{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
930 visninger | Oprettet:

Maria G
Maria G
Tilmeldt:
18. okt 2018
Følger: 1 Emner: 12 Svar: 161

Hund nr 2 (ja, endnu en tråd) {{forumTopicSubject}}

Jeg har søgt og kan se flere tråde af samme emne. Jeg har læst dem og blev en smule klogere, men jeg kunne godt tænke mig hundefolkets input i forhold til sammenføring osv.

Jeg er klar over at nogle hunde simpelthen ikke gider flere hunde i deres hus. Vida virker bestemt ikke sådan, men ville det være en ide at passe en anden hund nogle dage for at se hvordan hun reagerer? Eller er det så individuelt at det ikke vil give noget billede hendes mindset i forhold til at dele hjem?

Jeg har kun erfaring med tamrotte-sammenføring og jeg gør mig ikke noget håb om at jeg kan bruge det til noget som helst i denne her sammenhæng smiley

Vida bliver 2 år i december og planen er at få en hund mere i det tidlige forår. Så er vi ovre de værste hvalpe-unoder med Vida (håber vi da).
Vida er en doven hund med sporadiske anfald af energi. Hun leger voldsomt, men ligeværdigt og kærligt, med naboens schæfertæve (de er jævnaldrende) Hun har tendens til at være lidt voldsom, men hun er ikke en tromler. Hun går til træning hver uge og har der igennem mødt mange forskellige størrelser og temperamenter hos andre hunde. Hun har aldrig været aggressiv. Men kun meget sjældent underdanig. Hun er formenligt alfa-typen.

Hvad tænker I? Kan man forberede sig så godt at succes næsten er garanteret? (Mit gæt er nej, men jeg spørger alligevel).

Disclaimer: Ja, vi har tænkt os at købe fra et ordentligt sted. Ja, vi har tænkt os at gå til træning hver uge, ligesom vi gør med Vida. Ja, vi har forsikring og skal have på den nye også. Ja, vi registrerer hende som vi skal. Ja, vi har pasningsmuligheder når vi feks skal rejse. Ja, vi har tid og plads.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hund nr 2 (ja, endnu en tråd)
  • #2   27. jul 2020 Jeg kan ikke hjælpe dig lige i din situation, for det har jeg simpelthen ikke erfaring til.

    Men før jeg fik rosa, passede vi af og til fremmede hunde af samme race, der var aldrig noget, Lucky havde en fest hver gang. Jeg tænkte derfor at det da bare blev så fantastisk for Lucky at få en lillesøster, men ak og ve Lucky hadede hende som pesten, de kunne nærmest ikke være i samme rum i starten. Med tiden fandt Lucky ud af at den der lille irriterende hvalp da egentligt var ret sjov, det meste af tiden. Nu har de boet sammen i 5,5 år og Lucky skælder stadig rosa ud når hun mener hun skal vade rundt på ham, men de to er uadskillelige, Lucky bliver ked af det hvis han skal passes uden rosa og glæden er stor når de ses igen.
    I april fik vi så teemo, han er da blevet taget ind i flokken, og Lucky lever med ham, men han er stadig ikke helt så langt inde i kridthuset som rosa er. Teemo er dog også større og mere belastende end rosa. Vi har ingen sådan rigtige problemer, men ingen tvivl om at det ikke er for Luckys skyld vi slæber hvalpe hjem smiley


  • Maria G
    Maria G Tilmeldt:
    okt 2018

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 161
    #4   27. jul 2020 Tusind tak for gode svar.
    Jeg havde også tænkt at det nok er individuelt, fra hund til hund, hvordan Vida vil reagere. Og ja, det en hvalp vi vil have. Vida er en grosser schweizer sennenhund og vi havde faktisk tænkt at vi ville have at nummer to skulle være en del mindre.
    Er der nogen af jer, der har erfaring med det?
    Jeg synes ikke vi helt har plads til to indendørs pony'er i sofan (eller bilen for den sags skyld), så mest praktiske ville være hvis der var en pony og en lille pølse.

    Jeg har tænkt at en blidere, lille race måske ville passe bedre til Vida end en meget bestemt lille ven. Men det er ud fra at Vida plejer at være en anelse dominerende.


  • #6   27. jul 2020 Jeg synes lige børn leger bedst, og det er også sådan jeg har hund. smiley
    Nu kommer der alligevel til at være en forskel på dobbelt op på størrelse fra min mindste til den største, men min mindste vejer også 1,4 kg, og den største bliver omkring 3 kg som voksen, så han er jo på ingen måde en stor hund, men for Rosa er han da stor, og jeg ville aldrig vælge en større race..
    Jeg valgte udelukkende Teemo af ren egoistiske grunde, Rosa havde nok fortrukket en chihuahua på 1-2 kg som voksen, men nu ville jeg gerne have en papillon og så får vi det til at fungere smiley
    Men det er hårdt når Teemo er vildbasse hvalp og det går udover Rosa, for han vil intet ondt, hun er bare så lille.. Jeg hjælper hende så godt jeg kan, og sørger for at hun får muligheder for at være væk fra ham.

    Jeg ville aldrig have en stor og en lille hund sammen smiley


  • Maria G
    Maria G Tilmeldt:
    okt 2018

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 161
    #8   27. jul 2020 Vida er lidt speciel, fordi hun har været opereret i begge albuer og ikke skal køres for hårdt. Så vi fokuserer mere på mental stimulation end på fysisk.
    Så i den forstand vil en lille hund kunne følge med.
    Derudover er hun også meget lille af en grosser, hun vejer kun 35kg. Hun er ud af et kuld på 12 hvalpe og hendes ene bror, hvis mennesker vi har kontakt med, vejer 60kg, så det er ikke alle i kuldet der er blevet små smiley
    Feks en Westie ville ikke være hverken for lille eller skrøbelig tænker jeg.
    Men det er selvfølgelig godt at tænke på.
    Jeg kan ikke lige huske egenkønsaggressivitet faktisk. Men det er ikke en dårlig ide at overveje hanhund. Naboens schæfer er jo en jævnaldrende tæve og de har ingen problemer med at være sammen. Vi har ikke observeret forskel i hendes attitude over for han- og hunhunde. Og hun er forbi 2. løbetid nu (hvis det gør nogen forskel)


  • Mathias M
    Mathias M Tilmeldt:
    okt 2018

    Følgere: 5 Emner: 13 Svar: 373
    #9   27. jul 2020 Hvis det er type som en westie kan den sagtens gå med grosseren smiley
    Vi har Jack russel sammen med store hunde, det fungerer fint når den lille er den man får sidst. Jeg ville aldrig lade en unghund af større race tumle med en voksen hund af lille race.. det kan hurtigt gå galt. Men de fleste voksne større hunde kan sagtens opføre sig pænt overfor en hvalp smiley


  • #10   27. jul 2020 Jeg har en ret stor schæfer på 36-37 kg, og fik en corgi som hund nr 2, da schæferen var 3 år.

    Min schæfer har altid været rigtig glad for andre hunde, og særligt god til hvalpe. Jeg var aldrig i tvivl om at det ville fungere smiley Og de er bare bedste venner. De har taget sig nogle ture, mest fordi corgien er en strid børste ind imellem, og så har schæferen måttet vise sig fra sin bestemte side smiley Men det har altid fungeret, også selvom de størrelsesmæssigt er langt fra hinanden. Og det er utrolig praktisk at man kan opbevare dem i lag smiley

    Det vil ikke give mening at passe en anden hund. Hvis din hund ellers er nysgerrig på andre, og gerne leger med dem, så er forudsætningerne gode.

    Jeg havde noget med hjemmefra, hver gang jeg besøgte hvalpen, og tog så noget andet med retur. Så hundene “kendte” hinanden fra start. Den lille fik et bur op til opdrætter da hvalpene var 4-5 uger, og det bur har hun stadig i dag. Det har altid været hendes trygge, lille sted (selvom det i dag er ret meget for lille til hende, men hun klemmer sig ind).

    Resten tager man som det kommer smiley


  • #11   27. jul 2020 Vida er lidt speciel, fordi hun har været opereret i begge albuer og ikke skal køres for hårdt. Så vi fokuserer mere på mental stimulation end på fysisk.
    Så i den forstand vil en lille hund kunne følge med


    Tag endelig ikke fejl at små hunde.
    Mange racer af små hunde kræver mere end de store Molossere hvis de skal have et godt liv.


  • #13   28. jul 2020 Altså en westie er en terrier, så ligefrem blid er den nok ikke, hvis det er det I leder efter smiley

  • #15   28. jul 2020 En westie hører til i den blide afdeling af terriers. Jeg kender mange der har fx Westie eller Cairn sammen med en stor race uden at det giver anledning til problemer.
    Jeg har en Dobermann på 34 kg sammen med en Irsk Terrier på 16,5 kg. Doberen var 4 år da vi fik ireren, som jo altså var en fyr på 5 kg da vi hentede ham. Doberen er en bulldozer så vi var nødt til at sørge for at hun ikke tromlede hvalpen indtil han både fysisk og mentalt var i standt til at sige 'STOP' til doberen, når hun blev for meget (det bliver hun hurtigt smiley ). Doberen kan stadig være en pestilens når hun vil lege, men ireren kan sagtens stoppe hende nu og der har enorm glæde af hinanden og leger rigtig meget sammen.


  • Maria G
    Maria G Tilmeldt:
    okt 2018

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 161
    #16   31. jul 2020 Jeg kan se inde på det tyske Facebook-forum for min race at det er en velafprøvet og succesfuld kombi med GSS og JR. Jeg ville faktisk have troet at JR var lige lovlig aktiv i forhold til, men der er godt nok en del der har den kombi.
    Det må jeg lige overveje. Og det er jo folk der har GSS i "normal" størrelse, aka 45-55kg for tæver 50-65kg for hanhunde.


  • #17   2. aug 2020 Vi havde på et tidspunkt labrador og schæfer sammen med en hund i beagle størrelse. Det fungerede upåklageligt og især den lille og schæferen legede utrolig meget med hinanden. De havde stor glæde af det og det var klart den lille dame, der havde det sidste ord og de mest beskidte tricks i leg smiley

Kommentér på:
Hund nr 2 (ja, endnu en tråd)

Annonce