{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.351 visninger | Oprettet:

Hund nr. 2 {{forumTopicSubject}}

Ja vi er i god tid, da vi jo netop lige har fået en DSG hvalp. Det har dog hele tiden været meningen at vi skulle have 2 hunde. 1 lille rottefanger/sofahund og 1 stor vagt og 'arbejdshund' (politihundearbejde, spor og lign.).

Vi bor på en gård og har forskellige dyr, heste, høns og smådyr. Ingen katte og får det heller ikke (allergi). Så begge hunde får store arealer at løbe på. Vi har få krav, den skal kunne blive på matriklen, være børnevenlig og helst kunne lære at lade høns være smiley

Det jeg godt kunne tænke mig at høre om, er erfaringer med DSG og følgende racer sammen (og nok også bare erfaringer generelt i forhold til det vi ønsker):

Schæfer (brugslinjer, evt. den sorte variant, vi har et par avlere i tankerne), dobermann, tysk pinscher.

Har I andre racer i tankerne så kom endelig med forslag. Vi har tænkt os at tage rundt og besøge en del avlere før vi beslutter os endeligt, og der er først tale om, at vi skal have den når vores DSG er omkring 1 års tid.

Vores forrige hund var bl. af schæfer, border collie og flatter, og fungerede desværre ikke med andre hunde vi forsøgte at bringe ind i familien, så derfor er vi på forkant denne gang og vil forberede os så godt som muligt.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hund nr. 2
  • #1   28. apr 2020 Pincheren ved jeg ikke noget om, men både dober og schæfer, er hunde som skal ARBEJDE. De skal ikke tulle rundt på en stor matrikel og kigge på høns. Eller altså, det kan de godt i deres "fritid", men inden de kan have fritid, skal de bruges til at arbejde. Og det skal være relevant arbejde.

    Hvad tænker du at du vil kunne tilbyde en dober? Eller en schæfer?


  • #2   28. apr 2020 #1 vær sød at læse oprindeligt opslag igen, så vil du få svar på dine spørgsmål. Har du erfaringer med dette arbejde og at have DSG sammen med ovenstående racer?

  • #3   28. apr 2020 Politihundearbejde og vagthund? Hvad tænker du HELT konkret, at det er? Hvordan vil du træne de ting?

  • #4   28. apr 2020 Tysk pincher er meget lig med dsg så det ville passe rigtig fint. Og skal nok hjælpen dsg’en med at holde mus og rotter væk. Men om den er mere vagtsom end dsg ved jeg nu ikke rigtig?
    Mange incl mig selv har Border collie sammen med dsg og det fungere perfekt.
    Men igen så er BCen ikke en vagthund og den vil måske nok hyrde hønsene.
    I skal muligvis overveje at vente til DSGen er omkring 2 år før en ny hund. Man anbefaler gerne at der mindst er 2 års aldersforskel på hundene da det mindsker evt problemer. Dermed ikke sagt det ikke kan fungere med mindre aldersforskel.
    Snakker vi hanhunde eller tæver eller en af hver?


  • #5   28. apr 2020 Vær opmærksom på at Dobermann også findes i en brugsvariant og en 'udstillingsvariant'. Der er ikke ret mange der laver brugsmodeller herhjemme. Der er flere i Tyskland. Med en udstillingsmodel er det langt fra sikkert at man får en hund der har den drift og det mod der skal til for at fx Ph træning bliver sjovt. Som træningsmakker er det en noget anden hund end en schæfer. De er langt mere selvstændige og ikke helt så 'driftsikre'.
    Du kan ikke være sikker på at en Dobermann bliver på matriklen uden hegn. Det er ganske enkelt ikke en hund man har rendene løs rundt. Det går fint så længe der ikke lige er noget at rende efter. Men kommer der en kat, hare, rådyr, løber, cyklist, bil - eller hvad der nu lige tænder den enkelte dober - forbi så er den skredet. De er store og hurtige og kommer temmelig hurtigt meget langt væk. Jeg har indhegnet alle mine 5 Ha med vildthegn så jeg er sikker på at min bliver på min egen matrikel. Man bliver superupoplær hvis ens Dobermann træffes løs rundt i nærområdet; De anses jo af altså stadig som farlige af mange mennesker. Du kommer heller aldrig til at stole på at den kan lade høns, katte, kaniner o.l. være: Der er megameget jagtinstinkt i rigtig mange af dem og det har det med at overdøve lydigheden smiley Min Irske Terrier går ingen steder. Og skulle han endelig flintre afsted efter en hare så føler han ret hurtigt (inden for 200 m) at han er kommet for langt væk, dropper haren og kommer hjem. I doberens hoved er der udelukkende 'HARE-LØBE HARE-LØBE HARE-LØBE' så længe haren er synlig eller der er frisk fært af den.
    Jeg ville være lidt forsigtig med at få en Dobermann hjem til en DSG på 1 år. Den bliver ganske enkelt tromlet. En ung Dobermann er en damptromle på speed der overhovedet ikke tager hensyn til størrelsen på sin legekammerat. De kan ret nemt få skadet mindre hunde. Jeg har min Dobermann sammen med en lille sej hanhund på 16½ kg. Han får nogen gange sin sag for selv om min dobs nu er en ældre dame på 8 år. Jeg skal nogen gange stoppe hende i at være alt 'for meget' for ham. Og altså hun er jo bare glad og vil bare lege. Men hun vejer 34 kg smiley
    De er smukke hunde og jeg synes at racen er fantastisk smiley Men de kræver at man kan leve med en hund, der virkelig 'fylder' meget (incl i seng og sofa smiley ) og at man er villig til at indrette sit hjem, sine omgivelser og sit liv efter at have sådan en hund. Det er en livsstil smiley


  • #6   28. apr 2020 Nå, ja. En moderne Dobermann er ikke nødvendigvis nogen god vagthund. De er glade hoppebolde smiley Du kan være heldig at den siger VOV, hvis den opdager at der komme nogen. Og den slikker måske de indtrængende til døde smiley

  • #7   28. apr 2020 Tusind tak for de brugbare svar AG og Mette smiley

    Umiddelbart lyder schæferen mest som en hund til os. Pinscheren er der desværre ikke meget info om, så vidt jeg kan se er der kun 1 opdrætter i DK. Til gengæld har vi fået fortalt mange gode ting om den, men det er nogen år siden de selv havde. Det er vist også rigtigt at pinscheren ikke er helt så vagtsom, som f.eks. schæfer.


  • #8   28. apr 2020 Lisette, kan du PRØVE at forklare KONKRET hvad du vil bruge den schæfer til?

    Dels er der rigtig (!!!!!!!!!!!!!!!) meget jagt i schæferne for tiden. Som i rigtig meget. At slippe den fri med høns, er ikke nødvendigvis en særlig smart ide. Og færdes der harer, rådyr, ræve eller andet uden for matriklen, skal I ikke regne med at den bliver hjemme.

    En understimuleret schæfer er en pest! Den larmer konstant, den ødelægger alt (inkl høns og hønsegård) og den har tendens til at blive aggressiv mod både mennesker og andre hunde.

    Så jeg spørger lige én gang til - hvordan har du HELT KONKRET tænkt dig at arbejde med schæferen, så den er velstimuleret, og har overskud til at være en god hund i sin "fritid"?


  • #9   28. apr 2020 #8, da det ikke kommer denne tråd ved, kan jeg ikke se nogen grund til at indlade mig på en diskussion omkring dette. Hvis du har noget relevant at sige i forhold til tråden, så kom endelig med det, og ellers bliver jeg nødt til at sætte dig på filter. Der er ingen grund til at spilde hinandens tid mere end højst nødvendigt smiley

    Relevant, er i forhold til racerne til politihundearb. vagstomhed og i selskab med DSG smiley


  • #11   28. apr 2020 Jeg vil ikke mene en tysk pinscher egner sig til det du beskriver. De har ret meget jagt instinkt, så de skal gå bag hegn de er vagtsomme, men elsker mennesker. De minder meget om dansk svensk gårdhund, blot på speed og så er de ofte meget sensitiv og samtidig meget selvstændige, en til tider kompliceret kombi.

  • #13   28. apr 2020 Lisette, jeg tror du misforstår lidt hvad A skriver. Hvis man skal foreslå andre racer så vil det muligvis være relevant at vide lidt mere om behovet og hvad det er I forventer.
    Hvad menes der med vagtsomhed? For en DSG er jo en fremragende alarmhund og skal nok højtlydt fortælle hvis der kommer nogen. Men den kan jo nok ikke jage tyve væk og de færreste mennesker er bange for en DSG
    Politiarbejde ? Mener du så også bidearbejde/ IGP eller tænker du mere eftersøgning, spor og lydighed?
    Schæferen kan ofte have problemer med andre hunde og er meget anderledes end DSG.


  • #15   28. apr 2020 Lydighed, forsvar, igp, ja hvad vi nu finder på.
    Jeg er netop klar over at DSG og bl.a. schæfer er forskellige racer, derfor søges der erfaringer smiley Jeg kender et par stykker der har haft sådanne sammen, men jeg vil gerne have mere end 2 hold erfaringer. Jeg kender også nogen med Dobermann som har brugt dem til vagt og gårdhund, to meget forskellige funktioner, to meget forskellige hunde. Igen vil jeg gerne høre flere erfaringer.

    Selvfølgelig skal hunden ikke tulle rundt derhjemme når jeg skriver 'arbejdshund' smiley
    Jeg snakkede med en avler af hvid schæfer om politihundetræning, så de fleste ved da godt hvad det dækker over og hvilke hunde der egner sig til det. Det er blot det jeg spørger om.


  • #16   28. apr 2020 Jeg kender personligt ingen der har dsg og schæfer sammen. Og jeg kender til flere dsg der er blevet skambidt af schæfere.
    Schæferen kan ofte have problemer med andre hunde.
    Men altså mange har jo schæfer sammen med en mindre hund uden problemer.
    Min veninde har en schæfertæve sammen med havanneser og det går super. Men hun har også mulighed for at sætte schæferen i løbegård hvis det er nødvendigt. Og det var det især i unghundeperioden.


  • #17   28. apr 2020 Et opklarende spørgsmål: Hvor meget hundeerfaring har i ? Og har i evt. trænet et hundesportsprogram før ?
    Forsvar er jo en del af IGP og PH og som regel ikke noget man træner uden også at træne spor og lydighed. Jeg kender nogen stykker der træner IGP eller PH. Især dem der træner IGP bruger absurd meget tid på træning, kører land og rige rundt for træning og konkurrencer og har ikke nogen andre hobbies smiley
    Selv træner jeg DcH programmet med min Dobermann. Det er er fedt program med meget fedt hundearbejde - især når man kommer i A-klassen smiley I DcH programmet er der lidt flere hunde, der kan være med end i fx IGP, da det ikke kræver helt den samme meget høje drift. Men altså dem der gør det godt i A og E klassen er stadig typisk brugsmodeller af schæfer, labrador, border collie o.l. smiley


  • #18   28. apr 2020 Det virker lidt rodet for mig. hvorfor vil i have to?

    Det virker ikke gennemtænkt og fremstår famlende i dine svar.

    jeg kan ikke anbefale jer en af racerne da I ikke i tråden, som er alt jeg kan vurdere dig på, har overbevist mig om at I er klar til opgaven.

    Jeg synes I skal nyde jeres lille dsg smiley om nogle år kan I måske have mere erfaring til en hund mere, og med den erfaring vil I opleve at tvivlen er væk


  • #19   28. apr 2020 Mette, vi har trænet enkelt dele af programmer før (ikke vores hund), men ikke været tilmeldt hverken DCH eller politihundeforeningen, hvilket er det jeg gerne vil. Vi har dog trænet en del lydighed med tidligere hund (schæfer bl.).

    HL, ikke for at virke hård, men hvordan du opfatter tråden er ikke relevant for mig, ej heller om du mener vi er klar til opgaven. Det er ikke noget jeg på nogen måde vil bruge tid på at diskutere og dem der ikke kan respekterer det bliver sat på filter - så simpelt er det.

    Tak til jer som er kommet med erfaringer og relevante svar - det sætter jeg stor pris på.


  • #20   28. apr 2020 OK - så er i jo ikke helt uerfarne smiley Jeg synes det er prisværdigt at i gør et stykke forarbejde. Jeg ville vælge den race jeg synes passer bedst ind i det liv jeg har. Så ville jeg melde den på hvalpehold i den forening (PH, DcH, DKK eller hvad i nu vælger) jeg synes bedst om og så tage den derfra. I kan jo starte med jeres DSG; dem ser vi en del af på hvalpeholdene i DcH. I en forening kan i som regel få rigtig meget hjælp. Det er trods alt ikke raketvidenskab at have en hund smiley og det er fedt at dyrke hundesport smiley
    Jeg har ikke valgt mine racer med fornuften. De er valgt med hjertet. Irsk Terrier kom ind i mit liv, da jeg skulle finde en afløse for min sidste foxterrier. Jeg var bidt af DKK LP og 'burde' have købt mig en border collie. Jeg kunne bare ikke se mig selv leve med sådan en. Jeg mødte en Irsk Terrier og det var kærlighed ved første blik smiley Jeg har pt min 5 Irske Terrier og træner stadig lydighed med dem (DcH programmet). Min Dobermann har jeg fordi jeg siden jeg var en ganske lille pige har vidst at jeg en dag ville have sådan en hund som min mormors hund 'Bamse'. Og det bliver ikke min sidste Dobermann. Selvfølgelig er der så kompromiser der må laves. Fx at vi har valgt at få indhegnet alle 5 Ha, så vi er sikre på at dobsen bliver hjemme. Det var så slet ikke så dyrt og besværligt som man skulle tro smiley Vi har heller ikke små dyr gående løs rundt. Pt har jeg ikke lige nogen høns, men når jeg har må de finde sig i at bo i en hønsegård. Vi står fx også meget tidligt på for at nå at gå ca 1 times tid med hundene inden vi skal på arbejde. Selvom vores hunde kan boltre sig på et stort areal så er de afgjort meget glade for deres tur 'ud af huset'. Faktisk render hundene meget sjældent selv ud i marken; de går derud, hvis vi går derud. Ellers er de hvor vi er. Min Dobermann er min skygge smiley


  • #21   29. apr 2020 Jeg har både haft schæfer med tavle og har nu en blanding (schæfer/tervueren) sammen med en mindre hund.

    Schæferen er en super dejlig hund. Den er loyal, vagtsom, snakkesalig og legesyg. Men mange har problemer med at kunne med andre hunde.

    Min egen blanding er bange fordi de fleste andre hunde, og han reagerer med aggression.

    Faktisk var det noget af et sats med ham og Molly, da hun kom til, men det gik gnidningsfrit.

    Han har så bare ikke behov for at være sammen med andre hunde, ikke engang hende. Så vær også opmærksom på, at hunden I har ikke nødvendigvis synes, at en hund nr. to er verdens fedeste idé.


  • #23   29. apr 2020 Holly, de linjer vi har kig på er heldigvis avlet til brug og har ikke de ekstreme bagpartier - som jeg heller ikke synes er kønt.

Kommentér på:
Hund nr. 2

Annonce