{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.098 visninger | Oprettet:

Kontant - den grænseløse hundehandel {{forumTopicSubject}}

Faldt lige over dette program inde på DR, og skal igang med at se det nu. Tænkte andre herinde måske også gerne ville se det.

https://www.dr.dk/drtv/se/kontant_-den-graenseloese-hundehandel_193920

Tænker denne tråd kan bruges til at diskutere programmet, men også bare ulovlig hundehandel generelt.

Har kun lige set introen, men det hus der vises får mine alarmklokker til at ringe, men måske bare mig der er total fordomsfuld. Uanset hvad forstår jeg simpelthen ikke dem der køber hunde sådanne steder, så er spændt på at høre folks forklaringer i programmet.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kontant - den grænseløse hundehandel
  • #1   24. jun 2020 Har lige set afnittet...

    Ja, sorry men jeg kan bare ikke få ondt af de mennesker......


  • #2   24. jun 2020 Jeg sidder og ser programmet nu. Hvor er det en uhyggelig måde der bliver handlet med hunde på!

    Men det undre mig, at alle ejerne der har handlet med de her hunde, ikke undersøger sagerne nærmere - og trods mistænkelige forhold, stadig tager hunde med hjem.... De fortæller åbenlyst at hvalpene kommer fra Polen, så at man stadig køber dem, fatter jeg ikke en brik af...


  • #4   24. jun 2020 "Vi undrede os over prisen, men så sagde ejer at de bare var formidler og ville finde et godt hjem. Så sagde hun de var fra Polen og så undrede vi os, men så ..." , altså at folk ikke løber skrigende væk det forstår jeg simpelthen ikke. Folk er simpelthen for naive, og i min optik kan det simpelthen ikke være andet end at folk kan få en billig hund, der gør at folk vælger at købe hund sådan et sted!

  • #6   24. jun 2020 " vi har ikke set hvalpefabrikker i Danmark siden 2017 " BULLSHIT!!! De findes sgu da stadig, f.eks de der "kendte" der skyder den ene "designer-race" efter den anden ud, og har ekstrem mange kuld på en gang og igen og igen.

  • #7   24. jun 2020 Så længe danskerne køber hund med hovedet under armen - eller hvor fanden de gør af det - så kan sådan nogen som Susanne i Bramming forsætte og tjene kassen på folk, der var så gerne vil have en ny hund hvalp NU!

  • #8   24. jun 2020 De problemer bliver aldrig løst! Folk er alt for nærige, når det kommer til at købe hund - hvorfor skal de give det dobbelte, når de kan købe den samme vare til det halve? smiley

    Og så burde DKK virkelig, virkelig snart lette røven og komme på banen, og fortælle hr og fru Danmark HVORFOR man skal give de par ekstra tusinde for en hund med en stamtavle. Det er til at brække sig over, at de alene reklamerer for udstillinger og så i øvrigt blåstempler hvalpefabrikker i egne rækker smiley


  • #9   24. jun 2020 Hvis ikke jeg havde en samvittighed, tror jeg jeg ville sælge ulovlige hvalpe..

  • #10   24. jun 2020 Men bare rolig for nu arbejder importørerne af skodopdrættet hundefabrikshvalpene med at få godkendelse og et stykke Fint papir med et stempel...

    Se det skal dyrene nok få det bedre af...


  • #11   24. jun 2020 Jeg forstår simpelthen ikke at folk køber hvalpe sådan et sted , altså se dog hjemmet, og de henter dem i garagen . Hvis man ikke engang der løber skrigende væk, ja så ER det sgu prisen der taler !!

    Nu ved jeg godt at min race er i den billige ende med tavle, men altså vi skal give 8000 for en hvalp med DKK tavle, pas, første vaccine osv osv . Så virker 6500 for sådan en suspekt hund jo stadig pisse dyrt!!

    Jeg tror heller ikke at det er problem der nogensinde forsvinder. Men kæft hvor er det trist og synd for de stakkels hunde . Jeg har heller ikke ondt af ejerne, for alle alarmklokker burde have ringet MANGE gange.


  • #12   24. jun 2020 jeg gav 8000 for Baby, med tavle og livstids back Up fra opdrætter ..
    Babys opdrætter kunne aldrig drømme om, ikke at tage telefonen hvis hun så jeg ringede.

    Thea fik jeg gratis, men prisen for en hund som hende er 10.000. Mynderne er heldigvis ikke modehunde!
    Men for pokker hvor syntes jeg det er nogle tossede penge at spare...

    Det par fra Aalborg, der mistede deres hvalp... Jeg forstår slet ikke de tog den med hjem.
    hvis ikke alarmklokkerne ringer i sådan en situation, så forstår jeg intet!


  • #13   24. jun 2020 Krøllet : Nej jeg forstår det virkelig heller ikke!!

    Fair nok at man ikke vil give så mange penge for en hund, men så køb dog en hund fra et internat eller vælg at købe en blanding her i DK f.eks fra et ups kuld.


  • #15   24. jun 2020 I glemmer bare en utrolig vigtig ting i jeres debat - nemlig at flere racer fra hundehandlere og skod opdræt LANGT fra altid er billigere end racen ellers!! Det gælder ihvertfald for franske bulldogs..

  • #16   24. jun 2020 Pernille : Vi kan jo kun forholde os til de priser vi ser i programmet, og det er 6000-8000 de forskellige koster.

  • #17   24. jun 2020 Jeg ser ofte Merle og blå franske som tydeligvis udfra annoncen ikke er fra et godt opdræt eller sågar dk.. De ligger alligevel til 10-12.000kr som racen ellers ofte gør fra gode steder også.. Men at ingen af farverne er godkendt pga potientielle sygdomme er så også et advarselstegn men det ved mange ikke..

  • #18   24. jun 2020 Rikke, nu snakkes der vel generelt og ikke KUN om i programmet.. Men uanset er det vigtigt at ta i mente i debatten..

  • AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

    Følgere: 6 Emner: 49 Svar: 1.010
    #20   24. jun 2020 Hvis folk ikke ved bedre, hvordan skulle man så vide at den handel man er ved at lave er dum?

    Ikke alle ved at hundegalleri findes, eller at der eksistere hvalpefabrikker. (at hvalpefabrikker er fyfy).

    Er man f. Eks. Rytter, så er det jo normalen at en avler avler rigtig mange føl på et år.


  • #22   24. jun 2020 Pernille : Men du skriver at vi glemmer en vigtigt detalje smiley Det gør vi jo ikke når vi ikke kender til den smiley Jeg sidder f.eks ikke og kigger annoncer med hunde, så jeg aner ikke hvad forskellige hunde sælges til, uanset om de så er fra DK, eller er import smiley

  • #23   24. jun 2020 Det er korrekt Pernille.. Bare se doodlerne.. Eller DKK's darling, kennel Vicky.

    Her i programmet er hvalpene nu meget billige, i forhold til de danske stamtavle hunde.


  • #24   24. jun 2020 AT : At morhunden ikke er der, at der åbenlyst siges de hentes i polen, at prisen er meget lavere end normalt ( det siger køber selv), bare der burde alarmklokkerne altså ringe uanset om man kender til HG eller ej.

    Så kommer der alt det andet med forskellige navne, hjem der ligner en losseplads , hvalpe i garagen hvor de bare han hente den ene efter anden fra mm.

    Hvis man ikke reagere på noget som helst af det, ja så må man enten være alt for forblnadet af at man VIL have en hvalp NU, prisen, eller at man bare selv er kold i røven.


  • #26   24. jun 2020 Jeg syntes faktisk, det skulle være lidt som med katte... Der er det våde ulovligt at købe OG sælge killinger under 12 uger.

    Ligeledes burde det være ulovligt både at sælge og købe ulovligt importerede hvalpe...


  • #28   24. jun 2020 For pokker da også... Hvorfor bliver der ikke givet bøder, når folk er så åbenlyse om hvor de har deres dyr fra?
    De skulle have et rap over nallerne.
    Det virker lidt som dovenskab, at man ikke undersøger markedet ordenligt.
    Hvis det var en ny computer, havde man tjekket det grundigt.


  • #29   24. jun 2020 Jeg ser ofte Merle og blå franske som tydeligvis udfra annoncen ikke er fra et godt opdræt eller sågar dk.. De ligger alligevel til 10-12.000kr

    Pernille, 10-12.000kr er jo stadig billig for en FB i disse farver.
    Jeg har set, at hvis de er opdrættet her hjemme, så er prisen 18. - 20.000 kr, men de er måske faldet i pris ?


  • #30   24. jun 2020 Programmet var vinklet helt forkert... De fokuserede slet ikke på hvilke tegn man skulle have reageret på. I hvert fald ikke nok. Og hvad man som kommende køber bør holde øje med....
    Det føltes mere som om at man skulle have ondt af de her mennesker for at være havnet i en "fælde".

    Men måske er det bare sådan de laver programmerne. Finder og afslører. Kan ikke huske om de plejer at være bedre til det i de andre afsnit....


  • #32   24. jun 2020 Det var mer bøderne til køberne jeg tænkte. Hvis man kan ramme køberne, stopper salget vel. For du har ret i, at den slags bøder ikke betyder noget for sælger, med den profit de får ud af at sælge hvalpe.

  • #34   24. jun 2020 De allerfleste af disse hvalpe er jo syge og koster en formue i dyrlægeregninger.
    Så lige her er det skidt, at der findes sundhedsforsikringer.
    Fandtes disse ikke, så ville køberne jo få en dyrlægeregning de virkelig kunne mærke, og det ville måske afskrække fra at købe sådanne hvalpe.


  • #35   24. jun 2020 Af de 3 hunde de var inde på i programmet, var 2 ud af 3 syge, den ene af de syge var blevet aflivet, den havde hul i hjertet .

  • #37   24. jun 2020 Må ærligt indrømme, at jeg var skuffet, da jeg så programmet. Forstår simpelthen ikke, hvorfor ingen af disse type programmer sætter køberne i fokus. Det er altid de DÅMME hundehandlere, som kommer i fokus, men aldrig dem som rent faktisk støtter dem.

    Og forstår ikke at DB kan sige, at der ingen steder er set siden 2017 smiley

    Jeg synes simpelthen, der mangler fokus på godt opdræt.


  • #38   24. jun 2020 Rikke, om man kender til det eller ej så er det da stadig noget der mangler i jeres debat og er af betydning...

    De hvalpe jeg har set er også med stamtavle skrives der.. Det tror jeg tilgengæld gør at nogle tror at alt er godt så..


  • #39   24. jun 2020 Anni, de priser for blå og Merle herhjemme fra har jeg dog kun sjældent set.. Generelt ligger en fransk uanset farve fra 8000-12000kr fra ordentlige opdræt.. Det er også oftest deromkring de andre ligger.. Nogle få fra 6500-7000kr men det er også 99,9% hunde fra hundehandlere, Polen mv.. Også er der selvfølgelig enkelte franske som ligger sindsygt højt (har vist set 25000kr for en Black and tan) men det er ikke det gængse.. Det gængse er 8000-12000kr.. Selv gav jeg 8500kr for Mille med 1500kr nedslag pga en cyste på nedre øjenlåg (medfødt og uskadelig men kunne risikere at skulle fjernes eller ha frosset hår på den - den er så også blevet fjernet iøvrigt) og hun kommer fra et super opdræt med tjekkede hunde (opdrætter arbejder for en dyrlæge)..

  • #40   24. jun 2020 Anni, Men når de først har fået hunden og de har lært "lektien" har de jo allerede støttet dårligt opdræt.. Og der vil altid være andre der er ligeså naive..

  • #41   24. jun 2020 Kathrine, du tror ligefrem folk velvilligt deltager i at få udstillet sig selv enormt negativt? Jeg tror ikke de ville kunne skaffe særligt nemt deltagere til sådan et program hvor køberne bliver gjort til skamme..

  • #42   24. jun 2020 Nej, selvfølgelig gør de ikke det. Men det ER da køberne som sørger, at sådanne steder kan løbe rundt? Derfor mener jeg, der skal sættes fokus på dem. Der har været masser af denne her slags indslag, og sker der noget? Nej, fordi alle kan jo blive enige om at hende som indfører hunde fra en polsk hvalpefabrik er dum, men hvad med hende som køber hvalpene? Hun er da skyld i, de kan ende der. Ingen købere, ingen salg, ingen hunde.


  • #43   25. jun 2020 Dyrenes beskyttelse siger iøvrigt IKKE at der slet ikke ha været sager i DK siden 2017, de siger STØRRE sager som før (taget fra en artikel om programmet):

    Tilbage i 2017 så vi nogle meget store sager med hvalpefabrikker i Danmark. Men så store sager har vi ikke set siden, så vi vurderer, at hvalpene i stedet transporteres ind over grænserne. I stedet for at have hvalpefabrikker i Danmark, ligger de nu i Østeuropa, siger Britta Riis.


  • #44   25. jun 2020 Det gør dælme ondt helt ned dybt i mit hjerte at se de små hvalpe i det hus i Bramming smiley

  • #45   25. jun 2020 Kathrine, jo det kan vi da sagtens være enige i, men de skal jo også kunne finde nogen der vil deltage i sådan et program for at det kan laves.. Og altså selv hvis man vil ha den vinkel på, så kræver det et samarbejde fra en sådan køber eller flere..

  • #46   25. jun 2020 Men altså hvis vi nogensinde skal ha gjort noget reelt ved problemet så kunne man starte med MEGET højere bøder, at få efterforsket sagerne og reelt set lukket lortet ned - også på kryds af landegrænser! Også kunne man samtidigt overveje hvordan man bedst muligt stopper at folk køber disse hvalpe.. Man kunne også med fordel samarbejde med feks dba og guloggratis (Altså politiet eller det der dyreværnspoliti).. Man kunne gøre rigtigt mange ting, men der bliver ikke gjort en skid selvom det også er en risiko mht smitte af danske dyr/mennesker mht sygdomme og parasitter mv..

    Jeg synes det er grotesk at man ikk gir en ORDENTLIG bøde på et kæmpe beløb og evt fængsel (måske hvis det er over x antal hvalpe) når det er den 3. Mest indbringende organiserede kriminalitet udover narkotika og våben! Ellers stopper disse mennesker jo seriøst ALDRIG! Og ligemeget hvad der bliver gjort, så kan man aldrig sørge for at nul personer vil købe en sådan hvalp!


  • #47   25. jun 2020 Jeg ved ikke om DR har forsøgt med andre vinkler, og ikke kunne finde deltagere - jeg ved bare, at jeg synes, programmet var skuffende. Det var nøjagtigt samme sang som sidste gang - og der sker ikke en pind ved det. Ulovlig hundehandel er stadig den 3. største indtjening, og det vil det være, så længe der er købere, og derfor synes jeg, det er dem som skulle i fokus. Det er simpelthen for nemt at sige det er hundehandlerne, som er skyld i det hele.

    Det er synd for de hunde som kommer til DK - og endnu værre, synd for de stakkels avlsdyr som står i Polen! smiley


  • #48   25. jun 2020 Pernille : I programmet sagde hun at de ikke havde set hvalpefabrikker siden 2017, og at er nu var rykket over grænsen. Så jo det sagde hun altså . At hun så evt kan have formuleret sig uheldigt, ja det kan da sagtens være.

  • #49   25. jun 2020 Man kunne jo også sagtens lave et program uden at have købere med i det , men stadig sætte fokus på køberne og at folk skal bruge deres hjerne når de køber hund mm.




  • #50   25. jun 2020 Rikke, men siden hun siger det, er du så reelt set sikker på at de rent faktisk har set sådan en sag efter 2017? Det er jo nemt at sige de har, men er det rå fakta?

  • #51   25. jun 2020 Kathrine, igen jeg er ikke uenig.. Men jeg synes det er naivt at tro at man på nogen måde vil kunne forhindre at folk køber sådan et sted.. Der skal uden tvivl sættes ind mange steder.. Som skrevet, der vil aldrig være nul købere..

  • #52   25. jun 2020 Pernille : Hvis de ikke har set det, så lukker de dælme øjnene. Det er jo bare et kig på dba, guloggratis osv hvor de der hvalpefabrikker nu ellers reklamere. Når mange helt almindelige hundeejere mm kender til det, så burde DB dælme også . Men problemet er jo netop at de fleste hvalpefabrikker lever op til den vattede lovgivning der er på området. Men det ændre stadig ikke på at der ER adskillige hvalpefabrikker her i landet.

  • #53   25. jun 2020 Rikke, helt sikkert men helt ærligt så tror jeg ikk at mange gad se sådan et program, den information kan man også finde andre steder hvis man gider.. Det andet er et større trækplaster tror jeg personligt.. Og det handler tv også om.. Det andet er ikke godt tv.. Og når det nu er kontant, så skal der jo ligesom også være noget at afdække dvs det kræver sælger/køber.. Ellers passer det ikk ind i konceptet..

    Men jeg tror nu også at dem der har set programmet har ondt af hvalpene og køberne og ser hvor galt det går, mon ikk det alligevel har en advarende effekt..


  • #54   25. jun 2020 Rikke, du modsiger dig selv.. Hvis de overholder lovgivningen er det jo netop ikk hundehandel på den måde eller ulovligt.. Og derfor er der intet at stille op før loven bliver ændret.. Så hvis det er hvad du mener, så har hun jo sikkert ret..

    Edit: så er det ikke hvalpefabrikker på den måde (Altså aka med samme kummerlige forhold som ikke overholder loven)


  • #55   25. jun 2020 Rikke, så egentlig er det jo lovgivningen der skal ændres, fordi de kan jo ik gøre noget hvis det er tilladt.. Og på den måde kan det jo rent faktisk godt være de ikk har set ulovlige hvalpefabrikker siden 2017 smiley

  • #56   25. jun 2020 nej jeg modsiger ikke mig selv , der findes adskillige steder med kummerlige forhold, men de er ikke slemme nok til at de bryder loven, men der er altaå stadig en hvalpefabrik når man har så mange hunde man bare skamavler på i flæng på tværs af racer , har dem i lader/stalde I kolde og beskidte båse osv.
    Uanset om det lever op til de latterlig lave krav der er i loven eller ej, burde diverse myndigheder dælme ikke bare ikke lukke øjnene for det, og hævde at der ikke er hvalpefabrikker i landet, for det er simpelthen løgn.


  • #57   25. jun 2020 Jeg er mange ting, men naiv er ikke en af dem smiley smiley Det kræver helt sikkert mere end bare et program fra DR, men jeg ved ikke, hvordan man skulle stoppe det. Jeg ved bare, informationen ligger også i at hvalpekøberne skal blive bedre. Kun at give hundehandleren er IMO for let - og den slags programmer har været vist før. Der er intet sket ved det.

    Jeg skriver ud fra det program, jeg så. Jeg er skuffet, og mener der bør være fokus på køberne. Længere er den egentlig ikke. Der var jo ingen politisk dagsorden i programmet - der var snak om bøder ja, men det var det. Ingen forholdte sig til hvorfor de ender i DK - nemlig pga købere.

    At man ikke kan stoppe noget helt, er da ikke ensbetydende med at man ikke skal prøve. Faktum er at dem i programmet ville spare få tusind kroner, og den type hvalpekøbere findes der mange af. De undrede sig godt over prisen, men købte alligevel? Ja der vil importeres hunde, men hvis der ikke er købere - eller få købere, så vil det ikke længere være den 3. største ulovlige indtjening.

    Og så er jeg forøvrigt helt enig med Rikke - man behøver ikke udstille hvalpekøbere. Man kan sagtens lave et program uden.


  • #58   25. jun 2020 Hvis man skulle tænke at man alligevel ikke kan stoppe det helt, og derfor ikke skal gøre noget, så skulle vi jo ingen love have, for der er også folk der stjæler, voldtager, køre fro stærkt, myrder , snyder i skat osv selvom det er ulovligt smiley

    Der vil altid være idioter, men det betyder ikke at man ikke skal gøre hvad man kan for at komme sådan noget til livs, og sørge for at der rent faktisk er en ordentlig straf. Generelt burde der bare ses virkelig meget på lovgivning angående salg af dyr, opdræt osv, det er simpelthen for let og uden store konsekvenser at enten hente hvalpe i udlandet, eller skamavle på alt med en puls her i landet. Disse tiltag vil jo ikke ramme de seriøse, for de sørger i forvejen for ordentlige forhold for både forældredyr og hvalpe/unger .


  • #59   25. jun 2020 Rikke, jo men så længe det er lovligt.. Det er da uden tvivl det hun mener! Og altså de kan jo ligesom ikk skride ind når det er fuldt lovligt.. Ergo har de ikke haft en sag med hvalpefabrikker aka ulovlige store avls fabrikker.. Jeg er da enig i at de burde ha bedre kår de steder, men det hjælper jo ligesom bare ikk noget før loven bliver ændret og de kan kun gå ind i sager hvor det er ulovligt..

  • #60   25. jun 2020 Pernille : Men de burde NETOP kæmpe for en ændret lovgivning, og kunne passende have sagt i programmet at der også herhjemme findes suspekte hvalpefabrikker hvor penge er eneste motivation, og at man også skal holde sig fra dem, og f.eks forklaret nogen af "faresignalerne" . Det er simpelthen for let bare at lukke øjnene og sige det ikke findes !

  • #61   25. jun 2020 Hun siger i interviewet:

    "Hvis vi bare lige tager det danske eksempel, hvor vi jo tilbage i 2017 så nogle meget store sager med hvalpefabrikker i Danmark, så har vi jo faktisk ikke set det siden 2017, også det vi vurderer er, at de bliver transporteret indover grænsen nu. I stedet for at have hvalpefabrikkerne i Danmark, så er det i Østeuropa, også transporterer de dyrene indover grænsen."

    "I stedet for at have hvalpefabrikkerne i Danmark, så er det i Østeuropa". En hvalpefabrik behøver jo ikke at være det vi så i dokumentaren. Der er da flere hvalpefabrikker herhjemme - de er ikke gemt i Østeuropa, og folk køber gerne fra dem. Det er sikkert korrekt, at der ikke har været lignende store sager, men hvalpefabrikker er her.


  • #62   25. jun 2020 Kathrine, jo man kan sagtens lave et lærende program uden hvalpekøbere men tror du det gir seere i noget nærheden af hvad det som blev sendt gør? Den slags dokumentarer findes der sikkert massevis af og informationen er let tilgængelig så hvis de ikk gider bruge tid på det så...

    Selvfølgelig skal der fokus på at informere potientielle købere, det er da soleklart men jeg mener virkelig det er naivt at tro at det kan gøres effektivt nok til at stoppe det særligt meget hvis overhovedet - der findes jo i forvejen SÅ meget info om det og alligevel køber folk.. Og jeg synes virkelig det er naivt at tro man kan informere nok til at så få køber eller ingen - der vil hvert år komme en ny generation af 18årige tøser der vil ha en poms, fransk bulldog eller mops og som ikke ved bedre/ikke tænker længere... Det skal da uden tvivl være en langt bredere indsats også selv med top information vil der stadig være mange der ikke ser det.. Derfor tror jeg personligt bare ikke at det hjælper nær så meget som at stoppe dem der sælger og deres bagmænd plus kæmpe bøder.. Men det ville da selvfølgelig være fint som en kombi men jeg tvivler bare på den kæmpe effekt af information.. Det har været oppe alle steder SÅ mange gange allerede og der advares vidt og bredt, så hvad skal man konkret gøre anderledes når det tydeligvis ikk hjælper som det er nu med information? Er jo nemt at sige der skal information til, men det er bare utroligt ukonkret og virker ihvertfald ikke pt selvom der er MASSEVIS af info mange steder..


  • #63   25. jun 2020 Rikke, det er vi da enige i.. Jeg skriver ikke det modsatte men blot hvad hun ret sikkert mener med det..

    Men mon ikk de allerede kæmper den kamp...


  • #64   25. jun 2020 Kathrine: Præcis !!

  • #65   25. jun 2020 Kathrine, hun kan jo ikke stå og kalde lovlige steder hvalpefabrikker - læs hvad jeg har skrevet til Rikke vdr dette.. Hun udtaler sig indenfor loven..

  • #66   25. jun 2020 Hopper ud af tråden og i seng smiley Nat nat

  • #67   25. jun 2020 Fordi du ikke er enig, behøver jeg ikke være naiv, og det gider jeg egentlig slet ikke kaldes, fordi du ikke deler samme mening.

    Du ligger ord i munden på mig - aldrig har jeg sagt, at det vil lukke al handel, men det vil, som mange andre programmer, være en informativ info at komme med.

    HVOR findes den slags dokumentarer i ordentlig sendetid? Jo, der findes noget fra England med køb af hvalp, også findes der programmer om en familie, som vil have hund. Men derudover, kan jeg ikke komme på noget. HVORFOR skulle denne her dokumentar være så meget bedre end en dokumentar med info? Hvor var det sindssygt informative i denne dokumentar? Folk som undersøger nok, ved allerede at der indføres syge hunde fra Østeuropa.


  • #68   25. jun 2020 Ej, men hun står og siger at der ingen hvalpefabrikker er i DK, og det er simpelthen ikke rigtigt.

    Ulovlig eller ej.


  • #69   25. jun 2020 Kathrine, hvem siger noget om bedste sendetid.. Det har jeg aldrig sagt et ord om..Nu går jeg altså i seng smiley

  • #70   25. jun 2020 Kathrine, det siger loven altså at der ikke gør.. Like it or not

  • #71   25. jun 2020 Kathrine: Igen , PRÆCIS !! Bare fordi de formår lige at holde sig indenfor loven, betyder ikke at det ikke er en hvalpefabrik , og dem er der altså flere af herhjemme . Nu har de steder så igen fået lidt "credit" , for når DB siger i tv der ikke findes hvalpefabrikker her i landet, og når f.eks kendte køber der , ja så er det jo helt sikkert et fantastisk sted at købe hund.

  • #72   25. jun 2020 Har lovgivningen en definition på "hvalpefabrik"?

    Bare lige for at tage dyrenes beskyttelses: : et sted, hvor hvalpe bliver opdrættet udelukkende for at tjene penge.

    De steder HAR vi i DK.


  • #73   25. jun 2020 Jeg er enig i jeres betragtninger, men dobbeltmoralen flyder tykt i denne tråd. smiley



  • #74   25. jun 2020 gad vide om det os er hendes om sælger de der chihuahua som der har hørt så meget om smiley

  • #75   25. jun 2020 Garff: hvad er det for nogen chihuahua? Jeg tror der sælges ret mange racer på den måde herhjemme, de klip de viste fra Polen mm var i hvert fald med meget forskellige racer.

  • #76   25. jun 2020 Jeg tænker at kan man sælge 30 hvalpe til alm velfungerende mennesker som tar uddannelse og bor i pæn velholdt lejlighed, så er der fandme ikke noget at sige til hvis man tror det er socialt accepteret det lort man laver.
    De købere skal sgu da sige hvad helvede er det her. Nej det lort vil jeg sgu ikke støtte. Er du klar over hvad du laver? Tror du hundemor har haft et godt liv? Man skal sgu ikke bare sige “ok jeg tar den blå så...”


  • #77   25. jun 2020 Det var ikke meget søvn jeg fik , haha.

    Altså da vi købte Ozzy i sin tid tænkte vi os ikke ordentlig om, men det var ikke fra hverken en hvalpefabrik eller import, havde nok ikke købt ham den dag i dag. MEN det man så og hørte i det program, der var jeg dælme løbet skrigende væk, også for knap 11 år siden.

    Og altså de fleste mennesker roder vel ind imellem, det gør vi i hvert fald og alle vi kender , men det man så i programmet var jo ikke bare alm rod, eller rod fordi de ikke lige havde haft overskud et par uger.

    Men der var jo så vanvittig mange alarmklokker der ringede ved den/de sælgere . Bare det at de kan skaffe nærmest hvad man ønsker, altså det er jo total ekstremt.


  • #78   25. jun 2020 Det er jo mega tydeligt når hende Biew forklarer, at de vidste der var noget muggent ved det hele: de spørger lidt skeptisk ind til tingene men de vil sgu alligevel bare gerne have en billig blå fransk NU, så de skubber lidt de dunkle ting ind under tæppet og BAM så var der altså alligevel konsekvenser.

    Man kan ikke handle på viden, man ikke har. Jeg synes det er fuldstændig hovedrystende hvordan man kan ignorere fakta der skriger til himlen - de står jo seriøst og siger "jeg kan mærke der var noget galt da jeg kom derud" - men jeg ved også godt det ikke er realistisk at alle tager 2 sekunder og tænker sig om.

    Så jeg synes helt klart også programmet burde have lavet et stort segment der hed: "du skal IKKE købe, hvis..." og så simpelthen understreget købers ansvar med femten streger. De skulle have frosset sætningerne fra deltagerne og forklaret at dét her er kerneproblemet.

    Men det er Kontant, der går man vel efter at konfrontere/afsløre nogen, så programmets format er måske undskyldt i det henseende.


  • #79   25. jun 2020 Kontant går efter at sælge godt fjernsyn, ikke en smule andet, godt fjernsyn er ikke at udskamme købere, selv om det jo i sidste ende er dem som kan stoppe hvalpefabrikker og illegal handel!!

  • #80   25. jun 2020 Alle disse programmer hjælper ikke en skid - købere bruger jo ikke engang 2 min på at undersøge tingene, når først de har forelsket sig i en hvalp.

    At straffe køberne ville det give bagslag - så ville ingen jo turde køre reklamationssager eller anmelde det, hvis de havde købt sådan et sted, fordi de risikerede selv at blive straffet.

    Men ja, bøderne for hundehandel skulle op på et niveau, der gør ondt og ikke bare kan dækkes af salg af 3-4 hunde.

    Kunne man lave en FB-kampagne. Altså ordentlig og sober, ikke de der personfnidder og "stop den her konkrete hundehandler" men simpelthen oplysningskampagne
    -hvis du køber hos hundehandler risikerer du ....
    - en hundehandler er kendetegnet ved at ......

    Osv.

    Sociale medier er vejen frem tror jeg, hvis man vil sprede budskabet på en måde, der kræver minimal indsats af køber.


  • #82   25. jun 2020 Det er ikke nyt, at folk tror, at kennel = mange hunde i en stald med løbegårde og stueopdræt = i hvert fald ikke stamtavlehunde, typisk familier der bare får et enkelt kuld "for hyggens skyld".

    Så det er jo ikke Så mærkeligt at folk tror alt er vel, hvis de bare holder sig fra kenneler


  • #84   25. jun 2020 Enig - det havde været fint, om man også besøgte et par ordentlige opdrættete som jo så passende kunne fortælle, hvad det er de laver... Altså at der testes, at hundene lever almindelige hundeliv, når de ikke lige har hvalpe osv.

    Men i sidste ende tror jeg ikke, man skal regne med programmer som kontant flytter noget, uanset hvordan det er skruet sammen. For det er stadigvæk noget, som købere selv skal opsøge.

    Jeg tror som sagt kampagner på sociale medier er vejen frem - det vil heller ikke stoppe al hundehandel, men det vil jo blive smidt i hovedet på mange potentielle købere, helt uden at de selv skal gøre en masse for at opsøge det.


  • #86   25. jun 2020 Øv, det er så mega ærgerligt hvis det bare styrker misforståelser smiley Men det kan man sagtens forestille sig - der er da nogle, som lige har måtte spørge igen, når jeg fortæller jeg henter hvalp i Tjekkiet. Som du siger Michelle, er der jo mange som ikke har en forståelse af opdræt andet end "familiehund = god, nabohunden = god, kennelhund = dårlig".

    Med så begrænset en forståelse er det nok svært at forklare problematikken med hundehandlere uden de går i den anden grøft. Der er ikke flere nuancer. Så det er nok også en god idé at forklare:
    - en hundehandler er kendetegnet ved...
    - en ANSVARLIG opdrætter er kendetegnet ved...

    Men det bliver nok svært at komme problemet til livs, for så handler de bare uetisk et andet sted


  • #87   25. jun 2020 Og så tror jeg altså de ordentlige opdrættere også må på banen her.
    Som køber kan det være svært at finde en måde at kontakte opdrættere på, der ikke indebærer en eller anden nærmest angstfremkaldende proces, hvor hvert ord skal vendes og drejes og hvor et lille fejltrin kan betyde en afvisning.
    Det er naturligvis langt fra alle, der er sådan. Men dem der råber højest i debatterne er ofte.

    Jeg har fulgt et utal af tråde, hvor en potentiel køber spørger om råd til, hvordan man bedst kontakter opdrætter, så man ikke risikerer at blive afvist inden man overhovedet har fået kontakt.

    Nej, opdrættere skal naturligvis ikke sælge til hvem som helst, og åbenlyst håbløse tilfælde kan da afvises - men kunne man forestille sig, at en førstegangskøber ikke ved alt, men faktisk kan lære? Så en lidt mangelfuld og kejtet henvendelse kunne være en mulighed for at lære denne henvender om, hvad det er for ting, man skal tænke over, simpelthen ved at spørge ind frem for at afvise blankt?

    Når jeg ser den hårde medfart nogen førstegangskøber får på deres spørgsmål og henvendelser - vel at mærke fra anerkendte opdrættere - så kan jeg faktisk godt forstå, hvis de tænker, at efter den oplevelse er det ikke der, de søger råd og vejledning... Og hvor mon de så ender med at købe? Det kunne fx være hos den søde, venlige og veltalende hundehandler.


  • #89   25. jun 2020 Folk vil ikke betale for en hund fra en seriøs opdrætter., En opdrætter som bruger måneder og år på at finde den rette avlspartner til sine tæver. Men lur mig om disse ikke nok skal blive solgt til prisen:

    https://www.dba.dk/american-bully-hvalpe-4-m/id-1068325430/?fbclid=IwAR0HfLLUQ5NijTn-8EX6j0HCuKNqtPz1PtR_6NtkmitfzsugCnWwdmW4STQ


  • #93   25. jun 2020 ..... og giardia og hundesyge er nok hellere ikke udbredt så meget hos de danske,.

  • #95   25. jun 2020 Emma, netop, tror også at det kommer derfra.

  • #96   30. jun 2020 Hej allesammen. Det program og denne her tråd var oppe allerede i januar i år,- men ja god gerning kan jo ikke gøres for tit og jo flere der ved det her jo bedre. Jeg ledte efter en lille hund i januar og fik rigtig mange svar på min annonce som jeg havde på herinde og en af dem blev jeg virkelig i tvivl om var rigtig eller svindel- og jeg lagde tråden ud her og spurgte om andres mening om den og der var en herinde, der straks sagde til mig, Nej ikke svindel nærmest hundehandler,- det var første gang jeg blev konfronteret med den slags- og jeg har haft hunde i rigtig mange år,men jeg blev virkelig opmærksom på det,når nogen svarede på min annonce. En anden herinde præsenterede mig for denne her bog, som alle burde læse, den er så uhyggelig at man kun kan læse en lille smugle af gangen,- man bliver ganske enkelt dårlig ellers. Jeg købte den på saxo.com og fik den antikvarisk-det var billigere. Bogen hedder: HOTDOG- i hundehandlernes verden. ISBN 978-87-997340-3-0 Måske kan den også lånes på biblioteket, men læs den. Jeg fik min lille hund på godt et år fra en familie der ikke kunne have den alligevel p.g.a tidsnød, familien havde så mange gøremål, at de ikke havde tid til den. Min lille Liva er faldet rigtig godt til her hos os. -Og jeg slap for hundehandlerne.
    Iøvrigt tror jeg ikke at myndighederne gør noget som helst for at stoppe den slags virksomheder- desværre.


Kommentér på:
Kontant - den grænseløse hundehandel

Annonce