{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.225 visninger | Oprettet:

Når andre giver hunden kommandoer {{forumTopicSubject}}

Hvordan forholder I jer, når jeres familie/venner/etc gerne vil give hunden kommandoer/signaler/træne den?

Jeg er på besøg hos mine forældre, og det er en tanke, der dukker op. De vil jo forståeligt nok gerne bede hende om nogle kommandoer - men jeg har fx bestemte krav til dæk-øvelsen - og især min far vil nogle gange gerne træne "bliv" med hende, og det er en rigtig sød tanke, men han gør det ved at kalde hende hen til sig, trækker tiden længe osv. Og bruger også nogle gange øvelser, vi først er ved at indlære ("sit, Umi siiiiit" smiley )
Altså indlæringsmæssigt bare helt anderledes end jeg tackler det, og øvelser som jeg har andre krav til/er under indlæring.

Kan jeres hunde skelne? Ved de, at der er forskel fra jer og resten af familien/vennerne/omgangskredsen?

Min træner anbefaler mig, at jeg giver min familie et andet ord at bruge, og samtidig har nogle "hemmelige" kommandoer jeg ikke bruger med alle andre.

Men jeg er nysgerrig på at høre, hvordan I har arrangeret det smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Når andre giver hunden kommandoer
  • #2   5. sep 2020 Et eksempel fra vores hverdag. Lille Juice: K som jo bruger hende på arbejde, har en ide om at "plads" foregår et sted i nærheden af venstre ben men hvor - sådan nærmere, er ikke så vigtigt. Bare hun forbliver der.

    For mig foregår plads med skulderen ud for venstre knæ, tæt op af benet uden slinger i valsen.

    Det ved hun godt. Hun ved godt at der er forskel. Så var det mig ville jeg springe op og falde ned på det..


  • #3   5. sep 2020 Dejligt at høre jeres input. Her sker det heller ikke hver/hveranden dag, men hvis jeg er hjemme i weekenden, i ferier osv. I hverdagen er det bare mig og vuffer.
    Jeg bliver ikke som sådan irriteret - jeg synes det er en rigtig sød tanke at de vil bruge tid med Umi og lave øvelser med hende (og bare det rent praktiske i at kunne bede hende sætte sig et sted) - men jeg er bange for om øvelserne jeg ellers har brugt så meget krudt på måske svækkes.

    Men rart at høre jeres input smiley


  • #4   5. sep 2020 Mine hunde har aldrig haft problemer med det.
    Boesen giver jo et rigtig godt eksempel på det, og det samme har jeg oplevet når min mor eller søster har passet mine.
    Selv efter 14 dages pasning har der ikke været problemer når de er kommet hjem igen, for de har ikke taget "unoderne" de fik lov til, hvor de blev passet med hjem.


  • #5   5. sep 2020 Jeg er fuldstændig græsk-katolsk.
    Min mor (som er 83) elsker, at hun kan få hundene til at sætte sig, før hun giver dem en godbid, og de gør det ret pænt, selvom hendes signal bestemt ikke ligner mit. smiley

    Det var min søster, der havde tålmodigheden til at lære Lanka at rulle i sin tid.

    Mine hunde har ofte været lånt ud til både med-instruktører, instruktør-elever og kursister, hvis de har manglet en hund til fx. et kursus - og en af med-instruktørerne lånte også jævnligt Qimmit til agility-stævner før i tiden (jeg havde rigeligt i at løbe med Lanka og Aqui, så hvis min eks skulle arbejde, eller af en anden grund ikke skulle deltage, var det helt fint, at Qimmit løb med en anden)

    Aqui har endda været prøvetrænet af én, jeg egentlig kun kendte via FB, fordi hun gerne ville prøve at træne med en husky. Og hun endte med at gennemgå hele sit HTM-program med ham smiley (Jeg var selvfølgelig i nærheden - jeg stod og underviste et hold lidt længere nede på plænen)

    Så længe de andre behandler hundene pænt, og træner efter positive metoder, så fred være med det smiley


  • #6   5. sep 2020 Sam kan også sagtens skelne smiley

  • #7   5. sep 2020 Jeg ville kigge må metoden, og så give fif.

    fx hvis jeg både har min datter og min venindes hund, og min datter gerne vil have hunden sitter, så kan hun sige sit siiiit sit kom nu sit.

    hvor jeg så viser det håndtegn jeg bruger og siger sit.

    Når datteren så prøver det, så fungere det smiley


  • #8   5. sep 2020 Vores kan sagtens skelne...


  • #9   5. sep 2020 Jeg er på linje med de andre - folk skal bare slå sig løs.

    Bella lystrer ikke rigtigt andre end mig. Kun hvis hun kender folk virkelig godt! Andre kan på en god dag få hende til at sitte eller give en high five smiley

    Dorit er derimod ligeglad - hun gør hvad som helst for hvem som helst, bare de har mad smiley Hun er tit udlånt til træning, og plejer også at gå et par baner til klubmesterskabet med nogle af de andre. Eller hvis folk er sure til træning, får de en pølse og besked på at træne med Dorit smiley

    Med en hvalp ville jeg bare instruere folk i, hvad de gerne må lave med hvalpen, og om der er noget særligt de skal undgå, fordi man lige er midt i en indlæring af noget specifikt.


  • #10   5. sep 2020 åh den Dorit altså tænk at jeg knuselsker en hund jeg aldrig har mødt og nok heller aldrig kommer til at møde men hun er bare så sød køn....og fræk.
    hun minder mig om hende her på billedet Vicky


    profilbillede
  • #11   5. sep 2020 Her opgiver folk smiley
    De fleste starter med at prøve, at få en af hundene i sit, det lykkes ikke, når de så har prøvet med nummer 2 og 3 som også bare ligner spørgsmålstegn, ryster de på hovedet og opgiver smiley


  • #13   5. sep 2020 Her hjemme har min far altid kunne fløjte og så kom hundene. Når jeg fløjter skal de lige alt muligt andet først... jeg tager det meget roligt, 3 ud af mine 5 hunde er opvokset i mine forældre hus (pga flytninger, ombygning osv) og elsker bare de deltager i hundenes opdagelse. Dog er der nogen ting jeg ikke vil have de lære om de acceptere de.

  • #14   5. sep 2020 Baby kan alverdens kunster!
    Og familien elsker at lege med ham.
    De spørger hvordan de skal gøre, for at få en bestemt kommando - Baby tilbyder nemlig alt muligt sær adfærd, hvis ikke kommandoen er korrekt smiley

    Melanie kan ikke så meget, men sit og dæk er indlært på samme måde som hos Baby, håndtegn og kommando - udover at "sit" på en eller anden måde er kommet til at betyde dæk smiley Så uden håndtegn på "sit" så lægger hun sig smiley

    Og Thea? Der må folk gøre hvad de vil - hvis de kan lære hende noget, så får de en medalje!


  • #15   5. sep 2020 Hvor er det dejligt at høre, at jeres hunde - altså dem som gider smiley - godt kan skelne.

    Her fungerer det fx sådan at min far nogle gange giver hende en dæk-kommando uden belønning fordi "hun skal jo også lære at ros er nok" - og det er bare no go i min verden (hvis ros ikke er belønning for hunden), men mellem dem er jeg sådan set pænt ligeglad med, hvad de tuller rundt med. Eller han siger "bliv", går væk og kalder hende ind til sig - det er fint, så længe det er sådan det fungerer mellem dem.

    Men hun er en hvalp, og det er jo stadig øvelser vi træner på og er ved at bygge op - men mon en hvalp sagtens kan skelne selv under indlæringen? Ih jeg synes det er super svært at fornemme.


  • #16   5. sep 2020 Jeg tror sagtens, de kan skelne. Også hvalpene smiley De er jo endnu mindre "fastlåste" i deres forestillinger smiley

  • #17   5. sep 2020 God pointe smiley der er jo heller ikke andet for end at se, hvordan den enkelte hund tager det

  • #18   5. sep 2020 Ift det du skriver med at familie giver kommando uden at belønne, så har jeg oplevet det med Coco og min bror. Det har egentlig bare resulteret i at Coco ikke længere gør hvad han beder hende om, selvom at han gør tingene næsten som jeg selv ville gøre det smiley

  • #19   5. sep 2020 Jeg er ligeglad nu, men frem til Easy var 1,5 år ca, var jeg MEGET striks.

    Jeg har lært mine forældre at sige fri til mine hunde når de er færdige med en øvelse smiley :D

    Men til selve øvelsen, der var jeg hurtigt indeover, så snart de begyndte på kommandoer mv.

    Nu er jeg ligeglad - det er ikke altid mine hunde lystrer andre, men de lystrer mig. Der er en forskel for dem, men jeg gør nok også tingene anderledes - og jeg er så sikker på de kan deres kommandoer at jeg ikke er bekymret for det bliver ødelagt længere.

    Men jeg var præcis hvor du er, da Easy var hvalp!


  • #20   5. sep 2020 Lige med øvelser er jeg ligeglad, det skal vovse nok kunne finde ud af smiley

    Til gengæld synes jeg det kan være lidt irriterende med "almindelig" opførsel.. Ikke hoppe op, være i ro før man hilser osv, der har folk liiidt svært ved at acceptere at de lige skal ignorere hende smiley
    Bevares, hun skal nok lære det alligevel, det tager nok bare lidt længere tid smiley


  • #21   5. sep 2020 Haha hvor godt Milla - og åh hvor dejligt at høre, man føler sig jo lidt crazy engang imellem smiley ej jeg tror godt jeg kan tage det lidt mere afslappet så. Men jeg har dog fået skruet lidt ned for bare at sige "slip, slip, sliiiip så", da det er en øvelser vi arbejder ret intenst på og den er skidesvær at få til at sidde fast smiley

    Crazy: Uha ja det kan jeg så godt sætte mig ind i! Jeg oplever det mest ved fremmede. Hold op der er mange som fx bare stikker grabberne ned til hende uden overhovedet at spørge, eller give mig mulighed for at "kontrollere" hende først - hun er utroooligt glad for alle mennesker og skal altså lige lære en smule selvkontrol smiley


  • #22   6. sep 2020 Mine forældre hunde kan/kunne godt skelne. Når jeg giver en kommando, så gør de det på min måde. Hvis en anden i familien giver lignende kommando, reagerer de ofte anderledes på det - lader enten helt være med at gøre det, eller er lidt sjusket omkring det smiley

  • #23   6. sep 2020 Jeg tror ikke du skal være bekymret for, at indlæringen går i stykker. Der er jo meget mere i en kommando, end blot det ord du siger eller tegn du giver. Dit kropssprog og toneleje, måden du lægger trykket i ordet osv. er også en del af det. smiley

  • #24   6. sep 2020 Jeg har haft samme oplevelse som de andre i tråden, Atlas kommandoer har ikke haft nogen effekt af, at andre træner med ham.

    Da jeg arbejdede som dyrepasser på en gård, der var en del af et fritidshjem, havde jeg Atlas med i weekenden, og der fik børnene også lov til at træne med ham. Han lærte ret hurtigt, at 'dreje' var det samme som 'twist', og at 'op' ikke længere betød at hoppe op på ting, men at stå på bagbenene. Kommandoerne betyder stadig det gamle, når jeg træner med ham.


  • #25   6. sep 2020 det rriterrer mig næsten grænseløst når andre kommanderer med mine hund (og det får de som ftest også af vide at de ikke skal) Men når det er sagt så kan Salik sagtens kende forskel og han ignorer for det meste altid når andre bruger signaler sov. Hvis han hører efter hvad de siger er det fordi de har noget lækert han vil have, eller er han ligeglad med dem.
    De enste gange jeg taktisk opfordre andre til at give ham signaler er når vi fx møder børn der er lidt bange for hunde fx så viser jeg hvad skal kan af kunster og vil de prøve må de gerne prøve at sige giv pote, danse, sid pænt, tril osv.


  • #26   6. sep 2020 Jeg havde Dorit med til bryllup her for et par uger siden, og min tidligere kollega, forsøgte at få Dorit til at sætte sig. Tidligere kollega er IGP-mand, og har trænet schæfere med nepopo-metoden og forsøgte at give Dorit nyk i linen, samtidig med at han bestemt sagde “SIT”. Dorit gloede på ham, smed ørerne ud til siden og vendte hovedet væk. Jeg fik fat i linen, og kollega spurgte om min hund ikke kan sitte. Jeg kiggede på Dorit, sagde stille sit og damen smækkede bagdelen i jorden smiley

    Dorit kender skam kommandoen, men hun gider sgu da ikke gøre det, hvis der står sådan en idiot og rykker i hende. Næh, man kan spørge hende pænt eller lokke med mad, så gør hun alt, men det der kommanderen, dét gider hun ikke smiley


  • #27   6. sep 2020 Jeg er ligeglad.
    Det sjoveste er når Malia på nu 4 år, står med løftet pegefinger og siger: "Sit Pipsi, sit!" til Gipsi og Gipsi rent faktisk gør det.


  • #28   7. sep 2020 Dejligt at høre jeres erfaringer - jeg tror, at jeg med ro kan tage det lidt mere afslappet, når så mange af jeres hunde trods alt godt har kunne finde ud af det smiley

Kommentér på:
Når andre giver hunden kommandoer

Annonce