{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  klipning af nogle racer
  • #1   11. okt 2020 Deres pels har nogle meget markante pelslag. Det yderste lag er grovere og glattere, så vand, vind og vejr ikke kan komme igennem pelsen. Under yderpelsen er pelsen mere uld-agtig og holder hunden varm.

    Hvis du klipper tager du kun det yderste lag, og så forsvinder hunden yderpels, vandtæthed og solafskærmning. Istedet bliver ulden det yderste lag og det tiltrækker snavs og skidt, hunden kan også blive rigtig fedtet at røre ved og den kan komme til at fryse meget nemmere.

    De hunde man klipper har pelse som gennem generationer er udviklet til at blive klippet. Den er helt anderledes sag sammen.


  • #2   11. okt 2020 Tak smiley

  • #3   11. okt 2020 Min kollega siger "Jamen så gør man jo bare ligesom med en hest, ligger et dækken på den indtil pelsen er udvokset igen"

  • #4   11. okt 2020 Ja, det kan man jo også. Men man får bare stadig en hund der meget nemmere bliver fedtet og snavset og pelsen (som jo nu er stort set ren uld) vil blive enormt uglet, trænge til gennembørstning ofte og når dækpelsen begynder at vokse ud filtrer den måske sammen med ulden og det kan være meget ubehageligt for hunden.

    Hunden mister så den luftige pels den havde og det kan huden så godt lide lidt under.

    Heste har også uld, men for det først så klipper man jo heste meget korthårede, og derudover så klipper man også ret ofte for at bevare dem meget korthårede.
    Det sagt så bliver hestes pels jo også uglet, mat og grim af at have dækkener på. Men med heste klipper man jo for en funktion, og så er det grimme look mindre vigtigt.


  • #5   11. okt 2020 Tak smiley

  • #6   11. okt 2020 Min kollega siger "Jamen så gør man jo bare ligesom med en hest, ligger et dækken på den indtil pelsen er udvokset igen

    Og hvad gør man så om sommeren når det er drøn varmt ?
    Pelsen beskytter jo også for varme.


  • #7   11. okt 2020 Anni, med heste skifter de pels og sommerpelsen vokser ud og så er man ligesom tilbage til status quo. Men det er jo netop muligt fordi man holder klipningen så tæt henover vinteren.

    Det gør man jo ikke rigtig med hunde.


  • #8   11. okt 2020 Her er lige nogle billeder. Det ødelægger i dén grad pelsen og denne evne til at isolere mod kulde og varme. Risikoen for hudproblemer øges også fordi huden ikke er beregnet til at pelsen klippes. Mangler man ikke disse pelse, så skal man enter lade være med at købe en af de racer, eller få en hundefrisør til at vaske og rede/fjerne uld på hunden. Det er dén uld som de fælder voldsomt et par gange om året.

    profilbillede
  • #9   11. okt 2020 Denne illustrerer det også meget godt.

    profilbillede
  • #10   11. okt 2020 A-S
    Jeg udtaler mig ikke om hestens pels, men om hundens


  • #11   11. okt 2020 Anni,
    Nårh! Jeg troede du spurgte ind til klippede heste smiley


  • #12   11. okt 2020 Heste har jo også en anden pels, den bliver ikke ødelagt af at blive klipppet

  • #13   11. okt 2020 Ditte,

    Ja, jeg ville heller ikke mene at man kunne sammenligne en hestepels med hundepels


  • #14   11. okt 2020 Ditte - det gør den faktisk. Den mister helt effekten af at rejse sig ved kulde (og dermed isolere), vander render ikke af osv. Det gør giver man dækken på, også selvom det ikke er super koldt, når man klipper.


  • #15   11. okt 2020 Jeg kender en del der klipper deres “ikke klippe racer” om sommeren. De siger det har en utrolig positiv effekt på hundenes humør og drive. Hundene liver meget mere op og kan lege, løbe og træne uden problemer.


  • #16   11. okt 2020 AG - sådan nogen kender jeg også, men åbenbart er min oplevelse af dem helt forkert, for klipning er bare no go, basta smiley
    Ingen tvivl om, at det kan give mete pelspleje, når pelsen vokser ud, men hvis hunden har det bedre i varmen kunne jeg godt leve med det


  • #17   12. okt 2020 Michelle
    Ok det var jeg faktisk ikke klar over
    Tænkte bare på at en hests pels jo er helt anderledes end fx en pomeranians
    Men trist hvis hestens pels også ødelægges af det smiley


  • #18   12. okt 2020 Ikke klippe i pels der ikke er egnet til det!
    Louise er hundefrisør, så lyt til hende, alt jeg ville have sagt, har hun skrevet så fint!

    Men her er et billede der illustrerer hvad der sker med hundens kropstemperatur i varmen.


    profilbillede
  • #19   12. okt 2020 Krøllet jeg ledte efter det billede. Det er nemlig super fint.
    Ja det er da klart at det er dejligt at komme af med den store pels. Men jeg tænker det er ligeså meget fordi det er nemmere at bevæge sig.
    De bliver vitterlig ødelagt i struktur.
    Der klippes poter, rettes faner/bukser osv. ALDRIG en maskine på. Jeg ved der er mange frisører der gør det, men jeg vil ikke stå inde for det.
    Det ødelægger også en trimme pels at blive klippet. Min gamle tæve på knap 12, har været klipper siden hun var 9 år. Hun har altid hadet at være på bordet, så jeg tænkte at nu hun ikke skulle udstilles mere, så bare af med det hele. Hold nu op en forskel. Hun fryser helt vildt og har det bedst i 20+ grader.


  • #20   12. okt 2020 Krøllet
    Det billede giver absolut ingen mening.
    Når du måler kropstemperaturen skal den jo måles ved hudoverfladen. Prøv at give hunden et tykt dækken på før termografifotograferingen. Så vil temperaturen være højere på hovede og ben fremfor overfladen på dækkenet.
    Vil du mene at en langhåret pelset hund klarer varmen bedre end en korthåret hund?
    Mon ikke der er en grund til at f.eks slædehunde har stor vamset pels?


  • #21   12. okt 2020 AG ja pelsen isolerer mod varmen.
    Selvfølgelig har spidshundene det varmt. Det har mine Airedales også. Det er hunde skabt til udendørsliv.


  • #22   12. okt 2020 AG 9# beskriver det ret godt.

  • #23   12. okt 2020 Udendørsliv ? smiley Så de klarer sig fremragende på solkysten fordi deres kæmpepels isolere mod varmen
    Og ja pelsen isolere men det betyder jo ikke at hunden klarer varmen bedre med pels end uden. Det forklarer derimod at man ikke kan termografere en hund der har meget pels og konkludere at den har det køligere end en hund med kort pels


  • #24   12. okt 2020 Hunden på billedet er jo klippet det ene sted og har pels det andet sted?
    Det viser da fint forskelle på temperaturen?

    Det er alment kendt, at klipning af pels ødelægger strukturen og hundens egen evne til at isolere.

    Når hundene bliver klippet år efter år, er det jo netop fordi deres pels er ødelagt. Det bliver simpelthen NØDVENDIGT at klippe dem, fordi de danner for meget underuld og huden ikke kan få luft.


  • #25   12. okt 2020 Krøllet
    Næ, det syntes jeg nu ikke det gør. smiley
    Og kan du ikke svare på spørgsmålene?
    Du forstår ikke hvordan termografering virker?


  • #26   12. okt 2020 Nej jeg skal da være ærlige at sige, at jeg ikke kender til termografering generelt.

    Men jeg har klippet hunde de sidste 7 år og ved hvad vi ser og får i hænderne.

    Men du må da hellere end gerne klippe din hund kort og anbefale andre det samme.

    Du finder bare ikke mange uddannede hundefrisøre der vil anbefale det, for de står med hundene dagligt og kan mærke og se hvilken forskel det gør.

    Men hvad ved jeg. Jeg er jo bare almindelig hundeejer smiley


  • #27   12. okt 2020 AG jeg tror simpelthen bare ikke at du vil forstå. Gør hvad du vil.

    Nej selvfølgelig er den ikke beregnet til solkysten, men bliver den passet i pelsen, så kan den bo der. Problemet er at folk fatter hat af at passe deres Hundes pels optimalt. De yderste 2 cm er så fint børstet og resten er filter. Det er ligefør jeg sætter et kryds i kalenderen, npr jeg får en gennembærstet hund ind. Jeg skal ALTID bruge min en halv time og ofte mere. En filtret pels fungerer ikke efter hensigten.


  • #28   12. okt 2020 Jeg tænker tit på at hunde der bliver klippet og bliver "glade", i virkeligheden løber hurtigere og hopper og danser og er ih og åh så fri, fordi de egentlig fryser smiley

    Det gør min egen i hvert fald, og hendes pels bliver jo fjernet næsten helt hvert halve år.


  • #29   12. okt 2020 Mon ikke Louise ved mere om pels, klipning og hvilke konsekvenser klipning har end alle os andre.
    Hun er trods alt uddannet hundefrisør og har gennem mange år fået disse hunde på "bordet" hvor hun ser følgerne dagligt.
    Uforståeligt, at andre der ikke har samme erfaring som Louise vil være klogere ?
    Jeg foretrækker at tro på, at det Louise fortæller er rigtig.


  • #30   12. okt 2020 Tak Anni.
    Ja lige her ved jeg noget. Der er så mange andre områder, hvorpå jeg kommer til kort.


  • #31   12. okt 2020 Krøllet
    Så skulle du måske ikke kaste et termografi billede ind som dokumentation. smiley For billedet er altså noget fusk og dokumentere intet.
    Jeg gider ikke langhårede racer pga pelspleje og at de ofte ikke orker at arbejde i sommerhalvåret.
    Så jeg anbefaler intet angående klipning.
    Mon ikke også det bliver lidt svært at klippe mine korthårede hunde kort? smiley smiley smiley


  • #32   12. okt 2020 Du vil bare være på tværs AG.
    - selv hvis billedet ikke er legit, viser det meget godt ideen.

    Hvor meget viden har du selv i forhold til klipning af hunde, siden du mener du har belæg for at påstå det ikke betyder noget for pelsen evne til at isolere?


  • #33   12. okt 2020 Jeg kender en opdrætter der klipper sine BC, da de dyrker agility på meget højt plan. Det sker pga vindmodstanden. Her giver det mening, men er stadig ikke korrekt.

  • #34   12. okt 2020 Jeg synes det er lidt svært at blive klog på hvordan hundens pels egentlig virker i varme. Man kan nok ikke ligefrem overfører 1:1 fra hvordan naturen egentlig har tænkt at pelsen skulle virke smiley En ulv eller fx en husky smider jo den store vinterfrakke om sommeren og har betydeligt mindre uld og kortere dækpels om sommeren. Flere af vores hunderacer har jo en kæmpe pels selv om sommeren (fx mange af spidserne, collies o.l.).
    Jeg har en korthåret og en ruhåret (dobbelt pels med uld og dækhår). Min korthårede uden uld arbejder fint i varme. Hun har ikke nogen problemer med at løbe eftersøgning en varm sommerdag. Mine træningskammeraters hunde med mere 'naturlige' pelse: dækhår og underuld (fx schæfer, malle og kelpie) får det MEGET varmt. Min ruhårede kan godt virke somom han har det virkelig varmt i fuld pels en varm sommerdag (han er så ikke typen der lader sig stoppe af at han har det varmt smiley ). Trimmer (dvs. fjerner det meste af dækpelsen og en del uld) jeg ham virker han betydeligt mere veltilpas.
    Til gengæld så kan min korthårede overhovedet ikke holde varmen når temperaturen når ned på 8-9 grader og derunder. Vi har fundet dækkenerne frem nu smiley Lige mens hun løber og arbejder kan hun godt holde varmen, men lige så snart hun står stille så fryser hun. Min ruhårede bruger kun dækken hvis han er nytrimmet og det er frostvejr eller koldt, vådt og blæsende.


  • #35   12. okt 2020 Man skal nok også have i baghovedet, at mange racer nu til dags ikke har den oprindeligt udviklede pels. Det gælder indenfor mange af pelsracerne. Jo mere overdådigt des bedre.....

  • #36   12. okt 2020 Nu har jeg berner sennen og der har jeg set flere bernere, hvor ejerne har klippet dem helt i bund. Sker det en enkelt gang, f.eks. ifm. operation eller lign., så får hunden efterhånden sin pæne normale pels igen, men der går pænt lang tid inden dækhårene er vokset sig lange og da det er dem, der giver den smukke skinnende pels, så er de ikke pæne i mellemtiden.
    Men jeg har også set bernere, der er blevet klippet helt ned hver sommer, f.eks. har jeg haft en veninde der gjorde det på hendes, da de levede ved vandet, hunden elskede at bade og det altid endte ud i hot spot. Hun endte ud i en halvkrøllet, relativt mat pels - men hellere det end hot spots. Er berneren samtidig neutraliseret, så kan det ende ud i en megagrim mat ulden pels, da nogle af de neutraliserede i forvejen producerer mere af underulden end dækhårene gror = en ulden mat pels generelt.

    Jeg ville aldrig klippe uden det var ekstremt nødvendigt, da en gennembørstet luftig pels beskytter imod solens stråler. Får hunden solen direkte ind på en meget kortklippet pels, så er varmen altså hårdere end når den rammer dækhårene.


  • #37   12. okt 2020 Krøllet
    På tværs??? smiley smiley
    Jamen så siger vi det smiley
    Du må da meget undskylde at jeg er uenig med dit termografi billede. Men nu ved jeg faktisk en del om det, da det ofte gøres for at opdage begyndende skader på hestene.
    Og jeg påstår ikke pelsen ikke isolere, tværtimod næsten. For det er jo derfor termografien viser den store forskel. Der hvor hunden har meget pels vil temperaturen ikke kunne måles som den kan hvor den ikke har pels.

    Jeg tillod mig blot at skrive at jeg kender folk som klipper deres “ikke klipperacer” og som er kæmpe fortaler for det, da deres hunde fungere og trives langt bedre når de klippes i sommerhalvåret.



  • #38   12. okt 2020 Men altså hvis teorien om at pelsen med dækhår og uld beskytter mod varmen skulle holde helt vand så burde min korthårede Dobermann (der får solen direkte ind på huden gennem sine korte fine dækhår), jo få det varmere end de hunde der har en dobbelt pels? Hun er endda sort. Hun virker istedet mere tilpas i varmen end hendes 'kollegaer' med tykkere pelse?
    Racer udviklet i varme solbeskinnede områder er tit racer med tynd pels uden uld - fx basenji, sloughi, azawakh....


  • #39   12. okt 2020 Jeg har godt nok kendskab til temmelig mange neutraliserede pyreneerhunde, der er blevet klippet, fordi pelsen var blevet alt for voldsom og uldet, og ja også svære at holde.

    Og jeg hører ikke ret meget andet, end at deres hunde kvikker voldsomt op og virker meget gladere, når de slipper for den store pels, som jo heller ikke på nogen måde er naturlig. Og det er næppe fordi de fryser på en varm sommerdag.

    Jeg kan ikke komme i tanke om nogen, der holder deres intakte pyreneere klippede, deres pelse skal absolut være til at holde, så det ikke er et problem om sommeren. Det er virkelig neutralisering, der for nogen hunde gør den store forskel på pelskvaliteten. Den voldsomme uldpels er jo på ingen måde naturlig, og det giver for mig ikke rigtig mening ikke at skelne, når man snakker om, hvad der er bedst for hunde med dobbelt pels.

    De er tudegrimme som klippede, men hvis det virkelig hjælper hundene, så kan man vel leve med meget. Og har man valgt at neutralisere - frivilligt eller ej - så må man jo tage udgangspunkt i situationen, som den er. Heldigvis er det jo langt fra alle neutraliserede hunde med dobbeltpels, hvor pelsen bliver så slem, så den er et problem. Jeg har fået steriliseret en del tæver, og alle har ændret sig pelsmæssigt, men ingen har haft behov for klipning, men jeg har godt nok også set nogle eksemplarer, hvor jeg selv ville have overvejet det.



  • #40   12. okt 2020 Hvorfor er det at beduiner mm går i lange gevandter?
    Hvorfor går de ikke i shorts og ærmeløse t-shirt?

    De er pakket ind i lange gevandter fordi de lange gevandter beskytter mod varmen.
    Lidt lige som lang pels........


  • #41   12. okt 2020 Ja, men beduiner går vel trods alt ikke med store strikkede uldsweaters m.m., som ville svare til en kastratpels, der ikke er fældet ned.

    Mange steder hvor det er varmt, går man traditionelt med tøj, der dækker kroppen. Noget er nok for at holde solen ud, noget muligvis simpelthen for at dække sig af blufærdigheds hensyn.


  • #42   12. okt 2020 Anni, vi har haft et par meget varme somre de sidste år, specielt 2018, tog du en god islandsk sweater og et par tykke uldne bukser på for at køle dig ned ? Jeg kan garantere dig, at jeg fjorde det modsatte.

  • #43   12. okt 2020 Man giver små børn tynd let sommertøj og bøllehat på for at beskytte mod solens stråler mon ikke tankegangen er lidt den samme ved beduiner? Og så handler det selvfølgelig også om religion.

  • #44   12. okt 2020 Lene selvfølgelig er neutraliserede hunde ikke en del af debatten. Det handler om at folk klipper deres normaltpelsede hunde og det er forkert, da hundene ved korrekt pelspleje burde kunne tolerere varmen.

    Da jeg arbejde som anlægsgartner (igennem 11 år), foretrak jeg faktisk lange bukser og trøje fremfor korte og t-shirt om sommeren. Det er nemlig isolerende for solens stråler direkte på huden. Det føltes ikke helt så varmt.


  • #45   12. okt 2020 Men bør hunde med pelse avlet unaturligt store og tykke også kunne tåle varmen? Jeg mener deres pelse er jo sådan set lige langt fra en naturlig pels som min Dobermann med sin korte tynde pels? Mine svigerforældre havde en intakt collietæve med en stor flot tyk pels. Hunden fældede selvfølgelig selv en del uld om foråret og svigermor børstede så meget uld af som hun kunne i løbet af sommeren. Men hunden havde stadig en stor pels. Så den tilbragte alligevel altid det meste af sommeren ude under granerne i køligheden og havde ikke det store energiniveau før det blev køligt om aftenen. Om vinteren var hun en glad og aktiv hund. Deres islandske fårehund tolere langt bedre varmen; den smider jo det meste af pelsen om foråret og er rimelig 'tyndhåret' sommeren over.
    Beduinerne er klædt i lange gevandter (ofte af uld). Og ja, det beskytter mod varme og solstråler. MEN de har altså IKKE en tyk sweater indenunder smiley Og de knokler ikke rundt udenfor i de varmeste timer.


  • #46   12. okt 2020 Mette her mener jeg personligt at det er en fejl i opdrættet og ikke sådan racerne oprindeligt var skabt. De overdådige pelse er det endnu vigtigere at få passet ordentligt. Ja de ttkpelsede hunde er oftest skabt til koldere klima og omvendt med de korthårede. Det er jo så os der vælger holde racerne, hvor de ikke er beregnede. Jeg mener stadig at en godt gennemredt og luftig pels er at foretrække.

Kommentér på:
klipning af nogle racer

Annonce