{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.477 visninger | Oprettet:

Min lille Perle
Min lille Perle
Tilmeldt:
12. maj 2020
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6

Livmoderbetændelse {{forumTopicSubject}}

Min 9 år gamle cavallier er på vej til dyrlæge, med en formodet livmoderbetændelse.
Vurderingen fra dyrlægen i telefonen er at hun skal have fjernet sin livmoder uanset om den er betændt nu eller ikke, da hun det sidste år har haft flere løbetider end normalt, og at hun bløder meget kraftigt under løbetid.
Mit spørgsmål er hvor voldsomt det er for en hund at få fjernet livmoderen?
Vi har nemlig et stykke tid talt om hvor meget hun skal igennem hvis hun bliver syg, da hun har flere skavanker i forvejen, hun er næsten døv, hun er blind på det ene øje og lider lidt af gigt. Hun trives i hverdagen, og er som sådan en glad hund, på trods af hendes skavanker, men vi er også enige om at hun ikke skal komme til at fejle mere som påvirker hendes liv, hun skal have et for hende godt hundeliv, og til trods for at jeg har haft hund i 20 år så har ingen af mine hunde nogensinde haft brug for at blive opereret, så jeg er virkelig på ukendt grund her. Giver det konsekvenser for hende at få fjernet livmoderen?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Livmoderbetændelse
  • #2   20. jun 2020 Det svære er ca 14 dage efter operationen hvor man skal passe på hun ikke overgør tingene så såret går op og hun skal holdes fra at slikke i det...
    Derefter er hun sandsynligvis sig selv igen - dog skal i huske at nedsættemængden af mad mad en smule - følg hendes vægt. Steriliserede tæver skal oftest ikke have samme mængde som inden sterilisation og bliver ofte ret hurtigt overvægtige.
    Hendes pels kan også ændre tekstur og have nemme ved at filtre - pelsede hunde får ofte en større mængde underuld..
    God bedring med hende smiley


  • #5   20. jun 2020 Det var ikke livmoderbetændelse, det er en tumor smiley dyrlægen mener dog at når den sidder mellem numse og skede så er den højst sandsynlig godartet

  • #7   20. jun 2020 Ja jeg er ikke helt tryg ved det, hævelsen mellem skede og anus er på størrelse med en stor golfbold, og hun risikerer at blive inkontinent efter operationen og det har jeg prøvet at have en hund der blev, og det var synd, den aflivede vi da intet hjalp og den lå og tissede i sin kurv om natten, og var mega ked af det hver gang.
    Og hvis hun så oveni skal have fjernet livmoder hvis ikke tumoren er årsagen til de hyppige og kraftige løbetider, så ved jeg snart ikke mere hvad jeg kan byde min lille vuffepige smiley


  • #8   20. jun 2020 Altså efter hvad jeg ved kan det oftest behandles hvis de bliver ender med at få inkontinens.. Min hund Emma som blev det fik medicin for det og havde derefter ingen problemer overhovedet med det.. Og det er jo ikke sikkert hun får det problem overhovedet..

  • #9   20. jun 2020 Jeg er ked af det, men døv, småblind, gigt, svingende løbetider og nu en knude, der kan være mere. Jeg var begyndt at få tanken, at sige godnat.

    Jeg kender ikke hunden, energiniveauet og dagligdagen.

    Knuden kan nemt være godartet, fjernes, ingen inkontinens og de 14 dage foregår med stor succes i ro og ingen slik i såret - så kan vovse nemt leve flere år endnu.

    Det at fjerne livmoderen giver somregel ingen komplikationer når det først er healet. De kan have tendens til overvægt og underulden kan godt komme til at drille og blive træls. Sådan hundens generelle humør bliver bedre, når ikke der kommer alle svingningerne fra løbetiderne.

    Snak med dyrlægen.


  • #10   20. jun 2020 Hvis hun får fjernet knuden får hun også fjernet livmoderen i samme omgang. Vi sidder bestemt også med tanken om at det måske er tid at sige farvel.
    I forhold til de andre skavanker, så er hun normalt en glad kærlig og aktiv hund (hun gider ikke lege men elsker at gå tur og løse opgaver) og udviser ingen tegn på mishag ved syn og høre problemerne, hun kan fint navigere og afstandsbedømme.
    Ang gigt så viser det sig mest ved stivhed når hun har ligget længe, og hun springer stadig op i seng og sofa når hun ser sit snit til det, og kan fare rundt som en anden kakerlak når det tager hende.
    Men vi har hende klart under opsyn da hun ikke skal lide, men have et godt hundeliv.
    Derfor er vi også tøvende med at kaste hende ud i en stor operation, havde hun været yngre og intet andet fejlet ville jeg ikke tøve med at lade hende operere.
    Vi kan gennem vores sygeforsikring få videokonsultation med en dyrlæge, så det har vi lige haft. Hun var ikke helt så optimistisk som ham der vil operere.
    Han giver udtryk for at operationen/operationerne ikke er noget at bekymre sig om, og at knuden højst sandsynlig er godartet.
    Hun mente der burde tages en prøve af den før operation, da den er hurtig voksende og uflytbar samt giver blødning, og kalder det større operation.


  • #12   20. jun 2020 Ja i min verden er det ikke så meget at tænke over, mine hunde får lov at sove ind i deres kurv hjemme før livet bliver uværdigt.
    Så hos mig ville dyrlægen være bestilt til at komme hurtigst muligt.


  • #14   20. jun 2020 Først så føler jeg med dig og sender dig en kæmpe trøste krammer.
    Hunden er 9 år gammel og har en del skavanker i forvejen, var det min hund, havde jeg sagt farvel og givet den fred nu her, hvor den stadig har det godt.
    Kærlighed til hunden er at man kan give slip og lader dyret sove ind.
    Jeg er ret sikker på, at du træffer den bedste beslutning.


  • #16   20. jun 2020 Jeg ville personligt ikke være så skråsikker på at jeg ville aflive hunden, pga beskrivelsen af hunden.. Dog ville jeg også skule lidt til hvor gammel racen Ca bliver, er det Ca som de franske 10år ville jeg aflive da tiden så alligevel er knap men er det en race der "snildt" bliver 15år ville jeg være meget mere i tvivl og overveje operation... Men jeg synes nu også den lyder rimelig frisk trods den ikke længere er helt ung og trods de skavanker der følger med..

  • #19   20. jun 2020 Hun er også frisk ellers, hvis man ikke ved det kan det være ret svært at se.
    Jeg har lagt 2 videoer af hende som er henholdsvis1 uge og 3 uger siden

    https://www.hundegalleri.dk/video/diverse-hund/46548-tulle_

    https://www.hundegalleri.dk/video/diverse-hund/46547-tulle


  • #20   20. jun 2020 Her står der at racen i gennemsnit bliver 11år og på Wikipedia står der 10-14år for racen..

    https://www.langthundeliv.dk/life-expectancy


  • #21   20. jun 2020 Altså hun ser da også rimelig frisk ud i videoerne.. Men du/I kender hende jo selv aller bedst og det skal i sidste ende være jeres valg! Det er jer der skal kunne leve med beslutningen..

    Men jeg må også sige jeg synes det er utroligt svært at tage stilling til hvad vi der ikk har set hunden, ikk har hørt hvad begge dyrlæger siger og forklarer ville synes der skal gøres.. Fordi selv med de skavanker der nævnes kan der være kæmpe forskelle på hvor hårdt de er ramt, hvor meget livskvalitet osv hunden har og det betyder da bestemt også noget! Og altså selve sterilisationen ville jeg ikke være så nervøs for, det er mere det med knuden.. Men det er bare min personlige mening..

    Jeg misunder jer bestemt ikke at I står og skal træffe det her valg smiley




  • #22   22. jun 2020 Status.
    Vi fik taget prøve af tumoren, den var ondartet.
    Så nu har vi sagt et sidste farvel smiley


  • #23   22. jun 2020 Tanker til jer smiley smiley

  • #25   22. jun 2020 Varme tanker til jer smiley
    Selv om det er hårdt, er det helt sikkert den rigtige beslutning i har taget.


  • #26   22. jun 2020 Føler med jer og sender en kæmpe trøstekrammer.
    Selv om det ikke er til nogen trøst, så har i taget den rigtige beslutning


  • #28   22. jun 2020 Det er trist smiley I får en cyberkrammer herfra.

  • #29   22. jun 2020 Det gør mig ondt, men godt I valgte at få taget prøver først.

    Det er altid hårdt at miste en elsket hund, men det gør det trods alt nemmere, når der ikke er noget at være i tvivl om.

    Cyberkrammer herfra også.


  • #30   22. jun 2020 Min datter har været igang med penslen, så nu er der sagt ordentligt farvel

    profilbillede
Kommentér på:
Livmoderbetændelse

Annonce