{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.537 visninger | Oprettet:

lotte C
lotte C
Tilmeldt:
9. dec 2020
Emner: 2 Svar: 16

Min hund er nedtrykt og mangler lyst til at spise efter mavekatar {{forumTopicSubject}}

Min 12 år gamle cocker er blevet behandler for mavekatar for tre en halv uge siden og jeg kan stadig ikke få rigtig gang i hendes mad.
Hun fik taget blodprøver som viste høje infektionstal, hvilket sagtens kan skyldes at hun på det tidspunkt var meget syg.

Mandag spiste hun godt 600 gram kogt ris og kylling fordelt over hele dagen i små portioner.
Tirsdag en smule itl morgen og så først igen kl 17 efter en gåtur.
I dag ville hun ikke spise ris kun kylling og først kl 18 fik vi hende til at spise - 2 små portioner kylling og udkogt ris, som jeg madede hende med.

Hun havde samme symptomer ved nyrår men kom sig efter to gange pencilinindsprøjtninger hos dyrlægen.
I foråret mistede hun lysten til tørfodder. Jeg skiftede til et andet mærke som hun også mistede lysten til. Så anbefalede dyrlægen rugbrød med fedtfattig leverpostej, for bare at få hende ti lat spise, fordi hun allerede der, var blevet meget tynd.
Efter tre uger hvor hun guffede i sig af leverpostej, hvor jeg havde trykket tørfodder ned i, lidt sylte og rester fra bordet mistede hun også lysten til det.
Vi gav hende så Frolich og tre dage efter fik hun så diare og opkastninger, lå bare sløv hvorefter jeg på andendagen kørte til dyrlæge, hvor hun så blev behandlet for mavekater fik drop osv.

Men som sagt, har jeg aldrig fået gang i hendes mad igen. Først fik hun Hills skåbefodder. Det mistede hun lysten til hvorefter jeg så laver kogt ris og kylling/torsk.
Hun er underernæret nu, virker nedtrykt og ligner kun sig selv, når hun er ude at gå.
Dog var hun sig selv mandag efter at have spist hele dagen.

Jeg ved ikke, om jeg overbelastede tarmen igen og om det er derfor hun er blevet dårlig og mistet lysten til andet end kylling.

Jeg har fået at vide, at hun ikke må få kylling uden ris, da det er for svært at fordøje. Derfor ved jeg ikke, om hun ville spise løs hvis hun fik kyllilng.

Eller om der stadig kan være infektion / mavekatar.

Eller om det handler om at jeg går for hurtigt / langsomt frem og mangler en detaljeret kostplan.

Er der nogen råd?
Handle


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Min hund er nedtrykt og mangler lyst til at spise efter mavekatar
  • #1   9. dec 2020 Har du forsøgt med dåsemad af en god kvalitet? Har du fået undersøgt hunden grundigt med fuld blodprofil?

  • #2   9. dec 2020 Er der taget røntgen i forbindelse med udredningen, så diagnosen er sikker?

  • lotte C
    lotte C Tilmeldt:
    dec 2020

    Emner: 2 Svar: 16
    #3   9. dec 2020 Der taget blodprøver på alt. Pånær høje infektionstal ser alt godt ud. De høje tal kan sagtens skyldes, at de blev taget, da hun var midt i behandlingen og meget skidt.

    Der er ikke taget røngten. Vagtdyrlægen sagde efter at have set blodprøverne, at det kun kunne være livmoderbetændelse eller en infektion af en eller anden art.

    Sidst hun havde det samme blev hendes livmoder scannet og den var fin. I morgen tager jeg til dyrlæge og får hende scannet igen.


  • #4   9. dec 2020 ingen bud, hos en ældre hund kan det jo være meget, og det kan også være svært at komme i gang igen efter et sygdomsforløb, ganske som med ældre mennesker.
    Men godt du får hende scannet, mener det er 20-25 % af intakte ældre tæver der får livmoderbetændelse, og de kan være lumske.

    Håber du finder ud af hvad der driller og I finder den rette behandling


  • #5   9. dec 2020 Hvordan er hendes afføring?

    Er infektionstallene normale igen?


  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 6 Emner: 30 Svar: 740
    #6   9. dec 2020 Ved ikke hvor østjylland er i forhold til Dyrlæge Lise Bang Hansen ? Hvis det var det min hund, ville jeg kontakte hende.

    Pøj pøj med din hund smiley


  • #7   9. dec 2020 Har en hvalpekøber hvis hund pludselig fik maveproblemer. Infektionstal var skyhøje. Ellers intet. Diagnosen var Borrelia. Milo blev behandlet og kom sig heldigvis hurtigt.
    Bare vær obs på, at der kan være noget underliggende.


  • lotte C
    lotte C Tilmeldt:
    dec 2020

    Emner: 2 Svar: 16
    #8   9. dec 2020 Tak - men jeg synes ikke helt symptomerne passer på Fie. Diare og opkast kom umiddelbart efter hun fik Frolich. Så det handler om kost.
    Hun var dog også begyndt at blive træt af tørfodder for fire måneder siden cirka. Hvis det havde været et flåtbid passer det ikke med den lange tidshorisont.


  • #9   9. dec 2020 er der tjekket for hjerte og lungeorm ?

    Da min Aika var meget syg med hjerte og lungeorm ville hun INTET spise, det lignede jo nærmest man serverede hende lort i munden på hende.

    og hun var også nedtrykt og gemte sig væk


  • #10   10. dec 2020 Har i fået tjekket hende for bugspytkirtelbetændelse? Jeg synes det lyder meget derhenad. Det er en smertesfuld sygdom som også giver kvalme. En hund, der lider af det vil helst ikke indtage noget som helst da det er forbundet ned ubehag. Fedt vireker meget provokerende på bugspytkirtelbetændelse og kan fremprovokere slemme 'anfald', hvilket passer meget godt med hendes reaktion på Frolic, der er ret fede. Den findes i en akut og en kronisk udgave.
    Den blodprøve i fik taget; tjekkede de for nyrefunktion? Med gammel hund med manglende madlyst - skyldes ofte kvalme - kunne begyndende nyresvigt være ret oplagt.
    'Mavekatar' er lidt en diagnose, der alligevel ikke er en diagnose smiley


  • #11   10. dec 2020 Efter så langt et forløb ville jeg skyde med de helt store kanoner. Og jeg ville nok forsøge hvis dyrlægen var med på det at medicinere både for smerter og kvalme simpelthen for at kunne få gang i spisningen.
    Det er en ond cirkel hvis hunden ikke spiser bliver kvalmen værer osv.


  • lotte C
    lotte C Tilmeldt:
    dec 2020

    Emner: 2 Svar: 16
    #12   10. dec 2020 I morgen var min hund 75 procent sig selv igen. Glad og lovrende med halen. Vi var hos dyrlæge, hvor hun gik rundt i konsultationen, som hun plejer. Dyrlægen tog temperaturen som var normal. Hun mente ikke, der var grund til blodprøver og afviste livmoderbetendelse.
    Hun fik en indsprøjtning mod kvalme og jeg fik nogle tuber pasta med hjem med alle de vitaminer hun skal have. Til seks dage. Vi lagde en kostplan med i alt 400 gram kogt fisk og kartofter/havregrød, fordi hun ikke vil have ris mere.
    Hun er begyndt at have meget, meget tør hud og derfor meget skæl, og det var fordi hun producerer for meget protein, og derfor skulle jeg stoppe med kylling.

    Da vi kom hjem spiste hun en halv kogt kartofel og 60 gram kogt torsk. Hun lod lidt være.
    Vi er lige kommet hjem fra en gåtur, og hun er i rigtig godt humør. Men. Hun vil ikke hverken spise eller drikke. Jeg prøvede med almindeligt vand, kartoffelvandet, fiskevander og boulion.

    Måske kommer det senere i aften. Jeg forstår det bare ikke. For med kvalmestillende kan det jo ikke være kvalme.


  • lotte C
    lotte C Tilmeldt:
    dec 2020

    Emner: 2 Svar: 16
    #13   10. dec 2020 Alt var fint i blodprøverne pånær høje infektionstal hvilket sikkert skyldes de blev taget da hun var meget skidt

  • lotte C
    lotte C Tilmeldt:
    dec 2020

    Emner: 2 Svar: 16
    #14   10. dec 2020 Hun får en medicin for bronkitis som vi skulle sætte op i dosis for at den kan virke smertestillende

  • lotte C
    lotte C Tilmeldt:
    dec 2020

    Emner: 2 Svar: 16
    #16   10. dec 2020 Det kan være jeg hørte det forkert. Hun har dog ikke kræft det har blodprøverne afvist. Som sagt mener dyrlægen ikke der er noget i vejen med hende. Hun har haft en alvorlig infektion pga kost hun ikke kunne tåle. Hun er en gammel hund og det kan være svært at komme igang igen

  • #17   10. dec 2020 @ Pia ... joe man kan i nogle racer godt give for megen protein .. hos skotterne er der tendens til for høje levertal med alderen men hos nogle starter det ret tidligt, og der anbefales at man giver kost med ikke for højt protein indhold ..

  • #18   11. dec 2020 HVordan er det konstateret at hun 'producerer for meget protein'? Som Pia siger så producerer hunde ikke protein i kroppen. MEN hvis der fx er protein/aminosyre i urinen så kan det meget vel være nyrene der er ved at stå af.
    Ellers ligger cushing også lige til højrebenet med de symptomer du beskriver.
    Den tørre og skællede hud kan nemt være en bivirkning af hendes bronchitis-medicin; det er sansynligvis noget binyrebarkhormon.


  • lotte C
    lotte C Tilmeldt:
    dec 2020

    Emner: 2 Svar: 16
    #19   14. dec 2020 Jeg vil lige lave en opdatering på mit opslag.
    Jeg havde min hund med til dyrlægen. En scanning viste, at alt er fint. Nye blodprøver viste, at infektionstallene var halveret men stadig for høje, så jeg fik en ny pencilinkur med hjem.
    Samtidig får hun Reconvalescent dog, som er et tilskudsfodder som pasta. Dyrlægen sagde også hun skulle have Kreuterblut.
    Hun spiser nu hver dag godt en dåse skånekost og er glad igen.

    Men, hendes pels er rigtig dårlig. Hun fælder ned over ryggen, så jeg kan hive små totter af og har masser af skæl. Hun klør sig selvfølgelig og har lavet et sår på ryggen.

    Er der nogen, der nu kan hjælpe med, hvad årsagen til det kan være. Jeg har lige købt en shampo som jeg vil vaske hende i.
    Jeg tænker selv, årsagen skal findes i de seneste fire ugers pencilinkure, manglende appetit og mad og ensformig kost i form af kogt ris og kogt kylling. Jeg håber, det nu retter sig efter hun er begyndt at spise hundevådfodderet på dåse med lyst kød.
    Men jeg tænker også, om der er noget, jeg skal ændre. Om hun har fået for meget protein med kogt kylling. Og om det så er dårligt at give hende vådkost med fugl og lam, som jo er protein.

    Gode råd er dyre. Og jeg oplever, at dyrlægerne kommer til kort, når det gælder kost.



  • #20   14. dec 2020 det har jeg også oplevet ... men det kan jo meget vel være en reaktion på infektion, og penicillinkure .. det kan også også skyldes alder, og hvis der har været noget i gære i livmoder så noget hormonelt ...
    Men er der tjekket for hårsæksmider, og Hot Spot, hudbetændelse ... svamp, mange mennesker oplever at få svamp efter penicillinkure, da penicillin desværre også slår gode bakterier ihjel ..

    mht til kost har jeg en hund der havde tendens til hudproblemer, men det var allergisk, det synes jeg ikke det lyder til er din hunds problem .. men min får intet med kylling og fisk i ... end ikke benmel af fjerkræ ...


  • lotte C
    lotte C Tilmeldt:
    dec 2020

    Emner: 2 Svar: 16
    #21   14. dec 2020 Tak Hanna

    Jeg er meget chokeret over, hvor lidt hår hun har på ryggen og hvor nemt det faldt af, da jeg vaskede hende. Hun havde også sår i ansigtet.

    Hun vil som sagt godt spise nu men kun vådfodder med lam eller kylling. Jeg er bange for at give hende det, fordi hun måske får for meget protein og at det er det, pelsen reagerer på.
    Men hun vil ikke have Digestive Care dåsemad, så nu ved jeg ikke, hvad jeg gør igen.


  • #22   14. dec 2020 Hvor meget protein er der i dit dåsemad? Ikke fordi jeg på nogenmåde tror på at hunden på noget tidspunkt har fået for meget protein! Men det gør du jo tydeligvis, så se da lige på indholdet, der er normalt ikke mere protein i dåsemad en i tørfoder;)

  • lotte C
    lotte C Tilmeldt:
    dec 2020

    Emner: 2 Svar: 16
    #23   14. dec 2020 Hej Bodil

    Grunden til at jeg overhoved tænker på, om grunden til den dårlige pels handler om, at hun har fået for meget protein er, at en af dyrlægerne sagde det til mig i torsdags. Hun sagde, at min hund ikke måtte få mere kogt kylling, fordi det gav for meget protein som kunne ses på pelsen.

    Den dåsemad jeg har købt hedder Belcando og indeholder Pure lamb. Udover protein består maden af vand. Det fodder vil hun gerne spise. Men jeg er jo i tvivl, om det er godt at give hende, når dyrlægen har sagt sådan.

    Alternativt har jeg Hills digestive Care. Der er også lidt grøntsager i, men den vil hun ikke have.


  • #25   15. dec 2020 Læs på dåsen hvor meget protein der reelt er i, kød er jo ikke rent protein, der er masser af andre ting i, så vidt jeg lige husker er indholdet i ren kogt kylling 26 eller 29 %protein smiley intet kød er 100% protein!
    I gamle dage talte alle om proteinforgiftning, i dag er alle som følger lidt med, enige om at der findes ikke proteinforgiftning! Men har hunden problemer med nyrerne kan det være en fordel at holde sig til lidt lavere protein indhold, men i helt almindelig dåsemad er der ikke mere protein end alle hunde uden specifikke problemer vil kunne tåle det!


  • #26   15. dec 2020 Nu slog jeg det så selv op, umiddelbart ser det ud til at dit dåsefoder indeholder 11%protein! Det er ikke voldsomt højt smiley

    https://www.belcando.com/dk/single-protein-tins


  • lotte C
    lotte C Tilmeldt:
    dec 2020

    Emner: 2 Svar: 16
    #27   15. dec 2020 Status efter fire dage med pencilin: Fie er helt sig selv. Hun er livlig, går ture og spiser også Hills skånemaden. I går blev hun vasket og skyllet grundigt med specialshampoo og hendes skæl er væk og hun klør sig ikke i dag.


Kommentér på:
Min hund er nedtrykt og mangler lyst til at spise efter mavekatar

Annonce