selvfølgelig under fældning..

    Det er en selskabshund, de går gerne lange ture med dig, hvis du selv gider. Ellers er de tilfreds med blot at være i samme rum som dig. De er ikke "in your face" hunde, eller velcrohunde.
    De er gode med andre hunde, enkelte af hannerne kan have problemer med egetkønsaggression, men oftest kun mod hunde af samme type som dem selv.

    De er dog elendige til at gå uden snor, så hvis du vil have en hund der kan luftes uden snor, så er det ikke en eurasier du skal vælge (der er forskellige holdninger blandt forskellige opdrættere - det her er bare, hvad jeg siger til mine egne hvalpekøbere).


  • #40   26. feb 2020 Og jeg må sige jeg har været heldig med de shibaer jeg har mødt. Venlige og imødekommende. De gider ikke uregerlige fremmede hunde, men har altid hilst pænt når mine hunde flinkt har hilst på.

  • #41   26. feb 2020 Det kunne måske også være nogle af de krøllede vandhunde kunne være et bud. Barbet, portugisisk, spansk..

  • #42   26. feb 2020 Hvis du er til whippet men gerne vil have lidt størrelse på er der også greyhounden.
    Min fornemmelse er at de gerne vil putte, men at de også har det fint med at være henslængt på sofaen uden at have selskab der.
    Den er sog ikke altid vildt glad for at være alene i lange perioder af gangen, men jeg har ikke hørt om nogener ikke kan forlade deres greyhound for at gå på arbejde, så det må være muligt.
    https://www.myndeklubben.dk/index.php?OpenPage=racer/grey.html


  • #43   26. feb 2020 Mine bud ville - ud over whippet - være: Dværgschnauzer eller Cairn Terrier. Nemme, ukomplicerede og selvstændige. De vil gerne 'lege' lidt træning til husbehov og de ELSKER en god lang gåtur.
    Hos Shiba'er er mit klare indtryk at 99% af dem ganske enkelt ikke lide fremmede hunde (jeg har kendt adskillige shiba'er). Jeg har kendt to Basenji's; virkelig sære og kropumulige at træne til noget som helst. Og lange gåture i bare lidt halvdårligt vejr kunne man glemme alt om. Og så havde i de i den grad nok i sig selv og gad bestemt ikke at fremmede hunde kom for tæt på.
    Finsk Hyrdehund er overhovedet ikke oplagt til det TS beskriver; det er en arbejdshund, der skal bestille noget ellers render de på væggene (jeg kender dem fra nogle svenske venner og fra en enkelt træningskammerat der købte sådan en i den tro at den var nem at træne lydighed med smiley ). Og ja, de har virkelig meget lyd på. Helt på højde med Islandsk Fårehund, Finsk Lapphund eller sheltie, der jo er lidt af nogle 'gø-apperater'. Og, ja, der er folk der siger at man kan træne dem til ikke at gø særlig meget. Meeeen altså gøen er en del af deres 'job' så helt ned i leje for ikke-gøende racer kommer det aldrig smiley


  • #44   26. feb 2020 Jeg er altså vild med greyhound! tror I boligselskabet opdager det hvis jeg får en smiley

  • #45   26. feb 2020 @42: De Greyhounds jeg har kendt var ikke til lange gåture. De er i den grad sprintere smiley Vi har haft to hold venner der havde Greyhounds til løb smiley Og så er de absolut ikke specielt velegnede til at være ude i længere tid af gangen i en dansk vinter uanset tykke dækkener og sweatre osv; de har en meget tynd pels og intet fedtlag. Men ja, ultranemme, søde og supervenlige hunde ellers.

  • #46   26. feb 2020 Nu har jeg to bostoner, den ene er som din staf helst i hovede på mig, oven på mig og er lige røven af mig. Min den anden er nogen gange sådan, men de fleste gange ligger han sig et andet sted på sofaen, evt i min seng eller i bryggerset. Her tror jeg set har noget at gøre med hvor meget de hviler i sig.

  • #47   26. feb 2020 Hvor er det fedt med alt jeres input. Allerede nu kan jeg sorter racer fra Bla som Shiba, basenji og den finske.
    Cairn er nok ikke lige mig. Dem jeg møder på min vej skælder hele tiden ud smiley ved godt træning, opvækst og avl har meget at sige, men det sidder i baghovedet smiley


  • #48   26. feb 2020 Ja, meget afhænger af hvilke eksemplare man møder på sin vej. Jeg har kendt mange Cairner gennem tiden. Langt de fleste har været nemme overfor fx andre hunde (fx er hende min mor har nu glad for at hilse på ALLE hunde uanset køn. Men hun er også OK med at det hvis der ikke skal hilses). De er meget 'katte' dvs. de vil da gerne nusses og sidde på skødet, meeeeen kun til de ikke vil længere så smutter de smiley Men bevares jeg har også mødt den slags cairner der gjalper op og laver udfald. Men er man ikke til en race så er man ikke til den. Jeg ved fx at jeg ville få det meget lettere træningsmæssigt, hvis jeg fik mig en jagtmodel labrador eller en Kelpie, men de tiltaler mig bare ikke på virkelig mange andre parametre end 'velegnet til at træne og konkurrere i DcH programmet' smiley

  • #49   26. feb 2020 Sidder og tænker lidt om ikke en golden kunne passe ind? Eller er jeg helt galt på den? Er ikke super meget inde i racen men dem jeg har set er meget omgængelige og virker ikke som velcro hunde.. Men ved selvfølgelig ikk med pels og aktivitets niveau.. Dog er mit indtryk at ikke alle goldens behøver massevis af gåture, træning mv mv.. Men jeg kan sagtens tage fejl smiley

  • #50   26. feb 2020 K0mmer lige med et par løsrevne forslag

    Podengo - ulempe kan være at den har masser af jagtinstiknt
    Labrador af jagtlinjer - ingen ulemper, verdens mest fantastiske hund! (måske kan der være noget med det der reserveret overfor fremmede, min egen er ikke specielt interesseret i alle mulige fremmede, men det er vist mere undtagelsen end reglen.)
    Lagotto romagnolo
    Australian shepherd
    irish softcoated wheaten terrier


  • #51   26. feb 2020 Den irske terrier ville være perfekt for dig. Lige så perfekt som pommes frites er i en slankekur smiley . Den store puddel virker nu også som et godt bud.

  • #52   26. feb 2020 Mette helt enig smiley det er bare ikke alle racer man kan se sig selv med :). Men det er nu heller ikke mange af mine venner der kan se mig med puddel eller whippet smiley

    Randi
    jeg lure lige de racer smiley

    Pernille
    Golden har været i tankerne, men der har dem jeg møder på min vej, trukket i negativ retning. De bruger en kæft hver gang de skal passere os.

    Søren
    Ikke mere. Temperament til mig smiley ikke fordi at Albert er nogen som helst hidsigprop og ikke er den første til at spille op, så svare han hellere tilbage end at vende røven til smiley
    Den bekymring vil jeg gerne af med.

    Jeg har slet ikke behov for en hund der skal hilse på alt og alle, men en der kan ignorere eller bare sig hej.

    Albert kan sagtens hilse på andre hunde, men han skal kende dem først og de skal ikke spille med musklerne smiley


  • #53   26. feb 2020 Jeg er enig men det er bare sådan en lækker hund! men jeg indrømmer at min egen drøm nok smittede lidt af smiley

    jeg havde ikke set det du skrev om træning

    de golden jeg kender er skønne men skrækkelige som teenagere.... men hvem er ikke det?


  • #54   26. feb 2020 Hvad med en border terrier? Den faldt mig lige ind smiley

  • #55   26. feb 2020 Åh, border terrieren er også en lækker hund!

  • #56   26. feb 2020 Aussie larmer os en del og skal helst bruges til noget.

  • #57   26. feb 2020 Anya - det kommer lidt an på aussie-linjerne. En aussie af showlinje er ikke specielt krævende, og jeg oplever dem heller ikke som gøende. Jo, de siger VOV, hvis der kommer nogen, men de står ikke og gør uden grund.

    Jeg har kun oplevet et par stykker, der har gjort det på agilitybanen, men ikke ellers smiley


  • #58   26. feb 2020 men svigermor har whippet, sammenlignet med vores staff, så r hun lige så vild når der er gæster specielt dem hun kender. Hun springer mere rundt og det gør fucking ondt når hun springer direkte ind i en. det er sket hun simpelthen har plantet begge forpoter i skridtet på manden, hun var tæt på at miste livet.
    hun er så vild at vika simpelthen ikke gider hende, fordi hun springer rundt og fare rundt som en sindssyg.
    træne gider hun virkelig ikke, det er også svært at træne med hende for intet motivere hende.
    hun er et klister dyr, vil så gerne putte! hun kan godt putte i sin seng, men hun har opdraget min svigermor til at hun skal sove i sengen.


  • #59   26. feb 2020 Bedlington? En whippet med krøller smiley

  • #60   26. feb 2020 Naa der er jeg ikke solgt Louise smiley

  • #61   26. feb 2020 #58 - det der lyder som en typisk hund (uanset race) der aldrig nogensinde har fået den mindste vejledning i, hvordan man gerne vil have den til at agere.

    Der er jo ingen racer, der kommer med den læring fra fødslen. Der er bare forskel på, hvor svært/nemt, de har ved at lære tingene. smiley


  • #63   26. feb 2020 Border terrieren er nu heller ikke en “jeg elsker alle andre hunde”-type..

  • #64   26. feb 2020 Synes du ikke Ginne? Jeg har aldrig oplevet problemer med dem. Kun at nogle af dem måske har liiiidt for meget krudt i røven, ift. hvad TS søger smiley

  • #65   26. feb 2020 Hvad med en glathåret/ruhåret kromforlænder ? Dem jeg har mødt har været skønne men indrømme jeg ved ikke mega om dem udover de ser søde ude og dem jeg har mødt har været behagelige og omgængelige.

  • #66   26. feb 2020 Karina - nej, jeg har oplevet flere der har virkelig været terrier med stort T. Som i “kom et skridt nærmere lille rottweiler og jeg piller hovedet fra kroppen på dig”. Jeg har så også kendt Milou som var godheden selv.. Men der er klart flest terrier jeg har løbet ind i..

  • #67   26. feb 2020 Sjovt som der er forskel - jeg oplever dem som meget lidt terrier-agtige smiley



  • #68   26. feb 2020 #61 det er jeg egentlig ikke enig i. racer er jo vidt forskellige og kommer med forskellige måder at være på. så jo hun er jo født med det. Jeg er enig i at man måske kunne guide hende bedre, på nogen punkter.
    I leg med andre hunde virker det mest som om hun aldrig rigtig er vokset op. Vika min staff legede gerne med hende som hvalp, men de er nærmest vokset fra hinanden. men måden hun leger på, tror jeg er meget whippet. Hun er jo sindssyg adræt og springer rundt og løber voldsomt stærkt, så det tror jeg virkelig er normalt for en whippet. hvor min race tumler mere og slåsser med hinanden. det er jo noget begge er født med...
    når hun først er i legemode, så kan man sgu skyde en rød pil efter at opdrage på hende i den situation..
    men på mange punkter er hun en smule uopdragen enig! men hun er svær at opdrage på, fordi hun er på ingen måde en pleaser, så generelt er hun altså pisse ligeglade med nej kommando og svær at motivere på nogen måde. Hun gider virkelig kun det hun selv vil generelt.


  • #69   26. feb 2020 68# det lyder for mig nærmere som dovenskab og dårlige undskyldninger smiley
    Jeg har virkelig til gode, at møde en whippet, med adfærd som du beskriver.
    Legen kunne godt lyde meget som whippet, men derudover lyder det meget som et problem man kan opdrage sig ud af, hvis man gider.


  • #70   26. feb 2020 #69 som skrevet så mener jeg også man kan opdrage sig ud af noget af det. men nej ikke det hele, som fx leg delen. hilse situationer, kan helt sikkert blive bedre. Men jeg gad det ikke. det er en hund der er noget nær umulig at opdrage på, fordi hun er ligeglad. Hun er så selvstændig, at det altså virkelig kræver vedvarende handling hele tiden, jeg ville give op.
    jeg ved ikke hvad du mener med dovenskab? for hun bliver nu fint aktiveret og får sine ture osv, så doven synes jeg faktisk er over stregen...


  • #71   26. feb 2020 Hvis man virkelig ikke gider bekymringen med om hunden nu kan sammen med andre hunde og hvis man virkelig ikke gider have en hund der istedet for at vende popo'en til og fortrækker, hvis en anden hund spiller op så skal man gå uden om terriers. Alle terrierracer har korte lunter og hos mange er egetkønsaggresivitet almindeligt. Soft Coated Wheathen er ingen undtagelse. Den er i den nemmere ende, men jeg har dælme kendt og oplevet mange Wheathens der var akurat lige så 'slagsbror-agtige' som deres fætter Irsk Terrier smiley
    Cairn og Border er også i den nemme ende, men igen der findes eksemplare der ikke er særlig flinke ved andre hunde.
    @Søren: Mit eksemplar af Irsk Terrier er decideret limet fast til gæster fra de kommer til de går smiley Ikke hvad TS efterspurgte smiley


  • #72   26. feb 2020 egentligt mærkeligt ingen siger chow-chow….?staves? den er bestemt ikke klæbende gør sjældent og smuk er den jo også

  • #73   26. feb 2020 Chow chow er normalt ikke så god til fremmede hunde.

    Ligesom en Staf.


  • #74   26. feb 2020 Vil bare lige skrive, at jeg følger med og suger alt til mig i skriver smiley elsker alt den hjælp man får her på hg og alt jeres viden, så tusind tak.

    Hvis jeg skal tænke terrier er det nok kun airedalen jeg har i tankerne.

    Er der forskel i schnauzeren udover størrelser?



  • #75   26. feb 2020 Dværgen er nemmest smiley
    De er noget nært selv-opdragende. De gnaver ikke i ting der ikke er deres, heller ikke som hvalp, de kan jo have tendens til at gø, men det kræver bare man træner det fra hvalp. Min egen gør virkelig sjældent, hvis der kommer fremmede mænd ind i min lejlighed kan hun sige vuf, men ellers aldrig. Det er ikke som med selskabshunde, de japper ikke.
    Man skal være obs på linjens pelstype. Der er især i dk nogle opdrættere som går alt for meget op i udstilling, avler på overtypede hunde med crazy vinkler, men også med for meget (og derfor nemt for blød) pels. Pelsen skal være strid(!) ellers bliver den besværlig som en pudelpels;)

    Mellem (som ikke hedder mellem mere, men bare "schnauzer") kræver mere fysisk. Den er nok mere som en labrador i energibehov.
    De gøer også, det skal trænes som med en dværg. De har bedre pels, nemmere at holde, kræver mindre børstning og slæber mindre snavs ind.

    Der er lidt forskelle, men som type er de ret ens:)


  • #76   26. feb 2020 Jeg stemmer for whippet smiley smiley jeg fatter ikke, at den race ikke er mere udbredt. De er SÅ lækre.

  • #77   26. feb 2020 Danielle - Den er faktsik ret udbredt, i hvert fald er det en ret stor race udstillingsmæssigt.

  • #78   26. feb 2020 Det er ærgerligt, at mynderne ikke er mere populære.
    Der er en god slat af dem, som er super nemme og skønne familie hunde.
    Især whippet og italiensk mynde er oplagte til at bo i fx lejlighed smiley


  • #79   26. feb 2020 Kassereren i Myndeklubben har kigget på antallet af mynder over de seneste 20-25 år. Alle undtagen Whippet er gået ned i antal, Whippet er uændret. Forskellen på dengang og nu er, at antallet af Whippets er fordelt på flere hænder. For 20 år siden var der 3-4 af de store opdrættere som havde 20-25 stk og flere almindelige hundeejere, der havde 10-15

    Stine- Det lyder som en meget atypisk Whippet dine forældre har. Ja, de hilser overstrømmende på nogle gæster, men selv mine unge Whippets falder ned efter få minutter. Kommer der mennesker som ikke er glade for hunde bliver de lukket væk en halv times tid, så gider de ikke engang hilse på gæsterne, når de får lov til at komme i stuen igen.

    Legemønster, er jagtlege/hurtigløb og trække tov med både hinanden og mennesker.

    Og med hensyn til træning så gør en Whippet, hvad der kan betale sig og kræver god løn, men hovedparten er nemme at opdrage og en del vil gerne træne. Jeg kender rigtig mange, som er aktive med deres Whippets i de gængse discipliner, rally, agility, dch program, nosework mv.


  • #80   26. feb 2020 Stine - Ikke forældre , men svigermor smiley

  • #81   26. feb 2020 Anya: Jeg er godt klar over, at whippet er ret udbredt af en mynde at være, men nu mener jeg helt generelt i hundepopulationen. I forhold til hvor abnormt lækker og ukompliceret en race, det er, så synes jeg, det er utroligt få, der har fået øjnene op for den kontra f.eks. Labrador, som, i mine øjne, er en noget mere krævende hund at have med at gøre smiley

    Men den er nok generelt misforstået hos mange. Jeg støder stadigvæk jævnligt på fordommen om, at alle mynder må kræve absurd megen motion for at trives.


  • #82   26. feb 2020 Danielle tror du ikke det kan være udseendet? Jeg har aldrig synes Racen er grim, men den har ikke tiltalt mig. Jeg har været mest til fylde ala muskelbasserne.
    Men nu synes jeg jo at mynden og pudlen er super smukke, og så tænker man jo mere, den gad jeg godt lære at kende.

    Jeg besøgte Kirsten og hendes mynder ved sidste kuld hun havde. Jeg var overbevist om, at der skulle godbidder til, før de gad og hilse på mig. Man laver jo nogle ideer i hovedet smiley
    Det var så IKKE nødvendigt. De var glade og ville rigtig gerne sige hej, men så var det også fint for dem. Så smuttede de igen til andre interessante ting smiley
    Det er også super fint for mig at en hund kommer og siger hej igen til gæsterne, Albert starter bare forfra i sin iver som da de lige ankom.

    Staffen er en meget meget glad hund overfor mennesker, og de kan have svært ved at være i egen krop smiley
    Kender flere der lukker deres staffer bag børnelåger når der kommer gæster.

    Det gør jeg så ikke men jeg skal bremse ham når han bliver for ivrig smiley


  • #83   26. feb 2020 Danielle - Jeg møder nu flest der siger "det sådan en væddeløbshund ikke" eller "arrj en greyhound" xD

  • #84   26. feb 2020 Whippet racerne er sjove synes jeg.

    For jeg synes de er enormt grimme på billeder.

    Men så møder man dem i skoven. smiley

    Man sikke nogen muskelbundter. Den fart, elegance og intensitet de leger med er ubeskrivelig lækker.

    Jeg nægter dog at tro, at de på nogen som helst måde kan udvise vagtsom adfærd. Altså som forstået i Mollosser adfærden. Nej. Bare nej... smiley


  • #85   26. feb 2020 Der er da intet grimt over sådan en her smiley

    profilbillede
  • #86   26. feb 2020 @Anya.
    Nej, hovedet er isolret set utroligt kønt.

    Det er sammensætningen.

    Lille hoved, stor brystkasse, og spinkel bagkrop. Proportionerne synes jeg er uheldige.

    Men husk nu. At nogen siger til min at race, som ellers er "anderkendt som den smukkeste hunde race i verden af de klogeste mennesker i verden", ligner og går som en pony på afstand. smiley smiley smiley


    profilbillede
  • Eva
    Eva Tilmeldt:
    jul 2012

    Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 16 Svar: 2.007
    #87   26. feb 2020 Jeg møder rigtigt mange hundeejere for hvem ”trænbar”, “kan gå løs” og “begrænset jagtinstinkt” er vigtige egenskaber, når de vælger hund, og så er mynderne nærmest diskvalificeret på forhånd. At de så alligevel ender med ikke at udnytte trænbarheden og tuller rundt med Fido i snor dag ud og dag ind er en anden sag.

    Samtidig er mynderne ikke så fremtrædende i gadebilledet, og deres udseende appellerer heller ikke til ret mange, så de når næppe overhovedet at komme med på “bruttolisten”, når folk vælger race.

    Jeg har mødt rigtigt mange fordomme om whippets, mens sjovt nok synes de fleste rigtigt godt om racen, når de først har mødt dem.


  • #88   26. feb 2020 Staff: Det kan godt tænkes, du har ret. Min bedre halvdel har altid blankt afvist dem. De var for små og skrøbelige og... Og... Og..
    Og så mødte han sin første. Og han var solgt til stanglakrids. Det er nok en race, man skal have fingrene i i virkeligheden for rigtig at forstå, hvor skøn den er smiley


  • Eva
    Eva Tilmeldt:
    jul 2012

    Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 16 Svar: 2.007
    #89   26. feb 2020 Martin - “Spinkel bagkrop”? Så skulle du bare se Bassos skinker smiley

  • #90   26. feb 2020 Nemlig Danielle smiley
    Jeg har heller aldrig kunne se mig selv med sådan en, før jeg var hos Kirsten. Vi var også ude og gå en lille tur med dem hvor de lige kunne opleves på boldbanen smiley

    Eva må vi se smiley


  • #91   26. feb 2020 Myndernes udseende og det, at folk tror, de skal have meget motion, er helt sikkert grunden til, at man ikke ser flere af dem i gadebilledet...

    Jeg fortalte min svigermor om, hvor dejlig og nem Thea er. Hun syntes den lød vældig dejlig den race.. Indtil hun spurgte om man kunne træne med den og svaret var nej ikke rigtig..
    "hvad er der så sjovt ved at have sådan en hund? Hvad kan den så? Hvorfor vil du have sådan en?" var spørgsmålene.

    Jeg tror flere har ret i, at man skal have fingrene i dem, for at forstå hvad det er det handler om.

    Min kæreste og hans venner kaldte Thea for "skodhund" da de mødte hende. Navnet hænger ved, men hun er klart favoritten i min flok smiley
    Hun elsker at lege med dem, og gør ikke meget væsen af sig, hvis ikke man beder om hendes selskab smiley


  • #92   26. feb 2020 Da jeg startede med at kigge puddel, var det de små, indtil jeg mødte en helt bestemt stor hanhund. Min ældste datter og jeg var solgt.
    Det var til en udstilling og ejer kom med en kæmpe Fatboy som blev lagt på gulvet. Pudlen lå sig derpå og ventede på at skulle gøres klar senere. Den lå uden snor og kiggede ikke engang på de hunde der gik omkring. Selvfølgelig handler det også om meget andet end Racen, men også bare der hvor jeg tænkte, det er det jeg vil gå lidt mere efter


  • #93   26. feb 2020 Staff mor, jeg er jo helt og aldeles på din side med storpudlen, jeg tænkte du ville have andre bud end puddel, derfor mit indlæg.

    Men helt ærligt: Køb dog den puddel!! smiley


  • #94   26. feb 2020 Det er meget forskelligt med mynder. Jeg elsker whippet, men jeg kan ikke udstå italieneren. Det er noget skravl. Har set én jeg synes der var pæn og den var fra LC linjer.

    Hvor trænbar skal hunden være?
    Der er jo Podengo Portugues; http://www.myndeklubben.dk/racer/pic/podp/fci.pdf
    - Jeg møder en del på myndeklub udstillingerne, og hold nu op en herlig størrelse, de små og mellem er. Søde og rare hunde der gerne vil snakke. Men det så dét jeg ved xD


  • #95   26. feb 2020 Fair nok at man ikke bryder sig om racen smiley men at kalde dem for skravl er måske lige at stramme den....
    Skravl er svage, ubrugelig, syge væsner.
    Og det er italieneren bestemt ikke smiley


  • #96   26. feb 2020 #95 - Tjaeh det jo så fordi du har en anden/skarpere definition på ordet end mig. Det skal du jo have lov til. Men derfor er min mening den samme. smiley

  • #97   27. feb 2020 Du skal da selvfølgelig have greyhound smiley smiley smiley

    Jeg har selv haft nøjagtigt samme overvejelser som dig. Efter at have haft store molossere, og nu små genbrugshunde, med lig i lasten. Besluttede jeg, at den næste hund skulle være “nem”, selvstændig og omgængelig.
    Overvejede længe, om den næste store hund skulle være endnu en bullmastiff, men besluttede, at mit liv lige nu, egner sig bedre til en stor, men ukompliceret hund.
    Så nu bor vilde, Billy, greyhound her smiley

    Og jeg må sige, at han til fulde lever op til mine forventninger. Han er så tilpas selvstændig, at han sagtens kan underholde sig selv, med legetøj og kødben, eller sove, mens jeg ordner vasketøjet, men samtidigt så social, at han putter med mig i sofaen, når vi ser tv smiley
    Han er på nuværende tidspunkt, meget mindre klistrende, i en alder af 4 1/2 mdr. end mine engelske mastiffer var. De ville følge med i ALT hvad jeg foretog mig, og det drev mig til vanvid. Jeg orker ikke den slags hunde ! Og på det punkt er greyhounden bare perfekt smiley

    Podenco, galgo eller skotsk hjortehund er også gode bud, til det du ønsker.


    profilbillede
  • #98   27. feb 2020 Jeg er også vild med både Whippet og Greyhound.
    Har mødt en del Whippets i trænings-sammenhæng, og når man er vant til spidshunde (som jeg er) så opfatter jeg dem bestemt om samarbejdsvillige, nemme og sjove.
    JO - de kan da godt finde på, at tage en spurt rundt på hele arealet, når de bliver sluppet på agitlity-banen, men de flyver jo ikke i hovedet på andre hunde undervejs, og de er jo tilbage igen efter 20-30 sekunder og FEM fulde runder smiley

    Greyhound har jeg kun "klappet på" til arrangementer og i private hjem - dem har jeg endnu tilgode at møde på træningspladserne.

    Jeg stemmer også stadig på podengo-varianterne, som jeg nævnte længere oppe. smiley


  • #99   27. feb 2020 Elsker jeres forslag smiley
    Altså der er ingen tvivl om, at beslutningen om race til den tid, ikke bare bliver taget. Jeg skal ud og møde racerne og opleve dem i situationer hvor jeg kan se reaktioner på de ting jeg søger smiley


  • #100   27. feb 2020 Jeg kunne sagtens se dig, med både puddel og mynde!
    Og jeg ville elske at følge sådan en lækker storpuddel, her på HG smiley


  • #101   27. feb 2020 Det kunne jeg også smiley

  • #102   27. feb 2020 Karina det sjovt du siger det for når man kommer fra shelties så er en whippet bestemt ikke samarbejdsvillig i forhold xD Man skal klart synes det sjovt at have én der kun gør hvad der betaler sig hvis den synes "lønnen" er god nok smiley

    Jeg synes de er så sjove til hyggetræning. Men den dag jeg har tid til at dyrke agility lidt mere seriøst igen så vælger jeg nok lige noget der egner sig lidt bedre xD


  • #103   27. feb 2020 Jeg må tilstå at jeg heller ikke forstår at mynder sådan helt generelt ikke er mere populære. De opfylder jo de krav som RIGTIG mange mennesker har til deres hund. Mennesker som ender med at købe en labrador fordi 'sådan en er jo sådan en nem og rolig hund'......
    Der hvor vi boede før var der et par familier der havde whipper. Nemmere hunde skulle man da lede længe efter; det virkede somom det var meget let at give dem helt almindelig basal opdragelse. Perle elskede at lege tagfat med dem - selvom hun jo altså på ingen måde kunne følge med smiley Mht det at gå løs så rendte dem der boede i vores nærområde løs de samme sikre steder som alle andre. Og de havde langt bedre indkald end hovedparten af de labber der blot var 'familiehunde' som ikke havde modtaget nogen former for hundetræning smiley
    Jeg vil gerne have en mynde en dag for at have en hund, som måske ikke kræver at den bliver trænet med for at være glad og tilfreds (på den måde kunne vi jo godt have 3 hunde smiley ). Vi er dog ikke helt enige om racen; jeg stemmer på Skotsk Hjortehund, gemalen på Irsk Ulvehund. Vi har dog også begge skævet lidt til Greyhound.


  • #104   27. feb 2020 Kirsten hun falder også ned igen, men når nu ts snakkede om hilse situationen ved en staff, så var det bare et eksempel på at whippet kan være lige så slem. mine egne staffer falder også ret hurtig ned igen, når gæsten har hilst på dem.
    Det samme med lege situationerne, jeg synes det er begge racer der er voldsomme, på hver deres måde. staffen er en bulldozer og whippet er ret meget all over the place, fordi de springer og spurter rundt som sindssyge (synes jeg for det er jeg slet ikke vant til)
    så det lyder egentlig som om hun er ret typisk whippet.
    og hun kan helt sikkert også opdrages, hun er ikke udelukkende bare uopdragen overhovedet. men hun er svær at motivere i træning, for hun gider ikke æde en skid nærmest (jo jo lidt, men mister hurtigt interessen) og motiveres heller ikke vildt meget af legetøj, så træning skal virkelig være kreativt, for at holde hendes fokus og hendes interesse.


  • #105   27. feb 2020 Haha ja Anya, det kommer nok helt klart an på sammenligningsgrundlaget smiley

    Mette, de whipper jeg kender, er også løse de "sikre steder". Dvs. på træningspladsen, på fritløbsområdet, på stranden osv. Der er ikke én af dem, der ikke kommer drønende tilbage (efter den traditionelle spurt), hvis ejeren fx. hiver noget pelslegetøj op af lommen. smiley


  • #106   27. feb 2020 Mine løber også frit "sikre steder".

    Ghini alle steder, hvor der ikke er trafik tæt på, hun er for længst stoppet med at jage andet end det, hvor hun er 90% sikker på succes, det vil sige, at hun holder sig til små gnavere.
    Hun er hamrende ligeglad med fremmede mennesker og dyr, er det mennesker som kender os, kommer hun ikke i snor, når vi passerer, er det fremmede, slår jeg lige snoren om halsen på hende, som signal om, at hun er under kontrol.

    Tilla er ung endnu, hun er lige blevet et år, hørelsen hos hende er ikke altid optimal, så hun er kun fri på de lokale boldbaner, hvor jeg har fuldt overblik og kan nå at kalde hende ind, hvis der pludselig dukker en hund op i det fjerne. Hun mener absolut, at hele verden er skabt for at underholde hende.
    I snor passerer hun fint forbi både fremmede mennesker og hunde, uden at forsøge kontakt.

    Bianchi er midt imellem de to, hun tager ikke kontakt til fremmede mennesker og hunde, men hendes jagtinstinkt er enormt, så jeg stoler ikke på, at jeg kan stoppe hende, hvis der springer en hare eller kat. Hun er fri på udvalgte steder.

    Ingen af dem løber væk, de vender tilbage til udgangspunktet, og normalt løber de kun i store cirkler.
    Jeg bruger både mad og legetøj som motivation, bolde med snor er et hit, og som Karina nævner, legetøj med pels (lam, kanin), det vil de gøre næsten alt for at få.

    Der er meget knald på de første to år, men derefter, kommer der en helt anden ro, og selv om der er fart over feltet i hvalpetiden, oplever jeg stadig, at det er nemme hunde, at have med rundt. Vi har kørt på ferie til en del europæiske lande og haft 3-4 whippets med, det er helt uproblematisk.
    På restauranter har vi oplevet, at tjenerne først har opdaget hundene, når vi har rejst os, de har bare ligget og slappet af på et tæppe under bordet, mens vi har spist.

    For mig er whippets i "fri dressur" bare indbegrebet af livsglæde, deres udstråling siger bare alt, at løbe er livet, når man er mynde smiley


    profilbillede
  • #107   27. feb 2020 Lige netop det du skriver Kirsten, med at tage hundene med på ferie er jeg vild med. Jeg har altid Albert med mig, men igen skal jeg jo være vågen hvad der er omkring os.
    Så det med at de bare ligger der er da noget så nemt smiley


  • #108   27. feb 2020 Stine - Jeg træner typisk ikke mere end 2-3 minutter ad gangen med mine.

    Desværre har nogle whipper så lidt drift, at de er rigtig svære at motivere med legetøj, her skal det indlæres allerede fra hvalpetiden.

    Jeg skærer i mængden af foder, hvis mine ikke gider godbidder smiley Som ung (1-2 år) fik Ghini ingen faste måltider, hun fik kun mad, når vi trænede, hun er nemlig heller ikke specielt madfikseret, men det fik hende til at vælge træning til.


  • #109   27. feb 2020 Her ligger Bianchi og Calas "hvalp" Godiva, udenfor en cafe i Holland, da vi var afsted til verdensudstilling. De to var så "velopdragne", at de modsat de andre hunde der boede på hotellet fik lov til at komme i restauranten. De ansatte var meget imponerede.

    Jeg sættet velopdragne i citationstegn, for det er ikke noget vi har trænet i større målestok smiley Jeg har altid et tyndt tæppe i taske eller rygsæk, når vi er på ferie og så lægger de sig på det .


    profilbillede
  • #110   27. feb 2020 Elsker det smiley

  • #111   27. feb 2020 så er jeg nødt til lige at spørge dig Kirsten.
    min svigermor har nemlig fået at vide, at hvis hun fx tager sin whippet med til væddeløbsbanen og lader hende løbe efter haren, så vækker man instinkterne i hende også vil hun have meget sværere ved at lystre? Hvad er din mening her?
    hun vil gerne lade sin hund løbe frit i skov osv (selv bruger hun vist kun indhegnede steder, men med mine hunde så kommer hun fordi mine har et godt indkald) det mener hun ikke gør noget ved hunden.



  • #112   27. feb 2020 Det gør jeg også smiley

    Mine er jo også vant til at komme med alle mulige steder, og det eneste jeg gør, er at tage dem med rundt allerede som hvalpe, så bliver det ret hurtigt en naturlig del af hverdagen.
    Jeg har ofte en af dem med på arbejde.

    Lars var afsted med Bianchi til parring på Falster, jeg havde arbejdsweekend og kunne for en sjælden gangs skyld, ikke holde fri.
    De kørte med tog og jeg var lidt bekymret på forhånd, for Bianchi har aldrig kørt i tog tidligere, hun havde bare ligget på sit tæppe og havde nydt al den opmærksomhed hun fik fra medpassagerer smiley


  • #113   27. feb 2020 med kørsel osv har min svigermors også været mega god fra dag 1! hun sov bare.
    jeg tror heller ikke at hendes hund er den med de stærkeste instinkter overhovedet, ifht jagt osv. men kan være jeg skal prøve at købe sådan en lille dummy med kaninpels med en snor i. ved ikke hvor meget hun vil ruske faktisk, mener gerne hun vil, men hun er mere en spurter og vil gerne løbe efter bold og sådan ude i haven.


  • #114   27. feb 2020 Thea er ligeså nem, som kirsten beskriver sine whippets.
    Thea går sjældent i snor når vi er uden for byen, og hun kan tages med alle steder hen!
    Hun er nem og velopdragen når vi er ude, og de fleste syntes hun er sød, når først de møder hende rigtigt.
    Og det tror jeg bare er ret generelt, for en mentalt, sund mynde smiley

    Da jeg udstillede i DDH var der en der altid havde en irsk ulvehund med.
    Den lå under bordet, uden snor på, og man opdagede den aldrig, hvis ikke man vidste den var der.
    - At sådan en stor hund, kan gemme sig, siger da lidt om hvor stille og rolige de er smiley


  • #115   27. feb 2020 Stine - Jeg tager mine med på væddeløbsbanen i ny og næ, men ikke til lure coursing.

    Lure coursing minder for meget om det at løbe i "fri natur", hvor baneløb har et meget tydeligt setup. Jeg ved nogle har succes med at tage hundene med til begge del og have dem til at løbe frit også, jeg har bare ikke vovet det.

    Det eneste negative jeg oplever, er at Bianchi hyler, når hun hører en benzindreven kædesav, den lyder som "haren" på Bjerringbro og hun elsker at løbe på banen smiley


    profilbillede
  • #116   27. feb 2020 det er præcis også det jeg tænker. synes det lyder absurd, instinkterne har de jo uanset hvad.
    men jeg kan sagtens forstå at dyrke loure er mere som fri natur og kan være sværer for hunden at skelne. men banen er jo et helt andet setup og det er i mit hovede slet ikke det samme. hun mener instinkterne ligger og man "vækker" dem ved at lade hunden løbe efter haren og det imo dumt.


  • #117   27. feb 2020 Stine mine er rigtig glade for denne med får:
    https://www.dogshop.dk/hunde/hund-og-traening/tug-e-nuff-little-tuggers-sheepskin-bungee.html

    og denne:
    https://www.dogshop.dk/hunde/hund-og-traening/tug-e-nuff-rabbit-skin-bungee-tug.html

    Hvis hun er boldglad er bolde med snor oplagt, der kan det også være lettere, at få hende lært at trække/ruske, hvis hun ikke gør det.

    Legetøj med rigtig skind, bliver kun brugt til træning, de får det aldrig selv at lege med, det er vigtigt, at det bibeholder sin værdi, så det vedbliver med at være spændende.


  • #118   27. feb 2020 det må være fødselsdags gave til hende smiley

  • #119   27. feb 2020 God ide Stine smiley

  • #120   27. feb 2020 Jeg laver LC med min whippet og hun lystre altså præcis som hun plejer alligevel.
    Faktisk er ingen af de hunde jeg kender der er med til LC blevet mindre velopdragne af det.


  • #121   27. feb 2020 Clinton løber terrier-cursing en gang i mellem. Det svarer til LC; bare tilpasset terriers (dvs det er en 'rotte' der også kan gemme sig og løbe begge veje han jagter) smiley Han har det jagtinstinkt han nu engang har uanset terrier-cursing. Cursingen giver ham faktisk noget; afløb for sine naturlige instinkter, hvilket rent faktisk gør ham nemmere at have med at gøre rent jagtinstinktmæssigt. Men altså det er bare min oplevelse smiley

  • #122   27. feb 2020 Flere af de coursing folk jeg har snakket med i Sverige, siger at de ikke kan have deres løs længere, fordi hunden finder ud af, at den kan agere selvstændigt på længere afstand af sin fører og derfor fortsætter jagten på vildt, hvor den tidligere vendte om.

    Mange af svenskerne er så også noget mere modige i forhold til at have hundene løs, end jeg nogensinde bliver smiley



  • #123   27. feb 2020 Kirsten - Så det nok derfor der er forskel. Jeg kender kun folk der har deres løse på fodboldbaner, strand og lignende hvor der godt udsyn. Synes det modigt at slippe sin whippet i skoven, medmindre den er indhegnet til formålet xD

    Slap altid sheltierne i skoven, Ciah og Cala? Not so much xD


  • Eva
    Eva Tilmeldt:
    jul 2012

    Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 16 Svar: 2.007
    #124   27. feb 2020 Der er så også forskel på at have én eller flere whippets løs. Da jeg kune havde Basso, fik han lov at gå løs, når vi bare gik stille og roligt, og jeg var heller ikke så bange for at slippe ham på steder med højt vildttryk,, fordi jeg nemt kunne holde øje med ham og stoppe jagtsituationerne, før han rigtigt kom afsted.

    Det kan jeg simpelthen ikke med to; dels er det ikke så nemt at holde øje med to på én gang, og dels er de sværere at stoppe, når de løber sammen.


  • #125   29. feb 2020 Som du jo godt ved, så er det ikke en overraskelse at jeg jo vil holde på storpudlen, som et godt bud smiley
    Vi har brug for flere gode hvalpekøbere til de store, for der er efterhånden kommet nogle lovende og fornuftige opdrættere, der faktisk får lavet nogle sunde og brugbare hunde, med det rette ydre. Men det kræver jo også at de så kan finde gode og egnede familier til disse hunde, så de gode takter kan fortsætte.

    Min egen opdrætter har storpudler og en whippet. Hun bor på landet med en stor have hvor der er plads til, at alle hundene kan boltre sig.
    Det første man dog lægger mærke til, når man kommer på besøg, er det enorme høje hegn rundt om haven og huset.
    Det er pga. af hendes meget søde whippet tæve, der forcerede et 2 m højt hegn, da hun så fasaner på marken ved siden af, og der kom desværre en bil i det samme. Hunden slap dog med en mindre skade der blev god igen, men hegnet måtte forhøjes.
    Jeg ved hun træner en del med sin whippet og det er en sød hund - ingen tvivl om det. Hendes pudler går løse hvor det er passende i forh. til omgivelser og trafik, hvilket whippeten selvfølgelig ikke må de samme steder.

    At en stor puddel skulle være en velcro hund, er vist mere et udtryk for, hvor meget ejeren - ofte ubevidst - ønsker den adfærd. Pudlen indbyder til, at man skal give dem opmærksomhed og udfordringer, men man styrer altså også noget selv, og hvor meget de skal have lov at slippe af sted med.
    Min Max kan sno sin far om sin pote som ingenting smiley , men da jeg er gammel terrier opdrætter, så har jeg mine grænser liggende på rygraden fra den tid, og det accepterer Max bare, for sådan kender han mig, og han vidste også ret hurtigt, at når det er et "nej", så gælder det, og det samme med et "ja" og alle mulige andre ord og kropssprog.

    Når jeg ser mange af dem der har små pudler på udstillingerne, så er der en tendens blandt disse ejere, til at pylre og overbeskytte de små kræ, og det får de mindre pudler til at fremstå som små arrige bæster, eller nervøse og gøende hunde, hvilket de i langt de fleste tilfælde, kan takke deres ejere for. Disse pudler er velcro, men jeg synes ikke jeg ser det samme mønster hos de store.

    Det eneste jeg lige skal vænne mig til (igen) er, at jeg stort set ikke kan gå på gaden uden at blive stoppet af både børn og voksne, der gerne vil spørge, røre og snakke med Max.

    Max gider ikke fremmede i første omgang, men står vi og snakker og de lader ham bestemme farten, så hilser han gerne, men diskret. Det er jo også sjældent at se en fawn storpudel i fuld udstillingspels på en alm gåtur, så jeg plejer at være overbærende og imødekommende smiley Det ville jo være dejligt, hvis jeg en dag møder nogen, der har fået en storpudel, fordi vi havde gjort en god reklame, mig og Max smiley


  • #126   29. feb 2020 Lene - ja der er nogle Whippets der har behov for et højere hegn hvis man bor et sted med megen vildt. Mine har dog aldrig forceret vores maks 1m hegn. smiley

  • Nanna K
    Nanna K Tilmeldt:
    feb 2019

    Følger: 6 Følgere: 5 Svar: 1
    #127   3. mar 2020 Nu kender jeg en del pudler, og hvis du læser racestandarden herpå, vil du se at de - som jeg har erfaret - er ret sociale, og tæt knyttet til deres ejere. Faktisk i en grad, at alene hjemmetræning kan være en udfordring.

    Udnyttelsen til ejeren/føreren, gør til gengæld, at de ikke er så opsøgende på andre hunde og mennesker, men fungerer gost socialt med andre hunde. Omend jeg aldrig har mødt en pudel, der ikke var glad for mennesker, har jeg set mange pudler have nok i deres føerer/ejer. Men det ER en puttehund. Jo større hund, inden for racen, jo større selvstændighed. Og de elsker at blive brugt til noget, da de er ekstremt intelligente.


  • #128   3. mar 2020 Baby er også meget puttende.
    Han har fx. Sin faste plads ved mig om natten.. Vi ligger i ske, så hvis jeg vender mig om, i løbet af natten, går Baby over på den anden side, så vi igen kan ligge i ske.

    Baby følger mig overalt, og ligger altid ved min side.
    Jeg elsker det! Selvom han til tider fylder meget.

    Men når det så er sagt, så tror jeg også det har rigtig meget at gøre med, hvorvidt det er noget man belønner.

    Her er Thea langt mere selvstændig. Hun er en rigtig MORHUND! og hun vil gerne ligge under trøjen når vi putter i sofaen.
    Men hun render ikke og holder øje med hvad jeg laver, og kan sagtens blive liggende for sig selv, i sofaen eller sengen.
    Jo jo, hun ligger sig da i kurven i køkkenet hvis jeg laver mad og følger også engang i mellem med på toilettet. Men slet ikke i samme omfang som Baby, der gerne står LIGE bag mig, op ad mig, eller sidder og stirre på mig.
    Hun kommer heller ikke og kræver nus, som Baby gør. Thea vil gerne nusses og kæles, men hun går også selv, når det bliver nok.
    Baby får ALDRIG nok. smiley


    profilbillede
Kommentér på:
Hvilken race kan bo hos mig

Annonce