{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.212 visninger | Oprettet:

Råd til at købe og have hund i lejlighed {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen, smiley smiley

Jeg er vokset op med hund, men har ikke haft min egen, siden jeg er flyttet hjemmefra for 5 år siden. Jeg går kraftigt og overvejer at anskaffe mig en hund. Hunden vil komme til at bo i en 2-værelses lejlighed, men med gode muligheder for lange ture i bl.a. dyrehaven. Jeg er ikke super interesseret i en lille selskabshund, da jeg selv er meget aktiv og gerne vil have en hund der kan deltage i nogle af de aktiviteter. Jeg har kun prøvet at have hund i hus med have, men jeg ved også at mange hunde sagtens kan trives i lejlighed. Derfor har jeg to spørgsmål:

Hvordan er jeres erfaring med at have hund i lejlighed? og hvilke racer har i erfaring med? Gerne hvis i har erfaring med en mellemstor race ala labrador eller cocker spaniel.

Hvordan er jeres erfaring med at købe hund når man bor i lejlighed? Hvordan har avlere det med at sælge en hund til folk i lejlighed? Vil de det?

På forhånd tak for input smiley .

- Josephine


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Råd til at købe og have hund i lejlighed
  • #1   2. jul 2020 jeg har kun gode erfaringer, men hvis du bor til leje, så husk lige at tjekke med udlejer først smiley

  • #2   2. jul 2020 Vi har 2 hunde i en 2-værelses på Frederiksberg. Den på 6.4 kg den anden på 13.4.

    Jeg synes at det går meget godt. De får også lange ture og selvtræning, og afsted til holdtræning/kurser 2-3 på ugen. Vi har ingen have, men tilgengæld meget tid sammen pga. vores type arbejde.


  • #3   2. jul 2020 Mht det med størrelse, og at kunne "følge med", så findes der altså også en del små racer der er aktive og elsker et aktivt liv. Bare fordi en hund er lille, betyder det ikke den er skrøbelig og kun kan holde til korte gåture. Bare lige så du ikke låser dig fast på en størrelse af den grund smiley

    Vi har boet i lejlighed med vores Ozzy som er japansk spids/foxterrier, og Mailo som var dværgpinscher, og der har aldrig været problemer. Vi bor sådan set stadig i lejlighed, men nu bor vi i stuen og har dermed en lille have, men da vi boede på 2 sal var det heller ikke noget problem.

    Det vigtige er jo netop at man får aktiveret og stimuleret hunden efter hvad den har brug for, og så er en have for de fleste racer altså ligemeget. Der er helt sikkert visse racer der ikke egner sig til lejlighed, og visse racer hvor en have er bedst fordi de f.eks nemt får det for varmt. Men det lyder ikke umiddelbart til at du er i din retning smiley


  • #5   2. jul 2020 Jeg har haft islænder og aussie på 1. Sal uden have. Det fungerede fint, så længe man var ok med at tilbringe meget tid ud.
    Nu bor jeg i et lille rækkehus med have og må nok sige, at jeg ikke kunne forestille mig at undvære muligheden for at være ude - selve haven kunne både hund og jeg sikkert undvære. Men en lille terrasse eller altan ville være et must - Sten elsker at ligge ude, og det gjorde de gamle også. Men nej, strengt nødvendigt er det ikke.

    Du vil formentligt både støde på opdrættere der er for og nogen der er imod at have hund i lejlighed - ligesom der er hundeejere, der er er for eller imod og der er sikkert også forskel på, hvad der er normen i forskellige racer.

    Har du tænkt over, at hunden i dens første år ikke har godt af at rende alt for meget på trapper - man behøver ikke være helt hysterisk med selv enkelte trin, men mange gange om dagen op og ned bør man undgå.
    - det betyder måske noget i forhold til valg af race smiley


  • #8   2. jul 2020 Vi har en samojede i lejlighed på tredje sal, og der har også både været en staff og islandsk fårhund i opgangen. Det går rigtig let, så længe hunden bliver aktiveret og får stillet sine behov smiley

    Vi glæder os dog stadig til at få hus med have, så han selv kan vælge, hvor han vil være. Han nyder virkelig, når vi er steder, hvor han kan være udenfor.


  • #9   2. jul 2020 Da vi fik Atlas (golden retriever) både vi i en to-værelses lejlighed i stuen med en lille bitte have til. Opdrætter stillede aldrig spørgsmålstegn ved det, men det blev også gjort klart fra starten af, at jeg ledte efter en hund at træne med, så der var styr på aktiveringen.

    Nu er jeg så flyttet til en et-værelses uden have, dog med en uindhegnet fælleshave, som vi kan benytte. Jeg saaaavner den lille have, for Atlas elsker at ligge ude og kigge, og så er det rart, at kunne lukke hunden ud at tisse om morgenen, så man ikke skal skynde sig helt lige så meget ud på morgentur smiley men ellers fungerer det upåklageligt. Han sover eller slapper af, når vi er inde og giver den gas ude. Småtricks kan vi godt træne inde, men det er noget begrænset.


  • #11   2. jul 2020 Jeg boede i 2 værelses med Ecco (kromfohrlænder) det første år af hans liv. Det fungerede fint, opdrætter havde ingen indvendinger til at han skulle bo i lejlighed. Vi boede kun på første sal så selvom han måtte bæres en del på trapperne var det nu ikke noget problem med de mange ture op og ned med en lille en ikke havde helt styr på blæren endnu smiley

  • #12   2. jul 2020 Vi boede i lejlighed på 1. sal, da vi fik Svende (welsh corgi cardigan) smiley Opdrætter var informeret om vores bolig, men havde ingen indvendinger.

    Vi gik til træning og var mange gange ned på græsset og rundt i området i starten smiley Det gik fint! Det første han lærte var nok at køre i elevator smiley

    Han er af gøende race, men der blev sat ind med “gø-træning” som noget af det første.

    Da han var 11/2 år flyttede vi i hus med have, og her har vi boet siden smiley


  • #17   3. jul 2020 I 2003 boede jeg på 3. sal i en opgang uden elevator. Jeg fik Luna, labrador retriever, jeg bar hende op og ned, så meget jeg kunne.

    Alle (eller så godt som) hunde kan bo i lejlighed. Selvfølgelig er det nemmere med have, men stadig...

    Luna og jeg boede i et års tid på 3. sal, så flyttede vi ned på 1. sal (i samme opgang) og der boede vi så i 7.5 år, hvorefter vi flyttede ud og boede i en et-værelses lejlighed på 34 m2. Der havde vi en lille have. Det var først i en alder af 11.5 år at Luna fik en rigtig have. Og hun manglede aldrig noget

    Mine to nuværende har jo så have, men Quila besørger ikke i haven, det har hun ikke gjort siden hun blev 1 år... Og jeg kunne sagtens bo i lejlighed uden have med de to.

    Så vælg en race du vil have smiley


  • #18   3. jul 2020 Her er der ingen problemer bor på 2sal uden elevator, med en bordercollie, hun bæleveet båret op ned det første lange stykke tid,og det bliver indimellem lige trænet lidt/vedligeholdt, da jeg vil have hun kan slappe af i at jeg bærer hende op/ned. Bare så hun kan , i tilfælde af at hun måske bliver skadet og skal skånes i en periode.
    hun er med hendes 19,2 kg dog betydeligt lettere end min gamle golden på 26 kg der blev båret op/ned 3 gange dagligt det sidste ½ år af hendes liv.

    Men det er nemmere når de er vant til og trygge ved at blive båret/løftet og slapper af i stedet for at kæmpe for at komme ned


  • #19   3. jul 2020 Tusind tak for jeres svar! Det gør mig meget glad at høre at i alle oplever det positivt at have hund i lejlighed og især også nogle af de meget aktive racer.

    Jeg bor på 2. sal og har bestemt tænkt på det med trapper. Derfor skulle det heller ikke være en alt for stor hund, da jeg gerne vil kunne bære den op og ned det meste af tiden og især i starten af dens liv.
    Jeg ville da ønske at jeg havde en hus med have, men som i også skriver, så kommer hunde der bor i lejlighed nok oftere ud på tur og oplever noget, når man ikke bare kan lukke ud i en have smiley
    Er glad for at i ikke føler at det har været svært at finde en opdrætter der ville sælge til lejlighed. Det frygtede jeg, fordi jeg måske selv føler at en have ville være mest optimalt og fordi det er det eneste jeg har prøvet. Men igen, som mange af jer skriver, så handler det primært om at man kan aktivere hunden nok.

    Igen, tak for alle svarene!


  • #20   11. jul 2020 Det kan sagtens lade sig gøre, men jeg personligt kunne ikke undvære min have. Da jeg boede i byen havde vi en frimærkehave og hundene brugte stort set al deres tid hjemme derude. Nu bor vi i en lille bitte flække og hundene bruger al deres tid hjemme i vores have. Min opdrætter sælger ikke til byfolk i lejligheder - ft spaniels - men det må man jo så bare vælge opdrætter efter.

Kommentér på:
Råd til at købe og have hund i lejlighed

Annonce