{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.005 visninger | Oprettet:

At skulle gentage sig selv. {{forumTopicSubject}}

Lige nu er Nones sgu en røv !

Tingene de skal bare gentages op til flere gange, og oftes skal jeg hæve stemmen inden han får sig snøvlet hjem. - og gerne med et lille sving ud til noget der lugter godt.

Et simpelt NEJ, du skal ikke gå over til nabo døren og kigge i deres skralde spand, eller nej du skal ikke jagte den fugl. Bliver oftes til NEJ !!!!! Nogle gange over flere omgange. Det er skide irriterende.
Han kan endda stå og kigge på mig, med snuden ned i posen og ligne en der tæller ned til jeg når hen til ham.

Han er skide svær, at træne med pt. Det er sådan set ligegyldigt hvad jeg kan finder på, så er det ikke sjovt, 2-3 gange så gider han overhovedet ikke samarbejde mere, og kan finde på at kigge fugle og kigge den anden vej i stedet. Godbidder, legetøj kan man selv få lov, at lege med, det interessere da i hvert falde ikke ham.

Det eneste der passer ham, er at løbe og søge på et stort område, og der skal jeg også lige markere mig en ekstra gang med fløjten før han reagere.

Er det typisk modnings egenrådighed hanhund ?

Jeg må indrømme at det kunne være dejligt ikke altid at skulle minde ham på hvad jeg sagde første gang. Hvad gør i andre ? Holder ud og hænger i smiley




Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At skulle gentage sig selv.
  • #1   10. apr 2020 lyder som en skotte, eller 2.. jeg kender … den ældste er nu den værste mht at være vil-døv

    hvor gl er det han er ..


  • #2   10. apr 2020 Tucker nærmer sig de 8år og opfører sig stadig sådan, så jeg sidder ikke med de gode ideer smiley

  • #3   10. apr 2020 Han er lige blevet 2 år, og er helt sikkert i gang med, at blive en stor stærk hanhund oppe i knolden.

    Han er ikke en møghund som sådan, han gør egentlig ikke noget han ikke må, han er bare utrolig afslappet omkring hvad jeg siger, og på det sidste har jeg virkelig skulle næsten råbe ham op, eller have opfrisket hvad en plads er eller at man ikke bare skrider fra en hinter, fordi man lige syntes. Det er træls at jeg skal blive sur inden han reagere, og så reagere han ikke af mega meget lyst, når jeg står der og ser sur ud. Men sommetider er det bare nødvendigt at høre hvad der bliver sagt. Og nogle ting der nægter jeg simpelhen, at spørge om han har lyst, og stå med 40 pølser.


  • #4   10. apr 2020 Min gamle hund Anton var sådan overfor min mor! Hun hadede det.. Han havde meget sådan en "fuck dig" attitude overfor hende.. Hun var super frustreret.. Alderen hjalp desværre ikke..

  • #5   10. apr 2020 Forresten, er det generelt med det dårlige samarbejde og at du skal op og blive sur/holde på at han altså skal lystre eller er det kun nogle gange?

  • #6   10. apr 2020 Der var en dygtig træner, der lærte mig udtrykket "1, 2, konsekvens" for et par år siden.

    Jeg var også ude i den der med "kom.. kom nu.. hey.. kom her.. kom så. KOM SÅ FOR FANDEN HERHEN" og jeg var ved at blive sindsyg af, at jeg skulle have tonen på, for at trænge igennem, uanset om det var "kom", "nej" eller noget tredie.

    Så lærte jeg "1, 2, konsekvens", og så blev det "kom.. kom nu (begge dele sagt stille og venligt)" og derefter fysisk afhentning af kræet...

    Det forhindrede, at jeg konstant lå og dirrede på kanten af det røde felt af irritation, for man kan godt overleve at sige tingene to gange, men så snart man skal op på tre eller mere, så kniber det tit med tålmodigheden (ihvertfald her)
    Og jeg vil hellere afhente, end jeg vil råbe - og når jeg gør det allerede efter andet forsøg, så ved jeg også, at jeg stadig kan afhente venligt, fordi jeg får det gjort, inden jeg bliver irriteret smiley

    Jeg ved ikke, om du kan bruge det til noget, men det fungerer her smiley


  • #7   10. apr 2020 Karina, Sådan gør jeg også når Mille vil æde noget - det er det eneste tidspunkt hun er svær at få til at komme og her virker det også godt som du siger smiley

  • #8   10. apr 2020 Efterhånden bruger jeg det primært, når de er gået i gang med at grave mus. De får som regel lov at fortsætte lææææænge, men når jeg siger, at vi skal videre, så mener jeg det altså. Og så får de kun to chancer, før de bliver fisket op af hullerne, så de kan får jorden ud af ørene smiley

  • #9   10. apr 2020 Det er ikke hele tiden, til træning eller herhjemme er han 100 procent fokuseret på det vi skal. Men går jeg ned på skolen og vil træne apportering, dirigering så får vi virkelig samarbejdes problemer, så er det fordi jeg siger han skal, og ikke fordi vi hygger os sammen. Blandt andet derfor jeg startede til rally, så vi havde noget sammen der var sjovt, og det syntes han også at det er, og elsker det.

    Ved hesten og andre vigtige steder der ved han rammerne, og han ryger i bilen hvis jeg skal råbe af ham derude.

    Jeg tænker det måske er konsekvens af første gang, problemet er lidt at jeg kan gå efter ham i 50 år ude på en Mark så :p.
    Hvis ikke han vender når jeg ber som ham det, så fløjter jeg ham ned. Prøver igen at kalde ham ind, sommetider kan han finde på bare at forsætte sit søg og give mig fingeren, andre gange kommer han godt nok. Det afhænger også af hvor meget han er oppe at køre. Han kan dog altid fløjtes ned.


  • #11   10. apr 2020 Og det er netop at stå og råbe af hunden, det er træls at høre på, og nytter ingen verdens ting. Andet end at det bare er mor der råber igen, og har ingen virkning , jeg føler jeg virkelig sommetider skal langt ud, for at han forstår budskabet.

    Et stort problem kan være hvis han går fri, jeg VIL have ham indenfor en overskuelig rækkevidde og på stien. Men han er hurtig, og vil gerne lige 5 meter ind i skoven eller mellem træerne og hygge sig med løb, det skal gentages 150 gange, nu jeg begyndt at han simpelhen skal helt ind og gå bagved mig, det syntes han nemlig er træls, så hver gang han forlader stien, så det ind.
    Nogle dage er han virkelig flink og opmærksom, er han oppe at køre så er han 50 steder på et halvt minut total damp.


  • #12   10. apr 2020 Det passer meget godt på alderen, tænker jeg smiley
    Jeg bruger også Karinas metode - og det virker glimrende.


  • #13   10. apr 2020 Jeg er nemlig skide ræd for at det bliver en vane ! Han er meget styrbar på vildt, og plejer at dreje og komme på fløjten sådan rimelig hurtigt, hurtigt i forhold til andre til træning.
    Han er kun løs i et begrænset omfang lige nu, da han er så tynd, maks en gang om dagen. Ellers går vi 8-10 i 20 meter line og det er en udfordring med at høre når man er i line. Måske skal jeg virkelig stramme mig an, og hale dyret ind med det samme!
    Han bliver tvær og stædig, når vi har uoverensstemmelser, godbidder og ros er intet værd. Det er løb og snus derimod præcis som Balder smiley

    Jeg er jo klar over hvilken hund jeg har købt, og derfor er det virkelig der jeg skal være på forkant. Han ville ikke være sjov at have løs total ukontrolleret.

    Åh, jeg kender det ! Med min gamle hund ! Hvor bliver man mindet om, at alderen indhenter dem.


  • #15   10. apr 2020 Sofia, ja det går han også med hverdag, men jeg har nok bare ikke været kontant nok.

    Når han har linen på, og bliver frustreret/ stresset, så får han den idé at løbe afsted med 200 km i timen, og du kan ikke holde ham, det kommer som et lyn fra en klar himmel. Han spurter afsted i 20 meter stopper og venter. Og griner højlydt.

    Jeg må ud og have en 10 meter og så bare øve øve øve igen, mennesket kan ikke ignoreres !


  • #16   10. apr 2020 Batdog - man skal jo netop ikke ud i at kalde tredje gang, hvor man er gasblå i hovedet smiley

    Man kan også sagtens køre "1, konsekvens", og det ville jeg måske gøre med mange andre hunde. Det holder bare ikke med huskyerne - de skal have en lillebitte smule mere snor. Så de får "1, 2, konsekvens".

    Og hvis man er derude, hvor hundene skal have det at vide 6-7-8 gange med højere og højere stemmeføring, så synes jeg det er en klar forbedring, hvis de når til, at komme på signal nr 2.
    Så kan man jo altid hæve kriteriet, så det hedder "1, konsekvens", når man er tilbage på sporet igen smiley


  • #17   10. apr 2020 Bella er 9 år nu, 9!! Og jeg husker stadig lidt for tydeligt, da hun fik sin sidste “teenager-periode”. Det var for hende lige før hun ramt 2 år. Og det var så pisse frustrerende, for hun var en dejlig, dygtig og lydig hund, men pludselig var hun tilbage på 100% ballade og 0 hørelse.

    Det gode var, at det ikke varede særlig længe; måske en måned. Så var hun tilbage igen smiley

    Jeg gad ikke rigtig gøre andet end at træne basis og med høj belønningsfrekvens, og så fik hun bare ikke muligheden for at lave (særlig mange) løjer.

    Jeg ville bare gå et par skridt tilbage, ikke forlange for meget og så have ham i kort snor. Det går over igen - men hanhunde er jo som mænd, lidt bagud i udviklingen, så måske det tager lidt ekstra tid, før han finder sin hjerne igen smiley


  • #18   10. apr 2020 A, ja jeg tænker også det er fordi han er teenager lige nu. 99 procent lyst styret smiley jeg tænker han løber sig selv ihjel, hvis ikke jeg stoppede ham.

    Jeg syntes netop jeg har skruet meget ned for niveauet, og alligevel så er han bare ude på skrammer. Jeg ved han er flink, rar og altid været meget lydig omkring vildt ovs, og det nok også derfor det er ekstra frusterende når han nu laver sådanne numre.
    Håber på en måneds tid som Bella smiley



  • #19   10. apr 2020 Ghini er næsten 10 og der stilles ufattelig små krav til hende, men hun skal komme omgående, når der bliver kaldt og det er stort set det.

    Jeg er stadig nødt til at hente hende engang imellem, når det sker værdiger hun mig ikke et blik de næste par dage smiley men hun kommer første gang der kaldes i lang tid derefter smiley

    Elsker min gamle diva smiley


  • #21   10. apr 2020 Kirsten, jeg går ud fra hun er glad for at løbe også, følger du simpelthen bare efter hende ? Jeg ville aldrig nogensinde fange ham, han står ikke bare og kigger eller graver, han spurter afsted. Så skal jeg fløjte ham ned, og gå og hente ham evt ? Uden sure miner bare sætte snoren på og gå videre.

  • #23   10. apr 2020 Batdog, efter en 8 timers arbejdes dag, vadet i skoven i 2 timer med gentagne rettelser i ikke at rykke i snoren, og han så lige slutter af med at give mig brændemærker fordi han får den idé, at nu skal det sidste krudt fandme brændes af, og så løber man ! så er jeg på grænsen til mental nedsmeltning haha smiley


  • #24   10. apr 2020 L.P - Det er faktisk oftest, når hun har fært og graver efter mus eller mosegris, at hun ikke kommer, så der kan jeg bare hente hende, hun er fuldstændig tabt, når hun øjner, at der er "drab" i sigte smiley

    Hun løber kun kortvarigt efterhånden, ikke fordi hun ikke kan, men hun er whippet til det yderste af sine tånegle og gør absolut kun, hvad der betaler sig og løb betaler sig kun, når der er løn i udsigt smiley

    Hendes unge barnebarn er i lang snor, når vi træner den slags og så lader jeg snoren ligge, men er klar til at træde på den, hvis hun prøver at stikke af, når jeg henter hende smiley

    Hun er 15 måneder og har rykket enormt på det seneste, men jeg forventer tilbagefald, når hun er omkring de to.


  • #25   10. apr 2020 Det kender jeg godt her.
    Sam er lige blevet 3 år og landet i en periode som da han var 1 år, på mange punkter...
    Hold kæft hvor jeg glæder mig til de der hanhunde bliver voksne i hovedet!
    Sam var så tilgengæld som 2 årig super nem og havde ingen forstyrrende periode..

    Det eneste der har virket her er netop også at undgå at miste tålmodigheden, for så fik jeg virkelig fuck fingeren, og så ville han slet ikke være sammen med mig eller høre efter, hvis jeg endte i det humør.

    Mistede jeg tålmodigheden, måtte vi holde en pause, jeg plejede at sætte mig ind til siden i skovbunden og lukke øjnene og tage dybe vejrtrækninger, man opdager at man ikke skal sidde særlig længe før man er fattet igen.

    Tålmodighed og konsekvens, så kommer man langt.
    Lyttede Sam ikke når han var løs, så kom han i snor med det samme.
    Jeg gik tilbage til scratch, når han træk i snoren, og jeg lærte ham ikke at rende rundt i vild galop, når man er i 15 meter line, forbi det bare er ustyrligt..
    Sam ville heller ikke have godbidder, omgivelserne er og bliver bedre, så her blev belønningen at få lov til at fortsætte, det var det han så gerne ville i forvejen, næsen i jorden og afsted!
    Sam kører generelt højt og tænder nemt, og når han er i sådan en periode skal han have hjælp til at gearer ned, for han kan ikke selv styrer det i visse omgivelser og situationer, her virker pause for Sam virkelig godt, det er det eneste der hjælper til at få "kølet ham af"
    Og så skal vi huske det hele vender jo igen til det positive, men hold op det kan være svært nogle gange i de perioder at sørge for der ikke opstår konflikter... smiley
    Good luck!


  • #28   11. apr 2020 Sådan har jeg haft det i 28 år. Jeg har terriers. Perfekt beskrivelse af terriers adfærd.
    Ved ikke helt hvad jeg vil med mit indlæg, men bare fortælle dig at jeg føler din frustration hahaha..
    Håber for dig at det er en overgang.


  • #29   11. apr 2020 Jeg plejer at stoppe alt sjovt straks.
    Jeg kalder fx en gang. herefter henter jeg hunden.

    så går vi tavs til bilen og køre direkte hjem

    jeg er tavs som graven

    det virker.

    Hugo var mega slem. Han ville aldrig ind i bilen. hans tidligere ejer havde fortalt det. så første gang jeg så adfærden sætte jeg mig selv i bilen og kørte. hunden løb efter i total panik. Jeg stoppede, rullede vinduet ned og sagde farvel. så kørte jeg et stykke mere. stoppede, steg ud og åbnede og han sprang ind. vi så aldrig adfærden igen.

    ved Aslan gemte jeg mig i skoven fordi han gik egne veje. selvom han drønede forbi mig 7 - 8 gange i vild panik da han ledte efter mig blev jeg iskold stående. så trådte jeg frem og gik roligt videre. Han holdt øje med mig altid efter det

    den konsekvens du påfører skal være stærk nok til at påvirke din hunds adfærd. ellers skal du jo bare gå og gentage konsekvensen

    dele af din hunds adfærd er selvbelønnende og derfor er det svært. Jeg ville nok tage en del mad fra ham og ælde alt spiseligt komme fra mig indtil han havde lært at jeg var værd at fokusere på. og så ville alt sjovt stoppe brat når han ikke gjorde

    rammer du plet skal du kun gøre det en gang. men racen kan betyde at du skal gøre det et par gange.

    det er konsekvens der styrer adfærd.

    Han er iøvrigt så dejlig fræk at se på smiley elsker hans blik!


  • #30   11. apr 2020 plejer du at være såååå meget hjemme som du er lige nu??

  • #31   11. apr 2020 Ansofie, det er som det plejer, jeg går på arbejde som normalt smiley

  • #32   11. apr 2020 Ja den skal være stærk nok, men jeg må indrømme at jeg aner ikke hvad der er stærkt nok. Mad det kan du lige så godt glemme. Han er evigt sulten, men når han kommer i det humør spiser han ikke. Jeg bruger lige nu, at han skal ind bagved mig og gå. Det gider han nemlig ikke. Det har jeg kun gjort et par dage, så må se om det virker. Eller også så skal jeg tage en kort snor med, og så er det bare træls at skulle gå lige ved siden af mig i et stykke tid.

  • #33   11. apr 2020 koden er at finde ud af hvad der har så stor værdi for ham at han vil savne det. racen gør naturligvis at mad næppe virker. sat op mod 'drift tilfredstillelse'

    alternativt kan du prøve premacks princip.

    eller bruge omgivelserne som belønning.

    Jeg gik fx agility med en hund der pissede på alt... slalom fx... forestil dig det... Det var en selvstændig spids så intet ku fange hans interesse... vi belønnede ham derfor ved at lade ham løbe ud fra banen, lette ben og komme retur. gradvis øgede vi tiden mellem hvert benløft

    det var en sjov udfordring og det virkede.men han blev sgu aldrig en agility vinder smiley

    Det er store kræfter du er oppe imod men måske du kan knække koden. og så se det som en sjov udfordring


Kommentér på:
At skulle gentage sig selv.

Annonce