{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.333 visninger | Oprettet:

kan vi det ... endnu en Corona {{forumTopicSubject}}

Kan vi give hinanden det ?
Sakset fra FB, men synes det er mega godt skrevet :

" Covid-19 handler ikke om dig. Det handler ikke om, at det ikke er farligere for dig end influenza. Det er heller ikke en vaccinedebat eller en platform for mere eller mindre eksotiske konspirationsteorier. Det handler lige nu i sin enkelthed om ansvarlighed.
Det er ikke DIG, der skal beskyttes imod Covid-19, som yngre rask person. Det er din søde, gamle nabo med staudebedet. Alle børns bedsteforældre, der har et svækket immunforsvar. En forståelse og respekt for alle de syge med et svækket immunsystem; de lungesyge, de kræftramte, dem med hiv, dårligt hjerte og kredsløb etc. etc. Også rygere og de stressramte har en øget risiko.
Det handler ikke om DIG…det handler om dem, der ikke kan beskytte sig selv og pt. er i reel livsfare. Vask dine hænder og hold en høj hygiejne. Udvis omtanke og socialt ansvar; aflys eller udskyd dine rejser for en stund. Det overlever du, men andre overlever måske ikke, det du bringer med hjem.
Det handler om, at det kan være helt utrolig farligt for folk, der i forvejen er svækket, og at vi sammen passer på dem - at vi sammen passer på de svage - de syge og de ældre. Det handler om, at vi skal undgå, at alle de svækkede bliver syge, undgå oversvømmede hospitalerne og et ekstrem belastet sundhedsvæsnet…ja, det er en reel risiko, hvis vi får en epidemi.
Forestil dig 10.000 mennesker, der ikke kan trække vejret med alvorlig lungebetændelse og nyresvigt, der skal i isolation. Og så er det unødvendigt, at beskrive hvor hårdt det rammer Danmarks og verdens økonomi.
Så det her handler om ansvarlighed og empati uden hysteri og frygtdyrkelse - kan vi ikke give det til hinanden? "


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  kan vi det ... endnu en Corona
  • #3   11. mar 2020 Ja jeg har nu altid set influenza som noget der ramte andre og hvis jeg skulle få det, ville det være nogle dage på langs, piece of cake.
    Men ligepludselig er jeg en af dem, der ville blive ramt rigtig hårdt, hvis jeg bliver smittet af en virus som covid-19, da jeg har bøvl med bronkierne og luftvejene i øvrigt, jeg bliver ked af at mange mennesker slår det hen, men jeg har jo selv været sådan mht. influenza'en når den kom hvert år, men sådan er det nok, når man har sit på det tørre tænker man nok ikke så meget over det, og mener at det er hysterisk. Men når det er sagt, så er fornuften nok det bedste redskab for at holde virus på afstand, uanset hvilken en det er.


  • #4   11. mar 2020 Jeg har desværre også nogle tæt på, som corona ville være farlig for smiley
    Der er stadig folk der ikke fatter at de skal tage det seriøst og tror folk bliver desperate for, at andre skal forstå det.

    Kan ikke huske hvor jeg læste det, men en mor der var sendt hjem i karentæne, sendte stadig sine børn i institution.


  • #5   11. mar 2020 Det værste ved den type tekster er, at det er dem, der allerede er med, der læser dem og dem, der giver fuck i det, der springer dem over...

  • #6   11. mar 2020 Jeg er i risikogruppen, og jeg er ærlig talt ved at brække mig over, så meget biiip man får smidt i hovedet. Ja, jeg tager hensyn til andre, jeg holder mig generelt for mig selv. Men ingen skal sige mig, hvad jeg skal eller ikke skal. Jeg tager de hensyn, jeg mener, der er behov for, og det vil sige, at jeg ikke besøger min skrantende svigermor eller min far. At jeg så selv udsætter mig for risikoen, er vel mit valg? Så længe jeg tager hensyn til andre, holder en god hygiene og bla bla bla bla ..... som man jo tudes ørerne fulde af. Sorry men jeg får opkastfornemmelser.

  • #7   11. mar 2020 Jeg tror (og ved ikke om det er rigtigt, da det netop er en tro) at den der har fundet vej til Danmark ikke er lige så "stærk" som den i Kina.

    jeg tror den har muteret sig mere over til at den er en kraftig influenza.

    Influenza dræber jo også hvert år, tror bare denne er mere i medierne fordi den er ny.

    Jeg ved ikke om min formodning er rigtigt og jeg forstår godt folk er bekymret/bange, og det kan også være det bare er min underbevidsthed der beroliger mig smiley


  • #8   11. mar 2020 Susanne, du skriver, at andre kan være ligeglade med, om du udsætter dig selv for smitte - hvad med din familie, er de mon enige i dét?

    Jeg synes det er topmålet af arrogance!


  • #9   11. mar 2020 Skrighunden, hvilken familie? Jeg har stort set ingen kontakt med familie. Skolerne lukker jo nok også snart, så er vi i en slags karantæne, om vi vil det eller ej. smiley

  • #10   11. mar 2020 Dem du bor sammen med, Susanne.

  • #11   11. mar 2020 JA min familie er enige i det !!!

    Det er ingen af os, der har tænkt os at gå i panik. Mine drenge er nok langt mere udsatte end mig, da de kører i en 100% overlæsset bus hver eneste morgen. smiley


  • Anne J
    Anne J Tilmeldt:
    dec 2019

    Følger: 10 Svar: 8
    #12   11. mar 2020 Her er en fornuftig artikel med information omkring COVID-19

    https://plante-medicin.dk/coronavirus-dette-boer-du-vide/


  • #13   11. mar 2020 Susanne hvad så med den intensivplads og den respirator du optager på grund af din ignorance?
    Hvem skal undvære?


  • #14   11. mar 2020 Jeg skal. Jeg vil ikke holdes kunstigt i live. smiley

  • #15   11. mar 2020 Godt så...
    Interessant udmelding...
    Det er en af de mere fatalistiske.
    Det er alligevel de færreste, der frasiger sig hjælp til at trække vejret når de har en mulighed for at blive 100% rask efter den støttende behandling.

    Men det er jo fint, så kan du jo blive kvalt stille og roligt derhjemme uden at optage en sengeplads smiley


  • #16   11. mar 2020 Nu skal jeg så først smittes, inden det kommer på tale. smiley Og da jeg sidder indendørs 95% af min tid, er faren nok ikke så stor. smiley

  • #17   11. mar 2020 Jeg synes det er helt fint at man tager hensyn i det offentlige rum, og for mig er det helt almindeligt at følge forholdsregler, og være ekstra opmærksom.

  • #18   11. mar 2020 @7: Den Coronavirus vi har her i DK og resten af Europa er PRÆCIS den samme som den de har i Kina og resten af verden. Og tager vi ikke vores forholdsregler så går det galt her også.
    Der er pt lige under 500 sengepladser med respirator i hele DK. En del af dem er i brug af folk der fejler alt mulig andet end coronavirusinfektion. Der et jo altid folk der ligger i respirator af en eller anden grund. SÅ der er altså ikke 500 respiratorer til rådighed for Coronaramte og man kan ikke bare lige bestille et stort antal nye og få dem leveret sådan lige i løbet af 14 dage.
    Fortsætter virus med at sprede sig med sin nuværende hast i DK, så ender vi ret hurtigt et sted hvor dem der er alvorligt syge af det ikke kan få den nødvendige behandling. Vi løber også tør for noget så simpelt som beskyttelsesudstyr til de personale, der skal tage sig af de syge og testkit til at konstatere smitte. Vi kan ende med at blive rigtig rigtig hårdt ramt og de danske (og andre europæiske myndigheder halter bagefter). Så jo, det her skal tages alvorligt.


  • #20   11. mar 2020 Det troede jeg nu var en selvfølge at man gjorde

  • #22   11. mar 2020 Ja det kan jeg simpelthen ikke sætte mig ind i.
    På den skole jeg læser på er en elev sat i karantæne, og så sent som i dag kom flere for sent fordi at togene var for fyldte, så de ventede på det næste.

    For mig er det helt almindelig omtanke.

    på fredag skal vi ind og fejre at min søster er færdig som dyrlæge, og der tager vi da allesammen de fornødne forholdsregler.



  • #23   11. mar 2020 Det handler om omtanke.

    Ikke en skid andet, men altså vi er jo snart så arrogante herhjemme at vi knap nok kan stå i kø i Rema i 5 minutter.

    man tager da hensyn til dem man omgås med. Også selvom man er en skærmtrold der sidder derhjemme 95% af tiden.

    For de 5 % man er ude, der er det mindste man kan gøre sgu lige at tænke sig om.


  • #25   11. mar 2020 Nej ikke endnu.

    Men de er meget obs på det, og vi får hele tiden info mails om situationen.

    Men fremmødet er faldet enormt, og ingen rynker på næsen.



  • #26   11. mar 2020 Mine ungers skole har også sent en masse info ud i forhold til håndvask osv, og hvornår børnene bør blive hjemme mm.

  • #29   11. mar 2020 Det fatter jeg heller ikke en skid af..

    At man er så arrogant at man forlanger at holde på sin ret til at tage til Italien bla.

    Lad da være.

    En gammel kollega tog til vietnam, gæt hvem der er i karantæne nu altså


  • #30   11. mar 2020 Og ja det er da lidt besværligt hvis man ikke lige kan komme med bus og tog, men hvis det er sådan så er det sådan

  • #31   11. mar 2020 De 5% jeg er ude, da sidder jeg 4,95% af tiden i min bil med lukkede døre og vinduer. Hvor meget hensyn skal jeg lige tage? smiley

  • #32   11. mar 2020 Iøvrigt følger Jyrak de gældende vejledninger, der er, så derfor er der lukket for publikum, så hensyn bliver der taget, når vi tager på udstilling lørdag. smiley

  • #33   11. mar 2020 Susanne, det er ikke så meget det, tror du har slået fast at du ikke kommer så meget ud efterhånden.

    Men det er mere at du fremstår enormt arrogant, som det også påtales her i tråden.
    Og den holdning kan jeg ikke sætte mig ind i. Men du har da stadig familie der kommer ud, går ud fra at dine børn går i skole osv. Og der tænker jeg at man da som det MINDSTE lige tager nogle forholdsregler


  • #35   11. mar 2020 jeg arbejder hjemmefra fra og med i morgen … jeg er en af dem der kan blive respiratorkrævende hvis jeg smittes, jeg tror ikke jeg smittes, men ikke alene for egen skyld med for at gøre mit til at systemet ikke overbelastes så arbedjder jeg hjemme, og jeg betragter det selvfølgelig ikke som ekstra frihed til at tage på café med en veninde, eller tager ud og shoppe, jeg holder mig hjemme, tager ud og handler med de forholdsregler der er, hvis ikke jeg bare sender manden .. og så omgås jeg kun min familie, og kun hvis jeg ved de ikke har løbet en kendt risiko … en veninde spurgte mig om vi skulle ses i næste uge, men hun tager til en fødselsdag i weekenden på restaurant, så nej jeg vil ikke ses med hende før tidligst om 2 uger så … når jeg har muligheden for at arbejde hjemme og derfor også beskytte mig selv mest muligt så har jeg også forpligtigelsen til at være seriøs omkring det ..

  • #36   11. mar 2020 Nej Mike, men kan da være jeg gør her senere hvis jeg kan finde den online..

    Og helt off topic, hvor er Markun blevet lækker. Hold nu op en lækkerhaps du har dig der


  • #38   11. mar 2020 Som sagt tages der de forholdsregler, der anbefales. At busserne så er overfyldte om morgenen, ja jeg har ingen bus at sætte ind. Jeg kan desværre ikke gøre ret meget mere. At jeg skulle være arrogant er gået min næse forbi. Arrogant er nok det sidste, jeg er. smiley

  • #40   11. mar 2020 Mike's mor, det var da skrækkeligt med sådan en idiot der bare skal på ferie. Det er jo lige netop sådan en idiot der gør at der skabes panik, for hvem ellers gør det smiley

  • #41   11. mar 2020 Mike, ja men jeg er jo på filter så jeg kan ikke pølse dig over med emojies hehe...

    Ja det hjælper på det, og tak fordi du spørger


  • #43   11. mar 2020 JA hahaha

  • #44   11. mar 2020 Undrede mig lidt, men altså...

    Nu havde jeg bare lige muligheden for at rose markun så hehe


  • #46   11. mar 2020 hahahha, det er helt fint

  • #48   11. mar 2020 Hahaha hvor er du sød

  • #50   11. mar 2020 En hunde bekendt fra Italien ( de har den næst højeste smitte procent dernede ) skrev sådan her : Dear friends, we are doing well today too. Our life has changed. We have set up a decontamination area in the garage. We wash shoes with bleach before entering home. We leave the clothes out of the house. We always wear masks and safety gloves to leave the house. To get out of our municipality we have to make special documents. Only one person per family goes shopping. The shops are supplied because the Italians continue to work. Those who work today are heroes. Every person you meet is a potential infected and precautions must be taken. Many people die. Many also among young people. 631 died in a few days. They die alone in isolation wards. Hopefully soon all will be fjnish. It's all very difficult.

  • #51   11. mar 2020 Bumble … sikke en trist fortælling … og at også yngre dør. synes ellers man har haft travlt med at fortælle at dødstallet i Italien skyldes at de har så mange ældre ...

  • #52   12. mar 2020 Desværre glemmer man lidt at fortælle at der faktisk rammes forholdsvist mange unge og raske mennesker rundt om i verden, som dør ret hurtigt.

Kommentér på:
kan vi det ... endnu en Corona

Annonce