{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.833 visninger | Oprettet:

Hvilken race? {{forumTopicSubject}}

Det er fredag aften, jeg keder mig, og ja... så oprettede jeg også sådan en tråd!
Det er egentlig ikke fordi jeg er i tvivl, jeg har gennem årene været rundt om ret mange racer i mine overvejelser - men det kunne være spændende at høre, hvad I egentlig ville foreslå til mig ud fra mine beskrivelser smiley

Jeg kan tilbyde:
- Omtrent 2 timers gåtur i løbet af dagen typisk (nogle dage mindre, andre dage mere)

- Varierende miljø med strand, mark, eng, sø

- Almindelig pelspleje er OK

- Holdtræning fx. LP, rally, agility, nosework, HTM e.l.

- Træning i hverdagen i små intervaller

- Og så selvfølgelig leg, mental aktivering mm.


Jeg søger:
- Mellem 4-10 kg

- "Pleasende" hvis man må omtale det sådan

- Hurtig og samarbejdsvillig

- Aktiv race der gerne går med på en lang gåtur (2-3 timer) også selvom det regner

- En hund der kan opfylde mit behov for at nørde klikkertræning og tricks

- En hund der ikke nødvendigvis skal deltage i konkurrencer, men kan være med på fx. LP, rally, agility på et seriøst niveau, hvor jeg gerne vil kunne nørde i teknikkerne

- Og til sidst bare en race, der har energi og vil blive en dejlig træningspartner


Så fik jeg forhåbentlig det hele med smiley Shoot me!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvilken race?
  • #1   17. aug 2018 corgi smiley

  • #2   17. aug 2018 Hov - havde lige overset kg

  • #3   17. aug 2018 En griffon. smiley

  • #4   17. aug 2018 papillion

  • #6   17. aug 2018 En corgi bliver aalt for tung og langsom i det - jeg søger en langt hurtigere og mere samarbejdsvillig hund smiley

    Griffon - er de ikke lidt sarte ift. vejret?

    Jeg synes Papillon ligger lige i den lave ende ift. vægt og skal jeg være helt ærlig er de udseendesmæssigt ikke lige min type, men har bestemt været omkring dem før


  • #7   17. aug 2018 En jagthund bliver det heller aldrig smiley

  • #8   17. aug 2018 Sheltie


  • #9   17. aug 2018 Hvad med en sort spids? det er en lækker hund synes jeg. Den vejer nok ca 15 kg dog

    alternativt en koiker. Det er altså også en skøn hund

    eller måske den lille aussie? den har jeg aldrig mødt men folk fortæller varmt om den i USA og herhjemme


  • #10   17. aug 2018 prøv fx at snakke med de folk her

    http://miniaussie.dk/?page_id=64


  • #11   17. aug 2018 Sheltien er netop den jeg selv er endt på smiley

    Mini aussien har jeg faktisk også kigget på, men jeg vidste ikke særligt meget om avlsarbejdet og hvor meget den ligner den almindelige aussie temperamentsmæssigt


  • #12   17. aug 2018 Puddel, holdt i bamseklip.

  • #13   17. aug 2018 Var der avlere her i Danmark, der primært brugte deres toy-/dværgpudel til sport så havde det helt klart været længere oppe i mine overvejelser. Men som jeg kan læse opdrættes de primært til udstilling (dvs jeg kan kun læse om udstilling på diverse opdrætteres hjemmesider og intet om resultater fra anden sport) og det er ikke hvad jeg ønsker - men det kan godt være at jeg tillægger det for meget betydning?

  • #15   17. aug 2018 Fünke: tænker at en udstillingsvariant af pudlen, sagtens kan opfylde dine krav. Èn af mine veninder har en lille puddel, og det er dælme en herlig, kreativ og livlig fætter smiley

  • #16   17. aug 2018 Terriere matcher mig slet ikke temperamentsmæssigt og er generelt alt for egenrådige til mine ønsker - jeps, jeg er kræsen smiley

  • #20   17. aug 2018 Sheltie eller japansk spids tænker jeg.

  • #21   17. aug 2018 Fedt at høre! Jeg synes det er synd, at så mange pudel-opdrættere (af dem jeg har kigget på) kun viser deres udstillingsresultater og nærmest ikke nævner andet. Så er det svært at få et ordentligt førstehåndsindtryk, når der er så ensidigt et fokus på udstilling

  • #22   17. aug 2018 Jeg mindes faktisk at jeg på et tidspunkt har ringet til Charmeurhuset for at møde deres hunde, men hun havde hvalpe på daværende tidspunkt og så blev det aldrig til noget

  • #23   17. aug 2018 Jeg tænker også umiddelbart at en japansk spids kunne passe til dine krav, og vil trives med det du kan tilbyde smiley

  • #24   17. aug 2018 Helt klart pudel - sjove, lærevillige, elsker at lave alle slags tricks og vil gerne gøre dig tilfreds. Passer perfekt til det du søger

  • #26   17. aug 2018 Japansk spids er super lækker men jeg har været bange for, at den var mere egenrådig end jeg ønsker (og så skal man også lige over hurdlen at den er helt. hvid. smiley )
    Jeg har haft en spids-blanding som skred hvis en øvelse skulle gentages, og det gider jeg simpelthen ikke igen, haha


  • #27   17. aug 2018 Åh pyr har jeg også kigget på fordi den opdrætter, som jeg er interesseret i, også avler pyr. De er lækre smiley men jeg ved ikke særligt meget om dem, andet end at man skal se sig vældig godt for ift. sindet

  • #28   17. aug 2018 Her hvor jeg bor er der flere der opdrætter japansk spids og de går til agility med dem, og de er rent ud sagt skide gode smiley

  • #29   17. aug 2018 Der er en herinde med to japanske spidser, Voodoo og Kioko som laver agility med dem, og de klarer det vist ret godt smiley

    Jeg var også overbevist om at jeg aldrig skulle have hverken en spidshund, for de var da for selvstændige, eller en helt sort/hvid hund, for det var da for kedeligt smiley Iroh har gjort det til skamme! Han er skide skæg, og jovist skal man lige finde ud af, hvad der motiverer ham, men så er han altså også på, og han er super lærenem! Og den hvide pels har jeg vænnet mig til, og synes nu det er mega charmerende smiley


  • #30   17. aug 2018 Fedt at høre - jeg tror, at jeg er lidt forudindtaget over for spidser, men lækre det er de! smiley

  • #33   18. aug 2018 hahaha der er en hel støvsky efter

  • #34   18. aug 2018 Jeg har trænet en sæson i Puddelklubben engang, og jeg var voldsomt overrasket over hvor kvikke og træningsivrige, de var. Smarte små hunde.

    Det ligger så nogen år tilbage, men i hvert fald den gang arrangerede Puddelklubben træning, så hvis du er interesseret i pudler, hvorfor så ikke undersøge, om de stadig gør det og så komme ud og se deres træning. Det vil da i højere grad end hjemmesider give et indtryk af, om det er en type hund, du kan forestille dig at træne med.


  • #35   18. aug 2018 Linda: jeg vender hver gang tilbage til sheltien. Dens ivrighed, loyalitet, træningsglade, kloghed og følsomhed er bare lige hvad jeg søger smiley Det er så motiverende på en helt anden måde end når jeg kigger på corgien.

    Men det er ret spændende at se, hvad I foreslår, og jeg er også glad for at høre, at der avles pudler med henblik på sport smiley


  • #36   18. aug 2018 Og den Corgi i videoen er voldsomt sød og dygtig, men jeg må indrømme at dens fysik ikke tiltaler mig, i mine øjne er den stadig tung på de korte ben smiley

    Lene, ja det er uden tvivl blot et førstehåndsindtryk jeg har skabt mig. Det ville helt klart være en god idé


  • #39   18. aug 2018 Jeg tænkte meget det samme som de andre. Puddel, sheltie, japansk spids, schipperke, papillion.
    Der er masser af små aktive racer der ville elske at lave noget aktivt som du lægger op til.


  • #40   18. aug 2018 Boston terrieren ved jeg ikke særligt meget om - har den et typisk terrier-sind? Hvordan er den at træne fx. LP med? Jeg synes ikke ligefrem det er dem man ser mest på banerne

    Og helt enig Nicole, man må bare indrette sig efter det hvis man får en hund der hader regn og blæst, men nogle racer har jo lidt mere, eh, tendens til at være kuldskære hvis man kan sige det sådan..
    Men det er sjovt, at I også er flere der nævner DSG. Det har egentlig aldrig rigtig været en race der drager mig men man kan jo let blive overrasket


  • #42   18. aug 2018 Cannas: det var bare det, jeg hørte fra en ejer - men åh, dine bruxellois er da for kære med det skæg smiley

  • #44   18. aug 2018 "Jeg ser rigtig mange billeder af mindre hunde, der har trøjer/dækken på, hvor jeg tænker hvorfor ?? Jeg tror ikke det er hundenes behov, men ejernes og desværre langt oftere på små/mindre hunde "

    Det er jeg meget enig i. Jeg undrer mig også, når jeg ser billeder af små hunde med kraftig pels og alligevel tøj på. Hvad skal det gøre godt for ?


  • #45   18. aug 2018 Det tror jeg du har helt ret i Canmax.

    (Hov, jeg ved ikke hvorfor den rettede det til Cannas i mit forrige indlæg. Haha, ups)


  • #47   18. aug 2018 Så lærte jeg noget nyt smiley

    Jeg er helt klart mest til hyrdehundene, men valgte ikke at fremhæve det, da det er spændende at få nogle andre input man måske ellers selv vil overse


  • #48   18. aug 2018 De små hunde der gør det super godt til agility på vores træningsplads er sheltierne, pudlerne og japansk spids, de er hurtige og meget lærevillige.
    Kommer det til rally, så kommer der flere af de små racer i spil, der synes jeg paletten er stor - så det kommer meget an på, hvad du gerne vil med din hund.


  • #50   18. aug 2018 Altså jeg er også til hyrdehunde, har bc, men hvis jeg skulle skifte til en anden type, blev det ft cocker smiley den har også alle de egenskaber du efterspørger, men nu skriver du længere oppe, aldrig jagthund - så af ren nysgerrighed, hvorfor egentlig ikke? smiley

  • #51   18. aug 2018 Kennelmor: jeg er lidt til det hele - når det kommer til agility er jeg komplet nybegynder, så der er en stejl læringskurve både ift. mig selv som handler og så at dirigere en hund. Men jeg finder det enormt spændende og hvis jeg stiller til konkurrencer vil jeg (med rette træning) gerne kunne være med; og her er dine nævnte racer jo mere til højrebenet.

    Løwchen har også været i overvejelserne! smiley og så gør det jo ikke noget, at de er super charmerende i løveklip. Men jeg synes den minder meget om bichonerne, ved du hvordan den adskiller sig fra dem?

    Marie-Louise: jeg er ikke interesseret i jagttræning, sportræning og relateret, og det er selvfølgelig ikke et krav hvis man har en jagthund, men jeg tænker der er andre racer, der er mere oplagte for mig. Generelt tiltaler de forskellige spaniel-racer, hønsehunde osv mig slet ikke og de fleste jagthunde bliver også for store smiley


  • #53   18. aug 2018 Nå forsøren smiley Jamen siden de er avlet til selskab, så ser jeg ikke at havaneseren, malteser, coton osv har den samme ivrighed, fart og arbejdsglæde som jeg ser hos fx. hyrdehundene (og det er jo selvfølgelig klart, de er avlet til forskellige formål). Jeg ønsker en mere signalfølsom og arbejdsdrevet hund. Men nu du siger at der er rigtig meget forskel på bichonerne, hvordan adskiller Løwchen sig fra de øvrige?

  • #54   18. aug 2018 Löwchen eller puddel smiley

  • #56   18. aug 2018 Sådan en buhund vil lige blive lidt for stor og meget for selvstændig smiley

  • #58   19. aug 2018 Jeg har kig på en opdrætter, der avler ud af arbejdslinjer (agility), og det sætter selvfølgelig nogle krav hvis man bliver godkendt, men til gengæld ligner det nogle eminent gode hunde både arbejdsmæssigt og sindsmæssigt.

    Men jeg må indrømme at pudlen, som flere af gode grunde har foreslået, også har været oppe at vende fra tid til anden. Men førstehåndsindtrykket har været alt for udstillingspræget med manglende omtale af arbejdsdrive og sport, så det er fedt at høre, at der er muligheder dér også

    (og så er det bare inspirerende at få forskellige inputs generelt. Tak for dem!)


  • #59   19. aug 2018 Pudlen skulle være en af, hvis ikke, den mest intelligente race, så meget vil komme an på dig, uanset linjer.
    En puddel der får lov at blive brugt, fra den er lille af, i stedet for, at være pyntehund, tror jeg ikke du kan gå fejl af.


  • #60   19. aug 2018 Nu er det jo langt fra alle racer, der er delt i en udstillingslinje og arbejdslinje, og en hund kan vel sagtens være god til agility, selvom den også ser pæn ud i en udstillingsring.
    De to ting er ikke nødvendigvis modstridende, og en puddel er ikke en race, der skal tøffe overvægtig rundt i udstillingsringen. Det skal være en smart og på dupperne hund også udstillingsmæssigt.


  • #61   19. aug 2018 De pudler der gik på mit agilityhold var højt præmieret til udstillinger, men de var sørme også gode til agility og vandt meget der også - så udstilling er ikke det samme, som at hunden ikke kan bruges.
    Inden for min race er der da også mange udstillingslinjer der gør det godt på træningsbanerne.


  • #63   19. aug 2018 Udstilling udelukker bestemt ikke andre ting. Når jeg leder efter linjer, hvor hundene primært er blevet brugt til sport, så vil jeg bare gerne kunne se det - og dette har været vældig svært at få øje på, når man bliver mødt af hjemmesider, der er plastret til med udstillingsbilleder, udstillingsresultater, diverse faner med udstillingsinfo men ingen (!) anden træning er nævnt.

    De første puddel-opdrættere der dukker op når jeg søger skriver intet om sport, blot er der højst lige at finde en enkelt sætning "pudlen kan også bruges til agility eller lydighed".

    Og ja, det betyder en del for mig at jeg kan se, at hundene dur på en træningsbane og det ikke bare er en fodnote "vi går til familietræning om onsdagen".

    Det kan også være, at det er komplet ligegyldigt og at de har lige meget træningspotentiale uanset linjer og brug, men i så fald synes jeg det er mega ærgerligt, at mange opdrættere giver et førstehåndsindtryk der faktisk komplet negligerer anden sport smiley


  • #64   19. aug 2018 Der er jeg helt enig funke.
    Puddel folk kan godt selv glemme lidt, hvilket potentiale der egentlig ligger i racen.

    Men pudlen er en meget alsidig træningsmakker! De kan være med til det hele.
    Jeg har engang set en video, af pudler der trænende det der bide træning, som politihunde lavet smiley De var sq seje smiley

    Og så kommer den jo i alle størrelser, så der er en for alle smiley

    Pudlen er super tilpasnings dygtig. Og med dens kloge hjerne, vil den elske det du tilbyder smiley


  • #65   19. aug 2018 Det er super ærgerligt og det gør jo også at pudlen får et ry for at være en "gammeldame-hund".

    Jeg vidste jo godt at de var intelligente, hurtige og adrætte, men det er bare skønt at høre jeres erfaringer! Det ér en charmerende race smiley


  • #66   19. aug 2018 Jeg tænker shetland sheepdog!

  • #67   19. aug 2018 Du kan få min, han er trænet og det hele smiley hahaha

    Ja. Det er nemlig skide ærgerligt.
    Kæft nogle høvl jeg har fået af puddel folk, fordi jeg går til Weight pull med Baby. Det er jo ikke det en puddel skal smiley

    Pudlens 2 største minusser må være pels plejen og så det med deres lyd... Pudler elsker at høre sig selv.


  • #69   19. aug 2018 Haha de par griffoner jeg har mødt, har ikke ligefrem skreget "se mig jeg kan nogle tricks" hahaha smiley

    Men måske jeg tager helt fejl smiley


  • #70   19. aug 2018 Liv her har storpudler. Hun har 3 (dog kun 2 oprettet her) og de bruges både til HTM (på HØJT plan) og udstilling.

    https://www.hundegalleri.dk/bruger/96547-liv


  • #71   19. aug 2018 Det er godt med dig Salla smiley

    Den generalisering tror jeg godt man kan lave, Canmax. Her er min pointe at det er ærgerligt, at sådanne ting ikke dukker op, når man søger.

    Og Mette tak for link, fedt at se


  • #72   19. aug 2018 Er jeg gået glip af noget? For det var et oprigtigt forslag smiley

  • #74   19. aug 2018 Dejligt der ligger mere bag, end bare store øjne i et rundt hoved.
    Dem jeg har mødt er skønne, skønne hunde! Og tænker du har ret, deres potentiale bliver nok ikke dyrket, og derfor kommer det heller ikke til udtryk.

    Super ærgerligt, at man får sådan et indtryk, fordi der ikke bliver informeret nok om hvad vovsen indeholder.
    Pudlen har jo samme problem... Og den høre også under selskabs hundene.... Desværre...


  • #75   19. aug 2018 Hvad er griffon egentlig oprindeligt lavet til?

  • #78   19. aug 2018 Se, så kvik havde jeg slet ikke indtryk af den skulle være! smiley
    - man lære noget nyt hver dag! Tak!


  • #79   19. aug 2018 De griffer jeg kender er også petit'er smiley

  • Marie A
    Marie A Tilmeldt:
    feb 2016

    Følgere: 1 Hunde: 1 Svar: 159
    #80   19. aug 2018 Er alle i gruppe 9 nærmest ikke havnet under den der "de kræver ikke noget"? Gå ind i en havanesergruppe og spørg hvor meget sådan en kræver - der er seriøst folk der kun går tur et kvarter hver anden uge(!) og mener at de ikke har brug for mental aktivering smiley

    Jeg bliver lige nødt til at dele denne video med Alvin smiley Han er tit på podiet i de forskellige sporter og har efterhånden en bunke titler smiley :
    https://youtu.be/U3LXJ6iek0k


  • #82   19. aug 2018 Det er vel sådan en generel misforståelse, at små hunde bare skal bæres rundt i tasker, iklædes tøj, at de er hysteriske, og at de ikke kræver noget som helst smiley

    Jeg har i hvertfald for længst indset, at små hunde er lige så meget rigtige hunde, som de store.....de fylder bare ikke så meget i sofaen, som mine mastiffer gjorde smiley


  • #84   19. aug 2018 Salla: ej det må du undskylde, jeg troede oprigtigt du prøvede at være sjov og spille lidt på, at jeg i et par andre indlæg har nævnt at det netop er sheltien, jeg altid vender tilbage til (men kan godt forstå hvis du ikke har pløjet dig igennem alle kommentarerne) smiley

  • #85   19. aug 2018 Alt forladt smiley sheltien er også super skøn smiley

  • Marie A
    Marie A Tilmeldt:
    feb 2016

    Følgere: 1 Hunde: 1 Svar: 159
    #87   19. aug 2018 Der er ikke noget galt med at være en selskabshund. Det jeg finder ærgeligt er hvor misforståede racerne er i gruppe 9. Der er så mange der vil have, og "tror" at de køber et levende tøjdyr. Min race er sådan lidt fifty-fifty; en del tilpasser sig og bliver kedeligt inaktive, andre bliver destruktive og enormt gøende.
    Så er der selvfølgelig også dem der trives fint og foretrækker nogle små snuseture og ikke andet; Det er bare så ærgeligt at det forventes at en hel racegruppe er sådan.


  • Marie A
    Marie A Tilmeldt:
    feb 2016

    Følgere: 1 Hunde: 1 Svar: 159
    #89   19. aug 2018 Canmax og Sofia - Ja, er han ikke dejlig? smiley Beslægtet med min Meggie, så jeg er dog også noget partisk smiley

    Fünke: Der er helt sikkert en masse racer der ville elske at bo hos dig. Og jeg tænker helt sikkert at både pudel og löwchen er nogle du kan kigge mere på. For mig er der f.eks. godt gang i flere af bichonerne - min havanais "scorede" meget højt i drift, arbejdsiver og energi til sin mentalbeskrivelse. Men om löwchen passer dig, du må ud og møde nogle. De er (som alle bichoner smiley ) herlige smiley


  • #90   19. aug 2018 Funke, er det kennel gjerulff, du kigger på? smiley

  • #91   19. aug 2018 canmax min drøm er en lille hund og vi skal træne smiley

  • #92   19. aug 2018 Ja Marie-Louise det er lige præcis Gjerulff smiley Jeg har dog hverken snakket med dem eller mødt deres hunde endnu så det er blot spekulationer

  • #93   19. aug 2018 Funke
    Jeg ser dem tit til stævner, kender dem ikke rigtigt, men kender nogen, der kender dem osv. smiley
    Men synes deres sheltier er fine smiley jeg kan især godt lide Movie smiley og de larmer ikke SÅ meget, som nogle sheltier gør smiley


Kommentér på:
Hvilken race?

Annonce