2.694 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 29 Svar

Hunde med MEGET pels VS. Sommer ?! Hunde med MEGET pels VS. Sommer ?!

Inspireret af et par tråde herinde må jeg lige frem med noget jeg har tænkt over længe..

Min mening er at det er synd at have hunde med stor pels, her i Danmark om sommeren..
Jeg tænker på racer som New Foundlænder, Berner Sennen, Sct Bernhard osv..
Altså ikke kun hunde der er bepelsede, men også store og tunge racer... Det er en skidt kombo i et varmt land.
Jeg synes simpelthen det er så synd når jeg ser en stor hund, ligge og storsvede, helt udfladet på fliser eller hvad den nu kan finde af kølige ting...

Min brors Rottweiler er en meget stor sort hund og på trods af at han er korthåret, har han det meget varmt om sommeren..

Men så er det her forum jo det perfekte sted at få lidt oplysning...
Her er garanteret mange ejere af store hunde, med stor pels..
Er jeg helt forkert på den.. Er det ikke så slemt som det ser ud? Jeg har aldrig ejet en langhåret stor hund, så jeg snakker kun udfra det umiddelbare jeg ser.... Jeg håber da ikke at det er så slemt som det ser ud... smiley

Enlighten me !!

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af betonaffald 2.500 kr.
  • Opgravning af rødder fra buksbom busk 1.000 kr.
  • Rengøring af køleskab og 3 fryse skuffer 700 kr.
  • Udskift S16 kraftstik 1.800 kr.
  • VVS-montering og -reparationer 1.040 kr.
  • Hæk klipning ca 12m og taget toppen af 4 træer de er ca 2 1/2 m 3.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hunde med MEGET pels VS. Sommer ?!
  • #1   17. jul 2007 Og forresten...

Når jeg snakker varm sommer, så er det ikke som i år. Som de sidste par år..
    For denne sommer er underlig ( men dejlig kølig )

• #2   17. jul 2007 Har haft pyrenæerhund for en del år tilbage. Hun var godt nok hvid men stadig med meget (og lang) pels. Synes nu ikke at der var den store forskel på hende og så dem vi har nu...

• #3   17. jul 2007 Stor pels isolerer både mod varme og kulde, og det er ikke min opfattelse at min hund har det ret meget værre end andre med kortere pels.

• #4   17. jul 2007 Mine er ret gode til selv at styre det i varmen - det gider bare ikke. Også går jeg kun tur morgen og aften hvor det er køligere - og ja det er nogen gange ret tidligt eller meget sent...

• #5   17. jul 2007 Stine, ja det er slemt for dem, men naturen er en kløgtig størrelse, så de fælder, mine gør rigtig meget, de mister så meget pels, at der kan gives pels til 3 hunde med normal kort pels, og det hjælper dem rigtig meget, Mine er så langhårede schæf. Men også mine kortpelsede, som har neget underuld, de fælder så jeg er ved at drukne i hår.

• #6   17. jul 2007 Jeg har ladet mig fortælle at pelsen isolerer og holder varmen ude...vores Eurasier lider ikke under varmen mere end kort håret hunde

• #7   17. jul 2007 UPS - jeg skrev: "det gider bare ikke" Der skulle have stået de gider bare ikke bevæge sig...

• #8   17. jul 2007 Og når varmen sætter ind smider de underulden...

• #9   17. jul 2007 Vi havde en stor schæfertæve (69 cm i skulderhøjde) og hun havde en kæmpe pels; hun var langhåret, men havde samtidigt en ekstremt tyk underuld, og var nødt til at blive redt jævnligt.

Hun havde det varmt om sommeren, men som det også er tilfældet med f.eks. får, isolerer pelsen faktisk også en del mod varmen. Når det var allerværst fik hun en tur med haveslangen, og vi prøvede, så godt vi kunne, at få vandet masseret ind mod huden, da ulden næsten ikke var til at trænge igennem.

Vi havde hende i lidt over 12 år, og hun fik da i hvert fald aldrig hedeslag; faktisk tror jeg ikke, at hun havde det værre end andre hunde. :o)

• #10   17. jul 2007 Så er det jo godt at du har dit på det rene Stine....

*LOOOOOOOL*

• #11   17. jul 2007 Fordelen er, at de ikke fryser om vinteren og ka tåle hård regn mv. Har osse hørt at pelsen holder varmen ude (?).
    Min finske hyrdehund er ikke SÅ stor, men har meget tyk underuld. Han finder selv ud af, hva der ka gøres...graver sig fx ned... I går ku vi ikke hitte ham trods vores meget lille have...har lå køligt under en masse høje "ukrudsplanter" og kom først frem, da vi råbte tur...? *G*

• #12   17. jul 2007 * Ninna Oline & Michael *

Hvad mener du ?

• #13   17. jul 2007 Jeg har også hørt at det skulle være lige omvent - at det oftest er de korthåret der døjer mest i varmen. fx har jeg hørt at mops hurtigt får hedeslag og de er jo betemt ikke langhåret.

• #14   17. jul 2007 ja når det er varmt er der ikke så meget gang i hunden, men jeg har ikke indtryk af de ikke kan klare det og de passer selv det med at komme i skygge, men jeg har også som andre hørt at plsen skulle holde både varme og kulde ude, så Stine jeg tro ikke det er så slem som det kan se ud........

• #15   17. jul 2007 Alle -

Ok, jeg er da glad for at det ser ud til at jeg har taget fejl.. ved godt at pels isolerer på f.eks får..
    Men når jeg ser de der kæmpe hunde ligge og halse på livet løs. Tjaeh.. Så er det vel ikke værre end en Labrador o.lign...
    Det ser bare så voldsomt ud..

Tina K - Tror du ikke at det hænger sammen med at deres luftveje nærmest er blokeret af det korte næseparti ? ... Ville være mit bud.. smiley

• #16   17. jul 2007 Stine > umiddelbart tror jeg blot det ser værre ud, netop fordi hunden er stor. Der er osse forskel på vejrtrækningen under normale temp. vil jeg mene...ss

• #17   17. jul 2007 Eurasierne ligger aldrig og halser i varmen...næææ de er så kloge de ligger sig i skyggen, og det er i forvejen ikke en særlig aktiv hund... der kræver det helt store motion så vi kan fint nøjes med en lille tur sidst på aften når temperturen er faldet til normale grader..

• #18   17. jul 2007 Det med at hunden koger....

Da jeg gik to timers ture med min brors Rottweiler om sommeren, fik han også enten med vandslangen, eller hoppede i en sø undervejs..
    Og han virkede altså aldrig varm der hvor han blev våd.. Ligemeget om vi så gik direkte i solen, var pelsen køligere der hvor den var våd ....

Så det forstår jeg altså ikke ????? Koger pelsen så, selvom at den virker sval ??

( og nej, gik ikke med hunden i middagsheden )

• #19   17. jul 2007
    * Ninna Oline & Michael *

Kunne godt tænke mig at vide hvad du mener med at 'jeg har mit på det rene' !??!

• #20   17. jul 2007 Stine P...

Man tager sine forholdsregler...

Og så er der lavet en fantastik opfindelse som er et køle træppe (Kan køle i en dage, afhænig af hvor varmt det er). som hunden kan ligge på. (Eller et tæppe som har været i fryseren).

Her kan hunden vælge om han vil ligge ude eller inde og tit vælger han at lægge sig i solen og koge...

Så længe man tager sige forholdsregler og får fjernet under ulden på de langhårdet racer kan jeg ikke se noget galt i det.

• #21   17. jul 2007 Underligt indlæg..... Er det nu også forkert at have en langhåret hund i Dk...?
    Det er vel ligeså forkert at have en korthåret hund, der så til gengæld fryser om vinteren?

• #22   17. jul 2007 Her er det:

http://www.pitstoppets.dk/shop/default.asp

Jeg kan ikke linke ind til det men det hedder Body cooler - køle tæppe.

• #23   17. jul 2007 Jeg læser det nu ikke som om hun mener at der er noget galt i at have store langhårshunde, blot at hun ønsker oplysninger

• #24   17. jul 2007 nemo klare sommern helt uden problemer,,hun virker ikke præget a varmen, hvis det bliver for varmt for prinsessen køre vi et sted hen hun kan bade..

kender flere med store kårthåret hunde der har været meger mere præget a varmen...

• #25   17. jul 2007 Bobby har det betydeligt varmere end Brutus når det er varmt.

Plejer at have et børnebasin stående som Bobby jævnligt hopper i. Læste også engang om en der gjorde en hvid t-shirt vår og gav hunden den på.

• #26   17. jul 2007 Amanda ligger i skyggen når det er varmest , og så går vi til stranden og bader om aftenen (hvis vandet er okay )....ellers bruger vi et badebassin .
    Hun har ikke de store problemer med varmen

• #27   17. jul 2007 Hos newf'en virker underulden begge veje - den holder på varmen om vinteren og beskytter faktisk også mod varmen om sommeren.
    Selvfølgelig kan newf'en ha' det varmt, men så køler den sig ned ved at pjaske sine poter til i vandskålen. Og selvfølgelig skal den altid ha' et sted med skygge og gerne køligt underlag. Det finder den selv - eller graver ét (ikke nødvendigt hos os)...
    Og så holder vi selvfølgelig hans pels, han bliver redt ofte og får også en klipning flere gange om året (det er ikke kun pga. varmen, man skal da holde en newf's pels i orden).
    Så jeg synes absolut ikke det er synd, det ville du heller ikke synes hvis du selv havde én af slagsen boende. Til gengæld bli'r langhårsracerne ikke solskoldet ;o)

• #28   17. jul 2007 tænker lige når jeg læser indlægget, at disse langhårede racer jo så er skabt til en dansk vinter. men der er problemet jo så med de kortpelsede, så kan man jo også sige at det er synd for dem.

• #29   17. jul 2007 Lise Juul

Nu skal du læse hvad jeg skriver !!

Mener da ikke at det er forkert at ha' langhårede hunde :-S

Jeg spørger dem der ejer store langhårede hunde, deres hunde har det så hårdt som de ser ud i sommervarmen.. Fordi at jeg tænker at det er synd når jeg ser dem...
    Og nu svarer de fleste at det ikke er tilfæ´ldet og det er jeg glad for...

Så prøv at læs før du kommenterer at jeg synes at langhårede hunde burde være forbudte i Dk .......................................................................

Kommentér på:
Hunde med MEGET pels VS. Sommer ?!

Annonce